Regisseur van de maand Steven Spielberg

Killjoy

Redacteur
Met een topic als dit kan je twee richtingen uit. Ofwel ga je voor een iets minder bekende naam die je graag in de spotlights wil zetten zoals een Ti West of Jeremy Saulnier OF je leunt keihard in op het cliché en kiest ongegeneerd voor iemand die voor jou een stempel op het medium cinema heeft gedrukt. Voor wie kies je in zo een geval? Ik had perfect voor Kubrick, Coppola, Scorsese, Cameron of Fincher kunnen gaan. Stuk voor stuk cineasten die, ondanks de nodige misfires, een ontzagwekkend aantal mijlpalen op hun cv hebben staan. Van Jack Nicholson aan een typewriter in het Overlook tot het vuurwapen verstopt in een groezelig toilet in The Godfather of de manier waarop se7en voor altijd je blik op luchtverfrissers doet veranderen. Goede filmmakers zorgen voor memorabele momenten die je bijblijven.

Laat me in dat opzicht dan maar meteen de hoofdvogel afschieten met Steven Allan Spielberg. We kennen uiteraard allemaal de in 46 geboren Amerikaans-Joodse Spielberg als een pionier van de zomerse blockbuster. De urban legend is nog steeds dat een jonge Spielberg vol ambitie zo hardnekkig bleef rondhangen op het terrein van Universal Studios dat ze hem maar een baantje besloten te geven, maar in realiteit komt het er toch vooral op neer dat het jonge gastje zo een indruk wist te maken met zijn kortfilm Amblin dat hij meteen een contract voor zeven jaar aangeboden kreeg dat hem vooral televisiewerk opleverde. Duel, zijn eerste film voor televisie die later losjes geremaked werd als Joyride met de betreurde Paul Walker, was een overtuigend succes…andere thrillers zoals Something Evilen Savage waren dat niet.

De doorbraak kwam er in 74 met zijn eerste bioscoopfilm: The Sugarland Express. De film over een koppel dat op de vlucht slaat met hun kind dat in de pleegzorg is beland was bij zowel critici als publiek succesvol genoeg om voor de jonge dromer de deur open te zetten naar meer. Veel meer. De verfilming van een Peter Benchley roman waarin een bloeddorstige haai een toeristisch kuststadje in zijn greep houd werd door Spielberg omgevormd tot één van de eerste grote blockbusters voor het grote publiek, zonder ook maar een moment de nood aan suspense uit het oog te verliezen. Met iconische momenten zoals een dolly zoom op het gezicht van hoofdacteur Roy Scheider bij het zien van een haaienaanval op een drukke zomerdag of de “You’re gonna need a bigger boat” scene wist Spielberg finaal de grote poort in te beuken.

jaws.jpg


Gek genoeg jaagde Spielberg voor zijn volgende projecten niet meteen het grote succes van Jaws na, maar opteerde hij eerder voor persoonlijke projecten zoals het als sci-fi film vermomde familiedrama Close Encounters of the Third Kind en WW2 satire 1941 die nogal hard flopte. Onze favoriete bebaarde filmmaker bleef echter niet bij de pakken zitten, maar sloeg de handen in elkaar met George Lucas om Raiders of the Lost Ark af te leveren.

De wereld werd voor het eerst geïntroduceerd met Indiana Jones en het leven van eighties kids zou nooit nog hetzelfde zijn. Kunnen we als zij-sprong trouwens ook even waarderen dat Harrison Ford in de jaren tachtig de meest coole vent op aarde moest geweest zijn? Han Solo, Indy en Deckard? Dat is gewoon de trifecta van coole personages uit de jaren tachtig.

Terug naar Spielberg echter, die met zijn filmografie een stempel op onze jeugd bleef drukken in de jaren tachtig en vroege jaren negentig. De twee Indiana Jones-sequels, E.T., Hook en uiteraard Jurassic Park waren stuk voor stuk sprookjes die brachten wat Jaws eerder al bracht..sterke verhalen vol memorabele personages en hart die het element van suspens en gevaar niet uit het oog verloren. Zelfs het lijstje films die hij niet zelf regisseerde maar waar hij als producent aan werkte is ontzagwekkend te noemen. Poltergeist (Hoewel de legende gaat dat hij daar meer achter de camera stond dan Tobe Hooper), Back to the Future, Gremlins, The Goonies,An American Tail, Innerspace, Batteries not included, The Land before Time. Yup, ook op Platvoet en zijn vriendjes zijn de Spielbergiaanse vingerafdrukken merkbaar.

Naast griezelige fantasie heeft Spielberg uiteraard ook altijd een serieuzer kantje gehad en ook daar wist hij indruk te maken. The Color Purple en Amistad zetten een relatief goed spotlight op de donkere bladzijden van de Amerikaanse slavernij en met Empire of the Sun maakte hij een WW2-drama dat in tegenstelling tot 1941 wel een relatief succes was. Toch waren het Schindler’s List en Saving Private Ryan die het meest in de ziel wisten te kerven. Schindler(s List, in prachtig zwartwit geschoten door Janusz Kaminski, grijpt uiteraard naar je strot door behoorlijk direct de gruwel van de Jodenvervolging te tonen. Dat ene moment van kleur in de film, dat vergeet je nooit meer. Saving Private Ryan toont dan weer de grauwe kant van het leven van soldaten aan het Franse front en heeft waarschijnlijk één van de meest intense opening scenes ooit op pellicule vastgelegd. Het is een film die als logische opstap fungeerde naar miniserie Band of Brothers (Weliswaar niet door Spielberg zelf geregisseerd, maar de invloed van de producent is wederom duidelijk.

spielberg.jpg


Dat Spielberg nooit meer die torenhoge successen van de jaren tachtig en negentig heeft geëvenaard en dat niet alle van zijn tot nu toe 56 films goed zijn is duidelijk, maar als je door zijn portfolio gaat zie je veel meer hits dan misses. Van Leonardo Dicaprio als charmante oplichter in het Speelse Catch me if you Can of de intense chase thriller die Minority Report is. Of wat te denken van War of the Worlds die de post 9-11 angst fuseert in een spectaculaire alien invasion film en die tegen de derde akte de tijd neemt voor een scène van dreigende suspense in een kelder die toont dat die kerel van Jaws het nog in de vingers heeft?

Toegegeven, tegenwoordig zijn er kristallen schedels en warhorses die de status van Spielberg wat lijken te tanen, maar met de intense koude oorlog-thriller Bridge of Spies of de heerlijk overdadige musical die West Side Story recent nog geworden is, toont de meester dat zelfs wanneer het creatieve vuur van de vorige Eeuw misschien niet langer in alle hevigheid brandt, je hem moeilijk uitgeblust kan noemen. Hoe je ook tegenover de meer recente output van de man zoals Ready Player One staat, zijn invloed op het medium en onze jeugd is onmiskenbaar. Ik zou dan ook zeggen, geniet deze maand van het herbezoeken van enkele klassiekers of geef een film als De BFG ( Helaas geen Doom-verfilming) of de Kuifje-film een nieuwe kans, bij Spielberg vind je voor elk wat wils.

 
Laatst bewerkt:
Zonder Spielberg zou ik nooit de filmliefhebber geworden zijn die ik nu ben. Toen het medium me op jonge leeftijd in de jaren ’90 begon te interesseren, kwam ik bijna vanzelf bij zijn films uit. Hij was toen al een grote naam met enorm bekende films. Ik heb de cassettes van de Indiana Jones films, ET en Jurassic Park, vakkundig vanop tv opgenomen door mijn vader waarbij de reclame zo goed mogelijk weggeknipt was, kapot gespeeld. Ik was toen ook al weg van Close Encounters of the Third Kind, hoewel die iets minder kindvriendelijk was. Bij het ouder worden ontdekte ik dan ook zijn meer volwassen films als Jaws en Schindler’s List.

Als ik ooit zelf kinderen zou krijgen, zou ik ze zeker tijdens hun jeugd dezelfde films tonen, de kans is groot dat ze de passie voor film dan ook te pakken krijgen. Want de beste werken van Spielberg prikkelen de verbeelding en roepen verwondering op. Soms vindt hij de juiste balans niet en dan krijg je de terechte kritiek dat zijn films te sentimenteel en moraliserend zijn of dat ze oppervlakkig zijn en dat hij de kijker wat te veel bij de hand leidt. Maar wanneer alles in zijn werk klikt, komen weinig regisseurs zo dicht bij de magie van cinema als hij.

Spielberg was dan misschien wel mijn cinefiele gateway, ik heb wel de indruk dat mijn smaak wat weg geëvolueerd is van zijn films. Hij heeft altijd het ‘one for me, one for them’ principe gehanteerd, waar hij persoonlijke films afwisselde met crowdpleasers. Gaandeweg, maar zeker het laatste decennium, herken ik me niet echt meer als doelpubliek van beide categorieën. Hij heeft altijd wel misfires gehad, maar voor mij persoonlijk neemt de frequentie daarvan toe en die van zijn echt goede films af. Zijn persoonlijke films zijn meestal nog wel goed maar zo oer-Amerikaans dat ze mij niet meer zoveel zeggen. Zijn laatste topfilm is voor mij Bridge of Spies, dat is toch ook alweer 7 jaar geleden. Niettemin probeer ik zijn films wel nog altijd te bekijken, al is het maar om te genieten van hoé hij een film maakt. Want Spielberg is echt wel iemand die zijn vak volledig beheerst. Dude kan zich ook goed aanpassen want zijn filmografie beslaat echt een enorme hoeveelheid verschillende genres.

Deze rangschikking is een combinatie van hoe goed ik de film vind en de nostalgische waarde ervan.

Jaws
Close Encounters of the Third Kind
Raiders of the Lost Ark
Schindler’s List
Jurassic Park
Minority Report
Munich
Saving Private Ryan
Indiana Jones and the Last Crusade
Bridge of Spies
ET The Extra Terrestrial
Catch Me If You Can
Indiana Jones and the Temple of Doom
The Post
West Side Story
War of The Worlds
AI Artificial Intelligence
The Adventures Of Tintin
Lincoln
The Lost World
Hook
Amistad
The Terminal
The Sugarland Express
Empire of The Sun
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
The BFG
Ready Player One

PS: de tweede regisseur die ik mijn denkbeeldige kinderen zou voorschotelen? David Lynch natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen zal wel een rangschikking kunnen maken met Spielbergfilms. Ik heb er 14 gezien (meeste van eender welke regisseur ook), al is het van de meesten wel al een tijdje geleden, en heb ik wel wat mixed feelings bij de regisseur. Ik denk dat de regisseur vermakelijke commerciële blockbusterfilms kan regisseren en anderzijds ook wel wat serieuzere drama's kan regisseren die het goed doen bij de Oscars maar die niet echt mijn ding zijn (lijkt mij)

1. Jurassic Park (1993) - 8
2. The Lost World: Jurassic Park (1997) - 7
3. Indiana Jones and the Last Crusade (1989) - 7
4. Minority Report (2002) - 7
5. Catch Me If You Can (2002) - 7
6. Schindler's List (1993) - 7
7. Saving Private Ryan (1998) - 7
8. Jaws (1975) - 7
9. Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) - 6
10. Raiders of the Lost Ark (1981) - 6
11. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008) - 5
12. The Terminal (2004) - 5
13. War of the Worlds (2005) - 4
14. E.T. The Extra-Terrestrial (1982) - 4

Redelijk wel wat films die ik nog eens zou moeten terugzien, vooral de eerste en misschien tweede Indiana Jones alsook de originele trilogie van Jurassic Park. Schindler's List en Jaws kunnen ook wel een herziening gebruiken. In feite zitten weinig films erg vers in het geheugen, maar persoonlijk vind ik dat ook niet altijd zo een goed teken eigenlijk. Al is het eigenlijk van elke film denk ik wel al zeker minstens enkele jaren geleden dat ik ze gezien heb.

Close Encounters of the Third Kind en A.I. qua thema's lijken me de twee meest belovende die ik moet zien, en misschien doe ik dat één van de komende dagen.
 
Laatst bewerkt:
Spielberg ranked https://boxd.it/5NjtA

26 films van gezien teveel om in 1 post te zetten. Er wordt van de man wel eens gezegd dat die alle genres aankan en als die nu nog een western doet is dat ook effectief zo denk ik.

The best
Saving private Ryan: die oorlogscenes staan nu 24 jaar na release nog altijd op punt. Elke actiescene zit je op het puntje van je stoel alsof je midden in de actie zit. De cast is fantastisch en hun tocht wordt echt wel mooi uiteengezet.

Schindlers list: zijn emotioneel zwaarste film. Ondanks de materie maakt Spielberg hier een verhaal van hoop van met een fantastische cinematografie en cast. Dit is geen makkelijke film maar wel 1 die iedereen eens moet gezien hebben.

Raiders of the lost ark: nog altijd de beste avonturenfilm ooit. Ford is hier geweldig en de film combineert actie, spanning en avontuur op een formidabele manier.

Jaws: de eerste blockbuster zoals we hem vandaag kennen (en eigenlijk ook wat beu raken). De film weet heel goed hoe eng te zijn en staat ondanks zijn bijna 50 jaar nog altijd op punt.

Jurassic park: de eerste film die CGI echt heel goed gebruikte. De film blijft zeer iconisch en kan zich naast Raiders onder de beste avonturenfilms ooit rekenen.

The hidden gem

Bridge of spies: intieme spionagethriller gebaseerd op waargebeurde feiten. Hanks en Spielberg blijft een geweldig duo en de film brengt rustig zijn verhaal maar blijft toch spannend. Een unicum in Spielberg zijn filmografie: dit is de eerste Spielberg zonder muziek van John Williams, die vanwege een kankerbehandeling niet kon componeren. De andere film is West side story, wat logisch is gezien het een remake van een musical is.

The worst
Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull: overbodige sequel waar niemand op stond te wachten en die op niks slaat. De film heeft nooit de magie van andere Spielbergfilms en weet mij nooit te amuseren.
 
Ik blijk van Spielberg 30 films gezien te hebben zonder er volgens mij één keer bewust naar op zoek te gaan. Zegt ook al wel wat zeker. Een tijdje terug de docu Spielberg gezien ook, de Steven is er zo eentje die film ademt, op zijn geheel eigen manier.

Meesterwerk
Indiana Jones and The Last Crusade
Jaws

Fantastisch
Raiders of The Lost Ark
Schindler's List
Ready Player One

Prima
Bridge Of Spies
The Adventures Of Tintin
Minority Report
Duel

Vielen mij ietwat tegen of maakten hun status niet helemaal waar
E.T.
Empire Of The Sun
War Of The Worlds
A.I.

Denk in ieder geval dat het een persoon is wiens invloed op de wereld van film en cinema nauwelijks kan overdreven worden. Blockbusters op niveau daar is hij gewoon geweldig sterk in. Van de relatief weinig films die ik nog moet zien van hem staat zijn laatste misschien wel het eerst op het menu.
 
Favorieten:
- Jurassic Park: mijn eerste echte filmervaring. Talloze keren op VHS gekeken. Nog altijd niet kapot te krijgen.
- De Indiana Jones films min Crystal Skull
- Close Encounters
- Jaws
- ET
- Munich
- War Of The Worlds

Andere films zijn te lang geleden en er zijn er nog wel een paar belangrijke die ik nog zou moeten zien.
 
Ik zal straks eens een losse poging doen om zijn films te ranken, maar dat lijkt mij quasi onmogelijk.
 
De naam die mij bekend maakte met de term "Regisseur". Toch wel een gigantische stempel op mijn jeugd. Dankzij Filmnet+(Netflix van die tijd met vaste programmatie) had ik voor mijn 10 jaar al bijna alles van hem gezien vanaf 1975 tem 92' ongeveer. Het leek voor mijn jonge ziel toen ook wel even alsof Spielberg de enige regisseur op aarde was want andere namen werden eigenlijk nooit vermeld. Zo herinner ik het me toch.

Ranken is nogal moeilijk, moet teveel herbekijken. De grootste herinnering en impact blijft hier toch wel Jurassic Park. En vollenbak bleiten met ET natuurlijk. In de familie was er op den duur denk ik een pervers genot rond "kom we gaan nogs lil "Knut" zien bleiten met ET". Wat in retrospect misschien wel mijn zeer onderdanige sadomasochistische sexuele levensstijl verklaard. Anywho, Jurassic Park!

Er werd al weken gepromoot op radio en tv hoe succesvol de US release was en vooral constant de vraag van "Hoe werd dit gefilmd?!!" met dan hopen interviews van onwetende cinema gangers. Computer animatie was in 93' een begrip dat nog lang niet bekend wasbij het grote publiek. En dan was er de uiteindelijke release dag. Zal het nooit vergeten. De Keyserlei regio(straat die station Antwerpen Centraal begeleid naar De Meir) huisde ooit meer dan een handvol cinemacomplexen. Op deze dag zag je toen te midden van de Keyserlei rijen van 100en mensen op elke hoek van de straat. Ik besefte eerst niet dat dit allemaal voor Jurassic Park was. Als kind is een evenement anticiperen bijna even intens als het uiteindelijke evenement zelve omdat je in je fantasie al zoveel hebt beleefd en herbeleefd nonstop zitten fantaseren want O MIJN GOD je hebt ZOVEEL ENERGIE.

Niet zo met Jurassic Park. Zo letterlijk fantastisch. Kan die eender welk moment nu herbekijken en ik ben terug 9 jaar. ET, not so much.
 
Ik denk dat hier veel 80s kids zitten en idd dan is er geen naam groter dan Spielberg. Ik was 7 jaar toen ik Jurassic Park in de cinema zag. Het leven was nooit meer hetzelfde. Ook hier was dat de aanzet tot een levenslange passie voor film.

Door de jaren heen, via alle extras op alle dvds is het een van de regisseurs die ik het beste "ken". Niet enkel zijn manier van werken maar zelfs hoe zijn persoon en kunnen tot stand is gekomen. Zo zijn de extras op de de 3disc edition van Close Encounters (40th anniversary) enorm persoonlijk. Hij verteld er over zijn jeugd en ze bevatten zelfs enkele van zijn allereerste home made movies. Je merkte toen al dat hij meer terug begon te kijken dan vooruit.

De laatste jaren is het inderdaad een beetje minder maar de man is dan ook al 75 jaar. Zijn volgende film is een retrospectieve... Ik durf er niet aan denken dat het stilaan zijn laatste zullen zijn. Een grote meneer die Spielberg en dat zal hij altijd blijven want zijn werk is zo tijdloos dat ze er binnen 100 jaar nog over zullen spreken.

 
Fantastische regisseur die de grenzen van moderne technologie in film aftast, maar tegelijkertijd heel klassiek blijft in zijn mise-en-scene. Niet elke film is een schot in de roos, dat weet iedereen wel, maar ze zijn op z'n minst allemaal watchable.

 
Fantastische regisseur die de grenzen van moderne technologie in film aftast, maar tegelijkertijd heel klassiek blijft in zijn mise-en-scene. Niet elke film is een schot in de roos, dat weet iedereen wel, maar ze zijn op z'n minst allemaal watchable.

Waarom Munich zo hoog? Ik vond die nogal langdradig, voelde nooit mee met de personages
 
Indertijd vond ik dat een fantastische film, maar moet toegeven dat ik hem nog niet eens herbekeken heb sinds de cinema...
 
*****
Schindler's List
Raiders of the Lost Ark


****
A.I.
IJ and the Last Crusade
Jaws
Jurassic Park
Catch Me If You Can

***
IJ and the Temple of Doom
Munich
Bridge of Spies
Minority Report
Saving Private Ryan
Duel

**
Close Encounters of the Boring Kind
The Terminal
Ready Player One
The Lost World
The Adventures Of Tintin
War of The Worlds

*
E.T.
The Post
Lincoln

IJ and the Kingdom of the Crystal Skull

Te herbekijken: Amistad, Empire of the Sun
Te bekijken: West Side Story
 
Laatst bewerkt:
AI is zwaar onderschat imo, die film werd destijds afgekraakt omdat het Kubrick's verhaal was ook al was het zijn bedoeling dat zijn vriend Spielberg zou regisseren. En gans dat Pinochio idee was eveneens Kubrick's idee.
De laaste 20 min. waar we naar de toekomst gaan gaf me zelfs een 2001 ASO vibe, goosebumps galore.
En het einde van de film is eerder bitterzoet dan oversentimenteel.
Gelukkig hebben sommige critici zoals Mark Kermode hun mening herzien en het terecht als een meesterwerk beschouwd.
En Close Encounters, sorry, ik vond dat gewoon een saaie film met Dreyfuss die de helft van de tijd zijn boterberg (of wat het ook was) aan het bouwen is. (Al is het idee dat aliens via muziek communiceren een interessant concept.)

 
Laatst bewerkt:
*****
Schindler's List
Raiders of the Lost Ark


****
A.I.
IJ and the Last Crusade
Jaws
Jurassic Park
Catch Me If You Can

***
IJ and the Temple of Doom
Munich
Bridge of Spies
Minority Report
Saving Private Ryan

**
Close Encounters of the Boring Kind
The Terminal
Ready Player One
The Lost World
The Adventures Of Tintin
War of The Worlds

*
E.T.
The Post
Lincoln

IJ and the Kingdom of the Crystal Skull

Te herbekijken: Amistad, Empire of the Sun
Te bekijken: West Side Story
ET maar 1?

SVP een 3?

En AI zou normaal geregisseerd worden door Kubrick hoor alleen was de man dood tegen dat hij er aan begonnen was. AI is dan afgemaakt door Spielberg als tribute
 
Ik dacht toch gelezen te hebben dat het Kubrick's bedoeling was dat Spielberg zou regisseren, but who knows...
ET vind ik met voorsprong Spielberg's meest sentimentele film waarin eigenlijk nauwelijks iets gebeurd. Zelfs toen ik deze als 11 jarige in de cinema zag vond ik er niets aan, terwijl ik toch tot de doelgroep behoorde. Al is de soundtrack een van John Wiiliams' beste.
Een ster is misschien idd wat weinig, in punten zou ik hem een 4/10 geven.
 
En AI zou normaal geregisseerd worden door Kubrick hoor alleen was de man dood tegen dat hij er aan begonnen was. AI is dan afgemaakt door Spielberg als tribute
Niet helemaal, het was oorspronkelijk een project van Kubrick die het grootste deel van het script heeft laten ontwikkelen door een aantal schrijvers, maar halverwege de jaren '90 besloot hij dat het materiaal Spielberg beter zou liggen als regisseur. Spielberg wilde toen liever andere projecten doen en zei dat Kubrick zelf moest regisseren, maar toen was hij dus al bezig aan Eyes Wide Shut en erna is hij inderdaad overleden.

Spielberg is dan erna aan de slag gegaan met het script voor de Kubrickversie, maar heeft dat grondig herschreven, ik denk dat de oorspronkelijke scriptschrijver zelfs geen credit meer gekregen heeft. Eigenlijk volgt zijn film enkel nog het basisverhaal van Kubrick, maar is het... letterlijk de Spielbergversie ervan. Ik geloof dat de Kubrick versie waarschijnlijk een R-rating had gekregen omdat hij onder andere behoorlijk ver wou gaan met de seksrobot gespeeld door Jude Law.

Edit: veel van de wat meer sentimentele stukken uit de film (waaronder het einde) zouden wel uit de Kubrickversie zijn over genomen. Iets wat Spielberg bijvoorbeeld grondig herschreven heeft, is het donkere middenstuk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan