4e jaar op rij over ganse winter quasi overal te warm
Op basis van buikgevoel, niet op statistiek.
Nu en dan valt er een pak uit de lucht die op veel te korte tijd terug om zeep is door temp (& regen als gevolg)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
4e jaar op rij over ganse winter quasi overal te warm
Op basis van buikgevoel, niet op statistiek.
Nu en dan valt er een pak uit de lucht die op veel te korte tijd terug om zeep is door temp (& regen als gevolg)
Idd ik volg het ook wel beetje. De sneeuw wordt onder de 1500m (en dat loopt zelfs al veel nr 2000m) veel te snel gevolgd door dooi en regen. Kwaliteit dan ook beperkt van de sneeuw.
 
Ik heb de indruk dat de sneeuw de laatste jaren meer in "bursts" valt: veel op korte tijd, en dan een hele tijd nauwelijks iets van betekenis. Neem nu vorig jaar, maart was redelijk slecht, en dan valt een behoorlijk pak net voor de paasvakantie.

Die bursts, gecombineerd met de warmte, en soms zware regen tot op behoorlijke hoogte, is een situatie waar een mens niet blij van wordt... vorig jaar (eind maart) de vrijdag al naar huis gereden omdat het aan het gieten was (bij ons op 1800m hoogte, maar was zo tot 2300-2500m hoogte), en dat ging de ganse dag blijven duren.

Februari tot half maart was vroeger een bijna gegarandeerd goed sneeuwdek... vandaag de dag blijft het afwachten.
 
Iemand ervaringen met Belgische / Nederlandse reisorganisaties voor skivakanties met (kleine) kinderen? (Met Nederlandstalige skilessen)
 
Volgende week vertrekken wij naar Kirchberg. Lijkt me huilen met de pet op voorlopig als ik de temperaturen bekijk.

Ben nu in Oostenrijk en boven 1750m is het nog goed. Daar onder huilen met de pet op 😅
Kriski is ook heel goed.
Maar die prijzen hé.
Ge moet wel appelen met appelen vergelijken.
Ben hier een week les aan het geven met zo een organisatie.

Als die mensen alles zelf regelen zijn ze duurder af.

Skipas
Les
Hotel
Verhuur

Daarenboven krijgen ze nog cativiteiten (gratis après ski, fakkeltocht, quiz, spelletjes namiddag voor de kinderen,...)

Als ge goedkoper wilt zijn, zijn er wel mogelijkheden. Maar dan is het niet in dezelfde skigebieden en dezelfde hotels.
 
Wij zouden een shortski doen vanaf 3 april ergens, les trois vallees, met 6 volwassenen. Iemand aanraders voor verblijven die betaalbaar zijn en goed gelegen? Is een 15tal jaar geleden dat we nog gaan skieen zijn, en ben er dus wat uit.
Is dat sneeuwzeker die periode?
 
Wij zouden een shortski doen vanaf 3 april ergens, les trois vallees, met 6 volwassenen. Iemand aanraders voor verblijven die betaalbaar zijn en goed gelegen? Is een 15tal jaar geleden dat we nog gaan skieen zijn, en ben er dus wat uit.
Is dat sneeuwzeker die periode?
Kijk eens in brides les bains. Er van uit gaan dat ge echt wel gaat voor te skiën.

Op tijd op staan (de lift is al vroeg open) en gewoon rustig met een chocolademelk of koffie in de lift zitten (deelden ze vorige keer gratis uit)
 
Tja… in april zijn de “sneeuwzekere” gebieden in de Alpen al niet meer heel dik gezaaid. Zelfs in L3V kan het soms al mager worden in de lager gelegen stukken (net die die het meest betaalbaar zijn). Zeker dit jaar, met weinig sneeuw. Maar goed, L3V is dan nog één van de beste, mss samen met Tignes. Tignes is wat sportiever (lees ‘wat moeilijker’). Doordat die gebieden tot over de 3000m gaan, zul je hogerop, zelfs in april, nog wel pistes vinden die voldoende sneeuw hebben, al is de kans op ijzige pistes ‘s morgens wel reëel.
Hoe hoger je zit in L3V, bv Val Thorens, hoe minder risico, maar dan betaal je vaak ook de hoofdprijs. Iets prijsgunstiger is Les Menuires (1800m), en de beste deals kun je scoren via het plaatselijke toerismebureau (zie hun website). En vanaf daar ben je heel snel hogerop mocht er in LM te weinig sneeuw liggen.
 
Mss nog aan toe voegen, dat de wat oudere en goedkopere accomodaties in Frankrijk veelal klein zijn. Ga je bv met 4, neem dan geen appt voor 4 personen, of indien wel, bereid je voor op een heel beperkte ruimte. Traditioneel zegt men voor de Franse gebieden: ben je met 4, kies een appt voor 6.
Nieuwere appt zijn weer wat groter, maar daar betaal je dan ook weer meer voor.
 
Net weest skiën met gezinssport. Super aan te raden voor kleine kinderen aan betaalbare prijs. Was bang voor de sneeuw maar viel veel beter mee dan verwacht terwijl alle pistes onder de 1800 meter liggen.
 
Wij hebben beslist, gaan van 3 -> 7 april naar Les Menuires met 8 man.
Gezien heel lang geleden is dat wij nog gaan op skireis geweest zijn:
-> voordeligste manier om ski-pas aan te kopen? Gewoon ter plaatse of beter vooraf? Moet er iets van 'uitbreiding' genomen worden?
-> ski materiaal, online reeds bestellen bij Intersport?

Het aftellen kan beginnen!
 
Wij hebben beslist, gaan van 3 -> 7 april naar Les Menuires met 8 man.
Gezien heel lang geleden is dat wij nog gaan op skireis geweest zijn:
-> voordeligste manier om ski-pas aan te kopen? Gewoon ter plaatse of beter vooraf? Moet er iets van 'uitbreiding' genomen worden?
Voordeliger zal het niet zijn online bij L3V denk ik. Uitbreiding ... tjah dat moet je zelf weten. Ben je bereid 20eur/dag extra te betalen om de valleien door te steken of niet.
Ga je genoeg km's skiën of blijf je plakken in Chalet De Sunny ?
-> ski materiaal, online reeds bestellen bij Intersport?

Het aftellen kan beginnen!
Ski materiaal bestellen (weet ook niet of het goedkoper is online.. mss wel als het drukke periode is).
Maar je zou kunnen kiezen om materiaal in Belgie te huren. Goedkoper, maar als je botten niet goed zitten of er iets aan is, is, is het miserie
 
Bon net een dagje terug van Alpe d’Huez. Was er al eens geweest (5 jaar geleden ofzo), maar herinnerde mij niks van de pistes meer :biglaugh: Tof gebied wel. Alleen die wachtrij om naar de top te gaan oef. Ben blij dat ik dat de eerste dagen meerdere keren gedaan heb, want daarna was er veel meer volk en tot 45min aanschuiven om die lift te nemen op bepaalde momenten:oink:

Was wel plezant om eens alleen te gaan. Ook wel paar toffe mensen leren kennen en soms mee geboard maar het overgrote deel alleen zitten boarden.

Sneeuw was ok, enkel maar 1 poederdagje gehad en het weer was heel erg wisselvallig. Had van mij gerust meer mogen sneeuwen, maar het is nu zo. Snowpark was ook wel nog tof om te doen.

Verblijf was in een hostel in Oz & Osians. Prijs viel goed mee. Eigenlijk de eerste keer dat ik een hostel vind in een skigebied. Zijn er nog zo?
 
Wij vrijdag teruggekomen uit Ischgl. Wederom top vakantie, maar 2 dagen niet "kunnen" skiën en daardoor een dag eerder teruggekomen. Al bij al een redelijke goede week gehad en ook weer geboekt voor volgend jaar. Deze keer op hotel ipv een appartement.
 
Terug
Bovenaan