Review: WWE 2K22

Afgelopen weekend vond WrestleMania plaats, het jaarlijkse evenement van WWE dat je kan vergelijken met de Super Bowl van de NFL. Tijdens de Showcase of the Immortals, die intussen al twee dagen in beslag neemt, nemen de grootste WWE-sterren het tegen elkaar op tijdens de meest extravagante show van het jaar. Wie na dit weekend helemaal in de stemming is geraakt, kan zich gelukkig verder uitleven met WWE 2K22, het WWE-spel dat na een hiatus van ongeveer twee jaar terug is.

De reden waarom we bijna twee jaar moesten wachten op een nieuwe editie van WWE 2K, was dat WWE 2K20 een kleine ramp was, vol met bugs en glitches. 2K had immers de Japanse ontwikkelaar Yukes aan de kant geschoven en de ontwikkeling volledig overgedragen aan Visual Concepts in de hoop dat het product meer in lijn zou zijn met hun NBA 2K-reeks. De ontvangst bij het publiek en de pers sprak echter boekdelen en WWE 2K20 werd bijzonder slecht ontvangen. Zowel WWE als 2K hadden dus heel wat goed te maken en ze hoopten dat een extra jaar ontwikkelingstijd soelaas zou bieden voor WWE 2K22 .

WWE 2K22 Showcase Rey Mysterio.png


Rise to the Top

Het extra jaar ontwikkelingstijd heeft de reeks duidelijk deugd gedaan, want WWE 2K22 is de meest uitgebreide WWE-titel in jaren. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat het spel bug- en glitchvrij is, maar de verbeteringen tegenover de vorige versie zijn duidelijk merkbaar. Verder zijn er tal van speelbare modi die het spel een rijke ervaring maken voor de fans van WWE. Het spel heeft meer dan voldoende te bieden voor zowel de solospeler als zij die hun kunsten graag online of in de huiskamer tegen andere spelers tentoonstellen.

De hoofdmoot van het spel wordt ingenomen door de modi Showcase, MyRise, en MyFaction. Showcase laat je toe om de carrière van Rey Mysterio Jr. te herbeleven door enkele van zijn meest memorabele matchen te te spelen, waaronder zijn Wrestlemania 21-match tegen Eddy Guerrero en zijn match tegen The Undertaker voor de World Heavyweight Championship tijdens de Royal Rumble van 2010. Tussen en tijdens de matchen voorziet Mysterio je van tekst en uitleg, wat deze modus des te interessanter maakt voor de fans van de Mexicaanse high flyer. De uitgebreide MyRise-modus is een meer klassieke carrièremodus waarbij je met een zelfgemaakt personage aan de slag mag gaan en probeert om wereldkampioen te worden. Opvallend is dat hier je meer keuzevrijheid krijgt in vergelijking dan vorige edities, waardoor deze carrièremodus minder voorgekauwd aanvoelt. Helaas voelt het script en de voice acting wel wat bij de haren getrokken aan.

MyFaction ten slotte is vergelijkbaar met de MyTeam-modus uit NBA 2K22 of FIFA Ultimate Team uit de FIFA-reeks. In MyFaction stel je een eigen factie samen aan de hand van een kaartsysteem. Deze kaarten bestaan enerzijds uit worstelaars en managers, en anderzijds uit visuele elementen om je logo te ontwerpen. Deze kaarten hebben een gradatie, waarbij bepaalde kaarten dus moeilijker te verkrijgen zijn dan andere. Zoals te verwachten, is dit ook de modus waarbij je virtuele valuta gebruikt om boosterpacks van kaarten te kopen en waarbij je dit virtueel geld kan kopen met echt geld. Je kan ook virtuele valuta verdienen door gewoon te spelen natuurlijk, maar voor sommigen zal de verleiding groot zijn om echt geld te spenderen als ze op zoek zijn naar een zeldzame kaart. Verder is het ook opvallend dat deze modus enkele offline is en je jouw factie dus niet kan meten met andere spelers. Gelukkig heb je heel wat manieren waarop je jouw team kan gebruiken, waaronder Faction Wars, bestaande uit 4v4-matches en wekelijkse Towers om te overwinnen.

WWE 2K22 MyGM.png


Manager in spé

Een modus die zijn langverwachte terugkeer maakt, is MyGM. In deze modus kruip je in de huid van een van de General Managers en neem je de leiding over NXT, RAW of Smackdown. Als GM neem je het vervolgens op tegen de GM's van de andere shows met als doel om op het einde van het jaar de nummer één show te hebben. Hiervoor stel je elke week een programma samen om fans te lokken en geld in het laadje te brengen. Je zal dus de match-ups moeten samenstellen, promo's inplannen en de productiekwaliteit van je show bepalen. Hoe indrukwekkender je show, hoe kostelijker natuurlijk. Maar fans winnen doe je ook door de kwaliteit van de match-ups die je het publiek voorschoteld.

Hoewel het idee achter deze modus interessant is, worden de gebreken als snel duidelijk. Zo kan je slechts drie wedstrijden en twee promo's programmeren tijdens een normale show en ben je vrij beperkt in de mogelijkheden. Zo kan je enkel 1v1- of tag-team matchen maken, een fatal four way, een gauntlet match of een 3v3-match zijn dus uit den boze. Bovendien is de manier waarop je succesvolle wedstrijden maakt zeer formulaïsch en het toont aan in welk dogmatisch denken WWE zelf eigenlijk vastzit. Wil je succesvol zijn, dan plaats je een babyface tegen een heel, en liefst nog een cruiserweight tegen een giant. Dit paar laat je vervolgens week na week vechten om hun rivaliteit te vergroten, om ze een laatste keer tegen elkaar te laten vechten op een PPV zodat hun rivaliteit ten einde kan worden gebracht. Het is dus volledig mogelijk dat je een droomwedstrijd maakt zoals The Rock tegen Roman Reign, maar dat je een slechte beoordeling krijgt omdat hun types niet matchen. Verder heb je ook maar twee kampioenschappen die je kan laten verdedigen en dit toont nogmaals aan dat de tag team- en de US- en Intercontinental kampioenschappen niet van belang zijn voor WWE (iets wat ook werd bewezen dit weekend doordat de US- en Intercontinental-kampioenschappen zelfs niet werden verdedigd tijdens WrestleMania).

WWE 2K22 The Rock and John Cena.png


Mooie en minder mooie plaatjes

De MyGM-modus was voor mij dus een lichte teleurstelling, maar de andere modi bieden je zeker en vast waar voor je geld. Naast het bovengenoemde heb je immers ook nog de Universe-modus en uiteraard een multiplayermodus, maar ook de mogelijkheid om je eigen worstelaars te maken met de Create a Wrestler-functionaliteit (CAW). Deze CAW is trouwens cross-platform, walt wilt zeggen dat je creaties kan downloaden van spelers op andere platformen. Universe is een soort sandbox-modus die je de controle geeft over alle aspecten, waarbij je zelfs bijvoorbeeld je eigen kampioenschappen kan maken, maar zonder het managementsaspect van MyGM. Dankzij de uitgebreide CAW en de grote hoeveelheid worstelaars die nu al bij AEW zitten, zoals Keith Lee, Toni Storm, Buddy Matthews, Jeff Hardy en Isaiah “Swerve” Scott, kan je hier zelfs in principe je eigen AEW-shows maken. WWE 2K22 heeft namelijk een groot probleem wat zijn actief rooster betreft. Door de grote hoeveelheid worstelaars die werden ontslagen door het bedrijf, zitten er heel wat worstelaars in het spel die zich intussen elders bevinden, veelal in AEW bijvoorbeeld. Hiervoor voelde het actieve rooster op de dag van de release al verouderd aan. De manier waarop NXT bijvoorbeeld wordt voorgesteld, is nog volledig gebaseerd op oude presentatie van de show en niet de huidige NXT 2.0-formule.

Het actieve rooster voelde op de dag van de release al verouderd aan.


Zij die WWE niet volgen zullen hier minder last van hebben natuurlijk en zij zullen ook blij zijn dat ze aan de slag kunnen gaan met legendes zoals Hulk Hogan, Randay Savage, Chyna, André The Giant, The Rock en John Cena. Een aantal van deze supersterren zien er prachtig uit, maar anderen zijn er helaas minder goed aan toe. Dit kan eigenlijk gezegd worden van alle personages in het spel en het is opvallend hoe de makers er steeds in slagen om sommige worstelaars er zo vreselijk te doen uitzien. Een mooi voorbeeld hiervan vind je in het overzicht van WhatCulture dat zij maken bij elke nieuwe release. Wat de sfeer betreft zit het verder wel goed. De introducties van de worstelaars werden goed nagemaakt, de commentaar slaat de bal zelden mis en het gejuich of boegeroep van het publiek voelt organisch aan. Ook de besturing werd voor deze editie aangepakt. De knoppencombinaties zijn grotendeels hetzelfde gebleven, maar er ligt een grotere focus op combo's en de onnozele minigames voor submission of pinfall zijn gelukkig verdwenen. Er staat ook geen limiet meer op het aantal reversals, waardoor WWE 2K22 garant staat voor een interessant heen-en-weerspel.

Conclusie

WWE 2K22 is op elk vlak een stap vooruit ten opzichte van WWE 2K20, maar een gouden standaard kunnen we het helaas nog niet noemen. Niet elke modus in het spel is even geslaagd, af en toe zal je nog een bug of een glitch tegenkomen, het rooster voelt nu al verouderd aan en helaas zien sommige worstelaars er nog steeds niet uit. Toch zal WWE 2K22 garant staan voor heel wat uurtjes speelplezier dankzij zijn karrevracht aan gamemodi en de verbeterde besturing.

Pro

  • Veel content
  • Verbeterde besturing
  • Sfeer

Con

  • Zwakke MyGM-modus
  • Rooster van worstelaars bij release al verouderd
  • Niet alle personages even goed gemodelleerd
  • Toch nog wat bugs en glitches
7

Over

Beschikbaar vanaf

8 maart 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Fighter

Ontwikkelaar

  1. Visual Concepts

Uitgever

  1. 2K Games
 
Terug
Bovenaan