"Sinds Bach ging het met muziek bergaf": de klassieke muziekthread

In augustus is het weer Laus Polyphoniae, maar helaas zonder fysieke aanwezigheid van de muzikanten en zangers. Ik woonde ooit op kruipafstand van Amuz in Antwerpen, prachtige locatie om klassieke muziek te ervaren.
 
In augustus is het weer Laus Polyphoniae, maar helaas zonder fysieke aanwezigheid van de muzikanten en zangers. Ik woonde ooit op kruipafstand van Amuz in Antwerpen, prachtige locatie om klassieke muziek te ervaren.
Is er bij een optreden in Amuz veel volk te bespeuren? Of eerder een intieme aangelegenheid naar mate welke artiest(en) er spelen?
 


Vanochtend staat Schoenberg op. Zware kost, maar in al zijn ondoordringendheid toch heel intrigerend. Misschien volgende week gaan kijken tijdens het Festival van Vlaanderen
 
Klarapresentator Bart Stouten gaat op pensioen. Hoewel ik mezelf niet tot een trouwe luisteraar reken, bleef ik toch vaak luisteren naar zijn mooie stem, bewonderenswaardige eruditie en zijn zéér te benijden vermogen om daarmee prachtige zinnen te vormen.
 
Het vertrek van Stouten gaat een zeer groot gemis worden. Iemand die gemakkelijk van hetzelfde kaliber is als Marc Van den Hoof (van het Jazzprogramma vroeger).

Over Belgische klassieke muziek gesproken. We hebben als klein landje een voortreffelijk organist/componist voortgebracht. Jaak Lemmens, de man die zijn naam aan het muziekinstituut in Leuven heeft gegeven.


Hier gespeeld door de Canadees Rodney Jantzi op een "reed organ". Ik heb wel een zwak voor dit instrument ipv het klassieke orgel, vanwege de meer ingetogen klank. In plaats van pijpen en daar lucht door te blazen, werkt dit met een doorslaande tong (zoals een accordeon of mondharmonica), en door onderdruk, dus de lucht wordt aangezogen. Dat alles zorgt voor een iets minder bombastisch en volle klank, waardoor de finesses meer behouden blijven. Zelfs Wagner verliest er een beetje grandeur mee... een beetje.

 
Laatst bewerkt:
M'n eigen voorkeur op vlak van klassieke muziek gaat uit naar
* Impressionistische periode: Ravel, Debussy, Lili Boulanger, Delius
* Avant-garde: Schoenberg, Bartok, Ligeti, Messiaen

En dan de zogenaamde neoklassiek geïnspireerde stroming van nu:
* Rachel's, Hania Rani, Rachel Grimes, Yann Tiersen

Frans-Vlaamse polyfone periode kan me ook bekoren. Ook de muziek van John Dowland.
Alleen de klassieke periode (Mozart Haydn, franse Barok) kan me niet echt bekoren. Ook de latere romantische periode (Liszt, Brahms) vind ik wat minder. Dat zijn de zogenaamde GOATs, maar toch vind ik die andereren die ik eerder vermeld beter.
 

Vervang de klassieke instrumentatie door die van een rockband... en het staat nog steeds als een huis! Hier valt het ook eigenlijk op hoe goed Bach meester was van het contrapunt en de harmonie was. Die baslijn zit harmonisch echt vernuftig in elkaar.
 
Ik zou me ook eens wat meer moeten verdiepen in klassieke muziek, maar het komt er maar niet van.
Wat ik goed vind zijn in ieder geval niet de heel vrolijke stukken; wel eerder een Toccata e Fugue van Bach! Al zal dat met mijn voorliefde voor stevige muziek niet te verwonderen zijn...
Met de lagere school ooit naar een opvoering rond "Carnaval Des Animaux" gaan kijken, en daar is het nummer " L' Aquarium" mij altijd bijgebleven.
O Fortuna kan ik ook wel smaken.



 
Eerste duo-album van contratenor Philippe Jaroussky en gitarist Thibaut Garcia. Blijf verwonderd !
 
Zaterdag naar de Bijloke geweest voor een avondvullend programma met Rahmaninov Piano Concerto no.2 en Stravinsky's Petroeshka. Maar dé reden om te gaan was het speciaal voor dit programma geschreven stuk Ansatz, geschreven door een goede vriend van me. Chapeau zeg, zoiets verwezenlijken voor de huge Petroeshka-bezetting. En het klonk echt bij vlagen erg "Stavinskiaans"


Met Hemelvaart wordt verder in de Bijloke Bruckner 7 geprogrammeerd. Allen daarheen !
 
Zaterdag naar de Bijloke geweest voor een avondvullend programma met Rahmaninov Piano Concerto no.2 en Stravinsky's Petroeshka. Maar dé reden om te gaan was het speciaal voor dit programma geschreven stuk Ansatz, geschreven door een goede vriend van me. Chapeau zeg, zoiets verwezenlijken voor de huge Petroeshka-bezetting. En het klonk echt bij vlagen erg "Stavinskiaans"


Met Hemelvaart wordt verder in de Bijloke Bruckner 7 geprogrammeerd. Allen daarheen !
"Fun fact": de 7de van Bruckner werd in februari 1943 op de radio gespeeld in Duitsland na het verlies van de Slag bij Stalingrad. De tweede keer dat het werd gespeeld was de dag na de dood van Adolf Hitler, aangekondigd door Karl Dönitz.
 
"Fun fact": de 7de van Bruckner werd in februari 1943 op de radio gespeeld in Duitsland na het verlies van de Slag bij Stalingrad. De tweede keer dat het werd gespeeld was de dag na de dood van Adolf Hitler, aangekondigd door Karl Dönitz.
De Duitse Romantiek was doorwrocht van een superioriteitsdenken dus geen wonder dat de Nazis ermee dweepten.. Maar de muziek zelf blijft natuurlijk staan als een huis!
 
De Duitse Romantiek was doorwrocht van een superioriteitsdenken dus geen wonder dat de Nazis ermee dweepten.. Maar de muziek zelf blijft natuurlijk staan als een huis!
Absoluut. Misschien toch maar eens Doktor Faustus van Thomas Mann lezen, dat is helemaal binnen het thema van je ziel aan de duivel verkopen (lees: de nazi's) en het kunstenaarschap.
 
Ik luister nog geregeld naar klassieke muziek. op mijn playlists staat ook steeds wat random klassieke muziek

Het mooiste stukje muziek is wat mij betreft Intermezzo uit Cavalieri rusticana van Pietro Mascagni, en dat is van lang na Bach en Beethoven :cool: (ik heb hier thuis ,nog een concertopname liggen die door Mascagni himself werd gedirigeerd)


Dit stukje Bach staat gewoon op twee, ook vanwege de emotionele toon van het stukje

Opera ligt me wat moeilijker maar Franco Corelli (of Bjorling) die Nessum Dorma uit Turandot zingen krijgen me toch ook iedere keer stil

Maar er wordt ook tot op heden nog mooie klassieke muziek gemaakt, zoals door deze Wim Mertens


nog een hedendaags mooi stukje, ik denk dat dat een tijdje geleden zelfs helemaal bovenaan stond in de Klara top 100:

Arvo Pärt (Estland)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Terug
Bovenaan