Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

Ik vind het raar dat nog niemand de link heeft gelegd met Rousseau zijn ADHD.

Letterlijke getuigenis over ADHD in zijn kindertijd:

Fragmenten uit Het Huis:

Ik herken vanalles:
  • "Er is geen uitknop"
  • Zijn verslavingsgevoeligheid (iPhone, De Kampioenen, drank?, ...)
  • Zijn rusteloosheid, continue nood aan prikkels
  • Zijn tic aan zijn oog
  • Zijn hyperfocus en snelle denken en praten in debatten
  • Het feit dat hij in het 5e middelbaar is moeten blijven zitten (toch geen lompe gast he...)
  • Deadline junkie
  • Impulsiviteit
  • Slaapproblemen
  • Lak aan conformisme (taalgebruik, klederdracht, nevenactiviteiten, ...)
  • ...
Enfin, voor mij is het overduidelijk dat Rousseau ADHD heeft.

Die nacht is hij compleet zijn pedalen verloren, want hij schoffeerde alles en iedereen. Door zijn toestand (drank, mss ook drugs?) had hij geen remmen meer. Zijn vrienden probeerden hem letterlijk weg te sleuren. Zijn vriendin kon het bekopen met "als ge afgezogen wilt worden, ...". Da's niet omdat hij stiekem een door-en-door slechte mens is hè. Als zijn moeder erbij had gestaan, had hij haar wrs ook gedist.

ChatGPT over het incident en de mogelijke link met ADHD zei:
ADHD is een neurobiologische aandoening die vaak wordt geassocieerd met problemen in aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Mensen met ADHD kunnen moeite hebben met het reguleren van hun aandacht, impulsieve beslissingen nemen en moeite hebben met het controleren van hun gedrag.

In het geval van Conner zou zijn gedrag tijdens het weekend mogelijk beïnvloed kunnen zijn door de impulsiviteit die vaak geassocieerd wordt met ADHD. Impulsiviteit kan leiden tot spontane en ondoordachte acties, zoals ongepaste opmerkingen maken of gedrag vertonen dat anderen als schofferend ervaren.

Daarnaast kan ADHD ook invloed hebben op sociale vaardigheden en het vermogen om sociaal passend gedrag te herkennen. Mensen met ADHD kunnen soms moeite hebben met het lezen van sociale signalen en het begrijpen van de consequenties van hun acties.

Het is belangrijk om te beseffen dat ADHD niet als excuus kan worden gebruikt voor ongepast gedrag. Mensen met ADHD hebben echter vaak baat bij strategieën om impulsiviteit te beheersen, zoals het ontwikkelen van copingmechanismen, het volgen van therapie en het gebruik van medicatie indien voorgeschreven door een professionele zorgverlener.

Als het gedrag van Conner problematisch is en hij lijdt aan de gevolgen ervan, kan het nuttig zijn om professionele hulp te zoeken, zoals gesprekstherapie of gedragstherapie, om hem te ondersteunen bij het beheren van zijn ADHD-symptomen en het ontwikkelen van gezondere manieren om met stress en impulsiviteit om te gaan.

Over dat dissen gesproken, en enigszins controle verliezen, dat heeft hij wel vaker voor.

Letterlijke getuigenis over ADHD in zijn kindertijd:

Fragmenten uit Het Huis:

Ik herken vanalles:
  • "Er is geen uitknop"
  • Zijn verslavingsgevoeligheid (iPhone, De Kampioenen, drank?, ...)
  • Zijn rusteloosheid, continue nood aan prikkels
  • Zijn tic aan zijn oog
  • Zijn hyperfocus en snelle denken en praten in debatten
  • Het feit dat hij in het 5e middelbaar is moeten blijven zitten (toch geen lompe gast he...)
  • Deadline junkie
  • Impulsiviteit
  • Slaapproblemen
  • Lak aan conformisme (taalgebruik, klederdracht, nevenactiviteiten, ...)
  • ...

Die nacht is hij compleet zijn pedalen verloren, want hij schoffeerde alles en iedereen. Door zijn toestand (drank, mss ook drugs?) had hij geen remmen meer. Zijn vrienden probeerden hem letterlijk weg te sleuren. Zijn vriendin kon het bekopen met "als ge afgezogen wilt worden, ...". Da's niet omdat hij stiekem een door-en-door slechte mens is hè. Als zijn moeder erbij had gestaan, had hij haar wrs ook gedist.

Over dat dissen gesproken, en enigszins controle verliezen, dat heeft hij wel vaker voor.

Ik moet voor werk regelmatig zijn parlementsteksten doorlezen (vaak springend op de kar van een ander) en daaruit blijkt alvast niet dat hij niet lomp is. Zo oppervlakkig ... Voor mij meer een op hol geslagen egotripper voor wie politiek meer showboaten was dan iets anders.

Ik moet voor werk regelmatig zijn parlementsteksten doorlezen (vaak springend op de kar van een ander) en daaruit blijkt alvast niet dat hij niet lomp is. Zo oppervlakkig ... Voor mij meer een op hol geslagen egotripper voor wie politiek meer showboaten was dan iets anders.

Dus je denkt dat hij niet zo slim is, en daarom het 5e middelbaar moest dubbelen? Want ik bedoel gewoon dat de reden waarom hij moest dubbelen niet aan zijn lage IQ zal gelegen hebben, maar aan iets anders.

Dat hij oppervlakkig is, op hol geslagen, een egotripper, iemand die wil snowboaten, ... dat is allemaal in lijn met zijn ADHD hè.

Als "dader" heeft Connor misschien zelf ook de beelden ontvangen? en aangezien hij het toch grappend en amicaal dit doorgestuurd naar enkele vrienden van de pers?
Die het op hun beurt niet zo grappig vonden, who knows

Die pv later opmaken is al uitgelegd, dat is geen enkel probleem..
En tegenwoordig word je bijna bij alles gefilmd als er iets voorvalt dus zeker als een Zatte politieker in discussie gaat met de politie

Dus je denkt dat hij niet zo slim is, en daarom het 5e middelbaar moest dubbelen? Want ik bedoel gewoon dat de reden waarom hij moest dubbelen niet aan zijn lage IQ zal gelegen hebben, maar aan iets anders.

Dat hij oppervlakkig is, op hol geslagen, een egotripper, iemand die wil snowboaten, ... dat is allemaal in lijn met zijn ADHD hè.
Ah nee, ik denk gewoon dat hij niet zo slim is op basis van zijn inhoud als politicus. Ik heb zelf gedubbeld en dat lag (hopelijk :D) ook niet aan mijn IQ maar aan een aandachtsstoornis. Daar had ik het niet over. Ik denk gewoon niet dat ik het punt van je post niet snap: zijn het excuses? verklarende factoren? Voor mij zegt het in ieder geval dat politiek misschien veel te toegankelijk is voor zo een mensen.

Laatst bewerkt:

...

Ok, en?
Zelfs als men die link legt, praat dat zijn gedrag niet goed. En zijn het geen goede eigenschappen als politieker/publiek figuur; ongeacht of je het kan/wil "verklaren" door ADHD.

Ah nee, ik denk gewoon dat hij niet zo slim is op basis van zijn inhoud als politicus. Ik heb zelf gedubbeld en dat lag (hopelijk :D) ook niet aan mijn IQ maar aan een aandachtsstoornis. Daar had ik het niet over. Ik denk gewoon niet dat ik het punt van je post niet snap: zijn het excuses? verklarende factoren? Voor mij zegt het in ieder geval dat politiek misschien veel toegankelijk is voor zo een mensen.

Ik haal zijn ADHD aan als verklarende factor van heel wat aspecten van zijn gedrag, en van de meltdown die hij die nacht moet gehad hebben. Ik bedoel niet dat hij door die (medische) conditie vrijgesteld moet worden van consequenties (PV, rechtszaak, ontslag, ...) maar gewoon dat dit de oorzaak is van zijn gedrag. Als die persoonlijkheid / ontwikkelingsstoornis maakt dat hij niet geschikt is voor een job als partijvoorzitter, dan is dat natuurlijk gewoon zo. De meeste mensen zijn daar niet voor geschikt, ik ook niet, da's geen schande. :LOL:

En misschien wil ik ook de verdediging opnemen voor Rousseau, in die zin dat hij volgens mij geen onderhuidse racist, seksist, politiehater, armemensenminachter, punkerhater, fatshamer ... is. Ik ben ervan overtuigd dat hij oprecht zichzelf niet herkent in die shitshow die hij die ochtend heeft afgestoken. Maar ja, daden hebben consequenties. Ik zou hem alleen de komende jaren daar niet over blijven aanpakken. 't Is gebeurd, de consequentie is gevolgd, werk aan uzelf in de mate van het mogelijke of zoek een andere rol om uw maatschappelijke engagement aan te gaan.

Even voor de duidelijkheid:

DPG heeft via enkele politionele bronnen enkele passages doorgespeeld gekregen uit het opgestelde PV van 1 op 2 september. (oa "matrak kloppen" en "bruin gespuis")
Mediahuis heeft zeer recent het volledig PV in handen gekregen (ongeveer terzelfder tijd als dat het parket het onderzoek heeft afgerond en Rousseau naar Dossin stuurde) en daaruit geciteerd met volledige passages.
Bodycam beelden zijn noch gelekt, noch getoond aan geen enkele journalist. Alleen tijdens het verhoor van Rousseau zelf, heeft Rousseau zelf delen te zien gekregen.

<knip>
<knip>

Als we iets kunnen concluderen is het wel dat hij waardeloze vrienden heeft. Als die ook in de politiek zitten is het nog triestiger.
Ze hebben hem letterlijk niet proberen weg te sleuren.
Als ik zijn vriend was en we zaten in die situatie stampte ik hem naar huis.

Als we iets kunnen concluderen is het wel dat hij waardeloze vrienden heeft. Als die ook in de politiek zitten is het nog triestiger.
Tenzij ze zelf strontzat waren natuurlijk

Haha, exact wat mijn vader zei.

Even voor de duidelijkheid:

DPG heeft via enkele politionele bronnen enkele passages doorgespeeld gekregen uit het opgestelde PV van 1 op 2 september. (oa "matrak kloppen" en "bruin gespuis")
Mediahuis heeft zeer recent het volledig PV in handen gekregen (ongeveer terzelfder tijd als dat het parket het onderzoek heeft afgerond en Rousseau naar Dossin stuurde) en daaruit geciteerd met volledige passages.
Bodycam beelden zijn noch gelekt, noch getoond aan geen enkele journalist. Alleen tijdens het verhoor van Rousseau zelf, heeft Rousseau zelf delen te zien gekregen.
Van waar haal je deze info eigenlijk? Hebben die mediahuizen daar dan ook communicatie over gedaan? Dat lijkt me heel vreemd om hun bronnen zomaar prijs te geven. Uit nieuwsgierigheid vraag ik dit.

Van waar haal je deze info eigenlijk? Hebben die mediahuizen daar dan ook communicatie over gedaan? Dat lijkt me heel vreemd om hun bronnen zomaar prijs te geven. Uit nieuwsgierigheid vraag ik dit.
Die info werd denk ik onlangs in vtm nieuws gedeeld. Al zeker het stuk dat DPG via verschillende bronnen wat citaten uit het onderzoek had verkregen. En volgens mij werd dan in De Afspraak of in De Tafel van Gert over de passages uit het Nieuwsblad gesproken.

Die info werd denk ik onlangs in vtm nieuws gedeeld. Al zeker het stuk dat DPG via verschillende bronnen wat citaten uit het onderzoek had verkregen. En volgens mij werd dan in De Afspraak of in De Tafel van Gert over de passages uit het Nieuwsblad gesproken.
Waarbij het dan logisch is dat die eerste niet mag publiceren, en die tweede wel.
En misschien wil ik ook de verdediging opnemen voor Rousseau, in die zin dat hij volgens mij geen onderhuidse racist, seksist, politiehater, armemensenminachter, punkerhater, fatshamer ... is. Ik ben ervan overtuigd dat hij oprecht zichzelf niet herkent in die shitshow die hij die ochtend heeft afgestoken. Maar ja, daden hebben consequenties. Ik zou hem alleen de komende jaren daar niet over blijven aanpakken. 't Is gebeurd, de consequentie is gevolgd, werk aan uzelf in de mate van het mogelijke of zoek een andere rol om uw maatschappelijke engagement aan te gaan.
Los van het psychiater-vanop-afstand-gehalte, kan ik absoluut geloven dat Rousseau meestal een aardige mens is. En inzit met arme mensen en de politie, en wat nog. Maar wanneer ben je wel een racist? Wanneer is dat problematisch? Moet je echt een slecht mens zijn voor we mogen zeggen dat die uitspraak racistisch is en dus niet kan? Je zegt het zelf, daden hebben gevolgen. Maar ik geloof grif dat hij zichzelf niet herkent in de opname. Maar dat hij dat dan zegt. Dan zeg je gewoon: "Ho, dat was niet oké van mij, en die uitspraken zijn racistisch en fout. Ik ga even naar mezelf kijken om te zien hoe ik dat gedrag het beste kan aanpakken, en in tussentijd geef ik het voorzitterschap al af en aanvaard ik alle straffen die een rechter me oplegt. Excuses aan de Roma, zo en zo wil ik het goedmaken tijdens mijn bezinning."

Nul fallout. Het allereerste wat ik hier heb geschreven. Zo gemakkelijk kan het zijn: je fout erkennen, daaraan willen werken en de gevolgen erbij nemen. Misschien moet hij dan zelfs niet afstappen als voorzitter, maar het properste is toch gewoon deze manier. Integer, in plaats van dat spartelen. Eerst zei hij "ik heb het niet gezegd, of ik herinner me het niet zo", dan "het was om te lachen", dan "ik was zat", dan zijn mama "het was een zwaar jaar met zijn geaardheid". Pfoe... dat kan allemaal wel, maar dat hoort bovenop het schuldbesef te komen, niet in plaats ervan.

Allez kom. Die vriendin heeft letterlijk geprobeerd hem tegen zichzelf te beschermen en de boel af te blokken. Het is haar alleen niet gelukt. Om die vrienden dan waardeloos te noemen.

Allez kom. Die vriendin heeft letterlijk geprobeerd hem tegen zichzelf te beschermen en de boel af te blokken. Het is haar alleen niet gelukt. Om die vrienden dan waardeloos te noemen.
Inderdaad, ik vind het knap van die vrienden dat die hem probeerden te helpen, als je hoort hoe hij over hun vriendin spreekt...

Allé dan, top vriend. Na vriendelijk gevraagd te hebben om te stoppen is ze toch nog beleefd blijven luisteren naar de rest van zijn betoog.
Als de opper-sos spreekt moet je daar respect voor hebben.
Ik moest vroeger wekelijks wel iemand in de auto duwen want "nog een laatste pintje" en meer dan eens moeten tussenkomen als je ziet dat iemand dronken boelzoekt. Dat is toch standaard als je uitging, niet? Ik zie het verschil niet echt. Behalve dan dat de gevolgen groter zijn dan een blauw oog.

Zij is niet verantwoordelijk voor wat hij zegt maar buiten wat slapjes proberen heeft die daar zijn eigen ongeremd in de afgrond gepraat.

Zij is niet verantwoordelijk voor wat hij zegt maar buiten wat slapjes proberen heeft die daar zijn eigen ongeremd in de afgrond gepraat.

Je zegt het zelf, zij is niet verantwoordelijk voor zijn daden.
Ik ben nu van één ding zeker, en dat is dat jij daar alvast niet aanwezig was, en dus niet kan beoordelen of zijn vrienden wel of niet de nodige inspanningen hebben geleverd om het in te perken.
Dat jij misschien, desnoods met geweld, de situatie had ontmijnd maakt van de mensen die het nodige deden maar niet geslaagd zijn in hun opzet nog geen waardeloze vrienden.

Je zegt het zelf, zij is niet verantwoordelijk voor zijn daden.
Ik ben nu van één ding zeker, en dat is dat jij daar alvast niet aanwezig was, en dus niet kan beoordelen of zijn vrienden wel of niet de nodige inspanningen hebben geleverd om het in te perken.
Dat jij misschien, desnoods met geweld, de situatie had ontmijnd maakt van de mensen die het nodige deden maar niet geslaagd zijn in hun opzet nog geen waardeloze vrienden.

Lijkt me eerder een objectief gegeven te zijn gezien het resultaat.
Laten we ook niet vergeten dat mijn post een reply was op de gedramatiseerde versie hiervolgend.

Zijn moeder had er beter wel bij geweest.

Allé dan, top vriend. Na vriendelijk gevraagd te hebben om te stoppen is ze toch nog beleefd blijven luisteren naar de rest van zijn betoog.

Ik moest vroeger wekelijks wel iemand in de auto duwen want "nog een laatste pintje" en meer dan eens moeten tussenkomen als je ziet dat iemand dronken boelzoekt. Dat is toch standaard als je uitging, niet? Ik zie het verschil niet echt. Behalve dan dat de gevolgen groter zijn dan een blauw oog.
Toen ik 18 of max 20 was heb ik dat inderdaad wekelijks meegemaakt.
Of maten die strontzat met de politie stonden te "praten" of het uit te leggen omdat één van ons weg was. Vroeger..

Maar op een bepaalde leeftijd (nu 35) heb je na het een aantal keer te zeggen ook wel zoiets van "fuck it, trek uw plan, ge zijt oud genoeg" of "hij zal wel thuis geraken" - zoals hij al de afgelopen 18j - deed als iemand nie mee naar huis wil

Nu ik mijn eigen deftige job heb, eigen woning en gezin is de lengte dat ik mijn nek uitsteek voor andere korter als vroeger en ik leg zeker mijn kop nie mee op zijn kapblok.
Daarom ben ik geen slechtere vriend, iedereen weet waar voor mij de grens ligt.
Ik ken er nog die 45 minuten en 4 pinten later nog liggen te zagen "allè kom nu mee naar huis, het is genoeg geweest" bij mij is het gewoon "na deze ben ik door" en dan weten ze dat ik door ben (de rest is hun keuze, idem de gevolgen)

Conner is er 30 hè, geen 18. Mag nog blij zijn dat zijn maten zoveel moeite hebben gedaan.

Terug
Bovenaan