Structureel Thuiswerken

Hier ondertussen al 15 jaar volledig Remote van thuis. Bij mijn huidige werkgever is het ook contractueel vastgelegd: werklocatie=thuis.

Ik zou de vrijheid en flexibiliteit eerlijk gezegd niet kunnen missen, en zeker de files zou zwaar zijn om die terug te ervaren.
Minpunt is natuurlijk het gebrek aan sociaal contact maar het feit dat alle Teams-meetings verplicht met video zijn helpt wel enigszins.

En laten we eerlijk zijn: in sommige jobs kan het echt wel perfect om gewoon van thuis te werken -> controle is op zich niet nodig: als je altijd je deadlines haalt en snel kan antwoorden op chats/emails etc is er niemand die daar een probleem van maakt dat je thuis zit.

Volledig eens, de vrijheid en flexibiliteit zijn inderdaad een zeer groot pluspunt wat ik ook niet meer kan missen, maar het gebrek aan sociaal contact is een gemis. Zeker omdat ik alleen woon, dan is het bij wijze van spreken stil de hele dag in huis.

Je collega's nooit zien lijkt me idd ook maar eenzaam, maar nog liever dat dan je collega's élke dag te moeten zien. Ik werk nu nog halftijds voor een autonome overheidsinstelling en zit meestal elke week wel één (vaste) dag in Brussel. Dan zie je de collega's (en dan vooral de paar heel toffe collega's) nog eens, maar zonder enige irritatie die ik zou krijgen (van sommige mensen) moest ik ze elke dag fysiek moeten zien.

Ik zie daar persoonlijk niet van af dat ik collega's niet in real life zie. Als ik ze zie is het zeker plezant en aangenaam, maar ik mis dat niet.
Ik woon wel samen met mijn vriendin en heb veel sociale activiteiten buiten het werk waarin in mijn sociale batterij oplaad.

Zelf heb ik zowat de vrijheid dit zelf te kiezen, wat meestal zorgt voor 1-2 dagen thuiswerk wekelijks. Er zijn zaken die enkel on-site kunnen, of waar dat toch wenselijk is, genre les geven.

Ik vind mijn collega's best wel ok, enkel ben ik wel gewoon graag tijdig thuis sinds ik een kind heb. Dat is met een pendeltijd die steeds vaken boven een uur ligt niet meer zo gegarandeerd, dus dan is het wel leuk om gewoon de dochter te voet gaan af te zetten op school en dan nog altijd op een goed tijdstip te beginnen werken.

Het is wel duidelijk dat het zo'n "aangeleerd" iets is. Vroeger zoals de meesten gewoon 5 keer in de week ter plaatse voor het werk en er mij nooit vragen bij gesteld. Nu gebeurt dit wel eens, en dan vind ik die weken nogal vermoeiend. Moest ik vlak bij het werk wonen lag dit anders.

Ik vind dat raar dat de meeste hier precies de enige zijn die thuiswerken. En als ze dan eens een dag op kantoor komen zijn 'alle' irritante collega's dan ook nog eens aanwezig :p.
Ikzelf ga elke dag naar kantoor en op de middag keer ik naar huis en post ik op BG (euh werk ik van thuis uit) Zo blijf ik fysiek beschikbaar voor mijn collegas. Maar... meestal werken die ook vaak allemaal van thuis en zit ik meestal met een man of 5 maar op kantoor....

Bij mijn madam moeten ze 2 dagen op kantoor zijn, maar omdat er een paar rotte appels tussenzitten die die dagen hun uren niet doen (er moet gebadged worden) gaan ze naar 3 dagen kantoor.

De hele bende collectief straffen omdat ze de moed niet hebben om de appels aan te spreken op hun gedrag. Voorbode om naar vier dagen te gaan omdat *surprised Pikachu* die derde dag ook de uren niet gepresteerd worden???? We tried nothing and we are out of ideas!!

Bij ons zijn ze ondertussen aan het opschalen. 1 dag thuiswerk pre corona, 3 de afgelopen jaren maar de meeste maakte er 4 van. Ondertussen de helft en controle vanaf volgend jaar. Op zich geen problemen mee omdat het een zeer werknemersvriendelijk bedrijf is voor de rest + beetje meer buitenkomen is niet zo erg me dunkt.

Hier amper thuiswerk, omdat de klanten graag een gezicht zien voor de dagprijs die ze betalen.
Rara waar ik nu moederziel alleen zit omdat iedereen thuis werkt.

Van 4 dagen naar 3 dagen thuiswerk gegaan. Ik heb het ne bekke in mijn kloten dat we snel naar slechts 2 dagen thuiswerk zullen gaan...

Van 4 dagen naar 3 dagen thuiswerk gegaan. Ik heb het ne bekke in mijn kloten dat we snel naar slechts 2 dagen thuiswerk zullen gaan...
Het gaat niet zo goed in de IT sector dus ik heb de indruk dat wij hier ook vroeg of laat terug naar 2 dagen gaan en dat we dat moeten slikken.

PS. Eisen dat mensen terug 5 dagen op 5 op kantoor gaan en niks van thuiswerk meer: daar geloof ik wel niet in dat dit nog gaat gebeuren. Je riskeert dan dat je concurrent die toch nog thuiswerk toelaat dan met je beste krachten gaat lopen.

Alle ja ik bedoel: het zal her en der wel gebeuren (Onder het moto 100% bestaat niet, en zie ook hieronder) maar het is een slecht idee en je verliest er naar mijn mening als werkgever meer mee dan je wint. Maar wie ben ik om dat te zeggen of te bepalen?

Laatst bewerkt:
Het gaat niet zo goed in de IT sector dus ik heb de indruk dat wij hier ook vroeg of laat terug naar 2 dagen gaan en dat we dat moeten slikken.

PS. Eisen dat mensen terug 5 dagen op 5 op kantoor gaan en niks van thuiswerk meer: daar geloof ik wel niet in dat dit nog gaat gebeuren. Je riskeert dan dat je concurrent die toch nog thuiswerk toelaat dan met je beste krachten gaat lopen.
Bij mijn lief hebben ze onlangs een mail gekregen dat vanaf januari iedereen terug 5/5 op kantoor moet zijn. Ik denk dat er wel veel volk gaat vertrekken tegen dan.

En laten we eerlijk zijn: in sommige jobs kan het echt wel perfect om gewoon van thuis te werken -> controle is op zich niet nodig: als je altijd je deadlines haalt en snel kan antwoorden op chats/emails etc is er niemand die daar een probleem van maakt dat je thuis zit.
Een tijdje geleden (een dik jaar nu denk ik?) zijn we terug van 4 dagen naar 3 dagen gegaan. Men had ne 'kurkdroge' email rondgestuurd en dat was het.

Men was dan zo slim (?) om asap ne controleur langs te sturen. :tongue: Je kan het al raden: Ik was door omstandigheden (bedrijfsfeestje) toevallig de 'enige' die op kantoor zat van héél het verdiep.

Die mens ziet mij zitten en vraagt: "Ik moet controleren of iedereen wel op kantoor zit en niet stiekem thuis werkt. Waar is iedereen?"
Ik met zo ne smile: "Ah. Iedereen zit van thuis uit te werken."
Hij trekt scheef weg en zegt: 'Oh okay'. :rofl:

Nadien hebben ze alle managers (van de projectteams) blijkbaar bij elkaar geroepen en vanaf toen zijn we wél terug 2 dagen naar kantoor gekomen.

Een tijdje geleden (een dik jaar nu denk ik?) zijn we terug van 4 dagen naar 3 dagen gegaan. Men had ne 'kurkdroge' email rondgestuurd en dat was het.

Men was dan zo slim (?) om asap ne controleur langs te sturen. :tongue: Je kan het al raden: Ik was door omstandigheden (bedrijfsfeestje) toevallig de 'enige' die op kantoor zat van héél het verdiep.

Die mens ziet mij zitten en vraagt: "Ik moet controleren of iedereen wel op kantoor zit en niet stiekem thuis werkt. Waar is iedereen?"
Ik met zo ne smile: "Ah. Iedereen zit van thuis uit te werken."
Hij trekt scheef weg en zegt: 'Oh okay'. :rofl:

Nadien hebben ze alle managers (van de projectteams) blijkbaar bij elkaar geroepen en vanaf toen zijn we wél terug 2 dagen naar kantoor gekomen.

Vrij dom bedrijf precies wel als ze denken dat ze iemand fysiek langs moeten sturen om te zien of ze wel op kantoor zitten.

Er zijn zoveel mogelijkheden om te zien of iemand op kantoor werkt of van ergens anders zonder fysiek ter plaatse te zijn.

Bij mijn lief hebben ze onlangs een mail gekregen dat vanaf januari iedereen terug 5/5 op kantoor moet zijn. Ik denk dat er wel veel volk gaat vertrekken tegen dan.
Bij mijn vorige werkgever zijn ze van 4 dagen thuiswerk naar 1 dag thuiswerk gedaan. Vooral veel gemor en gedreig van het personeel dat ze gingen vertrekken, uiteindelijk schikt zowat 95% zich ernaar. Ik zit nu op 2 dagen thuiswerk, dat mag van mij gerust minder/meer worden, ik pas me daarop aan.

Dat is ook soms een strategie om eens schoon schip te houden. Men rekent er mss op dat 20% vertrekt.
Meer en meer dat ik bij sommige bedrijven hierin geloof. Maar kan ook soms verkeerd uitpakken. In mijn vorige data team is de aankondiging naar thuiswerk bij uitzondering (standaard 0 dagen) toch een serieuze trigger geweest bij velen (incl. mezelf) om iets anders te gaan zoeken. Uiteindelijk zijn er over een periode van 1 jaar 5 werknemers vertrokken en 1 moeten vertrekken. Dat was de helft van het team. Ze hebben dan iemand proberen te hiren, maar die is na minder dan een jaar terug vertrokken.

Niet dat het management er van wakker ligt, voorlopig hebben ze gewoon een team externen binnen gehaald. Kost hun wat geld, maar daar kijken ze minder naar. Er worden mooie marges gedraaid. Business departementen zijn wel minder tevreden. Bij die vertrekgolf is er ook veel kennis vertrokken. Zal toch weer paar jaar duren eer dat IT team terug op volle snelheid draait.

Meer en meer dat ik bij sommige bedrijven hierin geloof. Maar kan ook soms verkeerd uitpakken. In mijn vorige data team is de aankondiging naar thuiswerk bij uitzondering (standaard 0 dagen) toch een serieuze trigger geweest bij velen (incl. mezelf) om iets anders te gaan zoeken. Uiteindelijk zijn er over een periode van 1 jaar 5 werknemers vertrokken en 1 moeten vertrekken. Dat was de helft van het team. Ze hebben dan iemand proberen te hiren, maar die is na minder dan een jaar terug vertrokken.

Niet dat het management er van wakker ligt, voorlopig hebben ze gewoon een team externen binnen gehaald. Kost hun wat geld, maar daar kijken ze minder naar. Er worden mooie marges gedraaid. Business departementen zijn wel minder tevreden. Bij die vertrekgolf is er ook veel kennis vertrokken. Zal toch weer paar jaar duren eer dat IT team terug op volle snelheid draait.
Wat heb je dan bereikt als management vraag ik me af. Zijn die marges nu beter dan voorheen met al die vergane expertise en het rekenen op externen? Was er een daling in de productiviteit na het introduceren van thuiswerk? Er wordt nogal vaak beslissingen genomen op basis van gevoel heb ik de indruk.

Terug
Bovenaan