Stoppen (minderen) met alcohol

Dat je je stiefzoon allerhande overlevingsvaardigheden aanleert, wat zou daar mis mee zijn? Dat anderen dit overbodig vinden kan zijn, maar een vaardigheid bezitten is nooit verkeerd. Het kan maar van pas komen. En de meeste die je opnoemt kweken een begaanheid met de natuur die vele mensen beter ook wat meer zouden hebben, mezelf incl. Het is gewoon mooi dat je zo begaan bent met je stiefzoon, punt.
Je hebt het over mij, neem ik aan. Ik heb het puur over het vuurwapen, daar zijn al zoveel onderzoeken naar gebeurt.. dat is echt iets van in de films. De meeste preppers of ex militairen nemen genoegen met een baton of punch dagger, ik train met en ken genoeg para en SF, die hebben het echt niet over vuurwapens. Een goeie rugzak met first aid enz, leren navigeren, goeie gewoontes tijdens auto rijden (nooit onder halve tank, altijd achteruit parkeren,..)
En the basics van een vuurwapen, tja..
Jamming, iron sight richten, muffs to ears, proper houden,. er komt wel wat bij kijken en in hoeverre doet een burger dat goed? Het voelt wat aan als vragen voor problemen voor een ander probleem dat zeer onwaarschijnlijk is.
(Ik heb zelf ook een licentie trouwens, maar gewoon uit interesse gedaan)

Enfin, ferm off topic, you do you, Mormel. Ik hoop dat je ooit iets tegenkomt waardoor je positiever in het leven kan staan.

Wat bedoel je hiermee trouwens? Oprechte vraag. Een schuilkelder ofzo?

Gho ik denk dat weinigen ontkennen dat er enkele serieuze problemen zijn waar we als samenleving een oplossing voor moeten vinden.

Het klimaat is daarbij een logisch voorbeeld. Niet om het onderwerp te veranderen, maar er wordt bijvoorbeeld steeds aan een sneller tempo groene energieopwekking geïnstalleerd. Meerdere bronnen geven nu aan dat China zijn top qua CO2 uitstoot bereikt heeft en in de toekomst enkel maar zal zakken (en aangezien China zo groot is geld dit in feite voor de hele wereld). EV's worden steeds populairder waardoor de luchtkwaliteit verbeterd. Men is bezig met tech om CO2 uit de lucht te zuigen en ondergronds op te slaan of allerhande grondstoffen van te maken. Plastiek afval op stranden is in dalende lijn. In Afrika is men een groene muur aan het bouwen (bomen planten) om de Sahara terug te claimen
Mijn conclusie is: de mensheid heeft de boodschap begrepen en is bezig het roer te keren. Dat we nog steeds een tijd in de verkeerde richting zullen varen is een feit (= nog steeds meer CO2 uitstoten dan de aardbol kan wegwerken), maar de tendens is gezet. De technologie is er en wordt enkel beter en goedkoper. De wil is er in grote delen van de wereld.

Het is maar de vraag of het allemaal op tijd komt. De wereld zal nog wel een tijd afzien en dat is zeer spijtig. Maar neerslachtig rondlopen helpt hierbij niet.

Probeer deze raad te volgen:
"When I was a boy and I would see scary things in the news, my mother would say to me,
'Look for the helpers. You will always find people who are helping.'"

Dat je je stiefzoon allerhande overlevingsvaardigheden aanleert, wat zou daar mis mee zijn? Dat anderen dit overbodig vinden kan zijn, maar een vaardigheid bezitten is nooit verkeerd. Het kan maar van pas komen. En de meeste die je opnoemt kweken een begaanheid met de natuur die vele mensen beter ook wat meer zouden hebben, mezelf incl. Het is gewoon mooi dat je zo begaan bent met je stiefzoon, punt.
Over het toekomst bestendig bouwen, dat is vrij simpel. Wij hebben een grote oude woning gekocht en die compleet gerenoveerd waardoor we amper moeten stoken en door de keuze van kleine ramen op de zuidzijde, de temperatuur tijdens de zomer ook laag blijft. Daarnaast simpele ingrepen: brede trap waardoor ruimte is voor een traplift, inloop douche zo'n dingen. Heb geen schuilkelder, wel steeds een stock aan levensmiddelen; eigenlijk weinig verschillend van wat mijn grootouders altijd hadden.

Ik lees ook de rapporten en lees veel over de ingrepen die men momenteel doet. Ergens wil ik wel geloven dat de kentering zich heeft ingezet, maar als ik de gevolgen op dit moment al zie denk ik dat we te laat zijn. En het is goed mogelijk dat ik mij vergis, maar ik heb liever dat ik later constateer mij vergist te hebben dan geen voorzorgen te hebben genomen.

@Sloan: dat ik mijn stiefzoon leerde omgaan met vuurwapens springt er natuurlijk uit. Het spreekt voor zich dat ik hem ook andere basisvaardigheden leer. En ik begrijp je nuance, maar mocht mijn stiefzoon ooit in de situatie komen dat hij een pistool of geweer in de handen krijgt, dan wil ik wel dat hij de basis daarvan kent en niet vertrouwd op wat hij in films gezien heeft.

Maar nu wijken we wel ver af van het onderwerp.

Je hebt het over mij, neem ik aan. Ik heb het puur over het vuurwapen, daar zijn al zoveel onderzoeken naar gebeurt.. dat is echt iets van in de films. De meeste preppers of ex militairen nemen genoegen met een baton of punch dagger, ik train met en ken genoeg para en SF, die hebben het echt niet over vuurwapens. Een goeie rugzak met first aid enz, leren navigeren, goeie gewoontes tijdens auto rijden (nooit onder halve tank, altijd achteruit parkeren,..)
En the basics van een vuurwapen, tja..
Jamming, iron sight richten, muffs to ears, proper houden,. er komt wel wat bij kijken en in hoeverre doet een burger dat goed? Het voelt wat aan als vragen voor problemen voor een ander probleem dat zeer onwaarschijnlijk is.
(Ik heb zelf ook een licentie trouwens, maar gewoon uit interesse gedaan)

Enfin, ferm off topic, you do you, Mormel. Ik hoop dat je ooit iets tegenkomt waardoor je positiever in het leven kan staan.
Ik wijk nu wel volledig af, maar ik ben gewoon enorm benieuwd waarom ik altijd achteruit moet parkeren :p

Ik heb ooit gelezen dat dat voor de mechaniek van de auto ook beter zou zijn. Ik weet niet of het klopt. Als je achterwaarts in parkeert kan je inderdaad makkelijk wegrijden, maar kan je met een koude motor ook gewoon voorwaarts wegrijden. Wat voor de wagen beter zou zijn dan met een koude motor achterwaarts te moeten rijden.

Ik wijk nu wel volledig af, maar ik ben gewoon enorm benieuwd waarom ik altijd achteruit moet parkeren :p
Gewoon omdat je dan in 1 keer kan wegrijden
Nog zo eentje die me bijgebleven is uit Amerikaanse legerfilms en documentaires in Irak en Afghanistan, en ook een taktiek die veiligheidsdiensten zoals bv. secret service met een presidenten toepassen:

Afstand houden zodat je links/rechts altijd een vluchtweg heb of kan keren als je ooit in een hinderlaag terechtkomt waar je auto potentieel geblokkeerd kan worden.
En niet alle dagen dezelfde route gebruiken...
😂 call me crazy, black hawk down.

Gewoon omdat je dan in 1 keer kan wegrijden
Moeten we ook tegenwoordig doen op de verschillende sites van ons bedrijf. Als er een calamiteit is ben je sneller weg op die manier dan wanneer je eerst nog achteruit moet rijden en draaien en dan de goede richting moet uitgaan.

Achteruit inparkeren is ook zoveel makkelijker vind ik, is de auto veel wendbaarder.
Een smalle parkeerplek kan ik vooruit niet inrijden, achteruit geen enkel probleem. Ik zie echt geen enkel voordeel van vooruit in te rijden.

On topic: ik merk van mezelf dat ik elke avond wel verlang naar alcohol. Ik werk veel van thuis uit en woon alleen, en vooral op weekdagen is de sleur reëel. Ik drink wel altijd max 2 gewone bieren à la Leffe, nooit grote hoeveelheden. Dus vind het momenteel niet problematisch, al is het elke dag willen drinken wel geen goed teken voor de langere termijn. Ik probeer nu minstens 2 avonden in de week niets te drinken, om die gewoonte te doorbreken.

Achteruit inparkeren is ook zoveel makkelijker vind ik, is de auto veel wendbaarder.
Een smalle parkeerplek kan ik vooruit niet inrijden, achteruit geen enkel probleem. Ik zie echt geen enkel voordeel van vooruit in te rijden.

On topic: ik merk van mezelf dat ik elke avond wel verlang naar alcohol. Ik werk veel van thuis uit en woon alleen, en vooral op weekdagen is de sleur reëel. Ik drink wel altijd max 2 gewone bieren à la Leffe, nooit grote hoeveelheden. Dus vind het momenteel niet problematisch, al is het elke dag willen drinken wel geen goed teken voor de langere termijn. Ik probeer nu minstens 2 avonden in de week niets te drinken, om die gewoonte te doorbreken.
Als je er elke dag zin in hebt en 5 dagen op 7 drinkt is het toch al wat te ver lijkt me.

Alcohol moet iets blijven dat sporadisch eens kan gebeuren, niet structureel.

Slaap je ‘s nachts door? Als ik 2 pintjes drink, heb ik altijd een slechte slaap nadien. Ik kan er beter 10 drinken, dan slaap ik beter.

Dit gaat voorlopig het laatste zijn waar ik op reageer, want het was niet mijn bedoeling om een topic om mij te maken.
Welke levensvreugde? Onze wereld nadert zijn einde, ons leven is een opeenstapeling van gevoelens waarvan we verlost worden eens we sterven. Waar moet je in hemelsnaam naar streven? Dagelijks opstaan met de wekker om vanaf acht tot vijf te werken, even rusten in het weekend en uitkijken naar je vakantie, gedurende veertig jaar, om te beseffen dat je vooral arbeid hebt verricht voor iemand anders en niet de arbeid die je zou verrichten mocht je de vrijheid hebben? Misschien een pensioen en enkele jaren die je vrij kunt spenderen, misschien een kind wier opvoeding je waarschijnlijk verprutst?
De vreugde om niet zo te denken? We denken dat allemaal wel (eens), maar als dat uw leven bepaalt is dat het probleem dat moet opgelost worden.

Aan de andere kant als je doel niet is om het hier zo lang mogelijk te trekken, dan doet het financiële er ook niet echt toe.

Mnee, je denkt dat je beter slaapt. Alle studies tonen dat het gewoon slecht is voor uw slaap.
Timing is wel van belang -> Ik heb al ondervonden dat als ik 1 of 2 glazen wijn tijdens het avondeten drink maar daarna niks van alcohol dat dit geen enkele impact heeft op mijn slaapkwaliteit (gemeten met tracker).

Bij 1 zwaar(der) bier 's avonds voor het slapen zie ik wel een impact in de eerste 4 uren van de slaap (maar je valt makkelijker in slaap, dat wel natuurlijk)
Vanaf 2 consumpties is gans mijn slaap om zeep eigenlijk qua kwaliteit, je moet er ook rekening mee houden dat de lever OF spierherstel OF alcoholafbraak kan doen maar niet de 2, dus als je wil sporten de dag nadien is alcohol voor je slaap geen goed plan ;)

Behalve één glas cava tijdens Kerst drink ik sinds oktober niets meer. Dronk zo al niet meer zo veel en merkte meer en meer gewoon de negatieve effecten. Snel een buzz, slecht slapen, semi slecht voelen day after,... Was het allemaal gewoon niet meer waard. Soms denk ik wel, een fris pintje zou kunnen smaken, maar gezien de veelheid aan literatuur rond de negatieve effecten die mijn ogen zijn gepasseerd het laatste jaar, vind ik dat het gewoon niet meer waard. Mijn gevoel zegt me dat pintelieren en barbecueën iets voor marginalen gaat zijn voor de jeugd over 20y en ik wil cool blijven. Beetje gelijk roken en pesticiden dus.

Hier toch ook maar weer eens een stop inlassen daar minderen niet echt werkt. De grens wordt elke keer weer verder gelegd.

Laatste twee weken waren er weer wat over. 8 consumpties op een avond van zware bieren/cocktaila en dan nog wel thuisgeraken met de fiets, maar de volgende dag niet meer weten hoe en gewoon stukken kwijt van de avond 🤦‍♂️

Pas op, het is altijd wel gezellig, maar het gaat er flink over ten koste van mn gezondheid.

Ondertussen wat meer focus op sport en andere randactiviteiten en als ik er ene mee ga drinken, zal het ne cola zero of ne water worden, want eens begonnen is er geen stoppen aan. Het is al een keer een jaar zonder gelukt, dat zal nu ook wel lukken.

Laatst bewerkt:
Mnee, je denkt dat je beter slaapt. Alle studies tonen dat het gewoon slecht is voor uw slaap.
Puur vanuit persoonlijk perspectief: voor mij maakt dat niet veel uit of ik drink of niet, ik slaap altijd behoorlijk goed. Vakliteratuur zal me tegenspreken en alcohol is en blijft vergif voor je lichaam. Dat kan je niet ontkennen. Maar gaat mijn persoonlijke levenskwaliteit erop vooruit als ik stop met alcohol drinken, stop met bewerkt voedsel te eten, met geraffineerde suikers en andere rommel? Dat betwijfel ik. De wetenschapper zal wel zeggen dat mijn lichaam er zeker op vooruit gaat, maar die gaat niet bepalen of ik me daarom ook gelukkiger ga voelen.

Met voldoende zelfbeheersing kan ik zowel genieten van een fles wijn, een hamburger of een koffiekoek zonder dat ik me schuldig moet voelen omdat de wetenschappelijke vakliteratuur me dat allemaal afraadt.

Slaap je ‘s nachts door? Als ik 2 pintjes drink, heb ik altijd een slechte slaap nadien. Ik kan er beter 10 drinken, dan slaap ik beter.
Timing is wel van belang -> Ik heb al ondervonden dat als ik 1 of 2 glazen wijn tijdens het avondeten drink maar daarna niks van alcohol dat dit geen enkele impact heeft op mijn slaapkwaliteit (gemeten met tracker).

Bij 1 zwaar(der) bier 's avonds voor het slapen zie ik wel een impact in de eerste 4 uren van de slaap (maar je valt makkelijker in slaap, dat wel natuurlijk)
Vanaf 2 consumpties is gans mijn slaap om zeep eigenlijk qua kwaliteit, je moet er ook rekening mee houden dat de lever OF spierherstel OF alcoholafbraak kan doen maar niet de 2, dus als je wil sporten de dag nadien is alcohol voor je slaap geen goed plan ;)
Id tot max 2 drankjes is er soms geen enkele impact, cero cero cero. Meer dan 2? Je denkt dan soms wel: Ik heb goed geslapen tot je uw Polar of Garmin even checkt. Dan begint zich dat echt wel te wreken.

Puur vanuit persoonlijk perspectief: voor mij maakt dat niet veel uit of ik drink of niet, ik slaap altijd behoorlijk goed. Vakliteratuur zal me tegenspreken en alcohol is en blijft vergif voor je lichaam. Dat kan je niet ontkennen. Maar gaat mijn persoonlijke levenskwaliteit erop vooruit als ik stop met alcohol drinken, stop met bewerkt voedsel te eten, met geraffineerde suikers en andere rommel? Dat betwijfel ik. De wetenschapper zal wel zeggen dat mijn lichaam er zeker op vooruit gaat, maar die gaat niet bepalen of ik me daarom ook gelukkiger ga voelen.

Met voldoende zelfbeheersing kan ik zowel genieten van een fles wijn, een hamburger of een koffiekoek zonder dat ik me schuldig moet voelen omdat de wetenschappelijke vakliteratuur me dat allemaal afraadt.
Dat is ook wel moeilijk te zeggen zonder te proberen. Mensen beginnen met "slechte" gewoontes op relatief jonge leeftijd en op een bepaald moment lijken ze te denken dat slecht slapen en moe wakker worden deel zijn van het ouder worden. Dit terwijl het best mogelijk is dat wat gezonder consumeren dit al deels verhelpt.

Ik denk dat Avondland eerder nuanceert dat af en toe een glas en een goeie maaltijd kunnen bijdragen in een algemeen geluksgevoel die niet (volledig) getemperd wordt door de nadelige gevolgen op je gezondheid.

Als ik gewicht wil verliezen drink ik meestal ook een periode van enkele weken of maanden quasi niets. Dat is geen enkel probleem, maar dan verlang ik wel eens naar een goed bier of glas wijn, puur voor de smaak. Permanent stoppen met alcohol zit er dus niet in.

Maar een periode helemaal niet drinken vond ik wel eens interessant. Vooral omdat je (of toch zeker ik) merkt hoe snel je iets alcoholisch besteld wanneer je iets gaat eten of drinken.

Terug
Bovenaan