Review: Road 96

Met een titel als Road 96 is de link naar de befaamde route 66 niet ver weg. En logisch ook, want in deze game gaat het ook over onderweg zijn. Letterlijk, want je doel is de grens van het fictieve Petria te bereiken en daar ga je heel wat kilometers moeten voor afleggen in dit verhaal. Maar ook metaforisch: onderweg zijn in het leven. En net zoals op de baan, moet je in het leven ook beslissingen nemen. Sommige van deze beslissingen zijn maar klein en oefenen niet al te veel invloed uit op je leven. Andere zijn groter en hebben wel degelijk een serieuze impact op je verdere leven. En dat is waar deze game om draait: beslissingen en interacties met anderen die je verdere koers bepalen en dat terwijl je letterlijk onderweg bent.

De toon wordt vanaf de eerste minuut gezet: aan de start van de game krijg je enkele vragen voorgeschoteld die polsen wat voor iemand je bent: reis je graag alleen of liever met vrienden? Maar ook: als je het niet eens bent met je regering ga je dan emigreren of rebelleren? En nog enkele andere in dit genre. Misschien niet allemaal de vragen die je zou verwachten, maar het helpt wel om de interesse op te wekken en je mee te pakken in het verhaal.

Road_96_001.png


Een vliegende start

Na het beantwoorden van inleidende vragen start je reis en onderga je een vreemde situatie met een bekende journaliste op een openluchtfeest. Het is bizar, maar toch ook wel grappig en je wordt onmiddellijk meegesleurd in de gebeurtenis. Zo gaat heel de weg door: je ontmoet nieuwe mensen waar je gesprekken mee voert, maar ook af en toe gewoon een spelletje speelt, zoals vier op een rij of een potje voetbal. Of je helpt hen met het uitschakelen van vijanden, met inbreken of het opzetten van een radioscanner. Elke persoon die je ontmoet heeft zijn eigen variatie van gebeurtenissen en de manier waarop je antwoordt of reageert, bepaalt ook wat er verder gebeurt met de persoon. Heel intrigerend allemaal.

Elke persoon die je ontmoet heeft zijn eigen variatie van gebeurtenissen.


Als de gebeurtenis eindigt, beland je op je volgende bestemming of moet je de beslissing nemen hoe je naar het volgende punt gaat reizen. Daarbij heb je vier mogelijkheden: te voet, liften, met de bus, of met de taxi. Wil je met de bus of taxi dan ga je wel geld moeten zien bijeen te sprokkelen. Geld dat je trouwens ook nodig hebt om af en toe iets te eten of te drinken want je hebt ook een soort van levensbalk. Het geld groeit echter niet aan de bomen en het is aan jou of je bijvoorbeeld bereid bent om eten of geld te stelen. Het is duidelijk dat verschillende playthroughs andere uitkomsten gaan opleveren.

Road_96_002.jpg


Zoveel verloren gelopen kinderen

Het speciale aan dit spel is ook dat je verhaal niet eindigt als je de grens bereikt. Want dat doe je ondanks de afstand toch redelijk snel in deze game. Maar zodra je met een tiener over de grens bent of er opgepakt wordt of zelfs sterft, moet je een andere tiener naar diezelfde grensovergang begeleiden. Blijkbaar ben je niet de enige tiener die weg wil uit Petria. Zo leer je weer nieuwe figuren kennen, maar ontmoet je tevens personen waar je vorige personage ook interactie mee had. Op die manier breidt het verhaal zich uit en kom je heel wat te weten over de toestand in het land, maar dan telkens vanuit een andere invalshoek. Soms zie je ook het resultaat van een handeling van je vorige tiener. Heel interessant gebracht.

Blijkbaar ben je niet de enige tiener die weg wil uit Petria.


Dat betekent niet dat alles goed was aan deze game. Een van de zaken is bijv. dat je in gesprekken of interacties wel alle mogelijkheden ziet, maar ze niet allemaal kan selecteren want je hebt de juiste vaardigheid niet. Alleen is het spel redelijk vaag over hoe je deze juist kan vrijspelen. Sommige van de vaardigheden ontgrendel je pas laat in het spel, waardoor je heel wat zaken niet hebt kunnen kiezen. Het is duidelijk dat de makers willen dat je een tweede playthrough doet met een new game+, wat ik enkel kan aanraden. Ook heb ik gemerkt dat aan de grensovergangen sommige dialogen en settings gewoon weer worden gebruikt als je er met je volgende tiener aankomt. Dat komt niet heel logisch over want tussen de passages van je tieners verloopt heel wat tijd. Hierdoor kwam er gevoelsmatig toch een beetje een breuk in de continuïteit van het verhaal.

Conclusie

Dit is een spel dat rijk is aan veel goodies. De artstyle is prachtig gedaan, de soundtrack past perfect bij het reizen. Er is een overvloed aan gesprekken en gespreksrichtingen en ook andere kleine interacties die je toekomst bepalen. En de makers wisten verschillende emoties in het verhaal te gieten: soms is iets humoristisch, iets anders kan dan weer triestig, spannend of beangstigend zijn.

Pro

  • Artstyle
  • Interactie met verschillende personen
  • Meerdere verhaallijnen die samenvloeien
  • Hoge herspeelbaarheid

Con

  • Soms heel beperkte bewegingsvrijheid
  • Sommige gebeurtenissen iets te kort of te betekenisloos
  • Op sommige plaatsen hergebruik van dialogen
8

Over

Beschikbaar vanaf

16 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Ontwikkelaar

  1. DigixArt

Uitgever

  1. DigixArt
 
Terug
Bovenaan