Mischien een goed moment om op in te pikken met een anekdote om een voorbeeld te kunnen geven aan wat ik bedoel. Een voorbeeld dat het niét gaat om enkel de vrouwenhatende vetzakken, een voorbeeld dat luisteren kan helpen, en een voorbeeld van hoe je iets kunt/moet doen en je door niks te doen soms deel uitmaakt van het probleem. En ik ben me er volledig en totaal van bewust dat ik nog in talloze andere situaties heb gezeten waarbij ik het niet doorhad en dus niets heb gedaan. Of het wel doorhad en niets heb durven doen.
Toevallig had ik het met een vrouwelijke collega even daarvoor over hoe ongewenst sommige complimenten zijn die van je baas komen. En zo is een heel gesprek begonnen over inclusiviteit en op welke subtiele manieren vrouwen soms op een ander niveau worden bekeken.
Maar we hadden op het werk ook een soort intranet-Facebook-ding. Internationale firma. Ze vonden het toen een goed idee om daar mensen te nomineren om mensen in de bloemetjes te zetten, en dan een "like-wedstrijd" te houden. Vond ik al een heel riskant gegeven los van het mogelijke seksisme.
En jawel, de eerste nomineert Jeff, want "die haalt alle deadlines en op hem kun je rekenen". De tweede nomineert John, die altijd innovatieve ideeën heeft om zijn team op gang te trekken. Nog iemand Karl die achter de schermen hard werkt. En nog iemand Sophia, die zo lief is aan de telefoon, je hoort haar lach door haar woorden...
Dat is geen vrouwenhatende vetzak. Dat is zelfs een teamlead die waarschijnlijk een oprecht compliment wil geven. Maar tegelijk is dat ook gewoon een heel lullige opmerking als je het anders bekijkt: de andere krijgen nominaties voor hun competenties en prestaties. Sophia omdat ze lief is. "Bedankt, denk ik?"
Als je dat ziet als man, kun je wel de teamlead aanspreken die de nominatie heeft gedaan. Of je kunt een mannelijke collega nomineren 'voor zijn aardige glimlach 's ochtends' om er de draak mee te steken. Of sturen naar Sophia: erg, ik zou iemand kunnen afschieten als ik het was, wat vervelend

.
En ik denk dat als ik niet eerst dat gesprek met die collega's had gehad, ik het misschien niet eens had opgemerkt.