Techreview: Turtle Beach React-R Controller

Wie een tijd geleden een nieuwe controller zocht voor de Xbox One, Series X|S of pc was eraan voor de moeite. Zelfs Microsoft kondigde in juni aan dat het bewust was van de schaarste in Europa. Webshops en allerlei retailers zagen de kans om de prijs van hun controllers op te krikken wat voor overdreven prijzen zorgde. Het was dan kiezen tussen een duurdere, originele of een third-party controller. Ik mocht onlangs de nieuwe Turtle Beach REACT-R Controller testen. Wat ik ervan vond lees je hieronder!

De REACT-R Controller kun je al in huis krijgen voor € 44,99 wat meteen een lagere prijs is dan eender welke originele controller. Deze komt in zowel een zwarte als wit met paarse uitgave. Bijgeleverd is een 2,5 meter lange USB-C kabel. Het lagere prijskaartje dan diens voorganger, de Turtle Beach Recon Controller, komt door het ontbreken van de Equalizer presets, de Pro-Aim Focus modus en de vibrerende triggers. Verder bezit deze nieuwe controller wel dezelfde handige features als zijn ouder broertje.

Controller.PNG


Je krijgt waarvoor je betaalt, en meer!

Wat me meteen opviel bij het uitpakken is hoe licht deze controller is. Na een beurt op mijn keukenweegschaal kwam ik aan een gewicht van 205 gram terwijl op de officiële site 271 gram vermeld staat. Op zich kan het gewicht geen kwaad, al voelt het wel, ook door de plastieken behuizing, minder premium aan dan een officiële controller en zullen sommige mensen liever wat meer gewicht in hun handen willen voelen. Natuurlijk betaal je ook een stuk minder, wat het dus wel aanvaardbaar maakt.

Kabel in je controller steken, deze met je pc (Windows 10/11) of Xbox verbinden en voilà, good to go! Deze REACT-R Controller is zeer makkelijk te gebruiken en er komt zelfs geen vleugje software aan te pas. Enkel kom ik persoonlijk met de bijgevoegde kabel van 2,5 meter wat te kort. Aan de computer zitten is geen probleem, maar door de grootte van de televisies beginnen mensen ook steeds verder van hun scherm te zitten. Als ik op de rand van mijn zetel zit, lukt het nog perfect maar eenmaal ik in mijn zetel wil liggen, schiet de kabel toch zeker een halve meter te kort. 3,5 meter zou idealer geweest zijn om echt op het gemak, al liggend, te kunnen gamen.

Deze REACT-R Controller is zeer makkelijk te gebruiken en er komt zelfs geen vleugje software aan te pas.


De controller bevat verder nog een 3.5mm audiopoort voor stereo output. Daarmee kun je eenvoudig je headset (met kabel) verbinden. De controller is tegenover de normale Xbox-controller voorzien van vijf extra knoppen. Drie aan de voorkant en twee paddle-knoppen aan de achterkant. De eerste van de drie aan de voorkant is de exclusieve Turtle Beach Superhuman Hearing-geluidsinstelling die eerder ook al in de Turtle Beach-headsets te vinden was. Deze boost het ingame geluid zoals onder andere voetstappen, spraak, geweerschoten en het herladen van wapens, wat voor een competitief voordeel zou kunnen zorgen. Zelf was ik niet zo onder de indruk van deze functie omdat alles gewoonweg wat luider klonk en de audio niet meer gebalanceerd aanvoelde.

Capture.PNG


The Good Stuff

De knop naast de Superhuman Hearing-knop, de D-Pad Shift, bevat echter zeer interessante en handige functies. Hiermee kun je in combinatie met de D-Pad zowel het volume van het spel als van de voicechat aanpassen. Hierdoor hoef je je controller niet los te laten en te liggen prutsen aan de instellingen van je headset, of uit de game te gaan om de chatinstellingen op de console te veranderen. Dit is jammer genoeg een Xbox-only feature. Op pc kun je alleen het volume van de headset aanpassen en niet het spel en de voicechat onderscheiden. Ook de icoontjes op de D-Pad zijn bij het eerste gebruik wat onduidelijk, maar eenmaal je weet welke functie waar staat, is het zeer gemakkelijk in gebruik.

Met de tweede functie van deze knop kun je de paddle-knoppen aan de achterkant van de controller eenvoudig programmeren. Druk de D-Pad Shift-knop tweemaal in, gevolgd door de linkse- of rechtse paddle-knop die je wilt programmeren en duw tot slot de knop in die je wilt overnemen. Deze paddle-knoppen zijn in geen tijd geprogrammeerd tot bijvoorbeeld een extra spring-, zoom-, herlaad- of mêlee-knop. Deze programmatie is niet aan het spel in kwestie, maar wel aan de controller gebonden. Stel dat ik een van de paddle-knoppen aan de ABXY-knoppen koppel, dan blijft deze gekoppeld, zowel op Xbox als op pc. De laatste knop aan de voorkant dient om simpelweg je eigen microfoon te dempen.

The iets minder Good Stuff

Waar ik minder tevreden over ben zijn de triggers en de paarse uitgave. Bij zowel de PlayStation- als de Xbox-controller is er een soort reliëf of afstand die de linkse en rechtse bumpers van de triggers onderscheidt. Bij deze REACT-R controller volgen de triggers mooi aan op de bumpers, wat ervoor zorgde dat ik bij het induwen van de bumpers vaak ook de triggers meehad en zo ongewilde acties uitvoerde in games. De analoge sticks bieden wel voldoende en een aangename grip, wat ik bijvoorbeeld een enorm minpunt vond van de PlayStation 4-controllers.

Ikzelf kreeg de wit met paarse uitgave toegestuurd gekregen, na een paar uur spelen merkte ik al vlug op hoe snel deze vuil werd. Ik zie mezelf als een persoon met een acceptabele hygiëne (ik was mijn handen na elk toiletbezoek in tegenstelling tot sommige collega’s op mijn werk), maar zowel de witte achterkant als de duimsticks werden na een paar uur al zeer zwart. Ik zou dan ook eerder de zwarte uitgave opteren, maar dit blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.

Banner.png

Conclusie

Op zoek naar een nieuwe controller voor de Xbox of pc maar je wilt niet te veel betalen? Dan is de REACT-R controller van Turtle Beach een ideale keuze. Voor de lage prijs van 45 euro krijg je een controller in huis die meer functies bevat dan je standaard gewend bent. Enkel jammer dat de chat-mix een Xbox-only feature is, de lengte van de kabel en de Superhuman Hearing me wat tegenvielen. Verder is het zeer eenvoudig om het geluid en de extra paddle-knoppen aan te passen. Kortweg veel waar voor je geld en het doet wat het moet!

Pro

  • Handige functies
  • Makkelijk te gebruiken
  • Doet wat het moet
  • Laag prijskaartje ...

Con

  • ... wat wel voor een goedkope feel zorgt
  • Niet overtuigt van de Superhuman Hearing
  • Triggers staan iets te dicht bij de buttons
  • Witte versie wordt snel vuil
  • Niet draadloos en te korte kabel
7.5

Over

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox One
  3. Xbox Series X|S
 
Terug
Bovenaan