Rituelen des huizes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sloan
  • Startdatum Startdatum

Sloan

Banned
Lijkt me een fijne deze te starten en misschien inspiratie op te doen.

Post je rituelen of gewoontes met het gezin/familie of gewoon van jezelf.

Bijvoorbeeld :
Vroeger aten wij elke zondag koffiekoeken, een gewoonte die ik nu herhaal maar dan met verloren brood.
Vrijdagavond is uit-eten-dag en proberen we nieuwe plekjes Uit.

Mijn vriendin eet elke jaar sushi op de dag van het overlijden van haar oom. (Groot liefhebber van Japan).

Let's go!

Eigenlijk nu minder vaste rituelen met mijn eigen gezin dan vroeger bij mijn ouders

Bij de ouders

Woensdagmiddag de overbekende ALDI pizza
Vrijdag spaghetti
Zaterdag overschot spaghetti, ge weet wel de beste spaghetti waar de saus in de slierten is ingetrokken
Zondag afhaal/uit eten dag.

Huidig gezin

Vroeger op zondag croissants, maar het is wat te kostelijk geworden met ons 6

Het enige ritueel dat wij hebben is het slaapritueel van de kleine. Vrijdagavond is het meestal frituur, als de kleine in zijn bed ligt.

Wij schrijven het overblijfsel van de genitief juist :unsure:

Verder eigenlijk amper, mijn vrouw maakt een altaar voor Día de los Muertos, dat is zowat het enige ritueel. Buiten zoals @Muscleduck zegt al de structuur die bij een klein kind komt kijken.

Samen vers gembertheetje drinken om de avond met te eindigen wanneer we ons op resto hebben volgepropt.

Zaterdag de koffiekoeken en pistolets etc want de wachtrij is zondag, in een stervend dorp vol bejaarden, soms een uur lang.(je ziet wel soms iemand sterven!).

In overleg bestellen op resto want we delen bijna altijd wel iets.

Ik plan op reis of dagtrips meestal de grote lijnen. Zij is de boots on the ground. En één zeer strenge gps.

Lijkt me een fijne deze te starten en misschien inspiratie op te doen.

Post je rituelen of gewoontes met het gezin/familie of gewoon van jezelf.

Let's go!
Kleine zaken
We babbelen graag nog na in bed. "Slaapwel" betekent "en nu ga ik slapen / graag stil"
Jaarlijkse fietstocht tijdens verjaardag van mijn zoon (omdat ik dit ook heb gedaan na zijn geboorte)

Woensdagavond om de 2 weken verse pizza van het pizzakraam, maandagavond om de 2 weken (de alternerende) braadkip met appelmoes en frietjes/kroketjes. Vrijdag/zaterdag/zondag wordt er niet heel vaak gekookt. Uit eten of ergens iets halen.

Om de zomervakantie af te sluiten een driedaagse Efteling. Dit jaar met overnachting in het nieuwe Grand Hotel :)

Weinig andere rituelen denk ik.

Meestal de zondagavond frietjes van de frituur.

Een ietwat vreemde maar fijne traditie: enkele jaren terug tussen tussen Kerstmis en Nieuwjaar kwamen we 's avonds thuis van een familiebezoek toen we opmerkten dat we geen eten in huis hadden voor die avond. Wel hadden we nog een 5-tal flessen champagne staan en veel chocolade. Die avond speelde Charlie And The Chocolate factory en hebben we ons gevuld met champagne en chocolade als avondeten.

Dat decadent gebeuren herhalen we sindsdien elk jaar.

De vrijdag is het junk food dag met ofwel frietjes van de frituur of iets van de Pita. De laatste jaren is het meer en meer dat laatste geworden. Frietjes zijn bijna onbetaalbaar geworden :headshake:

En door dit nu te plaatsen, heb ik zin gekregen in Burger King :unsure:

De vrijdag is het junk food dag met ofwel frietjes van de frituur of iets van de Pita. De laatste jaren is het meer en meer dat laatste geworden. Frietjes zijn bijna onbetaalbaar geworden :headshake:

En door dit nu te plaatsen, heb ik zin gekregen in Burger King :unsure:
Pita toch ook? Toen ik uitging, een jaar of 15 terug kostte een kleine pita 3,5 euro, een grote 5 euro.

Ik schrok mij een bult toen ik na zoveel jaren eens een grote pita ging halen. 13 euro voor een 'grote'. Nog steeds hetzelfde brood maar met minder vlees dan vroeger.

Pita toch ook? Toen ik uitging, een jaar of 15 terug kostte een kleine pita 3,5 euro, een grote 5 euro.

Ik schrok mij een bult toen ik na zoveel jaren eens een grote pita ging halen. 13 euro voor een 'grote'. Nog steeds hetzelfde brood maar met minder vlees dan vroeger.
Hier is het niet zo erg. Vroeger 4,5 € en nu 7,5€, dit voor nen durum.

Zondag meestal (als de voetbal het toelaat weliswaar) pistolets en croissants met vers beleg van de slager die zondag open is.

Woensdagavond frietjes van de frituur of frietjes uit de airfryer met steak.

Donderdag spaghetti.

Zaterdagavond meestal op restaurant met vrouw en kindjes.

Avondeten altijd aan tafel, zonder gsm en toestanden en gewoon babbelen over hoe de dag is geweest op’t werk en school.

Als je jarig bent, hoef je geen klusjes te doen in huis en mag je kiezen wat we eten. En je mag onbeperkt het excuus 'maar het is mijn verjaardag' gebruiken.

Vroeger op reis met de ouders was er altijd Cécémel bij het ontbijt. De eerste keer dat ik op reis ging met een lief, ik helemaal ambetant omdat hij de Cécémel open deed toen we terug kwamen van boodschappen. DAT IS VOOR BIJ HET ONTBIJT 😂

Hier steevast verse pistolets van de bakker op zondag. Gewoonte die we allebei van thuis hadden meegekregen, en gewoon verdergezet in ons eigen gezin.

Vrijdag is het meestal pizza/lasagne dag, maar voelt minder als een traditie aan dan de pistolets hierboven.

Niet direct een idee wat betreft andere rituelen hier thuis. Denk niet dat die er echt zijn...
EDIT: oh ja, de KERSTBOOM MAG NIET STAAN VOOR SINTERKLAAS IS GEWEEST!

Hier steevast verse pistolets van de bakker op zondag. Gewoonte die we allebei van thuis hadden meegekregen, en gewoon verdergezet in ons eigen gezin.

Vrijdag is het meestal pizza/lasagne dag, maar voelt minder als een traditie aan dan de pistolets hierboven.

Niet direct een idee wat betreft andere rituelen hier thuis. Denk niet dat die er echt zijn...
Dat laatste is geen traditie maar gewoon gezond boerenverstand en basiskennis ;)

edit: en wordt afgebroken bij drie-koningen

Laatst bewerkt:

Hier is het de traditie om d kerstboom te zetten de zaterdag het dichtste bij 1 december. Wel geen kinderen aanwezig :P

Het enige ritueel waar ik zo aan kan denken is dat mijn partner en ik 's avonds voor de tv eten en samen dan een aflevering van het een of ander kijken.

Moet ik eens over nadenken, stilaan beginnen er wel in te sluipen zonder dat we het wellicht écht beseffen. Zoals pasta eten op vrijdag omdat het gemakkelijk is en snel klaar.

Eentje dat vorig jaar is begonnen en ik elk jaar wel herhaald zie worden omdat het een succes was: de kerstvakantie beginnen met ovenhapjes en champagne als avondmaaltijd.

Terug
Bovenaan