Review: Tetris Effect: Connected

Denk je aan puzzelgames waar je vormen aan elkaar moet linken om punten te scoren, dan is het haast onmogelijk om niet meteen aan Tetris te denken. Wellicht het meest impactvolle spel uit z’n genre, Tetris blijft zelfs na z’n explosieve release in de jaren ‘80 belachelijk populair. IJverige spelers noch het meer casual publiek kunnen er genoeg van krijgen; met als gevolg bestaan er een copieuze hoeveelheid varianten waar de regels tussen ieder exemplaar op subtiele of drastische wijze verschillen. Tetris Effect is een relatief recente aanwinst voor deze collectie, en met de Connected-update is het niet alleen eindelijk beschikbaar op Steam, maar daarenboven ook nog uitgerust met begeerde multiplayermodi. Tijd om het eindresultaat nader te bestuderen!

Tetsuya Mizuguchi, bekend voor Space Channel 5, Rez, Lumines, Meteos, Every Extend Extra en in mindere mate Child of Eden, concentreert zich voortdurend op concepten met een hoog gehalte aan psychedelische esthetica en gevarieerde klanken. Sommigen van deze titels oogstten redelijk wat succes, maar naar eigen zeggen droomde hij al minstens vijftien jaar om betrokken te geraken bij de productie van een Tetris-game. Telkens verstoorden bepaalde partijen (zoals Electronic Arts) onopzettelijk het realiseren van zo’n passieproject echter, tot hij uiteindelijk een gelukkige ontmoeting had met Henk Rogers, de voorzitter van The Tetris Company. De rest van het verhaal schrijft zichzelf, wat resulteerde in een onovertroffen, audiovisueel Tetris-buffet om van te smikkelen!

Tetris_Effect_Connected_R_01.png


Close your eyes, so you see my vision!

Het meest opvallende aspect is uiteraard de presentatie: de grafische stijl (gedreven door Unreal Engine) van Tetris Effect: Connected overtreft die van andere leden uit de immense Tetris-familie, en ook op muzikaal vlak brengt het een niveau dat qua kwalitatieve diversiteit zelden door anderen wordt benaderd. Vanwege hun eerder vermelde expertise legde Enhance de nadruk op ervaringen die steeds een idiosyncratische stemming tot stand brengen, fantasieën die zich uitdrukkelijk toewijden op het prikkelen van de speler z’n zintuigen. Zo onmiskenbaar is deze thematische fixatie, dat Enhance van begin af aan besloot om virtual reality duchtig te ondersteunen. Alle modi zijn namelijk toegankelijk met zo’n headset, dus eender waar kun je jezelf laten onderdompelen door een kleurrijke lawine van vibrante particle effects en de bijbehorende geluidsensaties die reageren op de acties van de speler.

De grafische stijl van Tetris Effect: Connected overtreft die van andere leden uit de immense Tetris-familie...


Wat betreft het totaalpakket, vinkt Tetris Effect: Connected haast alle vakjes aan. De catalogus ervan biedt ongeveer 30 levels (inclusief twee retro-geïnspireerde achtergronden) aan voor de single player, met Journey Mode als diens voornaamste modus. Hier worden de stages verdeeld tussen meerdere mini-marathons met gegroepeerde levels, en moet je je herhaaldelijk aanpassen aan het algemene tempo, dat na x aantal gewiste lijnen telkens van snelheid verandert. Alle mechanische alteraties die synoniem staan met het moderne Tetris-formaat, zoals onder andere de beweging flexibiliteit die T-Spinning toestaat, zijn hier eveneens present, met de activeerbare Zone Meter als één grote uitzondering. Vul deze speciale meter gradueel op en spendeer vervolgens een portie van diens inhoud om het spel manueel tot stilstand te brengen, waardoor je (strikt gedurende dat moment) lijnen kunt verwijderen zonder dat ze worden opgeteld voor de maximum limiet. Niets dat de nagenoeg perfecte gameplayformule overhoop gooit, maar wel één extra beslissing om te overwegen als je zoveel mogelijk punten wilt oprapen.

Tetris_Effect_Connected_R_04.png


Show you this side of the world, the places that you've never seen...

Vergeleken met het bovenstaande is het aanbod van Effect Modes meer afwisselend, ten minste als we over de gameplayregels spreken. Nog altijd dezelfde familiaire Tetris-fundering, maar gemengd met situationele regels die het boeltje wat verfrissen. In Combo tellen alleen onafgebroken combo's, in Purify moet je specifieke geïnfecteerde blokken verdelgen terwijl de klok tikt, in Countdown storten na x aantal bewegingen enkele I-Tetromino's neer, enzovoort. Men verwijst zelfs naar Tetris: The Grand Master (dé favorieteling tussen arcadegangers) met Master, iets dat je uithoudingsvermogen meteen uittest met z’n belachelijke snelheden. Mystery gaat echter in een drastische richting uit met z’n periodische wijzigingen, want hier verteer je een hutsepot van handicaps zoals onder meer gigantische blokken, een ondersteboven camera en meerdere tijdbommen. Hoogst entertainend!

Oorspronkelijk ontbrak een multiplayer-onderdeel; Enhance wou exclusief een single player-attractie beeldhouwen, en volgens sommige bronnen (ex-partners) houdt de befaamde regulatie van The Tetris Company er niet van als twee nieuwe titels elkaar qua functies op korte termijn overlappen. Een plausibel verhaal als je weet dat ze uiteindelijk spellen van de digitale markplaatsen verwijderen! Voor competitief Tetris moest je dus destijds naar Puyo Puyo Tetris (of onofficiële alternatieven zoals Tetr.io) afdalen, end of discussion. Via de Connected-update veranderden de hoge omes blijkbaar van gedachte, en ze maakten zelfs van de gelegenheid gebruik om A.I. boss fights te verzinnen!

Tetris_Effect_Connected_R_03.png


How can we change this world, in this game of life?

Ter verduidelijking: Tetris Effect bevat nu een coöperatieve Connected-modus waar je met maximaal drie spelers gedurende vijf levels (met een stijgende moeilijkheidsgraad) twaalf gecorrumpeerde sterrenbeelden moet zuiveren. Elk zijn ze uitgerust met hun eigen gimmicks die verschillende soorten obstakels vormen, zoals een onzichtbaar speelveld of blokken die exploderen eens ze elkaar fysiek aanraken. Overleef je zo’n bestorming lang genoeg, dan combineert het scherm van alle spelers tijdelijk in één groot geheel en moet je tezamen volledige lijnen opbouwen om de boss rechtstreeks aan te vallen. Sneuvel je alvorens dit gebeurt, dan kun je jezelf terug tot leven wekken zolang iemand anders nog de strijd aangaat, met natuurlijk een beetje hulp van je partners als ze voldoende lijnen doen verdwijnen. Het is een uitstekende aanwinst die Tetris Effect des te unieker maakt, en ieder weekend opent er zelfs een 3 vs 1-variant waar één gelukkige speler de rol van boss op zich mag nemen!

Een geromantiseerde ode aan Tetris in al z’n vormen!


Daar eindigt het niet bij, want daarnaast leverde Enhance drie competitieve modi die men trouwens voorzag met grondige in-game tutorials. Zone Battle hanteert de eerder vermelde Zone Meter, waarmee je nu ook een warboel van lijnen naar je tegenstander kan verzenden. Dit laatste punt is niet aan de orde in Score Attack, waar het (uiteraard) belangrijker is om meer punten dan de oppositie in de wacht te slepen. In deze instantie volgt men het gevoel van moderne Tetris, maar de puristen die opgroeiden met de Nintendo Entertainment System vergat men evenmin. In Classic Score Attack schrapte men namelijk handige luxes zoals de positioneringsindicator, een beetje mobiliteit, het commando om een blok opzij te leggen én de gestructureerde Tetris Bag Randomizer, waardoor een rampzalige droogte van I-Tetrominoes abrupt kan ontstaan. Enhance codeerde zelfs een instelling dat de nuances van de Europese NES-versie kopieert, zo ver gingen ze met deze retro herdenking! Het klinkt misschien als niet veel soeps, maar bekijk even het jaarlijkse Classic Tetris World Championship-evenement om te zien hoe delicaat de balans ervan juist is, ongeacht iemands deskundigheid.

Tetris_Effect_Connected_R_02.png


Every passing day, the winds might blow stronger...

Overigens plaatsten de ontwikkelaars nog meer gemakzucht-features in de game, zoals Local Matches voor offline multiplayer en een zogenaamde trainingsruimte tegen de CPU, Ranked Matches met een Skill Rating-systeem dat per modus onafhankelijk wordt berekend (slimme zet) en Friend Matches die meer opties bevatten dan verwacht. Standaard uitnodigingen voor kameraden uit je vriendenlijst ontbreken gelukkig niet, maximaal acht spectators kunnen een match aanschouwen (nuttig voor toernooien) en eender wie kan je lobby joinen dankzij Room Codes, ten minste wanneer je dit doorgeeft. Alles draait daarenboven op een cross-play netwerk, wat inhoudt dat alle spelers ongeacht hun voorkeur in hardware of digitale winkel elkaar tegemoet kunnen komen, iets dat vandaag de dag essentieel is voor het cultiveren van langdurige retentie binnen in de community!

Ondanks deze toevoegingen, bestaan er omtrent de online infrastructuur toch een handvol keuzes die de logica tarten. Voor Connected Vs. bijvoorbeeld is het alles behalve praktisch om als boss te spelen, omdat dit niet automatisch door matchmaking wordt behandeld en je mag zelfs geen open lobby hosten. Omdat die modus dus maar 24 uur lang duurt per weekend - een raadsel waarom men niet voor 48 uur koos - proberen velen panisch deze positie in te palmen, of anders vertrekken ze. Het feit dat sommige avatar unlocks hier vergrendeld aan zijn, een op zich al behoorlijk grindy procedure, verergert dit probleem alleen maar. In beide Score Attack-modi mag de speler met een hogere Skill Rating onbetwistbaar de snelheid van het speelritme bepalen, zonder goedkeuring van hun opponent, terwijl een automatische configurering op basis van berekende SR-drempels eerlijker zou zijn. Ten slotte verduidelijkt het spel niet of iemand wordt afgestraft als ze ineens ragequitten, wat zeker irriteert tijdens een coöperatieve sessie.

Conclusie

Een geromantiseerde ode aan Tetris in al z’n vormen, geschapen in het beeld van een interactieve visualizer en het beste totaalpakket sinds Nintendo’s Tetris DS... Dat is de indrukwekkende nalatenschap van Tetris Effect: Connected, een project dat waarschijnlijk geen concurrerende game ooit zal overschaduwen, en mogelijkerwijs de dichtste verwezenlijking van het wetenschappelijke, gelijknamige fenomeen is! Anderen worden hierdoor niet irrelevant, deels omdat sommige exemplaren (zoals Arika’s Tetris 99 op de Switch) een tikkeltje beter besturen, maar Enhances nieuwste tentoonstelling orkestreerde een regelrechte hit in bijna alle opzichten. Mijn persoonlijke klachten zijn microscopisch klein in omvang, en hoewel de soundtrack (vooral die met liedteksten) net iets te vaak het popgenre selecteerde, troost ik mezelf met het feit dat men ten minste geen walgelijke auto-tune troep à la Tetris Beat dirigeerde. Hoe dan ook, ik twijfel geen moment om dit spel toch nog als een must-have te bestempelen, bestaande uit een festijn voor zowel je gehoor als je zicht, hypnotizerende gameplay en talloze features die gezamenlijk het klassieke Tetris hopelijk lang doen leven!

Pro

  • Tetris blijft verslavend
  • Grafisch prachtig
  • Dynamische muziek
  • Ettelijke configuratie opties
  • VR voor PC en PlayStation
  • Cross-play tussen alle versies

Con

  • Geen cross-platform save files
  • Avatar unlocks duren te lang
  • Online heeft lompe aspecten
  • Bepaalde muziekgenres zijn ondergerepresenteerd
9

Over

Beschikbaar vanaf

18 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. PlayStation VR
  6. Xbox One
  7. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Resonair

Uitgever

  1. Enhance
 
Terug
Bovenaan