ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

En wat is die "goesting" precies? Geen racistische grappen in een testversie van een bot? Niet echt zo'n groot issue als je er nu van maakt, hè. En al helemaal niet bepaald schokkend. Ik zou zeggen dat dit beter past in P&A dan over de technologie.
Want racisme werkt natuurlijk maar langs 1 kant.
 
Laatst bewerkt:
Wat chatGPT relevant nieuws:

Twee decanen hebben een pakkende mail verstuurd naar hun studenten naar aanleiding van een schietpartij op hun universiteit waar meerdere doden vielen.
Ze hebben de mail echter niet zelf geschreven maar gewoon snel gegenereerd met chatGPT en dan zonder het zelfs te lezen integraal gekopiëerd en verstuurd.

Helaas stond er nog onderaan in het automatisch gegenereerde bericht dat de bron chatGPT was.


 
Dit heeft niet meer al te veel met de AI op zich te maken, maar goed. Iedereen en alles is hypocriet als je maar ver genoeg zoekt. En dan?
Ja, dat is eveneens racistisch en discriminerend. Maar duidelijk iets minder gevoelig dan minderheden. De geschopte schoppen kan altijd op iets minder bijval rekenen dan de "onaantastbare" schoppen. Dat is gewoon een sociaal feit. Eentje waarvoor deze filter niet blind is.
Maar heel het idee dat je rechten en plichten afhangen van je huidskleur, je geslacht, religie of geaardheid is fundamenteel verkeerd. Het is niet omdat een ideologie aan bepaalde profielen de slachtofferrol toeschrijft en andere de daderrol, dat het daarom wel ok zou zijn. En het is ook dat wat gewoon de opmerking was in het begin, dat Chatgpt zich op dat vlak volgens woke richtlijnen gedraagt: enerzijds een grote gevoeligheid voor racisme/seksisme/discriminatie maar wel zelf op basis van huiskleur, geslacht en religie bepalen of er al dan niet met je gelachen mag worden.
 
Maar heel het idee dat je rechten en plichten afhangen van je huidskleur, je geslacht, religie of geaardheid is fundamenteel verkeerd. Het is niet omdat een ideologie aan bepaalde profielen de slachtofferrol toeschrijft en andere de daderrol, dat het daarom wel ok zou zijn. En het is ook dat wat gewoon de opmerking was in het begin, dat Chatgpt zich op dat vlak volgens woke richtlijnen gedraagt: enerzijds een grote gevoeligheid voor racisme/seksisme/discriminatie maar wel zelf op basis van huiskleur, geslacht en religie bepalen of er al dan niet met je gelachen mag worden.
Klopt, dat laatste is inderdaad de -logische- filter die er nu op gezet is. Wat dus de keuze is van het bedrijf, om niet met racistische mopjes tegen minderheden in het nieuws te komen. Ik vind dat dus niet bepaald een probleem, of nodig dat die er wel in zitten. Of zelfs relevant voor de technologie zelf.
 
Klopt, dat laatste is inderdaad de -logische- filter die er nu op gezet is. Wat dus de keuze is van het bedrijf, om niet met racistische mopjes tegen minderheden in het nieuws te komen. Ik vind dat dus niet bepaald een probleem, of nodig dat die er wel in zitten. Of zelfs relevant voor de technologie zelf.
Wees dan consequent en geef dan gewoon geen mopjes op deelgroepen van de bevolking tout court.
 
Wat chatGPT relevant nieuws:

Twee decanen hebben een pakkende mail verstuurd naar hun studenten naar aanleiding van een schietpartij op hun universiteit waar meerdere doden vielen.
Ze hebben de mail echter niet zelf geschreven maar gewoon snel gegenereerd met chatGPT en dan zonder het zelfs te lezen integraal gekopiëerd en verstuurd.

Helaas stond er nog onderaan in het automatisch gegenereerde bericht dat de bron chatGPT was.


Luiheid wint toch.

Uiteindelijk verwatert zo ook alles.

Straks krijgen we een overdosis materiaal voorgeschoteld waarbij je toch aan alles begint te twijfelen of het wel echt is.
Zelfs bij afbeeldingen zie je ondertussen geen verschil meer.
 
Wees dan consequent en geef dan gewoon geen mopjes op deelgroepen van de bevolking tout court.
Waarom? Dat ligt niet zo gevoelig, dus dat hoeft niet. "Consequent zijn" is niet het hoogste goed, en is hier zelfs niet de bedoeling. Niet negatief in het nieuws komen met racistische grappen tegen minderheden, dat is de bedoeling.
 
Waarom? Dat ligt niet zo gevoelig, dus dat hoeft niet. "Consequent zijn" is niet het hoogste goed, en is hier zelfs niet de bedoeling. Niet negatief in het nieuws komen met racistische grappen tegen minderheden, dat is de bedoeling.
Zo'n koudbloedige redenering over hoe bedrijven zich niet moeten laten verstoren door morele beslommeringen zijn we van jou niet gewend @Loser.:evil:
 
Zo'n koudbloedige redenering over hoe bedrijven zich niet moeten laten verstoren door morele beslommeringen zijn we van jou niet gewend @Loser.:evil:
Als het resultaat daarvan is dat mensen niét gekwetst worden of geviseerd worden, denk ik niet dat je al vaak iets anders hebt gelezen van me :).
Net zoals bedrijven die graag van naam willen veranderen (Redskins, Zigeuner), daar zou ik ook nooit eisen dat ze hun oude naam houden.

Maar relevanter voor ChatGPT: Dit gaat over dat er geen racistische mopjes over minderheden worden gemaakt door ChatGPT. Prima dat het bedrijf dat zelf reguleert. Maar dat er dringend wetgeving moet komen rond AI en alles wat daarmee te maken heeft, is wel overduidelijk. Zodra het bedrijf iets niét zelf reguleert, en het wel iets is waar andere mensen problemen van ondervinden, gaat er toch heel zeker iets moeten worden gedaan om het te kunnen opleggen.

Wat was het onlangs, Apple Card die een gender bias had omdat het de dingen had laten regelen door AI? De arbeidsmarkt die zijn eigen vooroordelen in stand houdt door AI de oplossingen aan te laten reiken op basis van hun eigen bevooroordeelde beslissingen in het verleden... dat zijn dingen die echt wel aangepakt moeten worden.

Copyright is ook nog een probleem. ChatGPT schrijft een tekst op basis van teksten die gevonden worden. Het is een originele tekst, en dus geen copyright. Maar als ik honderden gelijkaardige teksten heb geschreven, en ze vragen een tekst in mijn stijl, kan ChatGPT dat alleen maar dankzij mijn IP. Ook dat zal dringend moeten bekeken worden.
 
Waarom? Dat ligt niet zo gevoelig, dus dat hoeft niet. "Consequent zijn" is niet het hoogste goed, en is hier zelfs niet de bedoeling. Niet negatief in het nieuws komen met racistische grappen tegen minderheden, dat is de bedoeling.
Zoals ik al eerder opmerkte, ChatGPT wordt ook in regio's gebruikt waar blanken/katholieken een minderheid vormen.

Edit: nvm. ChatGPT werkt eindelijk weer en als ik dezelfde vragen invoer als @Carrion krijg ik nu telkens hetzelfde antwoord "no jokes based on people/groups religion/race/ethnicity/gender/etc."
Case closed wat mij betreft, gelijkheid is all I asked for.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen extreem grote kenner of expert. Maar voor mij is dit heel indrukwekkend. Ik ben aan het experimenteren met ene MySQL databank en een webpagina. Ik wil live-resultaten ophalen aan de hand van de zoektermen. Die schrijft gewoon een werkend script in een handomdraai en legt mij ineens uit hoe het werkt. Die tutorials kan je vinden op internet, maar dit brengt het direct naar mijn use-case. Heel knap..
 
Ik ben geen extreem grote kenner of expert. Maar voor mij is dit heel indrukwekkend. Ik ben aan het experimenteren met ene MySQL databank en een webpagina. Ik wil live-resultaten ophalen aan de hand van de zoektermen. Die schrijft gewoon een werkend script in een handomdraai en legt mij ineens uit hoe het werkt. Die tutorials kan je vinden op internet, maar dit brengt het direct naar mijn use-case. Heel knap..
idd, vandaag toevallig ook mee zitten spelen.

Wel ook het negatieve, in 2 zinnen ("Wie is X uit gemeente Y", "X is een politicus") heb ik van een collega (Vooruit-schepen) de N-VA burgemeester van die gemeente gemaakt. Dat toont toch wel dat hij héél rap dingen mis zegt, want ik legde nergens de link met het burgemeester zijn.
 
% Ik denk dat het eerder gaat over het feit dat die filters zo ingesteld zijn dat ze de woke regels volgen over tegen wie je al dan niet racistisch en seksistisch mag zijn (geen grapjes over islam, wel over katholieken)
Dat lijkt weer maar eens aan te tonen dat 'woke' een spook is is dat voor 95% gedragen wordt door grote bedrijven, en niet door echte mensen. Je zult echt bijna geen enkel persoon vinden die vindt dat het ok is om te discrimineren ten opzichte van blanke mensen. Maar coorperaties werken anders. Die hebben geen waarden, alleen een instinct voor winstbejag en het vermijden van rechtzaken.
 
Dat lijkt weer maar eens aan te tonen dat 'woke' een spook is is dat voor 95% gedragen wordt door grote bedrijven, en niet door echte mensen. Je zult echt bijna geen enkel persoon vinden die vindt dat het ok is om te discrimineren ten opzichte van blanke mensen. Maar coorperaties werken anders. Die hebben geen waarden, alleen een instinct voor winstbejag en het vermijden van rechtzaken.
Dat maakt het nog geen spook natuurlijk. Als bedrijven zouden weigeren Marokkanen in dienst te nemen gaat omdat ze schrik hebben geld te verliezen gaat niemand de conclusie maken dat je daar niet het bestaan van racisme uit kunt afleiden. Die bedrijven doen dat omdat ze weten wat er speelt in een samenleving. Misschien is het aantal individuën dat zo'n ideeën aanhhangt beperkt maar als bedrijven er naar handelen is hun invloed blijkbaar wel groot.
 
Ik ben afgelopen vrijdag geweest in Hasselt. Goede show, heeft 105 minuten geduurd en die praat dat in 1 stuk aan elkaar zonder vervelend te worden. Ook gebracht met wat humor en vooral verstaanbaar doordat het niet technisch is en hij veel grafische hulpmiddelen gebruikt en idd de voorbeeldjes van GPT3 en Dali-E 2 etc. Zelfs mijn vriendin heeft er het 1 en ander opgepikt.
Vooral die ‘move 37’ die we allemaal gaan meemaken vond ik 🤔
 
Best weer een grote upgrade.

GPT-4 kan dus bijvoorbeeld een foto van een schets van een website op een blaadje papier (met woorden die ik amper kan lezen) omzetten in een HTML/CSS/JS website.

Uit de livestream:

Input:
FrNTRDaWAAIZQ2l


Output:
FrNTU7JXgAEuN7-
 
Is die chatgpt nu standaard de 4 of is dat andere link?
Anyhow daarnet even met aan het spelen geweest. Moet morgen even checken of we genoeg vermogen hebben met actieve panelen 600x600mm klimaatplafond dus had ik gevraagd om me snel een lisp routine te schrijven in autocad waar ik berekende koellast/aantal actieve panelen = xx W/m² kan ingeven in autocad en dit in een table gieten. Dit om te zien of ik genoeg panelen heb en niet over het maximaal vermogen per paneel ga. Echt belachelijk gemakkelijke vraag.
3 keer code laten herschrijven werkt nog niet....
Kzal maar gewoon een table maken in autocad en de klassieke excel formulekes ingeven. Duurt minder lang dan met chatgpt te prutsen :p
Maar wel onder de indruk hoe hij kan lullen dat zijn lisp routine zeker gaat werken!
 
Ondervinden jullie ook al twee dagen aanhoudende problemen? Zo moet ik refreshen om elke keer wat nieuws aan te geven.
 
Terug
Bovenaan