Ronde van Zwitserland 12/06 - 19/06

Kung die rijdt toch ook fenomenaal rond dit jaar. Dat is zowat Van Aert Light.

Jammer van Remco. Benieuwd naar de uitleg.

Remco leek me gewoon leger dan leeg. Hij kon zelfs geen A meer zeggen.

Ik had eerder verwacht dat hij morgen zou lossen, vandaag was een typisch Remco parkoers én hij had echt nog niet zoveel koersdagen achter de rug, dus daaraan ligt het ook niet .. (Dit was zeker niet zwaarder dan de ronde van het Baskenland tot en met vandaag, de zwaarste ritten moesten er nog aankomen)

Bon we zullen het wel horen straks.

---

Uitleg Remco:

'Ik geraakte volledig oververhit maar elke keer je kon afkoelen, trokken ze stevig door en was daar dus geen tijd voor'
'Een stevig ritme ging goed, maar ze begonnen intervallekes te doen op elke puist en dat lukte mij vandaag niet'
'Ik heb mij geforceerd op de laatste beklimming om er nog bij te kunnen blijven, bleek dat er daarna nog een beklimming volgde, dat wist ik niet (Parkoers verkennen hé Remco')'
'Er waren er een paar gewoon beter'.

Een goeie leerschool zeker? :tongue:

Laatst bewerkt:
Een paar glazen whisky en dat komt helemaal goed!

:o

Dat hij dat klimmetje vergat zal ook wel door de omstandigheden komen. Ze reden een rondje dus. Maar eens je oververhit geraakt gaat ook het denkvermogen achteruit natuurlijk.

Zonde weer een rondje voorbij. De constant ontbreekt je kan er niet echt een lijn op trekken en zeggen telkens het peloton zoiets overmoet moet hij passen of zo gewoon wisselende omstandigheden gaat vaak goed maar dan ook af en toe eens mis.

Harde koers, rit 1 misschien maar de voorbije dagen toch niet meer? We zijn och arme dag 5? In Noorwegen heeft hij harder moeten koersen hoor en ook in Baskenland was het toch elke dag actie.

Zit nu weer in de groep. Misschien schade beperken en het beperken tot een mindere dag.
Waarop baseer je dat hij in Noorwegen harder heeft moeten koersen?

Baskenland is een gevaarlijke vergelijking, heel ander moment in het seizoen. Zwitserland ligt vlak voor de Tour, klassiek een punt in het seizoen waar een heel groot deel van het peloton tegen hun piek aan zit én waarop er nog een aantal hun plek in de Tour moeten afdwingen, en er dus ook harder gereden wordt.

Maar laat ons er maar van uit gaan dat het vooral de warmte zal geweest meer dan de opéénvolging van inspanningen. Gezien zijn track record zou dat niet de oorzaak mogen zijn na 5 dagen.

Baskenland is een gevaarlijke vergelijking, heel ander moment in het seizoen. Zwitserland ligt vlak voor de Tour, klassiek een punt in het seizoen waar een heel groot deel van het peloton tegen hun piek aan zit én waarop er nog een aantal hun plek in de Tour moeten afdwingen, en er dus ook harder gereden wordt.
Dat klopt maar dan zou je ook verwachten dat Remco nog beter zou zijn dan toen hij de ronde van het Baskenland reed. Vlasov reed toen ook vrij goed mee (3des net voor Remco), en die won vandaag.

Maar dat kan misschien ook door de leeftijd komen, nog te weinig body, ..

Maar laat ons er maar van uit gaan dat het vooral de warmte zal geweest meer dan de opéénvolging van inspanningen. Gezien zijn track record zou dat niet de oorzaak mogen zijn na 5 dagen.
Laten we eerlijk zijn: Met zijn vorm van vandaag en deze hitte, had hij volgens mij ook nooit of te nimmer LBL gewonnen.

Remco heeft nog veel pieken en (helaas ook) dalen. Tijdens ééndagswedstrijden valt dit minder op, want als hij dan een piek heeft zoals in LBL dan wint ie gewoon. Als hij dan een dal heeft, dan wordt daar niet over gesproken. dan telt alleen de winnaar.

Maar als je rittenkoersen hebt van meerdere dagen dan kan je geen 'dal' hebben want dat valt dan op. Dan staan de journalisten al klaar met hun vergrootglas (en wij ook ;))

Het is een leerproces, hij is nog jong, maar Remco zal zelf moeten leren en aanvoelen of hij die mindere dagen kan wegwerken of camoufleren (Roglic is daar vrij goed in, die is ook niet altijd super maar die kraakt minder snel, zijn weerbaarheid is groot en hij heeft ook altijd een pokerface) zodat de concurrenten er geen voordeel mee doen. Lukt dit? Super. Zo niet? Dan kan hij zich concentreren op de Waalse klassiekers en de opvolger worden van een zekere Gilbert. En dat zou ook geen schande zijn. :tongue:

Laatst bewerkt:

Baskenland ligt vlak voor de heuvelklassiekers. Klassiek een punt waar de toppers ook hun eerste piek leggen. Lijkt me dat we daar gerust een vergelijk mogen maken. Als je ziet wie er allemaal voor hem binnenkomt lijkt dat harder rijden ook wel mee te vallen.

Laten we er inderdaad maar van uit gaan dat het de warmte is. Van die opéénvolging geloof ik momenteel ook niet veel van.

Baskenland ligt vlak voor de heuvelklassiekers. Klassiek een punt waar de toppers ook hun eerste piek leggen. Lijkt me dat we daar gerust een vergelijk mogen maken. Als je ziet wie er allemaal voor hem binnenkomt lijkt dat harder rijden ook wel mee te vallen.

Laten we er inderdaad maar van uit gaan dat het de warmte is. Van die opéénvolging geloof ik momenteel ook niet veel van.
Idd denk ik ook wel en de eindbalans van deze ronde wordt pas zondagavond opgemaakt..

In Noorwegen kwamen ze ook elke dag aan met een selecte groep. Hij won rit 1, 3 en 5. Hij heeft zich in de eerste 5 dagen in Noorwegen een pak meer getoont dan in Zwitserland.

Baskenland is vergelijkbaar met Zwitserland hoor ipv vlak voor de Tour ligt Baskenland vlak voor de ardennen waar de meesten pieken.

Baskenland is vergelijkbaar met Zwitserland hoor ipv vlak voor de Tour ligt Baskenland vlak voor de ardennen waar de meesten pieken.
Waar toch andere renners pieken. Dit punt op het seizoen is voor velen ook belangrijker omdat de koers boomt in aanloop naar en tijdens de tour. Het weer is ook veel aanlokkelijker om te fietsen.

Jammer voor Remco maar dit lijkt me over en uit voor hem. Jammer dat het net nu gebeurt natuurlijk, net nu hij tegen een sterker deelnemersveld moet rijden. Dat helpt niet bij de vraagtekens die mensen plaatste of hij ook zo goed kon rijden als Noorwegen tegen een sterk deelnemersveld.

Denk dat het weer dat hem ligt moeilijk te vinden zal zijn. Slecht weer ligt hem niet en goed weer precies ook niet zo. Als ik hem was zou hier toch aan proberen werken want in augustus en september kan het in Spanje ook nog warm zijn.

In Noorwegen kwamen ze ook elke dag aan met een selecte groep. Hij won rit 1, 3 en 5. Hij heeft zich in de eerste 5 dagen in Noorwegen een pak meer getoont dan in Zwitserland.
Ik wil hier niet opnieuw een hele polemiek starten over het niveau in Noorwegen maar kunnen we die 2 rondes niet één op één vergelijken? Los van het niveau in Noorwegen is dit toch nog andere koek. Zwitserland is een WT koers met een half Tour peloton aan de start, op quasi top niveau.

Klassiek gezien wel maar dit jaar misschien toch net wat minder. Ik zie in die hele top 10 eigenlijk geen enkele renner die daar heeft gereden met oog op het Waalse voorjaar... 7-8 van dat lijstje stemmen hun seizoen vooral af op de Tour. Die zitten dus nu pas echt richting hun piek aan.

Maar nog eens: op basis van deze dag alleen kan je weinig conclussies trekken. De toekomst zal uitwijzen of dit de warmte was of te weinig gedronken of te weinig/verkeerd gegeten of gewoon een slechte dag... kan allemaal. De slottijdrit zal veel duidelijk maken, als hij daar zijn niveau haalt ligt het in principe niet aan de opéénvolging van inspanningen. En zelfs als hij zijn niveau niet haalt weet je nog niks. Voor hetzelfde geld test hij morgen positief op Covid...

Ik wil hier niet opnieuw een hele polemiek starten over het niveau in Noorwegen maar kunnen we die 2 rondes niet één op één vergelijken? Los van het niveau in Noorwegen is dit toch nog andere koek. Zwitserland is een WT koers met een half Tour peloton aan de start, op quasi top niveau.

Je begrijpt me helemaal verkeerd. Ik zeg niet dat het niveau in Noorwegen vergelijkbaar is ik zeg dat hij in Noorwegen de eerste 5 dagen veel meer gekoerst heeft veel meer met zijn neus in de wind heeft gereden. Je gaat me toch niet zeggen dat de toppers die iet wat een heuvel over kunnen hier al veel op hun limiet hebben gezeten de 4 dagen voor deze rit? Buiten die eerste rit hebben ze hun kont amper opgeheft. Dat was in Noorwegen wel wat anders daar ging Evenepoel bijna elke dag met zijn snuiter vol in de wind rijden. Dus je kan niet afkomen met dat er de voorbije dagen hard is gekoerst en dat hij daardoor wat zou zijn afgebot zoals Renaat begon. Elke dag meedoen voor de zege in een kleinere koers gaat meer vermoeidheid opwekken dan elke dag in het peloton aankomen in een grote koers natuurlijk. Ik vergelijk dus niet de zwaarte of het deelnemersveld van de 2 rondes wel de manier waarop Evenepoel er rond reed/rijd.

Klassiek gezien wel maar dit jaar misschien toch net wat minder. Ik zie in die hele top 10 eigenlijk geen enkele renner die daar heeft gereden met oog op het Waalse voorjaar... 7-8 van dat lijstje stemmen hun seizoen vooral af op de Tour. Die zitten dus nu pas echt richting hun piek aan.

Je weet dat renners meer dan 1 piek hebben? De meeste toppers in Baskenland zijn dan wel degelijk naar de ardennen gegaan. Of denk je dat bv VA en VDP nu ook pas aan het pieken zijn, dat die het voorjaar maar rond reden als voorbereiding op de Tour?

@dadash Geloof het of niet maar er is een groot verschil tussen in Noorwegen in ideale omstandigheden op de grote plaat in tegen- en meewind koers maken of zoals hier elke dag in een WT-peloton 3000 hoogtemeters moeten overwinnen onder een loden hitte. Wat put er het meeste uit denk je? Het grote aantal uitvallers en de verrassend zwakke prestaties van enkele toppers kunnen je al een aanwijzing geven. En mocht je nog twijfelen, luister dan eens naar de interviews met de renners zelf. Allemaal zeggen ze hetzelfde: door de warmte en het venijnige parcours is dit gewoon een zeer afmattende ronde. In Noorwegen reed, met alle respect, Laurens Huys ook elke dag flink mee in de eerste groep.

Evenepoel moest vandaag in dit peloton op dit parcours in principe altijd bij de eerste 10 eindigen. Hopelijk was het een slag van de warmte of is hij ziek aan het worden want anders heeft hij een probleem als hij echt zo graag grote rondes wil willen. Offdays als deze kan je je dan echt niet permitteren. Herstellen voor morgen lijkt me ook niet evident als je zag hoe uitgeteld hij na de finish was.

Vandaag lijkt me allesbepalend te zijn. Het is al zo goed als game-over dus om nog een beetje de meubels te redden zal het op vandaag aankomen.

Ik vind dat men toch eens mag nadenken om op een andere manier om te gaan met coronabesmettingen in het peloton. Het zou eigenlijk toch niet mogen dat één positieve test zo een enorme impact heeft op een renner en zijn ploeg, zelfs al is er niets van symptomen.

Terug
Bovenaan