De favorieten bij elke lijst staan in het vet
't is een top 3-5 geworden.
Puur solo aanraders:
- Maquis
- Nemo's War (is wel een beat-your-own-score maar gigantische aanrader)
- D-Day at Omaha Beach (veel regels om door te worstelen als je geen wargames gewoon bent, maar wel de moeite)
Two-handed:
- Spirit Island (zou ik puur solo nooit spelen omdat het spel beter wordt met interactie tussen spirits)
- Marvel Champions
- Aeon's End
- City of Kings
- Kingdom Death: Monster (véééééééééél te veel om bij te houden en op te letten voor een normale sterveling, zelfs met apps)
Kan two-handed maar beter solo:
- 7th Continent
- Mage Knight (já het is geen puur solo maar ik ken werkelijk niemand die het niet solo speelt)
- Founders of Gloomhaven (vind het een zeer bizar spel om co-op te spelen
)
- Roll Player
Spellen die ik two-handed speel waarbij het eigenlijk niet de bedoeling is:
- Warhammer 40k (zodanig veel randomness met de exuberante hoeveelheden dobbelstenen dat ge dat eigenlijk perfect two-handed kunt spelen)
- Conan (de missies zijn vaak zo opgebouwd dat het een race-to-objective is, waardoor de "strategie" van zowel de heroes als de overlord duidelijk is en het puur van de dice afhangt)
- Mythic Battles: Pantheon
- Cloudspire (is toch grotendeels een MOBA game waarbij 90% geautomatiseerd loopt en elk ras wel zijn duidelijke "optimale" strategie heeft)
Op zich heb ik er weinig problemen mee om mij te transporteren in verschillende "players" die tegen elkaar werken. Heb ook zo eens Lords of Waterdeep "six-handed" gespeeld, uiteindelijk ben ik slecht genoeg in dat spel om toch te verliezen met de player die ik probeer te kingmaken. Zo lang het spel reactief genoeg is (dus vooral afhankelijk van wat de andere player tegen u doet en niet zozeer van wat gij wilt doen), vind ik dat competitieve games perfect two-handed kunnen gespeeld worden.