SIRA opleiding

Bruh

New member
Hey ik ben wat nieuwer hier op deze forum. Zijn er hier nog mensen dat via SIRA/ ACTA een opleiding hebben gevolg tot procesoperator? Zouden jullie het aanraden als ik nog in staat ben om een bachelor te volgen(19 jaar maar wel 30 sp kwijt)? Hoe kan ik het best voorbereiden voor gesprekken met al die bedrijven?

Wat is de reden dat je die 30 studiepunten kwijt bent? Is het een kwestie van het niveau niet aankunnen? Of is het eerder een kwestie van studentenleven verkiezen boven studeren?

Indien het tweede ga je bij een SIRA/ACTA evengoed tegen een muur aanlopen met de bijkomende "problematiek" dat je daar ook beoordeeld gaat worden door de bedrijven en de gemiddelde stagebegeleider heeft geen geduld met iemand die liever in de keuken zit te eten en op zijn gsm te spelen in plaats van effectief iets te proberen leren.
Indien het eerste zal het ervan af hangen wat de reden is van je slechte academische prestaties en op welke vakken. Ik was een zeer slechte bankzitter en hoger onderwijs was dan ook niet aan mij besteed, maar wanneer men mij dezelfde leerstof gaf en die koppelde aan de praktijk dan begreep ik dat allemaal perfect.

Het streefdoel zou altijd een bachelor moeten zijn maar die manier van opleiden is zoals aangehaald niet voor iedereen ideaal.

Om op je laatste vraag te antwoorden, je kan je quasi niet voorbereiden op die gesprekken. Je kan de typische HR-onzin wat opzoeken en voorbereiden maar daar blijft het bij.

Het was vooral door de hoeveelheid leerstof die je moest verwerken en mijn uitstelgedrag/ niet kunnen plannen. Heb in het middelbaar altijd goede punten gehaald door goed op te letten en de dag ervoor te studeren maar dat lukte niet meer op unif.

De leerstof die je bij ACTA/SIRA moet verwerken is ook niet weinig, niet zo diepgaand op sommige vlakken als bij een bachelor maar nog steeds zo veel dat je er wel mee bezig moet zijn.

Je kan je inschrijven en het selectieproces doorlopen en er in de tussentijd nog over nadenken wat je wilt doen.
ACTA & SIRA blijven een oneindig veel betere optie dan de VDAB opleiding en die 7de jaren die overal uit de grond zijn geschoten terwijl slechts een handvol scholen daar de kennis en de middelen voor hebben om die opleiding deftig aan te bieden.

Zeer strenge selectieprocedure, ik was geslaagd voor ACTA 10j geleden.
Je moet op alles goede scores halen, gesprekken met de leraren, voorrondes, testen, proeven, gesprekken met bedrijven etc Ondertussen wel veel veranderd wss, ook voor alle leeftijden denk ik. Toen was het nog maar tot 25j.

Zeer strenge selectieprocedure, ik was geslaagd voor ACTA 10j geleden.
Je moet op alles goede scores halen, gesprekken met de leraren, voorrondes, testen, proeven, gesprekken met bedrijven etc Ondertussen wel veel veranderd wss, ook voor alle leeftijden denk ik. Toen was het nog maar tot 25j.
Nu niet meer? (Dacht 26j trouwens)

Terug
Bovenaan