Sociale Media: Schadelijk of Verrijkend?

Hoe vaak zit jij op social media?

• Ik zit nooit op social media

Stemmen: 24 19,0%
  • Ik zit minder dan 15 minuten per dag op social media

Stemmen: 25 19,8%
  • Ik zit tussen 15 en 30 minuten per dag op social media

Stemmen: 12 9,5%
  • Ik zit tussen 30 en 60 minuten per dag op social media

Stemmen: 15 11,9%
  • Ik zit meer dan 60 minuten per dag op social media

Stemmen: 50 39,7%

• Totaal aantal stemmers
    126
LinkedIn vind ik een heel vreemd gegeven eigenlijk. Professioneel hebben wij ook LinkedInpagina's voor bepaalde projecten en ons lab, want euh, ja dat hoort zo naar het schijnt.

Ik bedoel maar, als het perfecte leventje dat een of andere would-be-influencer wil tonen op IG of fb fake is, dan is heel LinkedIn toch een soort van massahysterie?

Het gros van die feed posts op linkedin zijn gewoon reclame en overduidelijk blabla, daarom is het ook minder schadelijk zou ik denken.
Het gestoef is soms zodanig geëtaleerd dat het zielig overkomt en eerder een soort anti reclame voor de rat race.
Scroll een uurtje op linkedin en je krijgt direct het gevoel hoe "leeg" de bedrijfswereld met de carrièrejagers wel niet is.

Maar het is eigenlijk vooral een interessante CV en vacature database en een tool om gemakkelijk te solliciteren of CV te genereren.

Dit is ook een mooie. Wel een discussie op een deftige manier, maar het toont wel hoe die mensen denken en gewoon veel op gevoel en toevalligheden steunen. Enorm veel respect wel voor die dokter, die toch beleefd blijft en het goed probeert uit te leggen. Na 2 mensen was ik al de kloten opgegaan om mij te bezatten vrees ik.
Ik ken die, volg hem al even op IG. Interessant, of het allemaal waar is wat hij vertelt weet ik niet. :laugh:

Aaah LinkedIn, de plaats waar iedereen carrière maakt en een façade bouwt met titels zodat het faker lijkt dan mijn hemd van Tommy uit Turkije. Jessica die mensen verder helpt aan het pashokje in de H&M is Chief Sales Advisor terwijl Bertje elke dag 30 random mensen een mail stuurt om te vragen of ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging onder het mom van Senior Recruitment Manager. Miranda op 't eind van de straat mag in den bureau van haar ouders (waar ze nog woonachtig is) klanten ontvangen om nagels te lakken, Miranda is dan ook Founder van Instituut Mira.

Ik kijk daar nooit meer naar. Ik kreeg dagelijks de vraag of ik nog tevreden was met mijn job omdat zij DE JOB voor mij gevonden hadden, want ze bieden enkel maar droomjobs aan. En dat komt dan van iemand die z'n baan op de arbeidsmarkt niet vond en dan maar, zoals velen, in een interimkantoor is gaan werken.

Ik overdrijf natuurlijk, ik ga niet naar Turkije.

Instagram, waar ik helemaal niets van politiek volg, geeft nu een constante stroom van politiek getinte content. Voornamelijk over de Amerikaanse politiek (zowel democratisch als republikeins), maar verder ook 'influencers' die steevast aan de rechterkant van het spectrum zitten.

Another one down the drain.

voor mij: verrijjkend, want er zijn vele mensen die ik niet meer op regelmatige basis zie, maar ze zo kan blijven volgen of berichten sturen

maar, wel gemerkt dat het schadelijk kan zijn ook.
enkele voorbeelden:

-thaise vriendinnen van mijn vrouw, die stoefen met luxe en pracht/praal, puur om de show-off uit te hangen
-kerel van op café die jaloers is op mijn relatie en leven blijkbaar, en mij onlangs heeft aangevallen. out of the blue. hoor dan van café baas dat hij achter mij rug zit te zeveren van "hoe doet die dit en dat, en ik maar werken en heb nooit niets" , zaken in dien aard.
-baas die ook jaloers is als ik op verlof ga, en dan doorsteekt van "terwijl gij dit en dat, heb ik privé werkjes moeten doen dit en dat". pfff kansloze gevallen zulke mensen.

dusja, vanaf nu als ik zaken post, sluit ik bepaalde mensen uit, dat ze die kunnen zien.

-baas die ook jaloers is als ik op verlof ga, en dan doorsteekt van "terwijl gij dit en dat, heb ik privé werkjes moeten doen dit en dat". pfff kansloze gevallen zulke mensen.
Ik zou mijn baas sowieso al niet toevoegen aan mijn sociale media.
Ik heb nu niet per se te klagen, maar toch.

Of gewoon niet reageren en open laten staan. Een klant van mij had zijn klant eens toegevoegd op Facebook en hij zat op Werchter terwijl er een probleem was. Je kan het al raden: leuke comments op zijn tijdlijn dat hij tijd had voor pintjes op Werchter maar niet om zijn probleem op te lossen :D

Ik denk dat sommigen toch moeite hebben met de definitie van "vriend". Ongeacht of je nu voor of tegen sociale media bent, klanten, bazen, studenten, ... zijn doorgaans geen vrienden.

Het gros van die feed posts op linkedin zijn gewoon reclame en overduidelijk blabla, daarom is het ook minder schadelijk zou ik denken.
Het gestoef is soms zodanig geëtaleerd dat het zielig overkomt en eerder een soort anti reclame voor de rat race.
Scroll een uurtje op linkedin en je krijgt direct het gevoel hoe "leeg" de bedrijfswereld met de carrièrejagers wel niet is.

Maar het is eigenlijk vooral een interessante CV en vacature database en een tool om gemakkelijk te solliciteren of CV te genereren.
Ik zit wel op Linkedin en kijk er eens om de twee weken naar. Lijkt me een soort corporate circle jerk te zijn. Zal ongetwijfeld een handige tool zijn voor bepaalde beroepen zoals headhunters of recruiters, maar het lijkt voor de rest wel te draaien om een goednieuwsshow hoe goed we bezig zijn met ons bedrijf of wat opgeklopte motivational managementspeak. Zo nu en dan vragen ze vanuit het bedrijf of er geen mensen geïnteresseerd zijn als social media ambassador op Linkedin maar ... nee.

Facebook account heb ik nog puur voor Marketplace, nu dat messenger apart bruikbaar is. Instagram heb ik dan weer voor reels te bekijken (lang leve brainrot....) Het 'nieuwsoverzicht' en de verhalen van mijn vrienden kijk ik zo goed als nooit, laat staan dat ik zelf een verhaal post. Dusja zit er dagelijks op, voornamelijk die reels op dode momenten. Maar het 'sociale' aspect is me wel wat verloren gegaan. 😅

Ik denk dat sommigen toch moeite hebben met de definitie van "vriend". Ongeacht of je nu voor of tegen sociale media bent, klanten, bazen, studenten, ... zijn doorgaans geen vrienden.

Mja, ik heb weinig echte vrienden op facebook.
Het is te zeggen, mijn echte vrienden heb ik daar ook op. Maar mensen die ik dan al jaren niet meer gezien heb of soms es zie, daar vind ik dat net interessant voor.
Om toch nog een beetje te zien wat die uitspoken.

Mensen waar ik 25 jaar geleden mee op school heb gezeten noem ik nu ook niet echt vrienden. Maar kan wel oprecht blij zijn als ik dan zie dat die een kind krijgen ofzo.

Mja, ik heb weinig echte vrienden op facebook.
Het is te zeggen, mijn echte vrienden heb ik daar ook op. Maar mensen die ik dan al jaren niet meer gezien heb of soms es zie, daar vind ik dat net interessant voor.
Om toch nog een beetje te zien wat die uitspoken.

Mensen waar ik 25 jaar geleden mee op school heb gezeten noem ik nu ook niet echt vrienden. Maar kan wel oprecht blij zijn als ik dan zie dat die een kind krijgen ofzo.
Maar dat zijn toch doorgaans mensen die toen wel voor vrienden konden doorgaan? Het ging me specifiek over mensen waarmee je een professionele relatie hebt. Klanten, je baas, ... Ik pas bijvoorbeeld op met (doctoraats) studenten want ik vind dat er toch iets van barrière moet zijn.

Terug
Bovenaan