Structureel Thuiswerken

Ik denk dat het vooral gewoonte is en in 90% van de gevallen niet echt met jobinhoud te maken heeft. Ik moet in mijn job continu switchen tussen web-based applicaties, een intern ontwikkeld programma, Excelsheets en mijn mailbox maar eigenlijk als ik heel eerlijk ben staat op een scherm gewoon continu mijn mailbox open om te zien of er niks dringend binnenkomt. Dat kan met een scherm minder en desktop notificaties eigenlijk ook.

Zoals je zelf wat aangeeft, 't is eerder "ik mis een extra scherm" en niet zozeer "ik kan moeilijker mijn job doen zonder dat extra scherm".

Het is totaal niet afhankelijk van gewoonte maar echt met jobinhoud.

Ik moet vaak servers/computers overnemen terwijl ik op een van mijn andere schermen een howto op website heb openstaan of een andere server / computer.

Dan is er nog ons monitoring dashboard dat ik moet in het oog houden.

Dus niets gewoonte maar echt wel noodzaak :)

Ik moet vaak servers/computers overnemen terwijl ik op een van mijn andere schermen een howto op website heb openstaan of een andere server / computer.

Daarom zei ik dus in 90% van de gevallen. Dat jij een tweede scherm nodig hebt, daar twijfelt niemand aan. Maar ik denk als ik hier intern ronde doe en vraag welke bedienden allemaal 2 schermen "nodig" hebben dat iedereen volmondig "ja" zegt terwijl dat absoluut niet waar is. Dan is het echt wel een gewoonte en gewoon makkelijk om - zoals mij - de mailbox of Teams constant open te hebben op scherm 2.

Pas op, als ze mij vragen of ik 2 schermen nodig heb, zeg ik ook ja hé. Ik ben op dat vlak niet heiliger dan de Paus, maar ik denk dat we ook realistisch moeten zijn: de meeste doorsnee bediendenjobs kan je perfect op één scherm doen.

Daarom zei ik dus in 90% van de gevallen. Dat jij een tweede scherm nodig hebt, daar twijfelt niemand aan. Maar ik denk als ik hier intern ronde doe en vraag welke bedienden allemaal 2 schermen "nodig" hebben dat iedereen volmondig "ja" zegt terwijl dat absoluut niet waar is. Dan is het echt wel een gewoonte en gewoon makkelijk om - zoals mij - de mailbox of Teams constant open te hebben op scherm 2.

Pas op, als ze mij vragen of ik 2 schermen nodig heb, zeg ik ook ja hé. Ik ben op dat vlak niet heiliger dan de Paus, maar ik denk dat we ook realistisch moeten zijn: de meeste doorsnee bediendenjobs kan je perfect op één scherm doen.

Wel en als ik hier rondkijk in de open space waar ik zit dan kan ik volmondig zeggen dat iedereen hier dat 2de scherm broodnodig heeft.
Maar ja de dienst waar ik werk is natuurlijk niet de doorsnee bediendenjobs.

Hangt er een beetje van af. Als je in een 1-to-1 call zit vind ik het maar elementaire beleefdheid om je camera even op te zetten. Als het een groepsmeeting is met 15+ mensen laat ik die van mij meestal ook afstaan.

Al stel ik me wel vragen hoe je uw short in beeld krijgt met een webcam. :unsure:
Als het 30 graden is in mijne living dan heb ik een sportbroekske aan zonder iets anders. Mijn collega's moeten mijn bloot bovenlijf niet zien :laugh:

Was bij mij ook zo toen ik als system engineer nog werkte. 1 scherm monitoring omdat ik dit goed moest kunnen opvolgen. 1 scherm om linux en windows servers over te nemen en zaken uit te voeren en 1 scherm voor mijn outlook en documenten om tutorials te volgen of documentatie te maken.

Seconded: ik heb 1 groot 4k scherm van 32 inch, maar per essentie gebruik ik dat als dual monitor, naast mijn standaard laptop-scherm.

Op sommige dagen is het inderdaad stevig vol met eindeloze terminals, RDP, ssh shells naar servers en ansible-code, Cisco DNA, fortinet... Het is rap gebeurd dat je van de hak op de tak springt voor vanalles.

Laatst bewerkt:
ik voel mij persoonlijk aangevallen aangezien ik vanuit mijn zetel werk maar wel super productief ben :unsure:
Zoals al gezegd lukt mails beantwoorden of een meeting volgen van uit de zetel perfect.

Maar dat is niet iedereen zijn job.
Ik ken mensen die op één klantendienst werken en zelfs werken van uit bed

Is dat een ding tegenwoordig? 50-70.000 EUR of meer per jaar betalen voor een personeelslid in dienst te nemen maar dan wel de noodzaak van een extra scherm van een paar honderd euro (éénmalige aankoop) kritisch benaderen?

Is dat een ding tegenwoordig? 50-70.000 EUR of meer per jaar betalen voor een personeelslid in dienst te nemen maar dan wel de noodzaak van een extra scherm van een paar honderd euro (éénmalige aankoop) kritisch benaderen?

echt schrijnend, inderdaad.
Hier hebben ze van die laptops uitgerold voor mieren, en zonder numpad erbij.
Dit terwijl je in een financiële functie zit waar je 6h per dag in excel bezig bent met cijfertjes 🫠 🫠 🫠

Zijn er hier managers die hun ervaringen eens kunnen delen ivm het verschil in totale producitiveit van thuiswerken tegenover op kantoor werken? Zelf leid ik een relatief klein team van 6 en wij werken fulltime thuis. De productiviteit en flexibiliteit ligt nu veel hoger dan vroeger en dan spreken we nog niet over algemene tevredenheid van de teamleden.

Maar ik voel wel de hete adem van bovenaf: wij zijn de laatste dienst in het bedrijf dat nog fulltime thuiswerkt en hoewel ze zeker niet terug fulltime naar kantoor willen merk ik wel dat men hoopt dat we op termijn terug 1 of 2 vaste dagen per week naar kantoor komen.

Zijn er hier managers die hun ervaringen eens kunnen delen ivm het verschil in totale producitiveit van thuiswerken tegenover op kantoor werken? Zelf leid ik een relatief klein team van 6 en wij werken fulltime thuis. De productiviteit en flexibiliteit ligt nu veel hoger dan vroeger en dan spreken we nog niet over algemene tevredenheid van de teamleden.

Maar ik voel wel de hete adem van bovenaf: wij zijn de laatste dienst in het bedrijf dat nog fulltime thuiswerkt en hoewel ze zeker niet terug fulltime naar kantoor willen merk ik wel dat men hoopt dat we op termijn terug 1 of 2 vaste dagen per week naar kantoor komen.
"Indien jullie aanwezigheid over productiviteit en tevredenheid kiezen, zal ik voorstellen om één dag terug naar kantoor te komen"

Met zo'n fantastische argumenten kan ik ze zeker overtuigen ja, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb! :cautious:
Ik zoek dus mensen met concrete ervaring in verschil in productiviteit bij thuiswerken vs op kantoor werken.

Hier hebben ze ook het licht gezien. Daar we al maar 1 keer per maand moeten komen, gaan ze nu de kantoorruimte halveren. Het zal vast ook met geld te maken hebben natuurlijk.

Voor mijn part komen we niet meer naar kantoor, die dagen zijn de onproductiefste en er wordt meer gepraat en gezwanst dan wat anders 🤷‍♂️

Terug
Bovenaan