Review: Skate City

Skate City is één van de vele kleine mobile games die recent de sprong richting grote consoles gewaagd hebben. De game verscheen in 2019 als een exclusiefje voor Apple Arcade en wist daar behoorlijk te bekoren met een combinatie van een goede besturing en een prettige artstyle. Of de game het in zijn mars heeft om ook op console een kickflip te scoren, of eerder voluit op de bek gaat, dat merk je in de review.

Laat ons maar meteen over de roestige rail in het midden grinden: de besturing is niet zo intuïtief als ik zou willen. Vergeet om te beginnen Tony Hawk Pro Skater en X om te springen, want Skate City is het soort zijwaarts scrollende spelletje dat je vaker op mobiel ziet en het houdt er een heel eigen manier van besturen op na. Je drukt een knop in om snelheid op te bouwen en doet ollie-gerelateerde tricks met de ene stick en nollie-gerelateerde tricks met de andere, grinds en manuals gebeuren dan weer automatisch en komen vooral neer op de balans bewaren met behulp van de triggers. Easy peasy lemon squeezy? Niet dus.

skate city 2.jpg


Oefening baart kunst

Het maken van tricks met die analoge sticks voelt onwennig aan en vergt behoorlijk wat oefening voor je het vlotjes in de vingers krijgt als je geen ervaring hebt met soortgelijke titels. Wanneer het kwartje uiteindelijk valt en je de betere moves uit je skateboard haalt valt er gelukkig wel wat plezier in Skate City te beleven. Het is een spel dat eerder mikt op het realistische van street skating. Erg grote combo’s aan elkaar rijgen of halsbrekende toeren uithalen is hier niet aan de orde, alles draait om een opeenvolging van snelle tricks en het voltooien van uitdagingen. Drie levels heb je tot je beschikking om dat te doen en dat is uiteraard, daar moeten we eerlijk in zijn, te weinig. Je hebt de keuze om die levels in een eindeloze loop te spelen of van punt a naar b en beide mogelijkheden brengen specifieke uitdagingen met zich mee. Dat gaat van specifieke tricks uitvoeren, het ontwijken van voetgangers of een highscore verbreken terwijl de politie achter je aan zit. Allemaal niet bijster inventief, maar wel amusant genoeg om uit te voeren. Het behalen van challenges geeft je punten die je kan besteden aan de stats van je skater en aan cosmetische kleinigheden, maar echt veel meerwaarde kon ik daar uiteindelijk niet in vinden. Zelfs wanneer ik de vaardigheden van mijn poppetje tot het uiterste dreef voelde ik nauwelijks verschil in de besturing. Dat devalueert uiteraard een beetje de drang om al die doelstellingen in de levels te behalen.

Een kleine game heeft niet noodzakelijk een klein prijskaartje.


Stijl over inhoud

Echt kwaad kun je er allemaal echter niet om worden, omdat het simpelweg ook geen spelletje is dat bedoeld is om uren na elkaar gespeeld te worden. Skate City is een game die van de mobiele platformen geport is en met die gedachte werkt het ook wel. Het is een tussendoortje bedoeld om eventjes een paar minuutjes te spelen wanneer je wat tijd te doden hebt. Het heeft ook een sympathiek, beetje mat visueel stijltje, maar het is de muziek die het meeste indruk maakt. De Lo-Fi soundtrack weet op gepaste wijze het sfeertje over te brengen en brengt je netjes in de flow wanneer je de tricks aan elkaar rijgt. De game heeft ook een erg gave video-editor waar je zelf filmpjes mee kan maken van je escapades. Je kan de camera gewoon rond je skater bewegen, de tijd vertragen of versnellen en andere effecten hanteren om een leuke videoclip te maken. Dan rest ons enkel nog het prijskaartje van de game. Meestal is de kost van een game van geen belang voor me, maar met dit soort ports van mobiele games ben ik toch altijd wat benieuwd. Vijftien Euro is de reguliere prijs in de PlayStation Store, terwijl de game in Apple Arcade gewoon inbegrepen was in het abonnement. Op zich is dat geen ramp, games porten en licenties brengen nou eenmaal kosten met zich mee, maar dan verwacht je uiteraard de beste versie van de game. Helaas mist Skate City op console een vierde level dat vorig jaar werd uitgebracht en een extra modus. De kans bestaat dat dit later nog met een update rechtgezet gaat worden, maar met het prijskaartje dat aan het spel vast hangt zou je dit alles toch al bij de release mogen verwachten.

Conclusie

Skate City vraagt wat gewenning wanneer het aankomt op de besturing, maar weet zich gelukkig wel te manifesteren als een amusant tussendoortje met een verrassend sterke soundtrack. Het is een game die je in een lekkere flow onder kan dompelen, zo lang je niet te veel nadenkt over het duurdere prijskaartje en het gebrek aan content.

Pro

  • Heerlijke soundtrack
  • Leuk om tussendoor te spelen

Con

  • Controls hebben een leercurve
  • Hoger prijskaartje voor minder content
6

Over

Beschikbaar vanaf

6 mei 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Agens

Uitgever

  1. Snowman
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan