Spaarbank

cooLopke

Active member
Beste,

Aangezien Rabobank stopt in België, zoek ik een alternatieve bank voor mijn spaarrekening. Via spaargids vind ik aion bank iemand ervaring met deze bank? Deze heeft een basisrente van 0,1% en een getrouwheidspremie van 0,9%

Alvast bedankt.

Edit: Het addertje is al gevonden, het kost 3,9€ minimaal om lid te zijn...

Nog een ander vraagje bij welke bank doen jullie ETF investeren?
 
Laatst bewerkt:
Spaarrekening-shoppen is nutteloos. IK zorgen gewoon dat de Bank me geen extra kosten aantekend. Ik zit dus bij Keytrade, Beobank en Hellobank.
 
Serieuze vraag: welk voordeel heeft een spaarrekening nog op een zichtrekening (behalve de verwaarloosbaar lage rentevoeten)?
 
Hoogste rente die je kan krijgen zonder addertjes (behalve de 5000 euro/maand max storting) is Medirect Maandsparen max met 0.05+0.65%:

Medirect biedt een ruim assortiment aan fondsen gratis aan (min in schijfjes van 100 euro) en een andere gereglementeerde spaarrekening aan 0.3+0.1%. Dat is de beste "niet-getrouwheidsrekening". Bpost Cocoon kan je niet meer krijgen dacht ik.

Aion had ooit een... iets... lopen dat het abonnementsgeld terugbetaalde indien je elders meer zou kunnen verdienen met een spaarrekening. Geen idee of dat uberhaupt waar is of dat dat zelfs nuttig is...

Let wel dat al je geld op een spaarrekening per definitie minder waard wordt, aangezien de inflatie tegenwoordig rond de 1.6% (?) ligt.
Maarja, je kan moeilijk "veilig" op een korte termijn (van 0-5 jaar) alles in aandelen/ETFs/fondsen steken...

Voor ETFs heb je Degiro met de kernselectie die ook gratis aan te kopen zijn met hun eigen regeltjes:

Voor andere beleggingen zijn er ook ofwel de buitenlandse brokers die cheap as dirt kunnen zijn met hier en daar wat addertjes tussen hun groene gras (uitlenen van effecten en andere vieze dingen), en binnenlandse brokers zoals Keytrade, Bolero, dat nieuwe Belfius ding, en waarschijnlijk nog wat anderen. De belgische brokers hun tarieven starten aan een 7,5 euro per transactie (meestal voor kleinere bedragen dan 2500 euro, en enkel op Euronext Brussel of een paar andere Euronexten).
 
Serieuze vraag: welk voordeel heeft een spaarrekening nog op een zichtrekening (behalve de verwaarloosbaar lage rentevoeten)?
For starters: je kan het geld dat daarop staat niet zomaar uitgeven door je kaart in een machientje te steken en je pincode in te geven?
 
For starters: je kan het geld dat daarop staat niet zomaar uitgeven door je kaart in een machientje te steken en je pincode in te geven?
Ja fair enough. Zou voor mezelf niet echt iets uitmaken maar ik zie nu wel dat anderen misschien gemakkelijker hun geld laten staan als het op een spaarrekening staat.
 
Beste,

Aangezien Rabobank stopt in België, zoek ik een alternatieve bank voor mijn spaarrekening. Via spaargids vind ik aion bank iemand ervaring met deze bank? Deze heeft een basisrente van 0,1% en een getrouwheidspremie van 0,9%

Alvast bedankt.

Edit: Het addertje is al gevonden, het kost 3,9€ minimaal om lid te zijn...

Nog een ander vraagje bij welke bank doen jullie ETF investeren?
Ik ben zelf klant bij Aion bank... Zij geven naar huidige normen een zeer hoge rente op hun Aion Extended rekening (0,10+0,90% getrouwheidspremie). "Addertje" is inderdaad dat je de eerste twee maanden vasthangt aan het Premium Lidmaatschap (rond de 15 €) en nadien aan het light lidmaatschap (3,90 €).
Echter, als je te sparen bedrag hoog genoeg is , kan je dat er zeker uithalen...
 
Hoogste rente die je kan krijgen zonder addertjes (behalve de 5000 euro/maand max storting) is Medirect Maandsparen max met 0.05+0.65%:

Medirect biedt een ruim assortiment aan fondsen gratis aan (min in schijfjes van 100 euro) en een andere gereglementeerde spaarrekening aan 0.3+0.1%. Dat is de beste "niet-getrouwheidsrekening". Bpost Cocoon kan je niet meer krijgen dacht ik.

Aion had ooit een... iets... lopen dat het abonnementsgeld terugbetaalde indien je elders meer zou kunnen verdienen met een spaarrekening. Geen idee of dat uberhaupt waar is of dat dat zelfs nuttig is...

Let wel dat al je geld op een spaarrekening per definitie minder waard wordt, aangezien de inflatie tegenwoordig rond de 1.6% (?) ligt.
Maarja, je kan moeilijk "veilig" op een korte termijn (van 0-5 jaar) alles in aandelen/ETFs/fondsen steken...

Voor ETFs heb je Degiro met de kernselectie die ook gratis aan te kopen zijn met hun eigen regeltjes:

Voor andere beleggingen zijn er ook ofwel de buitenlandse brokers die cheap as dirt kunnen zijn met hier en daar wat addertjes tussen hun groene gras (uitlenen van effecten en andere vieze dingen), en binnenlandse brokers zoals Keytrade, Bolero, dat nieuwe Belfius ding, en waarschijnlijk nog wat anderen. De belgische brokers hun tarieven starten aan een 7,5 euro per transactie (meestal voor kleinere bedragen dan 2500 euro, en enkel op Euronext Brussel of een paar andere Euronexten).
Bedankt voor je reactie. Er wordt al één en ander duidelijk. Voor die medirect zijn die rekeningen gratis of moet je die betalen? Ben jij zelf hier ook klant bij?

Daarnaast in verband met die ETF. Ik lees dat je dan een buitenlandse rekening hebt en dient aan te geven als je bij degiro klant bent. Hoe zwaar word je hier dan op belast? En wat dien je precies aan te geven?

Ik lees ook in het topic dat er in het topic gezegd wordt om voor S&P500 te gaan bv. Maar in die pdf van degiro staat meerdere keren S&P500 of heeft dat gelijk met pensioensparen te maken of je defensief of aggressief belegd?

Bedankt!
 
Bedankt voor je reactie. Er wordt al één en ander duidelijk. Voor die medirect zijn die rekeningen gratis of moet je die betalen? Ben jij zelf hier ook klant bij?
ik ben er al een hele tijd klant. Het is een online bank, en de rekeningen zijn allemaal gratis. Ik heb ook gemiddeld goede ervaringen met hun klantendienst, hoewel die interacties niet veel voorstellen… anderen hebben misschien andere ervaringen.

Daarnaast in verband met die ETF. Ik lees dat je dan een buitenlandse rekening hebt en dient aan te geven als je bij degiro klant bent. Hoe zwaar word je hier dan op belast? En wat dien je precies aan te geven?
Ik dacht (maar ben niet zeker) dat Degiro al de Belgische belastingen afhield wanneer nodig. Je dient als dit inderdaad zo is gewoon je rekening aan te geven op de belastingsaangifte en aan te melden bij de centrale bank (letterlijk een kwartiertje werk). Maar da’s misschien iets voor het ETF topic?
Ik lees ook in het topic dat er in het topic gezegd wordt om voor S&P500 te gaan bv. Maar in die pdf van degiro staat meerdere keren S&P500 of heeft dat gelijk met pensioensparen te maken of je defensief of aggressief belegd?
S&P500 is een index van de 500 “beste” Amerikaanse bedrijven, samengesteld door, wel, Standard & Poor’s. Al die ETFs volgen die gewoon zo goed als ze kunnen. Die hun relatieve koersen zouden normaal niet veel mogen verschillen, er zullen wat kleine verschillen zijn inzake kosten, land van herkomst, waar ze verhandeld kunnen worden, en evt. of het fysieke of synthetische trackers zijn. Die laatste “doet alsof“ ie de aandelen koopt, maar de onderliggende waarde is daarbij niet altijd gegarandeerd. Dat is zowat de TL;DR summary, je zal een betere uitleg moeten zoeken als je het fijne wil weten… De verschillen hebben niets te maken met agressief of defensief. En ETFs hebben vooralsnog niets te maken met eender welke vorm van fiscaal pensioensparen. Dat houdt niemand tegen natuurlijk om via ETFs aan pensioenopbouw te doen.
 
Laatst bewerkt:
Het is toch een beetje uitkijken met tarieven boven het wettelijke minimum van 0.11% op een moment dat iedere extra euro spaargeld een bank ongeveer 0.80% kost (incl. die 0.11%). Wie wil in zo'n renteomgeving nog extra spaargeld aantrekken? Het enige wat ik kan bedenken is dat men zijn reserve-ratio wil verbeteren of die constant wil houden bij groei in kredietverlening.

Maar de meeste deftige banken willen tegenwoordig niks liever dan van hun spaargeld af.
 
Het is toch een beetje uitkijken met tarieven boven het wettelijke minimum van 0.11% op een moment dat iedere extra euro spaargeld een bank ongeveer 0.80% kost (incl. die 0.11%). Wie wil in zo'n renteomgeving nog extra spaargeld aantrekken? Het enige wat ik kan bedenken is dat men zijn reserve-ratio wil verbeteren of die constant wil houden bij groei in kredietverlening.

Maar de meeste deftige banken willen tegenwoordig niks liever dan van hun spaargeld af.
Zolang je bij een in België geregistreerde bank zit die onder de garantieregeling valt zie ik hier echt geen graten in.

Een andere reden om spaargeld aan te trekken is om je nieuwe klanten dan aan te zetten tot beleggen waar je dan je inkomsten van krijgt..
 
Als je een beetje risico-apetijt hebt, bieden crypto brokers interest aan (alleen is uw geld niet verzekerd indien hacks, hoe klein de kans ook is)

Helaas enkel USD stablecoins, moet je het wisselkoersrisico van usd/eur erbij nemen.

Of kraken/binance bieden 1.5% op euro aan.
 
For starters: je kan het geld dat daarop staat niet zomaar uitgeven door je kaart in een machientje te steken en je pincode in te geven?
Mobieltje nemen, overschrijven van spaar naar zicht en betalen ..
Dat is géén echt voordeel sé.

Enige voordeel dat ik nog zie, is dat als de bank bankroet is en de spaarrekening is een reglementaire dat je je geld terug krijgt.
 
Enige voordeel dat ik nog zie, is dat als de bank bankroet is en de spaarrekening is een reglementaire dat je je geld terug krijgt.
Depositiegarantiestelsel heeft niks te maken met gereglementeerde spaarrekening. Gereglementeerd slaat enkel op de regels m.b.t. interestberekening (basisrente en getrouwheidspremie).
 
Het is een spaarrekening, dat stuk in t vet is dan toch vanzelfsprekend?

Vergeet ook je abonnementsgeld er niet af te trekken (3,90/m voor een light abonnement, wat komt op een kleine vijftig euro).
Om dan meer over te houden dan een Medirect Maandsparen Max heb je 15.600 euro nodig dat een jaar vast staat.
Oh, en natuurlijk de limiet niet vergeten bij Medirect van 5000/m maximum storting.

Waarom is dit allemaal zo ingewikkeld geworden?
Vroeger kreeg je gewoon 4% bij Rabobank.be en daarmee was de kous af 😅.
 
Terug
Bovenaan