Tanuki_
Crew Member
Goed, je blijft dat herhalen, en ik blijf daarvoor vragen naar meer dan "ik vind" en buikgevoel.
Nee, mijn beweringen zijn: ik wil dat allemaal niet zomaar op voorhand al van de hand wijzen op basis van buikgevoel. Ik heb daar toch wel iets meer voor nodig. Aan beide kanten. Ik zie wel redenen om het wél toe te laten (de vergelijking met homoseksualiteit, de drempel naar hulp... etc, ik heb er al een paar posts aan gewijd), maar die zijn zeker niet genoeg om het zomaar toe te laten. En de enige redenen om het niet toe te laten zijn buikgevoel.
Maar gewoon het idee toelaten dat het misschien de moeite is om naar te kijken, wordt al op voorhand afgeschoten.
Maar uw reden is toch ook maar een 'ik vind' en buikgevoel? De reden dat gij het een kans wilt geven is uw buikgevoel dat het nuttig zou kunnen zijn, maar gij kunt dat evenmin bewijzen als mensen die waarvan hun buikgevoel zegt dat het het erger zou kunnen maken.
De enige reden om het niet te doen is niet gewoon buikgevoel, het is het feit dat er nu eenmaal mogelijke risico's mee verbonden zijn zoals meer en makkelijkere aanraking met zo'n beelden, het risico dat daardoor mensen die gevoelens verder gaan willen verkennen, verslavingen, risico op normalisering, de op den duur vage grens tussen realiteit en ai beelden, etc. Allemaal evengoede dingen om te overwegen als uw redenen om het wel te doen.
Trouwens, niet alle manieren om het aantal slachtoffers te doen dalen zijn daarom automatisch goede manieren, het doel heiligt de middelen niet. Overwegen kunnen we, sure, maar alle kanten moeten dan ook goed overwegen worden en enkel als er een hard bewijs is dat het het gewenste effect heeft kunnen we er mee verder. 1 persoon kan genoeg hebben met een fictief beeld en z'n KP vervangen door een ai-prompt, ok. Een ander persoon kan door het makkelijker in aanraking komen met zo'n ai beelden nieuwsgieriger worden of merken dat ze meer willen en zo sneller een stap zetten naar echte KP. Beide situaties kunnen, we moeten goed onderzoeken en nadenken over de gevolgen, anders verspreiden we enkel maar meer van die viezigheid (want het blijft viezigheid, echt of niet) in de wereld om geen enkele goede reden. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er geen andere en betere pistes het onderzoeken meer waard zijn, die niet voor nog meer (onechte, maakt niet uit) kp beelden in de wereld zorgen.
Het voorlopig enkel accepteren van het gebruik van zo'n beelden in een gesloten omgeving is trouwens niet het direct afsluiten van het idee, integendeel. Het is het inzien dat er misschien mogelijkheid inzit en een manier om te testen of het idee het overwegen waard is, da's toch ok en net wat jij wilde?
Ik kan me natuurlijkere settings bedenken.