Review: WRC 10

Normaal valt mijn jaarlijkse afspraak met de WRC-franchise in september, wanneer het spel verschijnt voor pc en de PS- en Xbox-consoles. Maar dit jaar komt de reeks nog eens aankloppen, want onlangs is WRC 10 ook verschenen voor de Nintendo Switch. Op PlayStation 5 was WRC 10 voor mij alvast een groot succes, iets wat ook blijkt uit onze review. De vraag is dan ook hoe het spel de transitie naar Nintendo's console heeft overleefd?

Op pc, PlayStation en Xbox toonde WRC 10 zich als een competente rallygame met knappe graphics. Op de Nintendo Switch is het helaas een ander verhaal, want zoals te verwachten was, heeft het spel op technisch niveau heel wat moeten inboeten. Maar daarnaast speelt het spel eigenlijk helemaal niet zo fijn als op de andere platformen.



Helaas geen schone plaatjes

Het grootste struikelblok zal je al meteen tegenkomen op het moment dat je aan de tutorial begint. Het spel heeft namelijk een serieuze grafische downgrade gekregen. De Nintendo Switch is helaas niet de sterkste console en het is niet de eerste keer dat de Switch-versie van een spel mij teleustelt op visueel vlak. Maar wat ik hier te zien kreeg, tartte alle verbeelding. Het was alsof ik twintig jaar terug in de tijd werd geslingerd en een PlayStation 2-spel zat te spelen. De combinatie van een lagere resolutie, een verlaagd niveau van details in de achtergrond en belabberde textures deed haast pijn aan mijn ogen. Vooral de omgevingen zijn een absoluut dieptepunt. Ik denk dat de verschillende afbeeldingen die ik heb genomen tijdens het spelen en die je in deze review kan zien, voor zich spreken.

Daarnaast heeft het spel te kampen met enkele andere problemen, waaronder frequente pop-ups, lange laadtijden en een twijfelachtige framerate. In docked-modus valt die framerate nog mee en lijkt het spel 30 fps te halen, maar in de handheld-modus neemt de framerate regelmatig een duik. Hierdoor wordt het spel bij momenten onspeelbaar gezien de finesse die nodig is om de rallyproeven tot een goed einde te brengen. Ik denk dat de gebrekkige framerate ook deels de oorzaak is waarom de besturing van de wagens te wensen overlaat. Maar zelfs los daarvan, voelde de besturing helemaal niet zo fijn aan als op de PlayStation 5, zelfs zonder rekening te houden met de DualSense-features van de PlayStation 5-controller.



Veel content

Dit alles is best spijtig, want WRC 10 heeft eigenlijk veel in de aanbieding. Zo heb je de diepgaande carrièremodus met een leuk managementsysteem, de 50th Anniversary-modus, de Challenge-modus, de mogelijkheid om snel een race te starten of je eigen seizoen samen te stellen, en een hele hoop rallyproeven en wagens die gebaseerd zijn op het huidige seizoen maar ook historische proeven en wagens bevatten. Helaas zal je momenteel enkel met de singleplayer aan de slag kunnen, want de multiplayer, zoals het online gedeelte, de co-driver modus en de split-screen multiplayer worden pas in een later stadium toegevoegd via een update. Dit is eigenlijk wel een vreemde beslissing gezien de extra ontwikkelingstijd die de Switch-versie heeft gekregen.

WRC 10 is een geweldige rallygame, maar niet op de Nintendo Switch.


Die extra ontwikkelingstijd wilt wel zeggen dat de rallies die later werden toegevoegd aan het spel, zoals de rally van Ieper en van Wales, direct in deze versie inbegrepen zijn. Wie wilt crossen in het Vlaamsche platteland, hoeft dus niet te wachten zoals dit het geval was voor de andere platformen. Zo was ik destijds persoonlijk al klaar met WRC 10 wanneer de update met de Rally van Ieper verscheen. Maar voor de echte fans, zorgden de extra toevoegingen ervoor dat een spel met veel content nog wat uitgebreider werd. Als totaalpakket staat WRC 10 dan ook garant voor heel wat uurtjes raceplezier en daardoor is het spijtig dat de Switch-versie zo'n downgrade kreeg en daarmee het zoveelste bewijs dat je best niet elk spel zomaar port naar de console. WRC 10 is een geweldige rallygame, maar niet op de Nintendo Switch. Mijn advies voor deze versie is dus: bezint eer ge begint.

Conclusie

WRC 10 is een fantastische rallygame, maar de Nintendo Switch is niet het ideale platform om de spannende rallyraces te ervaren. De technische beperkingen van de console zorgen voor een grafisch ondermaatse game waarbij ook de framerate, de laadtijden en de besturing roet in het eten gooien. Tenzij je absoluut geen andere keuze hebt, zou ik er toch voor kiezen om WRC 10 op een ander platform te spelen.

Pro

  • Veel content
  • Carrièremodus

Con

  • Visueel teleurstellend
  • Framerate
  • Laadtijden
  • Besturing
5

Over

Beschikbaar vanaf

17 maart 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. KT Racing

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan