Scheur meniscus

Die gaat nog vanalles meemaken vrees ik. Ik ken er een paar die het 20 jaar geleden hebben laten weghalen. En die hun knie is volledig kapot. Logisch want meniscus = kussen en dus demping tussen bovenbeen en onderbeen. Zonder die meniscus zit je bot op bot. Ik zou 40% verliezen, en ik dacht buitenmeniscus (andere hebben bv maar 25% verlies en binnenmeniscus, een totaal andere situatie)

Bij een voetballer twijfelen ze geen seconde, als die er van moet leven. Bij amateurs verwijdert (bijna) geen enkele dokter het nog. Omdat ze weten wat de gevolgen zijn.

Kleine, horizontale scheuren naaien ze gewoon.

Pas op: de eerste 5-10 jaar zou je inderdaad weinig last hebben, misschien dat ik het toch laat doen om dan binnen 10 jaar te rekenen op een nieuwe knie. Tegen dan staan we al veel verder.

Ik ben ook gewoon te jong om alle dagen in mijn zetel te liggen met pijn. Ik laat iets weten wat die dokter in Leuven te vertellen heeft.
Hoelang heb je hier moeten wachten op afspraak? Succes. Inderdaad liever niet, maar als het zo pijnlijk is met de scheur... Dan zou ik het ook wel weten.
 
Bij mij ook verwijderd.
Is volgens mij al bijna 20jaar geleden.
Kan nog perfect alles hoor. Lopen/mtb/ (en nog vrij lang gevoetbald)
Kon hem ook laten hechten, maar dan mocht ik x-aantal tijd niet steunen op dat been.
 
Bij mij ook verwijderd.
Is volgens mij al bijna 20jaar geleden.
Kan nog perfect alles hoor. Lopen/mtb/ (en nog vrij lang gevoetbald)
Kon hem ook laten hechten, maar dan mocht ik x-aantal tijd niet steunen op dat been.
De vraag is hoeveel er verwijderd werd en of het een horizontale of verticale breuk was. Ik wil op een online forum geen valse informatie verspreiden dat een meniscus verwijderen sowieso dé oplossing is. De ene verliest 15%, de andere 45%. Dat heeft zijn gevolgen als je nadien nog 10 jaar loopt.

7 maart een afspraak in Leuven

Als dat fout afloopt (as in: ik wil het ook niet verwijderen) kan ik in de zomer bij Steven Claes!
 
Toen nog te jong om er zo mee bezig te zijn.
Misschien weet mijn vader iets van %

Ik heb dat "flapje" mee naar huis gevraagd. Was iets van 2,5x1cm
Denk dat dit horizontaal was. Maar kan heel mis zijn natuurlijk
 
Live update vanuit ziekenhuis. Stukje meniscus is er uit. 7u aanmelden - 8u komen halen voor operatie - wakker geworden om 9u30

Super vriendelijke verpleegsters hier in Gasthuisberg Leuven!

Wat ik wel niet snap is dat ik al kan wandelen en zelfs de knie wat plooien. Ze spraken over 6 weken revalidatie maar dat gaat na 3 weken al zeer goed zijn denk ik

Er is geen mens zo blij als ik nu. 2 jaar pijn alle dagen gehad. Het is genoeg geweest.
 
Wat ik wel niet snap is dat ik al kan wandelen en zelfs de knie wat plooien. Ze spraken over 6 weken revalidatie maar dat gaat na 3 weken al zeer goed zijn denk ik

Er is geen mens zo blij als ik nu. 2 jaar pijn alle dagen gehad. Het is genoeg geweest.
Als ge 2 jaar last hebt gehad, probeer dan toch maar die 6 weken revalidatie goed op te volgen ipv u te focussen op mogelijks 3 weken :) Ze weten het beter dan u.

Blij dat je geholpen bent in elk geval, succes met het revalideren!
 
Juist een gesprek gehad met dokter: fietsen mag en moet zelfs. Lopen mag pas vanaf 6 weken, maar wandelen mag ook vanaf volgende week.

Echt gek.

Ik ben 1/3 meniscus kwijt (achteraan?) maar ze zei dat dat nog meevalt. Er was ook een losse flap die zorgde voor de vele pijnscheuten. Die is ook weg.

Pieter Berger in UZ Leuven.
Aanrader mensen 👍

Hilde Vandenneuker kwam de uitleg doen. Dus ergens denk ik dat zij de operatie gedaan heeft. Er werken hier 10 chirurgen voor de knie, dus ik denk wel dat iedereen er hier verstand van heeft.

Ps: toen ik de operatiekamer te voet binnen wandelde (normaal is dat toch op een brancard neen?) stond er daar 6 man op mij te wachten. Echt een raar zicht. En dan zoals in de films allemaal vanalles op mij plakken en mijn arm vastmaken met velcro, knie omhoog hangen, … was echt zot 😁

En dan die hemelse verdoving natuurlijk, echt een zalig gevoel. Slaapwel meneer was het laatste dat ik hoorde 😁
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel niet snap is dat ik al kan wandelen en zelfs de knie wat plooien. Ze spraken over 6 weken revalidatie maar dat gaat na 3 weken al zeer goed zijn denk ik
Doe toch maar niet, je bent net wakker en die pijnmedicatie werkt wel ff door hoor!

Ps: toen ik de operatiekamer te voet binnen wandelde (normaal is dat toch op een brancard neen?)
Die twee keer dat ik geopereerd werd, werd ik daar naartoe gevoerd op een bed maar de overstap van 't bed naar de operatietafel mag je gewoon zelf maken hoor, als je dat kan. In de films is dat altijd superdramatisch maar ja, daar worden ze ook niet geopereerd voor een cyste of zo hé :D
 
Nog steeds 0 pijn. Maar die dokter zei het ook. Sommige voelen niets, andere nemen veel Tramadol (straf spul)

Ik kan makkelijk wandelen maar 50m op een hele dag is toch mijn limiet. Dus naar de koelkast en wc is geen probleem. Maar wel als ik het een paar keer doe. Vooral tijdens eten maken en opruimen begon de knie moe te worden.

Dat moeten we dus opbouwen en door de kine zal de plooibeweging ook opnieuw moeten verbeteren. Ik kan voor 30% plooien, laat staan een volledige squad met 100kg 😂

Maandag beginnen we aan de kine 💪💪
 
Als ik u was zou ik hierna zaalvoetbal laten voor wat het is.

Ge kunt nu nog 50j genieten van allerhande sporten (lopen fietsen etc) of het risico lopen dat ge op ene dag heel uwe meniscus definitief naar de zak helpt en dan gaat het toch wel echt huilen met de pet op zijn.

Soit, luister vooral naar naar uwe kinesist. Ik ben geopereerd aan mijne patellapees, ik blijf dat altijd wel een beetje voelen (hoop dat dat bij u niet is natuurlijk) en ik ga niet squashen/zaalvoetballen etc maar lopen en fietsen zijn allemaal geen enkel probleem.
 
Vandaag een eerste rit met de fiets gedaan, 15' niet lang maar het gaat wel

Leuk dat ik toch iets kan doen. Morgen 20' proberen en zo opbouwen.
Zou dit helpen trouwens? Iemand heeft me dit aangeraden:


niet dat er iets mis is met mijn kraakbeen, maar nu ik 33% minder heb in mijn mediale meniscus, zal de slijtage sneller gaan denk ik
 
Bij kraakbeen letsels spuiten ze dat lokaal in en is ook nog in onderzoek or dat daadwerkelijk helpt. Kleine hoeveelheid in supplement lijkt me eerder homeopathie
 
In het begin is de euforie groot en boek je razendsnel progressie.
Ik spreek uit ervaring na mijn ACL reconstructie. In het het begin ging alles razendsnel, maar jammer genoeg stagneert het en krijg je soms zelfs een terugval.

Hoe dan ook een goed herstel gewenst!
 
Zou dit helpen trouwens? Iemand heeft me dit aangeraden:

niet dat er iets mis is met mijn kraakbeen,
Ikzelf ben enorm gebaat met NC2, van dagelijks pijnstillers/ontstekingsremmers slikken naar enkele per maand toen de kniepijn ("inferieur kraakbeen" was de diagnose toen) op z'n ergst was.

Mijn ouders nemen dan weer hoge dosissen glucosamine (die zijn 90 euro per maand eraan kwijt) om de artrose in de rug de baas te kunnen blijven. Ermee stoppen of minderen= veel meer pijn.

Maar ik heb geen baat bij glucosamine en zij niet met NC2, dus het is geen one size fits all.
 
Via via kreeg ik deze 2 producten aangeraden: Synflex 1500 | Collagen Peptan
Hopelijk helpen deze om preventief mijn kraakbeen te beschermen.

(komt van een topsporter)
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf ben enorm gebaat met NC2, van dagelijks pijnstillers/ontstekingsremmers slikken naar enkele per maand toen de kniepijn ("inferieur kraakbeen" was de diagnose toen) op z'n ergst was.

Mijn ouders nemen dan weer hoge dosissen glucosamine (die zijn 90 euro per maand eraan kwijt) om de artrose in de rug de baas te kunnen blijven. Ermee stoppen of minderen= veel meer pijn.

Maar ik heb geen baat bij glucosamine en zij niet met NC2, dus het is geen one size fits all.
Dat is nu toch wel schandalig eerlijk gezegd. Pillen verkopen met collageen en vit-c ‘want kraakbeen bestaat ook uit dat type collageen’. Ze mogen eens uitleggen hoe een complex eiwit als collageen in zijn geheel via de voeding in mijn kraakbeen gaat terechtkomen. Het antwoord is “niet”, in het beste geval wordt dat in de darm afgebroken tot aminozuren en neem je die op. Maar dan kan je even goed een stuk vlees eten (of wat kraakbeen van een bot bijten: dat is ook collageen). Het enige dat nog wat nut kan hebben daarin is de vitamine C en dat hoeft niet zoveel te kosten. 40 euro gaan betalen voor een doos placebopillen is echt geldklopperij en misbruik maken van goedgelovigheid en gebrek aan kennis.

Allemaal wel goed als de mensen zeggen ‘ja maar ik ben daar mee geholpen hoor’, het spijtige is vooral dat het doorgaans mensen zijn in lagere sociaal-economische klassen die daar intrappen wegens een laag opleidingsniveau en lage medische geletterdheid. Net ook de mensen die dat geld beter kunnen spenderen aan iets anders. (Ik spreek hier nu niet over u specifiek).
 
Via via kreeg ik deze 2 producten aangeraden: Synflex 1500 | Collagen Peptan
Hopelijk helpen deze om preventief mijn kraakbeen te beschermen.

(komt van een topsporter)
Preventief kraakbeen beschermen door middeltjes in te nemen gaat zeer duur zijn en weinig/geen effect hebben.
Belangrijker is een gezonde levensstijl, normaal lichaamsgewicht en matig belastend sporten. Zwemmen, wandelen, fietsen,...
Als het klopt wat je zegt (achterkant meniscus flapscheur) ga je voorzichtig moeten zijn bij diep squatten/knieën zitten/hurken. Dat zijn de posities waarbij die achterhoorn vooral wordt belast. Luister maar naar je kinesist.

Anderzijds zijn er wel wat positieve studies te vinden over glucosamine/chondroïtine/kurkuma en het effect op kraakbeenproblematiek.
Maar zoals bij zoveel dingen zal het voor de ene werken en voor de andere niet. Meestal zijn het kuren van 3 maand. Als je op die tijd geen effect ervaart zal het voor jou niet werken. Het probleem is dat veel mensen die supplementen beschouwen als stand alone therapie en dat is fout. Zoals gezegd spelen voeding, levensstijl, gewicht, mate van beweging een grote rol. Daarnaast zeer belangrijk om spiercontrole rond de knie en de heup te optimaliseren...
 
Thanks. Ik vraag mij vooral af of ik mijn 1/4 triatlon opnieuw kan doen. Zwemmen en fietsen uiteraard geen enkel probleem. Na amper een maand kan ik al 2u aan een stuk fietsen. Fietsen kon ik al de week nadien, en dat mocht dus ja…

Maar dat lopen daar heb ik schrik van. Telkens die schok tijdens het landen. Dat zal wel lukken de eerste jaren maar wat na 5-10 jaar?

Ps: na een maand kan ik al 15’ lopen - alles verloopt verrassend vlot - ik had dit al veel langer moeten doen

Ik heb 2 jaar niet kunnen lopen. Toen ik begon te lopen op een band, zonder pijn, was alsof een blinde opnieuw kan zien. Hemels gevoel 😎
 
  • Geweldig
Waarderingen: 515
Je zal rustig moeten opbouwen en kijken wat je knie verdraagt. Hoe groter het stuk is dat ze hebben moeten wegnemen, hoe meer schokdemping je verliest en hoe groter de kans dat je slijtage ontwikkelt. Knie en heup sterker maken en rustig opbouwen met je kinesist, dat zal het belangrijkste zijn naast de reeds vernoemde dingen. Probeer goede loopschoenen aan te schaffen en op goede ondergrond te lopen (finse piste, bos,...).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan