Review: Session: Skate Sim

Een skate-sim met realistische controls, die je uitdaagt om met de linker en rechter joysticks de desbetreffende voeten te besturen. Helemaal anders dan bijvoorbeeld de bekende Tony Hawk Pro Skater-reeks die een arcade belevenis biedt. Timing, snelheid en uitvoering zijn bij Session: Skate Sim enorm belangrijk, net als in het echte leven. Volg maar even de uitdagingen en belevenissen mee die mijn ervaring kenmerken in deze uitdagende game.

Om maar met de deur in huis te vallen: de eerste stappen in Session: Skate Sim zijn veruit de moeilijkste. De besturing onder de knie krijgen is de grootste uitdaging op zich. In tegenstelling tot de grootste concurrent, Skater XL, is de besturing standaard gekoppeld aan de linker- en rechtervoet. Waarbij de linkerjoystick de linkervoet bestuurt en de rechterjoystick de rechtervoet. Als je dus omgekeerd, oftewel goofy, op je skateboard staat, moet je de inputs omdraaien om de juiste truc uit te voeren. Het kan aangepast worden in de instellingen, om telkens de voorste en achterste voet te koppelen aan respectievelijk de linker- en rechterjoystick, ongeacht de stand op je skateboard, maar de uitdaging ligt uiteraard in de originele besturing.

SessionSkateSim_1.jpg


Hard to learn, hard to master

Na het opstarten kies je een basis skatepersonage, die je lichtjes kan aanpassen naar je voorkeuren. Al gauw trek je de straat op met je skateboard. Met de nodige humor van je skatevrienden, die je zonder blozen vierkant uitlachen, wordt duidelijk dat je eindelijk terug kan skaten. Door een verschrikkelijk skateongeval was je lange tijd buiten strijd, en nu is het hoog tijd om alles terug aan te leren. Een flinterdun verhaal, maar meer heb je niet nodig om aan de slag te gaan. Veel meer moet je later niet verwachten, een soort verhaal zit er hoegenaamd niet in. Je vrienden, al had ik bij sommige daar toch mijn twijfels bij, maken je wel altijd eerst eens belachelijk om je ten slotte wat uitdagingen voor te schotelen.

Al doende leert men, en dat is hier zeker de boodschap. Als dit een eerste ervaring is met deze soort besturing, moet je toch een aantal uren investeren om de basis onder de knie te krijgen. Persoonlijk heb ik nog maar weinig games gespeeld waar je al bij de eerste momenten zoveel tijd moet investeren om te starten. Via L2/LT of R2/RT draai je respectievelijk naar links en rechts op het skateboard, met de joysticks bestuur je dus de voeten om de trucs uit te voeren. Dit is toch even wennen en meermaals zal je de verkeerde knoppen gebruiken. Met de grond zal je, met de regelmaat van de klok, van dichtbij kennis maken, wat zeker een constante zal zijn doorheen je volledige ervaring. Ja, dus net als in het echt. Er zijn wel aanpassingen mogelijk om de besturing eenvoudiger te maken, maar laat het net de reden zijn dat je deze game zal aanschaffen: de uitdaging om de realistische besturing te beheersen.

SessionSkateSim_2.jpg


Realistische trucs

Het uitvoeren van de meest noodzakelijke truc in het skaten, een ollie, doe je als volgt: In de regular stand, met je rechtervoet dus achteraan, duw je eerst de rechter joystick naar beneden. Je ziet je personage dan gebukt leunen op zijn rechtervoet. Afhankelijk wat je met de linkerjoystick doet, voer je een standaard truc uit. Naar omhoog voor een standaard ollie, naar links voor een kickflip en naar rechts voor een heelflip. Als je even je fantasie gebruikt, kan je de beweging in het echt dus zo vertalen naar de joysticks op je controller. O ja, een controller is verplicht om te kunnen spelen, anders kan je bijvoorbeeld geen manuals uitvoeren. Zoals je al kan denken, mag je dan de joystick maar halverwege naar beneden duwen, wat met een toetsenbord niet kan.

Een ergernis, die al snel de kop opsteekt, is het gebrek aan begeleiding. Zonder skate-ervaring loop je zeker verloren. De basis wordt doorheen de eerste uitdagingen een beetje uitgelegd, maar als termen zoals ollie, nollie, kickflip en heelflip je niet direct bekend in de oren klinken, dan vrees ik dat het moeilijk zal worden. Er is wel een overzicht dat je via het menu kan oproepen, maar je kan geen voorbeeld afspelen. Als dan enkel de invoer van de basistrucs aangegeven is, en niet van de mogelijke varianten, worden de uitdagingen wel zeer moeilijk, met een enorme frustratie tot gevolg. Een voorbeeld hiervan: bij een bepaalde uitdaging moet je verschillende varianten van een pop shov-it uitvoeren, maar zonder uitleg of referentie ben je lang zoet om net die juiste input te vinden. Een truc correct uitvoeren wordt bovendien niet altijd goed herkend, wat zeer frustrerend is, als je al talloze mislukte pogingen achter de rug hebt.

SessionSkateSim_3.jpg


Waypoints, aanpassingen en films maken

Om het leven wat eenvoudiger te maken, kan je een waypoint instellen om snel naar terug te keren. Een enorm handige toevoeging die eigenlijk noodzakelijk is voor een leuke skate-ervaring. Hoe beter de startpositie, hoe groter de kans dat je een gewenste truc tot een goed einde kan brengen. De timing en snelheid die je nodig hebt, zal bepalen waar je best de waypoint plaatst. Als een specifieke truc bij een uitdaging maar niet lijkt te lukken, zal meer dan eens aan de startpositie gesleuteld worden. Het uitvoeren van een goede grind bijvoorbeeld kan alleen maar als je de juiste snelheid en bijhorende traject kan aanhouden.

Door de verschillende uitdagingen van je lieftallige vrienden correct uit te voeren, verdien je ervaring en geld. De ervaringspunten zorgen voor een hoger aanzien en dus meer uitdagingen, met het geld kan je aanpassingen kopen. Kleren, hoofddeksels en schoenen zijn in verschillende vormen en kleuren beschikbaar, maar ook aanpassingen aan je skateboard zijn te koop. Het deck, de wielen, de griptape en de assen zijn allemaal aan te passen naar jouw voorkeur. Er zijn ook voorwerpen te koop, die je kan plaatsen doorheen de stad, om meer opties te hebben tijdens het skaten. Het is echter geen noodzaak, behalve dan voor sommige uitdagingen, om dit te doen. De beschikbare steden zijn namelijk meer dan voldoende ingericht om je skatehart in op te halen. Herhalingen van je trucs kan je tevens met de voorziene editor herbekijken en opnemen. Deze verdient zeker een vermelding, want zo kan je jouw fantastische trucs opnemen en bijhouden, voorzien van de typische effecten in bekende skatefilms.

Conclusie

Alhoewel de game nu officieel uitgebracht is, na vier jaar in early access, is er nog werk aan de winkel. De focus is wel degelijk een skate simulatie, maar een betere verhaallijn of toch een bepaalde progressie, is voor mij altijd een pluspunt. De sandbox omgeving die het spel is, doet wat het moet, maar doelloos rondrijden en trucs uitvoeren verveelt toch snel. Gekoppeld aan het gebrek van uitleg en voorbeelden, maakt dat er een grote drempel is. Zeker de besturing vergt de nodige volharding, maar laat dat net de leukste uitdaging zijn met de meeste voldoening. Voor de skaters onder ons, die een realistische ervaring zoeken, is dit wel de beste game die beschikbaar is.

Pro

  • Realistisch
  • Uitdagend
  • Komt dicht in de buurt van een echte skate ervaring

Con

  • Skate ervaring noodzakelijk
  • Geen voorbeelden van trucs
  • Geen verhaallijn
7

Over

Beschikbaar vanaf

22 september 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Sport

Ontwikkelaar

  1. Crea-ture Studios

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan