"Sinds Bach ging het met muziek bergaf": de klassieke muziekthread

Onze favoriete hedendaagse componist laat van zich horen. Als u even 3u de tijd hebt...


Het zou wel electronischer zijn dan anders, be warned!
 
Deze nog eens bumpen want het gaat nogal bergaf met dit topic :unsure:

Vikingur Olafsson heeft vandaag zijn interpretatie van de Goldeberg variations uitgebracht, prachtig stukje klassiek.

 
Ik speel sinds al 2007 orgel en heb daarvoor piano gedaan, dus als organist is Bach uiteraard onoverkomelijk. Heb zijn verzamelde werken hier liggen, maar heb tot nu toe vooral preludes & fuga's gespeeld. Spijtig genoeg vorig jaar gestopt met naar de academie te gaan omdat ik het na al die jaren wat moe was en mijn motivatie weg was, vond het dan zonde want je kan natuurlijk niet onbeperkt naar de academie blijven gaan. Maar ik blijf wel thuis spelen op mijn elektronisch orgel en heb de sleutel van een kerk waar ik af en toe ga oefenen op een echt orgel.

Van alle stukken die ik heb gespeeld is het openingspreludium van het derde deel van zijn Clavierübung mijn all time favourite. Sowieso is dat Clavierübung zijn meesterwerk voor orgel en zit vol met fantastische stukken, maar BWV552/1 is fenomenaal. Is geschreven in mi mol groot, wat een heel majestueuze toonaard is. Dat gepunteerd ritme maakt het ook heel pompeus, love it.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan