Het gaat ook helemaal niet over strafbaar. Alleen is het bij 99,9% van de mensen wel common sense.
Het voorbeeld van de urinoir, volgens mij is mij dat zelfs nog nooit overkomen, dus quasi iedereen volgt daar wel het 'verwachte' patroon.
Net omdat al die dingen heel vanzelfsprekend zijn, is het zeer normaal dat iemand zich ongemakkelijk voelt als een bepaalde persoon zich niet aan dat verwachte patroon houdt.
Je doet het bijna overkomen alsof het een opgave is, of alsof het een soort van 'schuldbekentenis' is als je het wél doet
Ik vind het zelf maar een kleinigheid om te doen hoor (zelden kom ik trouwens in die situatie). En ik kan me voorstellen dat veel vrouwen in die situatie inderdaad zelf al oversteken. Veel mannen gaan daar ook niet mee bezig zijn inderdaad, en dat is op zich ook geen ramp. Alleen vind ik dat zo van die kleine dingen die weinig moeite kosten en mensen (of vooral vrouwen dus) wel op hun gemak kunnen stellen.
Je gaat hier wat mij betreft heel andere kanten uit...
Kan goed zijn dat je niet echt nadenkt waar je gaat zitten op de bus, maar des te meer zou het héél toevallig zijn dat je op een lege bus dan nét naast of kort achter die ene vrouw gaat zitten. Ik heb jarenlang de bus genomen, vooral nog bussen met 1 middendeur en in het laatste stuk alleen 2-zits banken. Dan zag je altijd heel mooi dat die 2-zits banken één voor één ingevuld werden met enkelingen en pas daarna dat mensen naast andere mensen gingen zitten.
Ik snap ook niet waarom je begint over gelijkwaardigheid. Ik heb het gewoon over kleine zaken (die vaak common sense zijn) waarbij je rekening houdt met je medemens (en in veel gevallen is dat ook gewoon een andere man, zie het voorbeeld van de urinoir).
Als je niet per sé in de 'personal space' van een onbekend persoon moet zijn, dan doe je dat toch gewoon niet?