Sterke toename invaliden: burn-outs en depressie

hier ook geen voorstander van mensen die per week 4 uur terugkomen.
minstens 1u van die 4 gaan al op aan mailbox lezen en dan nog wat social talk.
Nog wat toiletpauzes erbij en hoppa, 50% niet-renderend.

Zulke mensen komen ook niet in de flow die dag, eer ze begonnen zijn, bollen ze al weer uit die dag.

Geraken ook achter op het werk, in een veranderende omgeving zijn ze er ook gewoon te weinig om bij te blijven.

Mensen die halftijds werken zijn vaak al een ramp qua output, laat staan mensen die 4u per week “presteren”.


En burn-out ligt vaak nog steeds aan de thuissituatie, niet aan het werk.
Maar de werkgever zit wel met de gebakken peren.
 
Ik denk dat dat de reden is dat ze daarom die mensen ontslaan. Tegenwoordig moet je al 150% rendement geven voor een zo laag mogelijk loon.
 
Dat denk ik niet, maar zo 1 voormiddag per week bv? Wat heb je aan zulke mensen?

Dat takenpakket dat je aan die mensen geeft zorgt ook voor ergernis bij de mensen die wel voltijds werken.
Simpele taakjes, makkelijk “verdiend”.

Neen, ik hoef ze niet.
 
En burn-out ligt vaak nog steeds aan de thuissituatie, niet aan het werk.
Maar dan ook vanuit perspectief van de werkgever:

minstens 1u van die 4 gaan al op aan mailbox lezen en dan nog wat social talk.
Nog wat toiletpauzes erbij en hoppa, 50% niet-renderend.
Simpele taakjes, makkelijk “verdiend”.

Neen, ik hoef ze niet.
Maar de werkgever zit wel met de gebakken peren.
Mensen die halftijds werken zijn vaak al een ramp qua output, laat staan mensen die 4u per week “presteren”.
Kan je dan echt beweren dat het werk, of specifieker hoe het werk naar burn-out kijkt, niet kan bijdragen tot die burn-out? :)

Als ik ooit een baas zou horen praten over een collega zoals jij nu praat, dan geef ik onmiddellijk mijn ontslag. Je mag als werkgever zeker iets eisen van een werknemer, maar jezus wat een negativiteit over iemand die gewoon probeert om terug een zinvolle bijdrage te leveren tot de maatschappij en niet ganse dagen op kosten van de sociale zekerheid thuis te zitten. Want daar ben je ook geen fan van, neem ik aan?
 
Ahja, en er is niks groters of belangrijkers dan de kortetermijnsomzet natuurlijk. Omzetverlies die dagen? Onoverkomelijk. Ietsjes minder groei eventjes? Ondenkbaar.

Op lange termijn gezondere werknemers die minder vaak ziek zijn, en gewoon tevredener. Dat telt niet mee.

Het gaat niet over ietsje minder groei. Het gaat er over dat er als bedrijf 0,0 incentive is om in een team van 7-8 je te organiseren om een team member dat eruit gevallen is te laten terugkomen aan 4 of 8h per week.

In mijn ervaring zijn er 2 scenarios:
  1. Werknemer valt uit wegens zware persoonlijke niet-werkgerelateerde problemen (ik heb al veel miserie zien passeren in mijn relatief korte periode). Jonge vader met kind met kanker, jonge vader met vrouw die verongelukt, oudere vader die kind verliest, afgebrand huis en kind in brandwondencentrum. Werknemer neemt zijn tijd om te processen en komt terug en snel full time.
  2. Werknemer valt uit wegens werkgelateerde problemen (meestal in combi met iets persoonlijk). Hier heb ik bijna nooit iemand zien terugkeren en blijven. Ofwel is het jojo. 8-16h terug, uitvallen, terugkeren, uitvallen. Ofwel naar ander bedrijf, ofwel andere rol. Wat logisch is. Als je not fit bent voor de job, ben je not fit. Dat is geen schande, maar je kunt niet verwachten dat iedereen zich schikt naar 1 iemand.

Je kunt nu toch niet verwachten dat 7-8 man taakjes gaat isoleren en een week gaat wachten tot de verlosser terugkomt om dan eventueel die taakjes te doen ? Als ik een simpel werkje heb van een half uur of een uur, dan wil ik dat de dag nadien hebben. Als ik een week moet wachten, dan doe ik het liever zelf, in de zetel voor de tv.

Wat schiet er dan nog over voor de werknemer? Papier snipperen, vuilbakken legen of excellekes opkuisen waar eigenlijk niemand van wakker ligt of je het doet of niet en of je het nu of volgend jaar doet. Zal dat zoveel helpen in het reintegratie traject ?

Zo agressief. Ik lees wat er staat. En ik weet ook dat je op 2u niet veel productiefs kunt doen. Maar als dat de investering is die je als bedrijf moet doen voor een gezonde werknemer op lange termijn, dan is omzetverlies op korte termijn niet het grote probleem.

Nu is het al 2u.

Dat is geen investering, dat is een kost die in 90% van de gevallen een kost met 0 return is behalve je hele afdeling te vertragen.

Ik versta dat werk draaglijk moet zijn, maar een werkvloer is geen therapie ruimte waar je een hele afdeling als therapeuten gebruikt. Een werkvloer is in de eerste plaats een werkvloer.

Ik zou persoonlijk ook niet te veel zin hebben in weken/maanden mijn werkschema te moeten aanpassen omdat er iemand moet geholpen worden. Het wordt tijd dat we eens naar voor kijken in dit land ipv continu achteruit te kijken om te zien of de allertraagste mee is.


Ik denk dat dat de reden is dat ze daarom die mensen ontslaan. Tegenwoordig moet je al 150% rendement geven voor een zo laag mogelijk loon.

Ja hoor. Het is het een of het ander. Je kunt niet verwachten dat ze het tempo afstemmen op de traagste en dan verwachten dat je allemaal een above-average loon hebt... :hug::crazy:
 
In mijn ervaring zijn er 2 scenarios:
  1. Werknemer valt uit wegens zware persoonlijke niet-werkgerelateerde problemen (ik heb al veel miserie zien passeren in mijn relatief korte periode). Jonge vader met kind met kanker, jonge vader met vrouw die verongelukt, oudere vader die kind verliest, afgebrand huis en kind in brandwondencentrum. Werknemer neemt zijn tijd om te processen en komt terug en snel full time.
  2. Werknemer valt uit wegens werkgelateerde problemen (meestal in combi met iets persoonlijk). Hier heb ik bijna nooit iemand zien terugkeren en blijven. Ofwel is het jojo. 8-16h terug, uitvallen, terugkeren, uitvallen. Ofwel naar ander bedrijf, ofwel andere rol. Wat logisch is. Als je not fit bent voor de job, ben je not fit. Dat is geen schande, maar je kunt niet verwachten dat iedereen zich schikt naar 1 iemand.

Je kunt nu toch niet verwachten dat 7-8 man taakjes gaat isoleren en een week gaat wachten tot de verlosser terugkomt om dan eventueel die taakjes te doen ? Als ik een simpel werkje heb van een half uur of een uur, dan wil ik dat de dag nadien hebben. Als ik een week moet wachten, dan doe ik het liever zelf, in de zetel voor de tv.

(...)

Dat is geen investering, dat is een kost die in 90% van de gevallen een kost met 0 return is behalve je hele afdeling te vertragen.

(...)

Ik zou persoonlijk ook niet te veel zin hebben in weken/maanden mijn werkschema te moeten aanpassen omdat er iemand moet geholpen worden. Het wordt tijd dat we eens naar voor kijken in dit land ipv continu achteruit te kijken om te zien of de allertraagste mee is.
Paar dingen eruit geknipt. Er zijn veel meer scenario's dan die twee, in mijn ervaring. Maar zelfs in scenario 2 ga je totaal voorbij aan de maatschappelijke taak van bedrijven. Misschien is die persoon niet teruggekeerd om te blijven (wat natuurlijk ook kan zijn omdat hij meteen opnieuw onder druk wordt gezet, in plaats van rustig ingewerkt...), maar wel teruggekeerd in een ander bedrijf om daar mee te draaien in de samenleving.

Als je bedrijf daarenboven 8 mensen moet isoleren omdat 1 persoon ziek is, is dat niet alleen een kwestie van die werknemer die ziek is, maar gewoon een fout personeelsbeleid, dat zich sowieso op één of andere manier wel zal wreken.

"Not fit" is ook niks binairs. Je kunt gerust je hele leven "fit" zijn voor de job, behalve een jaartje minder. Blijven persen zal het dan niet verhelpen, en zo verlies je als bedrijf je "fit" en kun je iemand anders gaan opleiden. Want ook daar ga je aan voorbij. Pure wegwerpwerknemers, maar niet alle instromers kunnen bieden wat vertrekkers meenemen. Maar we mogen niet kijken naar het kanonnenvlees, de offers voor de vooruitgang. Vraagje: voorstander voor veel meer mensen op ziekteverlof en met uitkeringen?
 
Paar dingen eruit geknipt. Er zijn veel meer scenario's dan die twee, in mijn ervaring. Maar zelfs in scenario 2 ga je totaal voorbij aan de maatschappelijke taak van bedrijven.

Ik zie niet in hoe een prive bedrijf een maatschappelijke rol te spelen heeft? Vooral in een land als Belgie waar de bedrijven als melkkoe gebruikt worden om de staatskas te spijzen via patronale bijdragen en allerlei andere lasten, winstbelasting betalen etc. Een standaard KMO of kleine lokale afdeling van een multinational of een lokale zelfstandige met wat personeel doet heus niet veel hocus pocus met belastingen ontwijken.

Dat gecombineerd met een automatisch indexeringsmechanisme.

Ik denk dat veel bedrijven hun functie al spelen en er in mijn ogen weinig voor terugkrijgen.

Misschien is die persoon niet teruggekeerd om te blijven (wat natuurlijk ook kan zijn omdat hij meteen opnieuw onder druk wordt gezet, in plaats van rustig ingewerkt...), maar wel teruggekeerd in een ander bedrijf om daar mee te draaien in de samenleving.

Fair enough, maar waarom zou bedrijf A dan investeren in die persoon. Beetje realistisch blijven.

Ik heb ook nog maar zelfden iemand 10y zien meedraaien in dezelfde job en dan plots zien uitvallen. Dat zijn meestal job changes/promoties die fout aflopen. Jonge starters die te veel hooi op de vork nemen of jonge ouders die plots van 10h per dag werken en geen gezinsleven naar 10h + + + + gaan en het niet meer gebolwerkt krijgen. In veel gevallen is er werk aan de werknemer kant en kan de werkgever niet zo heel veel doen.

Wederom, de werkvloer is geen therapieruimte.

Toen ik nog geen kinderen had, ging ik vaak als 1 van de laatste naar huis rond 18.30 - 19.00h (ik begon ook maar rond 9.30 en deed al mijn prive computer werk ook op het werk, maar goed). Ik zag daar altijd dezelfde laat in de bureau zitten. Die waren daar als ik toe kwam, die aten aan de computer, die gingen na mij naar huis. Je zag het probleem van een km ver aankomen. Om de 2 dagen ging ik voor het naar huis gaan eens de 'niet te laat werken', 'de deadline is niet set in stone', ... en een kleine speech geven. 1 voor 1 knal tegen de muur. En 6-9mnd uitval telkens. Soms terugkeren in reintegratie, soms gewoon ontslag tijdens ziekte.

Als deel van de reintegratie is er eens iemand onder mij gezet omdat, je zou het niet zeggen, heel verdraagzaam ben en heel goed shit kan blokken voor mijn mensen van alle kanten. Halftijds. Ik heb 100x gezegd dat ze haar uren moest bewaken, dat ik wel ging afblokken naar boven, onder, links en rechts. Gewoon a b c doen zonder tijdsdruk. Na 2 weken was dat al hetzelfde liedje van die 's avonds uit de bureau te moeten jagen. Maanden hetzelfde liedje geweest en continu op het randje gebalanceerd van opnieuw uit te vallen. Als je daar iets van werk wegpakte, zoog die automatisch van ergens anders werk op. Uiteindelijk is die in een herstructurering buiten geflikkerd met een grote zak geld. Voor haar beste outcome geweest.

2 maand later andere job en via via gehoord dat het daar hetzelfde liedje was. Wie perst dan wie uit ?

Mijn ex was ook hetzelfde liedje. Die heeft 3 jobs in 3 y gehad. Eerst dacht ik ook dat die crappy bazen had. Maar als je 3x van job veranderd en telkens na 3 maand ziek thuis zit. Waar moet je dan de oorzaak zoeken ?

Wederom, de werklvoer is geen therapie ruimte.

Als je bedrijf daarenboven 8 mensen moet isoleren omdat 1 persoon ziek is, is dat niet alleen een kwestie van die werknemer die ziek is, maar gewoon een fout personeelsbeleid, dat zich sowieso op één of andere manier wel zal wreken.

Een doorsnee team is 7-8 man, voor de simpelheid pak ik 8. Je mag het ook met 3 of 20 doen.

Voor de rest, is het niet willen verstaan of niet kunnen verstaan? Hoe denk je dat een persoon die terugkeert aan 2 of 4 of 8h aan zijn lijstje van werk zal raken? Iemand zal werk moeten 'creeren' dat fit is. Ik vermoed dat je niet de management review of audits aan die persoon zal geven. Of de stressy deal closing of whatever. Neen, het team van X mensen zal zich moeten aanpassen om werk klaar te leggen dat niet te veel is en kan blijven liggen. Dat is een inspanning van de X aantal mensen van het team.

"Not fit" is ook niks binairs. Je kunt gerust je hele leven "fit" zijn voor de job, behalve een jaartje minder. Blijven persen zal het dan niet verhelpen

Nergens zeg ik dat. Maar kom dan terug als je fit bent, niet als je semi fit bent om 4h te werken.

, en zo verlies je als bedrijf je "fit" en kun je iemand anders gaan opleiden. Want ook daar ga je aan voorbij. Pure wegwerpwerknemers, maar niet alle instromers kunnen bieden wat vertrekkers meenemen. Maar we mogen niet kijken naar het kanonnenvlees, de offers voor de vooruitgang.

Hier ga ik zelfs niet op reageren.

Vraagje: voorstander voor veel meer mensen op ziekteverlof en met uitkeringen?

Nee, voorstander van realistische verwachtingen als werknemer. Je moet niet 10h per dag werken om 'te scoren'. Niet iedereen kan CEO worden. Het is OK om 5y gewoon backbencher te zijn als je aan kinderen begint. En 90% van wat je doet is non-world-shocking en interesseert geen kat. Maar dat is OK. Appreciatie komt de laatste dag van de maand en dan gaan we naar de volgende.

Ook voorstander van dat iedereen een hobby thuis zoekt en zijn identiteit en levensvreugde uit de andere uren haalt die niet-werkgerelateerd zijn.

En als laatste, je moet niet en werknemer en ouder en partner en marathonloper en bergbeklimmer zijn en tegelijk 102 sociale contacten onderhouden, Blind getrouwd volgen, naar 2 voetbalmatchen per week gaan EN EN EN EN. Beetje kiezen en je leven realistisch inkleden. Een kalender volproppen is geen kunst.
 
Ik snap ergens wel wat @Bart Goor zegt over het psychisch lijden na een diagnose. Want toen ik te weten kwam als 12 jarige dat ik autisme heb, vond ik dat niet leuk. Ik heb mij er heel lang slecht over gevoeld omdat ik "iets" heb. Ik voelde er juist pas nog meer abnormaal door terwijl ik ervoor van mezelf dacht dat ik wat "een beetje raar"was en voor de rest normaal en meer niet.
Ik denk dat het bij wat voor 'stoornis' dan ook altijd goed is om jezelf te realiseren dat een psychische stoornis niet hetzelfde is als een gebroken been, om maar een voorbeeld te noemen.

Zo lopen er honderdduizenden mensen rond in Vlaanderen die introvert of druk zijn (of allebei) en die als ze een testje zouden doen absoluut een 'label' toegewezen zouden krijgen. Voortaan zouden ze door het leven gaan als adhd-er of die persoon met autisme. En als ze het testje niet doen hebben ze die stoornis ook niet.

Wat ik dus al eerder beargumenteerde is dat het label (zodra het gegeven is) ook een nieuwe werkelijkheid creeërt. Voortaan gaan mensen rekening met je houden. Dat kan goed zijn maar het kan je dus ook juist belemmeren.
 
Ik denk dat het bij wat voor 'stoornis' dan ook altijd goed is om jezelf te realiseren dat een psychische stoornis niet hetzelfde is als een gebroken been, om maar een voorbeeld te noemen.

Zo lopen er honderdduizenden mensen rond in Vlaanderen die introvert of druk zijn (of allebei) en die als ze een testje zouden doen absoluut een 'label' toegewezen zouden krijgen. Voortaan zouden ze door het leven gaan als adhd-er of die persoon met autisme. En als ze het testje niet doen hebben ze die stoornis ook niet.

Wat ik dus al eerder beargumenteerde is dat het label (zodra het gegeven is) ook een nieuwe werkelijkheid creeërt. Voortaan gaan mensen rekening met je houden. Dat kan goed zijn maar het kan je dus ook juist belemmeren.
Euhm, een psychische stoornis is in essentie wel hetzelfde als een gebroken been. Zelfs zonder dat label heb je de stoornis wel hoor.
 
Euhm, een psychische stoornis is in essentie wel hetzelfde als een gebroken been. Zelfs zonder dat label heb je de stoornis wel hoor.
Oneens, de criteria voor een stoornis zijn subjectief en arbitrair. Nu zijn er bijvoorbeeld vele malen meer mensen met ADHD dan 20 jaar geleden. Simpelweg omdat we de criteria hebben veranderd.
 
Oneens, de criteria voor een stoornis zijn subjectief en arbitrair. Nu zijn er bijvoorbeeld vele malen meer mensen met ADHD dan 20 jaar geleden. Simpelweg omdat we de criteria hebben veranderd.
Nu zijn er ook veel meer mensen met kanker dan vroeger. Simpelweg omdat de diagnostiek nu beter is. Maar die mensen die vroeger uit het niks doodvielen met een tumor in hun lichaam, die hadden ook kanker hoor.
 
Nu zijn er ook veel meer mensen met kanker dan vroeger. Simpelweg omdat de diagnostiek nu beter is. Maar die mensen die vroeger uit het niks doodvielen met een tumor in hun lichaam, die hadden ook kanker hoor.
En toch is het anders. We hebben het in de psychiatrie over de mind (geest) en niet alleen over het lichaam.

Natuurlijk weet ik wel dat de meeste artsen die 2 tegenwoordig als hetzelfde zien maar dat zijn ze niet. Wat ik daarmee wil zeggen: Als de geest denkt dat het een ziekte heeft kan het lichaam zichzelf daadwerkelijk slechter gaan voelen. (Nocebo effect)
 
En toch is het anders. We hebben het in de psychiatrie over de mind (geest) en niet alleen over het lichaam.

Natuurlijk weet ik wel dat de meeste artsen die 2 tegenwoordig als hetzelfde zien maar dat zijn ze niet. Wat ik daarmee wil zeggen: Als de geest denkt dat het een ziekte heeft kan het lichaam zichzelf daadwerkelijk slechter gaan voelen. (Nocebo effect)
Ja, maar dat punt van het Nocebo effect zit voor uw diagnose. Namelijk de moment waarop je denkt dat er iets mis is met u...
Het al dan niet hebben van een psychische aandoening heeft echt niet te maken of het al dan niet gediagnosticeerd is. Wat jij hier zegt, is dat het allemaal maar verzinsels zijn (moesten er geen psychiaters zijn, zouden er ook geen psychische aandoeningen zijn in uw logica).
 
Zo’n straffe uitspraken mogen wel enige onderbouwing krijgen.
Ja, maar dat punt van het Nocebo effect zit voor uw diagnose. Namelijk de moment waarop je denkt dat er iets mis is met u...
Het al dan niet hebben van een psychische aandoening heeft echt niet te maken of het al dan niet gediagnosticeerd is. Wat jij hier zegt, is dat het allemaal maar verzinsels zijn (moesten er geen psychiaters zijn, zouden er ook geen psychische aandoeningen zijn in uw logica).
Dat is niet wat ik zeg, de klachten of kataktereigenschappen (denk aan introvert, druk, agressief, impulsief, etcetera) zijn echt en bestaand. Vervolgens is het classificeren van die klachten subjectief. Dus stel, jij scoort 7 op 10 wat betreft drukte in je hoofd. Dan kun je daar het label ADHD op plakken, maar je kunt ook gewoon zeggen: Die persoon is wat drukker dan gemiddeld. Dan zeg je hetzelfde.

Er is volgens mij geen psychiater die het hiermee oneens is trouwens.
 
Zie ook deze artikelen voor de nodige onderbouwing:



 
Nu is het al 2u.

Dat is geen investering, dat is een kost die in 90% van de gevallen een kost met 0 return is behalve je hele afdeling te vertragen.

Ik versta dat werk draaglijk moet zijn, maar een werkvloer is geen therapie ruimte waar je een hele afdeling als therapeuten gebruikt. Een werkvloer is in de eerste plaats een werkvloer.
Er is ooit een experiment uitgevoerd door bmw, waar men merkte dat oudere mensen moeite hadden om het tempo te volgen op een assemblage lijn, waardoor er stilstanden en vertragingen voorkwamen.

Bmw is toen met die mensen rond de tafel gaan zitten, en heeft gevraagd wat zij konden doen om het werk aangenamer te maken voor die groep personen.

Alle voorstellen werden op een hoop gegooid, Bmw heeft met die voorstellen een nieuwe lijn gebouwd, enkel voor het oudere personeel. Wat bleek? Na een inloop periode liep die lijn sneller dan de lijn met de jongeren.

Oké; ik snap dat dit niet evident is en dat dit een pak geld kost, maar misschien brengt dat op de langere termijn wel meer op? Luister eens naar je personeel?? Dus je kunt gerust een werkvloer gebruiken als therapie ruimte...
 
Ik versta het dat het moet draaglijk zijn en leuk en zo. Maar in veel sectoren is het competitief. Als je als bedrijf te traag gaat, ben je snel marktaandeel kwijt, verlies je klanten, verlies je omzet, ...

Ik zie niet in hoe zoals @Carrion zegt iets zinvol kunt doen als je 2h of 4h of 8h per week er bent. Ik kan je zeggen wat je bij ons dan kunt doen. De koekenhoek sorteren of de vuilbakken legen. Als je de dinsdag verlof pakt, heb je de woensdag een emmer werk die je mag leeg ploeteren. Met wat geluk raak je door je backlog en kun je donderdag echt werk doen. Bij ons zal het wel wat extreem zijn, maar het andere uiterste is er ook over.

Als je er 4h per week bent. Heb je 36h er niet geweest. Tegen je door 1/3 van je emails bent, mag je al opnieuw vertrekken. Je kunt toch niet verwachten dat een heel departement een week lang mooi taakjes laat liggen van 2h zodat de burn-out persoon die kan doen en zich zinvol kan bezighouden. Het werk is geen therapie sessie en bezighoudingsgedoe.

Ik heb ook reports gehad die met burn-out thuis gezeten hebben. Ik ben daar altijd zeer begripvol voor geweest, maar het werk is geen therapie plaats. Ofwel kom je halftijds-3d/week terug in een reintegratie traject ofwel blijf je thuis. Een kat een kat noemen. Als je niet terugkomt, moet het bedrijf er toch niet voor betalen.
In Nederland is er een enorme toename aan burn-outs. Ik zie het zelf ook op de werkvloer. Bij ons bestaan ze doorgaans uit 2 type mensen:

1. Hele luie mensen die sowieso al weinig deden en als ze dan iets meer moeten doen meteen vastlopen en de verhoogde druk niet aankunnen.
2. Veel te hard werkende mensen die de workload van 3 mensen tegelijk op zich nemen en dan uiteindelijk erachter komen dat ze het niet meer alleen kunnen dragen.

De eerste categorie mensen komt doorgaans niet meer fulltime terug, de tweede categorie wel. Helaas zitten we op dit moment met een samenleving die het slachtofferschap enorm stimuleert waardoor de eerste categorie ruim baan krijgt. De verwachtingen zijn bij ons op de werkvloer niet te hoog maar eerder te laag. Als mensen niet veel hoeven te doen of te kunnen dan is het ineens schrikken als er wel competenties en arbeid gevraagd worden.

Ter nuance, want ik weet al dat mensen gaan vallen over het woord 'lui': Ik erken dat er mensen zijn die misschien minder werk aankunnen dan een ander en sneller zullen uitvallen bij een gemiddelde workload dan een ander. Maar ook voor die mensen is de oplossing niet het pappen en nathouden en het stimuleren van slachtoffergedrag. Zielige mensen willen graag bevestigd worden terwijl ze juist gestimuleerd moeten worden om aan het werk te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Veel mensen hebben misschien een Burnout, maar ze doen het ook hun eigen aan.
Ik ken er veel dat pas S'nachts gaan slapen en dan nog een joint roken lol en een gezinsleven hebben.
Met andere woorden constant ziek thuis, maar in werkelijkheid mankeren die niks.
 
Terug
Bovenaan