Sterrenrestaurants

Beetje beroepsvorming omdat ik vroeger nog heb meegewerkt aan Resto.be en dan m'n vrouw leren kennen die dan ook een foodie is. M'n persoonlijk lijstje. Is van de laatste 7 jaar ofzo. Persoonlijke favoriet is Sel Gris. :)

*'t Convent (Lo-Reninge, BE)8
Benoit & Bernard Dewitte (4x - Kruisem, BE)8
Brasserie Julie (Sint-Martens-Bodegem, BE)7
Casa de Chá da Boa Nova (Porto, PT)8
Cuines 33 (Knokke-Heist, BE)7
D'Oude Pastorie (Lochristi, BE)6
Danny Horseele (Dudzele, BE)5
De Pastorie (Kasterlee, BE)6
De Verborgen Tuin (Waasmunster, BE)7
Hofke van Bazel (Kruibeke, BE)7
Jan Van den Bon (Gent, BE)4
Kommilfoo (Antwerpen, BE)6
Le Gourmet de Sèze (Lyon, FR)9
Margaretha's (Oudenaarde, BE)7
Schatteman (Hertsberge, BE)7
Sel Gris (5x - Knokke-Heist, BE)9
Sir Kwinten (Lennik, BE)8
Steins Traube (Mainz, DE)7
Thierry Schwartz (Obernai, FR)3
**Bartholomeus (Knokke, BE)10
Bianc (Hamburg, DE)8
Castor (Waregem, BE)8
L'Eau Vive (2x - Profondeville, BE)8
La Source (Lanaken, BE)6
La Table de Maxime (2x - Paliseul, BE)9
Nuance (Duffel, BE)7
Pastorale (Reet, BE)8
Steirereck (Wenen, AT)10
The Jane (Antwerpen, BE)8
Vrijmoed (Gent, BE)6
***Eleven Madison Park (New York, US)6
Hof van Cleve (Kruishoutem, BE)8

Diegene in italic bestaan niet meer of hebben geen ster. :)
Binnen 3 weken staat L'Air Du Temps op het menu.

Waarom geeft ge 2 10-en en maar een 9 aan uw persoonlijke favoriet? :p

Ik zou graag ook frequenter sterrenzaken aandoen, maar mijn vrouw heeft het ook erg moeilijk om zoveel geld uit te geven aan eten. Jammer :(.

Ik zou graag ook frequenter sterrenzaken aandoen, maar mijn vrouw heeft het ook erg moeilijk om zoveel geld uit te geven aan eten. Jammer :(.
Ik heb hetzelfde probleem: mijn vrouw is opgevoed met patatje-groentje-vleesje. Simpele boerenkost. Ik ben daarin echt wel een meerwaardezoeker, maar de laatste keer dat ik een sterrenzaak heb bezocht was met mijn ex 10 jaar geleden (Dinner by Heston Blumenthal). Af en toe kan ik wel mijn ding doen als ik thuis iets klaar maak, maar als we op restaurant gaan is het eerder een "normaal" restaurant dan een culinair ravissante ervaring.

Ik wil dat wel doen met mijn dochter, maar die is nu anderhalf en niet echt klaar voor een sterrenrestaurant. :tongue:

Waarom geeft ge 2 10-en en maar een 9 aan uw persoonlijke favoriet? :p

Ik vind Sel Gris erg goed qua eten en wijncombinaties, de hapjes, sfeer, uitzicht op het strand. Maar in de service worden wel geregeld foutjes gemaakt ... ze geven ook jonge mensen de kans om er te werken. Maar dat zijn zaken die ik door de vingers zie. 't is ook m'n favoriet omdat het daar allemaal voor mij begonnen was. :)

Als cadeau geven? Win win situatie?

Ik heb hetzelfde probleem: mijn vrouw is opgevoed met patatje-groentje-vleesje. Simpele boerenkost. Ik ben daarin echt wel een meerwaardezoeker, maar de laatste keer dat ik een sterrenzaak heb bezocht was met mijn ex 10 jaar geleden (Dinner by Heston Blumenthal). Af en toe kan ik wel mijn ding doen als ik thuis iets klaar maak, maar als we op restaurant gaan is het eerder een "normaal" restaurant dan een culinair ravissante ervaring.

Ik wil dat wel doen met mijn dochter, maar die is nu anderhalf en niet echt klaar voor een sterrenrestaurant. :tongue:

Mijn oudste dochter is er 7 en ik heb soms schrik om er ne spaghetti mee te gaan eten ...

Wil ik zeker weten 😃 heb er voor begin augustus een reservatie
Kan het wel aanraden.
Zeer mooi pand, helemaal mijn ding, open keuken, beperkt aantal tafels dus ook wel leuk.
Ontvangst en bediening was vlot, in het begin wouden ze wat stijf en serieus overkomen, heb meteen laten blijken dat het voor mij niet moest :)

Keuze uit a la carte of 4/5 gangen menu. Aan te vullen met een signature gerecht en dessert kan je vervangen door kazen
Aangepaste wijnen is geen arrangement, maar gewoon 8€ per glas, kan je zelf kiezen of je één overslaat of ergens een extra glas wilt.

Geen huisapertief, vond ik wel wat jammer. Apperitief van het huis was gewoon champagne.
Wijnen waren goed, 2 vond ik heel lekker.
Het eten begon eigenlijk vrij simpel, gewoon lekker maar niet uitzonderlijk straffe gerechten.
Hoofdgerecht vond ik wel top en ook het dessert verrassend en heel lekker

Chef is nadien nog even bij ons aan tafel geweest, de ambitie is om toch op korte termijn voor zijn 1e ster te gaan.
Toch zitten tafelen van 19u tot bijna 24u, rekening van +320€ voor 2 personen alles in dus het is prijzig

5 gangen menu was 80€ dus dat was prijs kwaliteit wel oké, beetje laten gaan in de dranken :D

Kan het wel aanraden.
Zeer mooi pand, helemaal mijn ding, open keuken, beperkt aantal tafels dus ook wel leuk.
Ontvangst en bediening was vlot, in het begin wouden ze wat stijf en serieus overkomen, heb meteen laten blijken dat het voor mij niet moest :)

Keuze uit a la carte of 4/5 gangen menu. Aan te vullen met een signature gerecht en dessert kan je vervangen door kazen
Aangepaste wijnen is geen arrangement, maar gewoon 8€ per glas, kan je zelf kiezen of je één overslaat of ergens een extra glas wilt.

Geen huisapertief, vond ik wel wat jammer. Apperitief van het huis was gewoon champagne.
Wijnen waren goed, 2 vond ik heel lekker.
Het eten begon eigenlijk vrij simpel, gewoon lekker maar niet uitzonderlijk straffe gerechten.
Hoofdgerecht vond ik wel top en ook het dessert verrassend en heel lekker

Chef is nadien nog even bij ons aan tafel geweest, de ambitie is om toch op korte termijn voor zijn 1e ster te gaan.
Toch zitten tafelen van 19u tot bijna 24u, rekening van +320€ voor 2 personen alles in dus het is prijzig

5 gangen menu was 80€ dus dat was prijs kwaliteit wel oké, beetje laten gaan in de dranken :D
Zelfs bij Fine Fleur hadden ze geen huisaperitief. Iets wat k toch altijd een gemiste kans vind. K probeer liever zoiets ipv de standaard champagne of G&T.

160 is nog acceptabel als ge aperitief en koffie/thee neemt naderhand.

Waar ik het vooral moeilijk mee is om veel geld te betalen voor een zaak die geen ster heeft.

Gewoon geen waar krijgen voor je geld, ongeacht of de zaak nu een ster heeft of niet.

Voorbije maanden toevallig in Arden (Rochefort) en Hert (Turnhout) geweest en waren allebei top. Hun ster is dan ook oververdiend.

Paar weken terug in Dell'arte geweest in Cadzand, waar zo lovend over wordt gedaan. Niets op aan te merken, maar voor die prijs verwacht ik toch op zijn minst enkele smaakbommen, en dat was niet het geval.

Afgelopen vrijdag dan weer Signatuur bezocht (Antwerpen) en dat was een voltreffer.

Gewoon geen waar krijgen voor je geld, ongeacht of de zaak nu een ster heeft of niet.

Voorbije maanden toevallig in Arden (Rochefort) en Hert (Turnhout) geweest en waren allebei top. Hun ster is dan ook oververdiend.

Paar weken terug in Dell'arte geweest in Cadzand, waar zo lovend over wordt gedaan. Niets op aan te merken, maar voor die prijs verwacht ik toch op zijn minst enkele smaakbommen, en dat was niet het geval.

Afgelopen vrijdag dan weer Signatuur bezocht (Antwerpen) en dat was een voltreffer.
Aha Dell’Arte, ben k nog geweest toen ze nog in Sluis zaten. Wel al een jaar of 4 geleden en toen was dat prijs/kwaliteit dik ok. Ook maar voor lunch geweest en waren daar toen maar een dikke 80-90€ kwijt pp meen ik.

sinds hun verhuis naar Cadzand jammer genoeg ni meer geweest

Zelfs bij Fine Fleur hadden ze geen huisaperitief. Iets wat k toch altijd een gemiste kans vind. K probeer liever zoiets ipv de standaard champagne of G&T.

160 is nog acceptabel als ge aperitief en koffie/thee neemt naderhand.
Vind ik inderdaad ook jammer. Nu was het 2 Gin-Tonics, die champagne, 1 cocktail en 1 mocktail
Bv. taratata in Hasselt, die hebben hun huisgemaakte gemberlimonade, vind ik altijd wel iets leuk

Apertief, wijnen, koffie en 2 limoncello's :)

Over aperitieven en wijnen gesproken: hoe zit het in zulke sterrenrestaurants eigenlijk met "aangepaste" bieren, komt dat ook al wel eens voor?
Hier nog geen ervaring met sterrenrestaurants, behalve dan eens een familie-etentje in een restaurant dat enkele dagen voordien hun eerste ster kreeg. Langs ene kant vind ik het altijd vrij prijzig om +100 euro te gaan neertellen voor ene menu, maar anderzijds zijn er ook periodes (zeker in de lockdowns) geweest dat we bv op een maand tijd 2 x sushi gingen afhalen aan +50 euro de schotel en dat is dan eigenlijk een pak zotter dan een menu in een sterrenrestaurants. Als er komende tijd nog eens een weekend is waarin de kleine logeren is en we eens echt tijd voor ons zelf hebben, wil ik toch ook eens een keer wat gastronimischer gaan eten met de vriendin zonder daarom meteen al te zot te doen.

Over aperitieven en wijnen gesproken: hoe zit het in zulke sterrenrestaurants eigenlijk met "aangepaste" bieren, komt dat ook al wel eens voor?
Hier nog geen ervaring met sterrenrestaurants, behalve dan eens een familie-etentje in een restaurant dat enkele dagen voordien hun eerste ster kreeg. Langs ene kant vind ik het altijd vrij prijzig om +100 euro te gaan neertellen voor ene menu, maar anderzijds zijn er ook periodes (zeker in de lockdowns) geweest dat we bv op een maand tijd 2 x sushi gingen afhalen aan +50 euro de schotel en dat is dan eigenlijk een pak zotter dan een menu in een sterrenrestaurants. Als er komende tijd nog eens een weekend is waarin de kleine logeren is en we eens echt tijd voor ons zelf hebben, wil ik toch ook eens een keer wat gastronimischer gaan eten met de vriendin zonder daarom meteen al te zot te doen.
Er zijn zaken die werken met aangepaste bieren ja. Tis wel serieus in de minderheid. Denk dat ge nog sneller aangepaste mocktails gaat vinden ipv bieren als 2e optie naast de wijn.

Vind ik inderdaad ook jammer. Nu was het 2 Gin-Tonics, die champagne, 1 cocktail en 1 mocktail
Bv. taratata in Hasselt, die hebben hun huisgemaakte gemberlimonade, vind ik altijd wel iets leuk

Apertief, wijnen, koffie en 2 limoncello's :)

Ja die dranken tikt door. Die degustieven zien ze t liefst van al passeren op de rekening denk ik 🤑

Bij De Kristalijn in Genk doen ze een bierpairing en dat was wel leuk moet ik zeggen.

In heel veel sterrenrestaurants hebben ze zelfs geen bieren.

Toen ik enige tijd terug bij Nebo te Antwerpen ben gaan eten, noch voor hun recente ster, dan vroeg ik na dessert ipv koffie of ze bieren hadden. Enigste dat ze konden aanbieden was Duvel en dan nog zelfs in een groot wijnglas.

In heel veel sterrenrestaurants hebben ze zelfs geen bieren.

Toen ik enige tijd terug bij Nebo te Antwerpen ben gaan eten, noch voor hun recente ster, dan vroeg ik na dessert ipv koffie of ze bieren hadden. Enigste dat ze konden aanbieden was Duvel en dan nog zelfs in een groot wijnglas.
Ge hebt dus de pintjes voor't personeel ingepikt :p.

Ge hebt dus de pintjes voor't personeel ingepikt :p.

Haha, dat kan ook want hij had niet veel zin om die Duvel te geven. Maar na paar gangen heb ik ofwel zin in Irish Coffee ofwel fris biertje, meestal de twee maar was met de auto en had al wat wijn op dus moest kiezen :unsure:

Terug
Bovenaan