Ik sta voor een heus dilemma en hoop dat jullie reacties/tips/meningen/... me kunnen helpen bij het maken van een (juiste) keuze.
Sinds enkele maanden ben ik CONTRACTUEEL, vast in dienst bij een federale overheidsdienst (job 1). Enige tijd geleden kreeg ik telefoon op weg naar huis (in de trein) van een gelijkaardige FOD (job 2), dat zij mij graag in dienst willen nemen en zij bieden mij een STATUTAIRE, vaste betrekking aan.
Ik had nog niets zwart op wit, dus had er niets van verteld op mijn huidige job, en na enige tijd dacht ik niet nog iets ervan te horen. Maar ik heb vandaag een mail gehad dat ze willen dat ik op 1 febr. start
Ik voel me gewoon precies overdreven achterbaks tov mijn huidige baas moest ik dit aannemen. Op mijn huidige job is statutair niet mogelijk (wat een beetje raar is, daar het echt een gelijkaardige dienst is die me dit wel aanbiedt, enkel een ander thema).
Ik zou ook vaker van thuis uit mogen werken bij job 2. Op mijn huidige job mag dit maar 1d/week, maar ik ben dagelijks zo'n 3u onderweg, dit stoort me wel op mijn huidige job.
Job 1 is easy money, zeer saai, repetitief werk, maar natuurlijk brengt dit ook amper tot geen stress met zich mee. het is eigenlijk echt een heel relaxte job (afgezien dan van het onderweg zijn en de treinvertragingen). Bij job 2 krijg ik een andere functie (die bij job 1 ook bestaat, maar waarvoor ik eerst moet doorgroeien). Ik mag bij job 2 meteen starten met die betreffende functie, dit brengt heel wat verantwoordelijkheden met zich mee, dus ook stress, maar bij job 1 mis ik echt wat uitdaging.
het loon is wel hetzelfde ondanks ik dus meer stress e.d. zou hebben (wat niet perse slecht hoeft te zijn, mijn huidige job is zo saai, dat ik me soms afvraag hoe lang ik dat nog zal volhouden, maar natuurlijk zal ik ook hier uiteindelijk ooit doorgroeien naar die andere functie).
Bij job 1 weet ik dat mijn baas echt een super aangename man is, alsook mijn teamleider. Bij job 2 zou dit ook wel eens niet zo kunnen zijn.
Ik weet ook dat als ik vertrek, dit echt zeer slecht uitkomt voor mijn huidige job. Er zijn pas 2 met mijn functie doorgegroeid naar die andere functie, dus enkel ik deed deze functie nog samen met een ander meisje, maar zij zit echt 7u/dag op haar gsm, internet, nagels, ... terwijl we wel echt verdrinken in het werk eigenlijk. Ik voel me echt vuil moest ik mijn werk/baas in de steek laten, maar aan de andere kant wil ik ook denken aan mijn eigen toekomst/levenskwaliteit/...
Is er echt veel verschil qua voordelen tussen contractueel of statutair?
Zou ik het best morgen mijn huidige job al inlichten hieromtrent, ook al heb ik nog geen beslissing genomen?
Jullie meningen/adviezen/...?
Bedankt!
ps: ik had dit het liefst anoniem gepost, dus mogelijks verwijder ik dit later (voor vanzelfsprekende redenen)