Review: Shuten Order

Het zou me niet verbazen dat je voor het lezen van deze review nog nooit had gehoord van Shuten Order. Zelfs ik kende de titel totaal niet, totdat er plotseling een reviewcode van het spel in onze mailbox zat. Het feit dat de game wordt uitgegeven door Spike Chunsoft en een snelle blik op de trailer wisten mijn interesse te wekken, maar het is pas nadat ik ontdekte wie er achter het spel zit en wat de opzet achter Shuten Order is dat ik echt verkocht was.

Shuten Order is namelijk het nieuwste spel van Kazutaka Kodaka, de bedenker van de iconische Danganronpa-reeks, maar ook meer recent The Hundred Line: Last Defence Academy en Master Detective Archives: RAIN CODE. Voor deze titel sloeg zijn studio Too Kyo Games de handen in elkaar met Neilo. Zij deden de ontwikkeling van het spel, maar de planning, de muziek, de artwork en het verhaal werden allemaal verzorgd door Too Kyo Games, met Masafumi Takada als componist, Simadoriru als illustrator en Kazutaka Kodaka, Takumi Nakazawa en Takekuni Kitayama als scenaristen. Wie bekend is met het wereldje van deze Japanners, weet direct aan wat hij zich kan verwachten met Shuten Order.

en_0021.jpg

Aftellen naar het einde​

We hadden het niet anders verwacht, maar Shuten Order schotelt ons opnieuw een murder mystery voor. Alleen is de moord die je deze keer moet onderzoeken die van jezelf! Je lichaam werd namelijk in stukken gehakt teruggevonden. Je ontwaakt namelijk in een tijdelijk lichaam met twee engelen naast jou die je vertellen dat jouw dood een grote vergissing was. Alleen jij kan immers het einde van de wereld voorkomen en toevallig was je de oprichter en leider van Shuten, een natie geregeerd door een zogenaamde doomsday-cult, maar het is vreemd genoeg ook de enige natie die nog bestaat want de rest van de wereld is herleid tot een onleefbare woestenij.

Gelukkig heeft God even ingesprongen en heeft hij enkele van zijn krachten aan jou gegeven, naast de twee engelen die je natuurlijk een handje helpen. Helaas moet je wel zelf ontdekken wie je moordenaar is en eens deze persoon heeft opgebiecht, moet je hem via het God's Trial-ritueel vermoorden om je ziel terug te krijgen. Hiervoor heb je echter slechts vier dagen voordat je lichaam verdwijnt en zijn er toevallig vijf verdachten: jouw ministers, vijf van de meest bizarre figuren die je je maar kan inbeelden. Je zal dus een keuze moeten maken in wie je wilt onderzoeken en hier laat het spel zich vervolgens van zijn meest verrassende kant zien.

Inugami Kishiru (4).jpg

Vijf verdachten, vijf unieke ervaringen​

Shuten Order is in grote mate opnieuw een visual novel, en ik geniet het meeste van dit genre als het wordt gecombineerd met een ander genre. Met deze nieuwe game gingen de makers echter volledig overstag door ons niet één, maar vijf verschillende game-ervaringen aan te bieden, afhankelijk van wie je beschuldigt en welke route je dus kiest. Elke route schotelt zijn eigen dilemma voor, dat je moet oplossen voordat je een bekentenis uit de betreffende minister kan sleuren. Een overzichtje:
  • Ministry of Justice Kishiru Inugami Route: een murder mystery in een murder mystery! Hierin moet je een zaak oplossen waarbij er verschillende moorden plaatsvinden nadat een rijk persoon sterft en hij zijn enorm fortuin nalaat. In ware detective-stijl voer je onderzoeken en interviews uit, en gebruik je de Snap-mechanic om verdachte uitspraken te analyseren.
  • Ministry of Health Yugen Ushitora Route: een escape game waarbij 21 mensen werden ontvoerd, waaronder Yugen, en ze verplicht worden om een dodelijke escape room te spelen. Eentje voor de puzzelaars dus.
  • Ministry of Science Teko Ion Route: dit is een meer klassieke visual novel, met een verhaal dat wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en een vertakkende verhaallijn. Centraal staat een terroristische aanval op het onderzoekscentrum waar Teko werkt.
  • Ministry of Education Honoka Kokushikan Route: is romantiek meer jouw ding? Dan zit je bij Honoka goed. Zij wil namelijk een echte high school romance beleven, wat makkelijker gezegd dan gedaan is. Praat met de studenten, leer je 'doelwit' kennen en probeer haar door middel van een realtime gesprek te overtuigen van jouw liefde voor haar.
  • Ministry of Security Manji Fushicho Route: een stealthy horror survival-ervaring gespeeld vanuit een isometrisch standpunt waarbij je Manji helpt om een mysterieuze moordenaar genaamd Nephilim te vangen, waarbij je probeert om uit de klauwen van deze moordenaar te blijven.

The bigger picture

Oké, de vijf verschillende ervaringen zijn natuurlijk niet even diep of krachtig uitgewerkt als het geval zou zijn bij een volwaardige game, maar het zorgde wel voor een bijzondere ervaring. Elk van de routes voelt zeer verschillend aan en ze nemen een dikke vijf à tien uur in beslag om te voltooien. Gelukkig is het voltooien van zo'n route niet het einde van het spel, want je hebt natuurlijk slechts een klein deeltje van de puzzel opgelost - letterlijk voorgesteld door het verzamelen van een van je afgehakte lichaamsdelen - en om het volledige plaatje te hebben, moet je alle vijf routes doorlopen. De kwaliteit van de verhalen in de routes is helaas wat wisselvallig, waarvan de route van Honoka Kokushikan veruit de minst interessante is. Gameplaygewijs zijn de escape game en de stealth game natuurlijk het meest interessant, maar de hoofdfactor doorheen Shuten Order blijft wel de visual novel-gameplay. Als dit je niet ligt, dan skip je toch best deze game.

Gelukkig is het voltooien van zo'n route niet het einde van het spel, want je hebt natuurlijk slechts een klein deeltje van de puzzel opgelost.

Wat de grafische stijl betreft, blijft het spel uiteraard aan de anime-stijl die we kennen van Too Kyo Games en Spike Chunsoft. De artwork van Simadoriru voor Shuten Order valt alvast op door de vele accenten in het blauw, geel en rood. Dit geeft het spel een unieke flair. Het geeft de 2D-tekeningen ook een dynamisch karakter. De 3D-graphics zijn van een iets mindere kwaliteit, meer dit stoorde mij weinig. Je speelt dit soort spellen immers niet voor de hypergedetailleerde graphics. Over de performantie op de Switch hoef je je bijgevolg ook geen zorgen te maken. Ik heb dit spel voornamelijk gespeeld in handheld mode, en dit was een ideale ervaring eigenlijk. Ook de muziek, die steeds perfect de sfeer wist te vatten van de verschillende momenten en ervaringen, is een kleine vermelding waard. Op enkele nevenpersonages na, is het spel bovendien volledig ingesproken met Japanse stemmen en dit stemmenwerk is fantastisch hier. Meestal klik ik de dialogen gewoon door bij dit soort spellen, maar hier liet ik ze gewoon op auto doorspelen. Het enige lastige hierbij was dat je bij elke nieuwe scène deze auto-play opnieuw moest activeren.

Conclusie

Hoewel Shuten Order in eerste instantie een visuel novel is, waarin je jouw eigen moord mag onderzoeken, toont het spel zich als snel als een vrij unieke en originele ervaring. Met vijf vijf verdachten en vijf verschillende routes krijg je bijhorend vijf zeer verschillende gameplayervaringen, van een escape game vol met puzzels en een stealth-horrorgame tot zelfs een dating simulator. Gecombineerd met een opvallende visuele stijl en en geweldige audio, zowel qua muziek als stemmenwerk, zorgde dit voor een verhaal dat ik met veel plezier doorliep, dit ondanks enkele kleine mankementjes.

Pro

• Voelt heel origineel aan
  • Interessante setting
  • Heeft bakken aan stijl

Con

• Niet over de hele lijn kwalitatief consistent
  • Niche-ervaring, waardoor het niet iedereen zal aanspreken
  • Auto-play deactiveert bij scènewissel
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

5 september 2025