Heb de nr 22 even nagekeken uit de Kiekeboe-reeks en ik heb die vouwen inderdaad over twee papieren. Ziet er toch niet echt mooi uit, ondanks dat het de leeskwaliteit zelf niet negatief beinvloedt.
Mooi dat ze de albums gratis vervangen.
 
Vandaag het recentste tweeluik in de Blacksad-reeks, De Maskers Vallen, in huis gehaald. Gaat toch nooit vervelen. Opnieuw een goed opgebouwd scenario en uitermate veel sfeerschepping in de tekeningen.
 
Een week of drie gespendeerd aan het -eindelijk back to back- uitlezen van de integrale uitgave van Luitenant Blueberry en aansluitend Marshall Blueberry.

Toen de verzameluitgaven uitkwamen heb ik ze gekocht en gelezen -op deel 8, 9 en Marshall na, maar dat was telkens rond moment van aankoop. Nu kon ik er eindelijk eens aan toekomen om alle verhalen achter elkaar uit te lezen wat zó veel beter is.
Wat hierover te zeggen valt? Wel, dat ik spijt heb... Spijt dat ik deze reeks niet (veel) vroeger heb gelezen. Jongens/meisjes wat is dit goed. :love: Oerdegelijke Franco-Belgische strip. Veel beter dan dit wordt het niet. De eerste zes albums (integrale 1 en 2) merk je nog dat het soms nog wat zoekend is, vooral qua tekenstijl van Gir(aud)/Moebius, maar vanaf album 7; Het IJzeren Paard gaat het alleen maar de hoogte in. Het tekenwerk en kleurgebruik is op hoog niveau en door het iets groter formaat van de albumuitgave komen de tekeningen extra goed tot hun recht. De verhaallijnen blijven steeds boeiend; aanleg van de spoorlijn, Generaal Geelkop, Spook van de Goudmijn,... het verveelt geen ogenblik.

De zoektocht naar de goudschat van de Confederalen is een van de beste verhalen die ik op stripvlak al gelezen heb. Dit spant van album 13; Chihuahua Pearl tot 22; Het Einde Van De Lange Rit. Ook al dateren deze albums van 60 à 30 jaar geleden, toch voelt het voor mij allerminst gedateerd aan. De latere verhaallijn, die zich vanaf album 24; Mister Blueberry tot en met het laatste album afspeelt vond ik een tikkeltje minder vergeleken met de vorige, maar dat komt doordat de scenarist J-M Charlier wegens overlijden deze albums niet heeft geschreven. Desondanks zeer boeiend.

Als toemaatje dan Marshall Blueberry en deze is ook de moeite. Had er nooit van gehoord, maar een paar jaar geleden lag de integrale uitgave in de winkel en om de reeks echt compleet compleet te hebben ook maar meegenomen. Deze drie albums zijn ook de moeite waard om te ontdekken. Het scenario boeit zeker en interessant is ook -in de eerste twee albums- het tekenwerk van Vance (XIII).

Kan hem alleen maar aanraden.

Nu ga ik beginnen aan de spin-off "De Jonge Jaren Van Blueberry"
 
Laatst bewerkt:

Verleidelijk voor die prijs, maar het formaat spreekt me niet direct aan. Iemand die deze via Knack al heeft?

Mijn vader heeft de Rombaldi-editie, en die bevat ook achtergrondinformatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Liep gisteren de FNAC op de Meir binnen, en zag dat SU met een integrale van Jerom begonnen is, dus die zullen wrs toch niet via Ulule uitgegeven worden.
Men zou bezig zijn met de Rode Ridder maar voor dit jaar zou het waarschijnlijk FC de Kampioenen zijn. De Rode Ridder zou wat meer tijd in beslag nemen om dat deftig voor te bereiden. De Kampioenen versie laat ik aan mij passeren, als ze die ulule actie uitbrengen.

Dan zou ik mogelijks eens op zoek moeten gaan naar de gewone albums van jerom. 35€ per integrale en meerdere jaren wachtten heb ik nu niet direct veel zin in. Ach het is niet dringend, heb nog meer dan genoeg te doen.
 
Jaa, op eerste gevoel geen fan van, de humor is weg, de woordgrapjes zijn weg en het verhaal was vrij mager. Ik ga het nog wel een paar albums de kans geven als fan van het origineel. Ik snap dat ze een andere richting uit willen en niet gewoon Merho kopiëren, maar dan had ik het liever onder een andere naam gezien. (Maar dan had ik het waarschijnlijk ook niet gekocht dus ik snap ze wel).

Als ik dan vergelijk met Urbanus die gestopt is en "voortgegaan" in de Familie Super ben ik daar meer fan van.
 
Jaa, op eerste gevoel geen fan van, de humor is weg, de woordgrapjes zijn weg en het verhaal was vrij mager. Ik ga het nog wel een paar albums de kans geven als fan van het origineel. Ik snap dat ze een andere richting uit willen en niet gewoon Merho kopiëren, maar dan had ik het liever onder een andere naam gezien. (Maar dan had ik het waarschijnlijk ook niet gekocht dus ik snap ze wel).

Als ik dan vergelijk met Urbanus die gestopt is en "voortgegaan" in de Familie Super ben ik daar meer fan van.
Woordmopjes gingen ze inderdaad bewust niet meer doen.

Zo'n verderzetting vind ik ook vreemd. Focus ook op fanny?
 
Woordmopjes gingen ze inderdaad bewust niet meer doen.

Zo'n verderzetting vind ik ook vreemd. Focus ook op fanny?
Ah, dat ze de woordgrappen niet meer gingen doen had ik gemist, maar ze hebben woord gehouden.

Focus idd volledig op Fanny, hoop ook dat de ouders en Konstantinopel nog meer aan bod gaan komen, nu was het vooral Fanny, haar vriendinnen en moemoe. Gaf me wat Fanny K. vibes als je dit ooit gelezen hebt, maar die was nog iets interessanter.
 
De focus ligt in principe op Fanny en vriendinnen, Konstantinopel, en moemoe. Geen Kiekeboe zelf, op vraag van Merho. Al lijkt die toch al een beetje zijn kar te keren. Hier is een interessant dubbelinterview met de makers.

Heb hem zelf nog niet kunnen lezen trouwens.
 
Voor mij was de reeks sowieso wel al serieus gedaald qua kwaliteit. Zeker als ik de laatste 20 overloop twijfel ik zelf of ik ze al dan niet wel gekocht heb.. + de rare tekenstijl van de ogen vond ik echt storend.

Het nieuwe formaat zorgde toen ook wel dat mijn collectie niet meer deftig stond in de kast.
 
Terug
Bovenaan