Starfield

RPG PC XBOX Starfield

Toch ook weer zonde dat dit een exclusive is... Je hebt al dan zo weinig nieuwe games, en dan laat je een game developer als Bethesda gewoon schieten. Ik snap ook echt niet waarom je als game producer zoiets zou willen. Hoeveel potentiele klanten speel je kwijt door ervoor te kiezen op één platform uit te brengen? Timed exclusives kan ik nog inkomen, maar gewoon absoluut exclusief. Ik snap echt die hele game wereld qua commerce echt totaal niet. Bijna een dooddoener.

Ja, ze moeten maar willen, maar ik ga geen XBOX kopen voor dit te kunnen spelen hoor. Maar je laat vrijwillig 1/2e van mogelijke klanten schieten. Vrijwillig. Dat is een nieuwe IP (wat we al moeten aanmoedigen, want dat gebeurt te weinig) bewust met een handicap laten starten. En of dit nu zoveel mensen overtuigd om een XBOX ipv PS te kopen, ik denk het niet. Wellicht is XBOX succesvoller in veel andere landen, maar dan nog.

Ik heb nog 50 andere RPG's dat ik moet spelen, dus het probleem is dat niet. Maar ik begrijp de keuze niet. Liever elkaar dooddoen, dan samen groot worden. En vooral vanuit Bethesda zelf een achterlijke commerciele beslissing, want je verliest quasi de meerderheid van uw klanten.

Skyrim is meest verkocht op PS4... 67% PS4 / 30+% op XBOX. Ze moeten het maar willen, maar ik denk niet dat ze rekening houden met hun cijfers. Zeker omdat PS5 ook beter aan het doen is voorlopig dan de nieuwe xbox.

Als Starfield commercieel ontgoochelt, moet je niet ver gaan zoeken waarom dat zo zal zijn, want de lat zal al veel hoger moeten liggen omdat het commercieel succesvol te maken. (nouja met die game pass is dat al vreemd).
 
Laatst bewerkt:
mja, game komt ook voor PC he. dan verlies je uiteindelijk niet zó veel klanten, denk ik.
Voor Bethesda zal zo'n deal met Microsoft toch absoluut niet nadelig zijn, en voor Microsoft zal vooral klanten winnen door zo'n deal.

voor de ps-gamer die zich maar 1 console kan veroorloven is het idd een game die ze zullen moeten missen.
maar ik zie niet echt verschil met dingen als Zelda of Mario die enkel op nintendo uit komen, wat iedereen dan weer normaal vindt.
 
Het is ook dag 1 beschikbaar via gamepass , dus alleen al dat zal veel extra mensen aantrekken, ook mensen die nog geen gamepass abbo hebben.
 
mja, game komt ook voor PC he. dan verlies je uiteindelijk niet zó veel klanten, denk ik.
Voor Bethesda zal zo'n deal met Microsoft toch absoluut niet nadelig zijn, en voor Microsoft zal vooral klanten winnen door zo'n deal.

voor de ps-gamer die zich maar 1 console kan veroorloven is het idd een game die ze zullen moeten missen.
maar ik zie niet echt verschil met dingen als Zelda of Mario die enkel op nintendo uit komen, wat iedereen dan weer normaal vindt.
Nintendo is een compleet andere console dan PS/XBOX. Dan heb je al meer dan "een port" nodig. Is ook gericht op een totaal andere type gamer. De Switches zijn ook niet zo krachtig als de PS/XBOX/game PC's. Dat is een totaal ander platform. Technisch is het wel mogelijk, vooral porten van Switch naar een ander console. Omgekeerd is wat moeilijker. Controls zijn ook een beetje anders denk ik, vooral de touch screens.

Misschien zou het inderdaad wel beter zijn dat het kon, maar dan moet je ook iets in return doen voor Nintendo doen natuurlijk. Voor wat hoort wat.

Maar XBOX en PS zijn quasi zelfde, en dat is eigenlijk gewoon constant elkaar saboteren, messen in elkaars rug steken en lui zijn. En de slachtoffers zijn zoals altijd de klant.

mja, game komt ook voor PC he. dan verlies je uiteindelijk niet zó veel klanten, denk ik.
Voor Bethesda zal zo'n deal met Microsoft toch absoluut niet nadelig zijn, en voor Microsoft zal vooral klanten winnen door zo'n deal.

voor de ps-gamer die zich maar 1 console kan veroorloven is het idd een game die ze zullen moeten missen.
maar ik zie niet echt verschil met dingen als Zelda of Mario die enkel op nintendo uit komen, wat iedereen dan weer normaal vindt.
PC doet toch serieus onder voor PS/XBOX (dacht ik), qua klantenbase.
 
Microsoft heeft gewoon gigantisch veel geld op tafel gegooid voor Bethesda. Overpriced. Nu, voor Microsoft is dat pineuts he. Sony zou dit gewoon niet kunnen. Zij hebben meestal de strategie om een studio te helpen groeien, op te bouwen en dan op te kopen voor een schappelijke prijs. Al hebben ze nu ook een paar studios gekocht om games naar pc te brengen (nixes),...
Ma bon, in geval van Bethesda, de waarheid is, dat ze het niet zo goed deden de laatste jaren. Games verkochten niet naar wens, fallout 67 was een ramp bij launch, elder scrolls (hun vlaggenschip) is nog jaren van ons verwijderd. Als je dan een absurd bedrag krijgt voorgeschoteld van 7,5 miljard! Tja, wat zeg je dan daarop?
 
Ik begrijp het wel, maar dit komt de gaming industrie absoluut niet ten goede, en met de trend van EA/Ubi/Rockstar die ook sterk dalend is (misschien meer winst, maar daar ligt het probleem), denk ik dat we de beste jaren voor gaming achter ons hebben liggen. Althans van de grote studio's zal het niet meer komen.

Bethesda niet goed deden, ik dacht dat ESO een succes was trouwens? @Big Boss;

En met game pass, iedereen die game pass heeft kan het dan spelen, maar het is hetzelfde met PS Plus. En ik heb drie jaren geen PS gehad, en hoeveel spellen van PS+ liggen hier nog om eens te kunnen spelen (en ze hebben er niet eens geld voor gekregen - het antwoord: meer dan 100!). Het is niet omdat je een XBOX game pass hebt, dat het spel daarom gespeeld gaat worden. Oké, hun reputatie is ondertussen wel bekend genoeg. Maar als de eerste spelers / of reviews tegenvallen bij een nieuwe IP wordt dat een absolute mislukking. Want voor veel veelgamers is niet altijd geld het probleem, maar tijd het grote probleem. En gamers die minder gamen gaan minder snel een game pass hebben of zelfs xbox kopen omdat ze 1 console kiezen (of omdat de crisis met de chips mogelijk nog niet gedaan zal zijn, waardoor je ook casual gamers verliest). Space RPG is ook een specifiek genre, dat wel kan werken. Maar het is geen FIFA of COD/BF waar mensen brainless elk jaar de nieuwe game kopen.

Misschien is het safe met die 7,5 miljard maar ik denk dat ze hun ziel verkocht hebben voor het grote geld.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het wel, maar dit komt de gaming industrie absoluut niet ten goede, en met de trend van EA/Ubi/Rockstar die ook sterk dalend is (misschien meer winst, maar daar ligt het probleem), denk ik dat we de beste jaren voor gaming achter ons hebben liggen. Althans van de grote studio's zal het niet meer komen.
Gezien uw track record qua voorspellingen ben ik er dan redelijk gerust in eigenlijk.
 
Gezien uw track record qua voorspellingen ben ik er dan redelijk gerust in eigenlijk.
Welke voorspellingen?

Sport?
Politiek?
Weer & klimaat?

Die zijn goed genoeg. Natuurlijk niet altijd even juist. Anders is het geen voorspelling meer, maar oplichterij.

Ik vermoed dat het vandaag nog zal gebeuren.


Slechte track record, indeed. Maar goed, back to the topic, want dat heeft er niets mee te maken, zelfs al zouden mijn voorspellingen superslecht zijn, totaal niet relevant voor dit topic. Ik zou graag ongelijk hebben trouwens. Ik hoop het. Liever ongelijk op dit vlak, dan mijn eigen gelijk, maar bon. Dan profiteert iedereen ervan.

Qua gamen herinner ik me geen voorspelling die ik heb gedaan. Misschien dat deze subjectief is, gezien door succesvolle modellen er juist nog nooit zoveel gamers geweest zijn, en meer mensen opgroeien met gaming. Maar voor de rest wordt creativiteit te weinig beloond of aangemoedigd, en dat is mijn punt. Dat is niets nieuws.
 
Genoeg topgames buiten het AAA wereldje dat je geen doom en gloom moet gaan prediken. En met de nieuwe trend dat zowel Sony als Microsoft meer en meer games naar PC brengen, kan ik best wel leven.
 
We vragen wij ook al jaren voor Spiderman op pc etc, laat MS nu maar keer hun eigen exclusives hebben.
Ook al komen ze op pc, blijft nog altijd van MS. Het was toch altijd, ze hebben geen games, nu hebben ze er.
Als het goeie games gaan zijn laat ik in het midden.

Enige als ge geen deftige pc hebt, is het niet de moment voor 1 te bouwen.
Dus is een xbox dan geen slechte keuze voor te kopen in deze tijd.
 
Ik heb in maart dit jaar een series S gekocht, aanvankelijk om de tijd tot ik een ps5 kon kopen te overbruggen.
Was van plan om zo'n 3 maand GP te gebruiken en dat ik tegen dan een ps5 zou hebben... Maar moet zeggen dat, mede door GP, ik nog geen nood gehad heb aan een ps5 :unsure:. En als ik al iets wil spelen met mensen die ik ken (zoals booka, boss, coltie, ...) kan ik het momenteel crossplatform doen...

En ga wss ook mijn S houden na aankoop van een ps5 om zo ook de exclusives day 1 te kunnen spelen :).
 
Ik begrijp het wel, maar dit komt de gaming industrie absoluut niet ten goede, en met de trend van EA/Ubi/Rockstar die ook sterk dalend is (misschien meer winst, maar daar ligt het probleem), denk ik dat we de beste jaren voor gaming achter ons hebben liggen. Althans van de grote studio's zal het niet meer komen.

Bethesda niet goed deden, ik dacht dat ESO een succes was trouwens? @Big Boss;

En met game pass, iedereen die game pass heeft kan het dan spelen, maar het is hetzelfde met PS Plus. En ik heb drie jaren geen PS gehad, en hoeveel spellen van PS+ liggen hier nog om eens te kunnen spelen (en ze hebben er niet eens geld voor gekregen - het antwoord: meer dan 100!). Het is niet omdat je een XBOX game pass hebt, dat het spel daarom gespeeld gaat worden. Oké, hun reputatie is ondertussen wel bekend genoeg. Maar als de eerste spelers / of reviews tegenvallen bij een nieuwe IP wordt dat een absolute mislukking. Want voor veel veelgamers is niet altijd geld het probleem, maar tijd het grote probleem. En gamers die minder gamen gaan minder snel een game pass hebben of zelfs xbox kopen omdat ze 1 console kiezen (of omdat de crisis met de chips mogelijk nog niet gedaan zal zijn, waardoor je ook casual gamers verliest). Space RPG is ook een specifiek genre, dat wel kan werken. Maar het is geen FIFA of COD/BF waar mensen brainless elk jaar de nieuwe game kopen.

Misschien is het safe met die 7,5 miljard maar ik denk dat ze hun ziel verkocht hebben voor het grote geld.
Er is een ZWAAR verschil tussen gamepass en PS+
De gamepass is veel goedkoper dan ps+ met soms nog zoals nu aan 1 euro 3 maanden gamepass.
Dan komen alle games van MS en hun first party studio’s zoals bethesda day one op de gamepass die je onmiddelijk kan downloaden en spelen. In tegenstelling tot PS+ dat zijn meestal games die een paar maand of jaren al uit zijn die ze dan weggeven.
 
Er is een ZWAAR verschil tussen gamepass en PS+
De gamepass is veel goedkoper dan ps+ met soms nog zoals nu aan 1 euro 3 maanden gamepass.
Dan komen alle games van MS en hun first party studio’s zoals bethesda day one op de gamepass die je onmiddelijk kan downloaden en spelen. In tegenstelling tot PS+ dat zijn meestal games die een paar maand of jaren al uit zijn die ze dan weggeven.
Gamepass is beter dan PS+, daar heb je gelijk in. En dat het een zwaar verschil is heb je ook gelijk in. PS heeft verder nog PSNow maar dat is een service waar ik minder fan van ben (door dat streamen). PSPlus op PS5 heeft ook een twintigtal games die je kan spelen. Maar dat verbleekt met de XBOX game pass. Vaak waren dat ook games die al eens op PS Plus stonden.

Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat qua gebruik - je zodanig veel games hebt - dat het zo goed als gratis aanbieden, nog niet garandeert dat je een grote playerbase zal hebben, want persoonlijk - en ik ben niet de enige daarin - heb ik zo een grote bibliotheek vol met spellen die ik nog niet gespeeld heb. Voor mij is "tijd" het issue (en ik heb dan nog relatief 'veel' tijd tegenover anderen), en het is nu niet dat ik een rijke tata ben. Ik zit krap van kas, dus zoiets is wel goed. Hoewel de games op PS+ ook vaak op niet veel trekken. Het punt dat ik probeer te maken is je moet nog de tijd hebben om het te spelen. Het zal wel het aantal spelers doen toenemen, zeker day 1. Maar het is geen garantie op een grote playerbase. En dat is mijn punt.

Kijk, qua commerciele keuze, het is hun keuze. Maar ik ga geen XBOX kopen, en ik ga mijn PC er niet voor aanpassen. Die is aangepast voor strategiegames, dat is goed genoeg.Ik twijfelde al over de PS5 maar omdat ik er meer mee kan doen (zoals BR speler), en het toch verstandiger is voor games met zware graphics qua gebruiksgemak toch voor gegaan, ook al omdat ik al die PS+ games nog heb.

Er zijn weinig mensen die maar twee consoles zullen hebben. Voor de meesten is het of die of die andere (niet omdat het niet zich kunnen veroorloven, maar eerder waarom wel?). We zitten hier wel op een gameforum dus hier zal dat meer voorkomen.

Maar aan mij verliezen ze dan wel een potentiele klant.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel potentiele klanten speel je kwijt door ervoor te kiezen op één platform uit te brengen? Timed exclusives kan ik nog inkomen, maar gewoon absoluut exclusief. Ik snap echt die hele game wereld qua commerce echt totaal niet. Bijna een dooddoener.
Microsoft, Sony, en Nintendo die hun eigen closed platform moeten onderhouden en die honderden miljoenen investeren in eigen producties gaan heus niet hun eigen IPs aan de concurrenten geven. Zo is het al decennia lang de norm.

Ma bon, in geval van Bethesda, de waarheid is, dat ze het niet zo goed deden de laatste jaren. Games verkochten niet naar wens, fallout 67 was een ramp bij launch, elder scrolls (hun vlaggenschip) is nog jaren van ons verwijderd. Als je dan een absurd bedrag krijgt voorgeschoteld van 7,5 miljard! Tja, wat zeg je dan daarop?
Dit. Bethesda kon niet blijven verder doen zoals ze afgelopen generatie bezig waren (big budget single player games die geen successen zijn op het niveau van Elder Scrolls en Fallout), want het sluiten van één of meerdere van hun studio's, het downsizen van projecten, meer de focus leggen op GaaS ging haast onvermijdelijk zijn. Nu kan Bethesda maken wat ze willen, hebben ze nog meer budget dan ooit tevoren, en moeten ze niet vrezen voor de gezondheid van hun studio's.
It tried to compete with high-budget single-player experiences. At E3 2017, the company even had an initiative called #saveplayer1 about ensuring the future of solo games. That led to games like a Dishonored 2 expansion, The Evil Within 2, and Wolfenstein 2: The New Colossus. But none of those games were huge financial successes, even if they all are beloved by their fans and received positive reviews.

Bethesda then tried to launch the live-service game Fallout 76, which had a disastrous release
(although it’s slowly building an audience through updates that have improved the game). That game likely would have performed better if Bethesda would have delayed it, but — again — making games is difficult. That’s the point.

The publisher also tried its own store with the Bethesda Launcher on PC, only to witness EA soften its position toward running the EA Origin store. It also saw companies like Ubisoft and EA try their own subscription services. Bethesda knows how expensive and challenging it would be to get those programs off the ground. And in the end, Steam and Xbox Game Pass are probably still going to win in the end.

The reality is that the industry is going through a massive shift where publishers probably aren’t going to look like the company Bethesda grew into. That left its stakeholders with an option: Try to figure out the painful process of transforming Bethesda into something new, or sell Bethesda to a company that needs it. And Microsoft can use Bethesda because Game Pass is already a de facto industry standard with 15 million subscribers.
PC doet toch serieus onder voor PS/XBOX (dacht ik), qua klantenbase.
are-you-sure-about-that.gif

 
ik vind heel de commentaar van "exclusives zijn slecht voor de gaming industrie" gewoon niet.

het is geen nieuw concept he. bvb Final Fantasy kwam tot VI enkel uit op Nintendo, waar de reeks zo'n succes had dat Sony ze binnenhaalde als exclusive. daar hebben ze ook nooit klachten over gehad, tbh.

en vaak zijn die gewoon zo goed dat mensen er speciaal de specifieke console voor aankopen.
 
ik vind heel de commentaar van "exclusives zijn slecht voor de gaming industrie" gewoon niet.

het is geen nieuw concept he. bvb Final Fantasy kwam tot VI enkel uit op Nintendo, waar de reeks zo'n succes had dat Sony ze binnenhaalde als exclusive. daar hebben ze ook nooit klachten over gehad, tbh.

en vaak zijn die gewoon zo goed dat mensen er speciaal de specifieke console voor aankopen.
Sony heeft FFVII helemaal niet binnen gepakt, Squaresoft kon FFVII gewoon niet uitbrengen op de N64 cartridges waardoor het wel naar Sony moest omdat Sony's PSX cd opslag had
 
Terug
Bovenaan