Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

VooruitMemo. Oh help, moet ik nu echt op de sossen gaan stemmen? Erna N-VA en dan BBB. Ik weet het allemaal nog niet, ik wacht de partijprogramma's af.

Voor de stad Antwerpen. Het zal sowieso een stem worden voor Groen of Vooruit. Dat N-VA de sjerp behoudt, lijkt onvermijdelijk maar hopelijk deze keer met wat meer linkse accenten.

Yos1t1g.png

De stemtesten voor de lokale verkiezingen zijn er:

Beide testen eens gedaan voor hier in Lokeren, het wordt mij niet gemakkelijk gemaakt.

2x heeft de partij/persoon waar ik over het algemeen het meest mee overeenkom een 100% tegenstellende mening over de paar zaken die voor mij het belangrijkste zijn. Maar alle zaken die voor mij totaal niet belangrijk zijn komen we dan wel overeen (Dat wij hier een topwielerwedstrijd zouden moeten organiseren bvb, who cares). Dat geeft jammer genoeg een zwaar vertekend beeld.

En bij de test van HLN kan je jammer genoeg enkel bij de 1e persoon waarmee je het meest overeenkomt vergelijken waardoor ik niet kan zien wie het meest overeenkomt met mijn mening op de vlakken die voor mij het belangrijkst zijn.

In tegenstelling tot Federaal hier veel minder uitgesproken resultaten:

Al vind ik het onvoorstelbaar dat zelfs Aalst niet vrij is van investeringen in voetbalstadia in het politieke landschap - dat zou een nationaal verbod moeten zijn (de bouw van iets bedoel ik dan - alles met ruimtelijke ordening is logisch)! Sector met het meeste geld kan zijn eigen constructies wel bekostigen zeker.

Verder ook nog dingen als: een kerststal in het stadhuis? Investeren in Kunst? ... echt jongens? Meen je dat nu echt? We hebben wel andere prioriteiten dan dit soort zaken denk ik dan - voorlopig gewoon afvoeren, dat eerste is weer een start voor een polemiek tot en met en voor kunst is er geen geld - leuk dat een stad vol kunst staat - maar als je moet bezuinigen imo niet aan de orde. Al kan het ook anders - toren in Parijs, beeldje in New York of in Brazilië ...

En dan ook nog: Hogere boetes voor zwerfvuil? Hoe evident kan een antwoord dan zijn vraag ik me af - zwerfvuil is een probleem - we gaan de boetes verlagen om het op te lossen?

Laatst bewerkt:
En bij de test van HLN kan je jammer genoeg enkel bij de 1e persoon waarmee je het meest overeenkomt vergelijken waardoor ik niet kan zien wie het meest overeenkomt met mijn mening op de vlakken die voor mij het belangrijkst zijn.
Je kan gewoon op de naam klikken van de andere kandidaten, dan zie je hun resultaten.

Mij valt het, zeker bij die test van HLN, op over hoeveel zaken ik eigenlijk echt geen mening heb. Ofwel omdat ik er gewoon niet genoeg van ken om te kunnen inschatten of iets een goed idee is of niet, ofwel omdat het mij eigenlijk echt gewoon geen zak interesseert :unsure:. Bij zeker de helft van de vragen heb ik mij gewoon helemaal in't midden gezet.

De stemtesten voor de lokale verkiezingen zijn er:

De stemtest van hln over Gent suckt wel enorm. Twee vragen over Gentse Feesten? 90% van inwoners van Gent merkt daar niks van op. Waarom speelt dat een rol?

De stemtest van hln over Gent suckt wel enorm. Twee vragen over Gentse Feesten? 90% van inwoners van Gent merkt daar niks van op. Waarom speelt dat een rol?
2 van de 25-30 vragen over een groot evenement wat toch een belangrijk deel van de identiteit van de stad is, niet overdreven vind ik. Het gaat niet enkel om er rechtstreeks last van te hebben, ook als bezoeker kan je vernieuwing of status quo willen.

Stemtest bevestigde bij mij het gevoel dat de programma's van Voor Gent en Groen eigenlijk zeer dicht bij elkaar liggen. Bij HLN kwam ik nipt bij Voor Gent uit, bij de Standaard werd het Groen. Wanneer de verkiezingsprofilering gaan liggen is zie ik ze wel relatief makkelijk een akkoord maken.

Zonet de stemtest gedaan. Ik blijf zwaar op mijn honger zitten voor een groen-rechtse partij.
Hoe zou zich dat manifesteren op lokaal vlak? Op alles zwaar besparen en geen enkele bouwvergunning nog goedkeuren "om het groene karakter van de gemeente te vrijwaren"? Ideologie is op lokaal vlak ondergeschikt aan alle andere belangen. Macht en zelfprofilering verklaart de standpunten van lokale afdelingen meestal beter dan de vermeende ideologie van de moederpartij (als ze al onder die vlag opkomen).

Ik heb de stemtest van het nieuwsblad gedaan en ik kwam N-VA uit (Evergem)

Ik ben wel benieuwd naar de verkiezingen. Zeker nu ook omdat de resultaten van de deelgemeenten normaal gezien zouden uitkomen. Eens benieuwd welke deelgemeente voor wat stemt.

Ik kom uit op Vooruit in onze gemeente. Tweede plaats voor CD&V. Beide dames heb ik als vriendin irl (en op fb). Ga weer tegen 1 van de 2 moeten liegen :lol:

Marges maken die stemtesten onbruikbaar voor mij. Wat is het verschil van enkele procentpunten in de realiteit.

Hier stemtest vlug gedaan en het gaat tussen 1.vooruit en 2.nva (2% verschil ). Ik ken iemand van vooruit dus zal hun worden hoogstwaarschijnlijk. Nu ik moet wel zeggen als je de vergelijking doet met hun standpunten dat hun uitleg van beide partijen nogal amateuristisch is en onprofessioneel geschreven. Je merkt toch een duidelijke stijlbreuk met nationale politiek.

Ik vind die stemtesten nog eens aantonen hoe triviaal die gemeenteraadsverkiezingen zijn. Stellingen zoals "de belastingen moeten omlaag", ja ok. In een andere test spreken ze tenminste nog van gemeentebelastingen, ik vraag me af hoeveel mensen zo even kunnen zeggen hoe hoog of laag die zijn eigenlijk. "Leefloners moeten in gemeente X aan het werk", is dat iets dat de gemeenste zomaar kan beslissen?

Om dan uiteindelijk uit te komen bij de lijst van de burgemeester, die eigenlijk de VLD is/was, en die al jaar en dag verweven is met de vastgoedsector. Ahja, want ik heb niet 100% nee gestemd tegen "hoogbouw moet mogelijk zijn in het centrum".

2 van de 25-30 vragen over een groot evenement wat toch een belangrijk deel van de identiteit van de stad is, niet overdreven vind ik. Het gaat niet enkel om er rechtstreeks last van te hebben, ook als bezoeker kan je vernieuwing of status quo willen.

Stemtest bevestigde bij mij het gevoel dat de programma's van Voor Gent en Groen eigenlijk zeer dicht bij elkaar liggen. Bij HLN kwam ik nipt bij Voor Gent uit, bij de Standaard werd het Groen. Wanneer de verkiezingsprofilering gaan liggen is zie ik ze wel relatief makkelijk een akkoord maken.

Ik vind vragen zoals "Moet de Oude Beestenmarkt en Biskomkaai gebruikt worden voor de Gentse Feesten in plaats van Baudelo" of "Er moet een openingsstoet zijn" geen vragen voor een stemtest voor een centrumstad. Dat is meer een vraag voor ergens een dorp in de Westhoek :p.
Zeker bij een stemtest waar je geen vragen kan skippen.

Mijn resultaten verschillen enorm tussen beide stemtesten bij mij. Bij HLN krijg ik NV-A op nummer 1 en bij de Standaard krijg ik Groen op 1 (terwijl NV-A daar nummer 5 staat). (Toegegeven, ik scoor maar maximaal 60% voor een partij dus de verschillen zijn tamelijk laag tussen partijen.)
Ik vind die stemtesten nog eens aantonen hoe triviaal die gemeenteraadsverkiezingen zijn. Stellingen zoals "de belastingen moeten omlaag", ja ok. In een andere test spreken ze tenminste nog van gemeentebelastingen, ik vraag me af hoeveel mensen zo even kunnen zeggen hoe hoog of laag die zijn eigenlijk. "Leefloners moeten in gemeente X aan het werk", is dat iets dat de gemeenste zomaar kan beslissen?

Om dan uiteindelijk uit te komen bij de lijst van de burgemeester, die eigenlijk de VLD is/was, en die al jaar en dag verweven is met de vastgoedsector. Ahja, want ik heb niet 100% nee gestemd tegen "hoogbouw moet mogelijk zijn in het centrum".

Ik denk het wel via OCMW-trajecten. (Maar dan hebben ze ook een arbeidsinkomen van het OCMW. Dat heet "artikel 60"). Dus eigenlijk kan je zeggen dat je leefloners al kan inschakelen voor werk. :p

Terug
Bovenaan