Review: Ratchet & Clank: Rift Apart

Natuurlijk zat de schrik er wel even in, voor die pc-release van Ratchet & Clank: Rift Apart. Zeker na wat er zich recent nog afspeelde met de pc-port van The Last of Us Part I, ook al werd deze dan niet door Nixxes afgehandeld. Toch blijft The Last of Us Part I de minst geslaagde port van PlayStation naar het pc-platform tot dusver. En nu was er ook nog die expliciete nood om GPU-decompressie te implementeren in Ratchet & Clank: Rift Apart, dit om de game engine bij te staan tijdens het voortdurende omschakelen tussen de dimensionale werelden, voor een optimale frame rate. GPU-decompressie is een voortzetting van DirectStorage, de innovatieve technologie van Microsoft welke onder meer garant staat voor de snelste laadtijden ooit in de hiervoor ondersteunde games, zoals Forspoken bijvoorbeeld. In Ratchet & Clank: Rift Apart komt daar dus ook nog eens de door de grafische kaart versnelde decompressie van de spel-assets bij, eenzelfde luxe welke we reeds konden ervaren in de oorspronkelijke versie op de PlayStation 5.

Aangezien het inhoudelijk natuurlijk exact dezelfde action platformer blijft, is het voornamelijk op het technische vlak dat de pc-versie van Ratchet & Clank: Rift Apart zich onderscheidt ten opzichte van zijn twee jaar oudere PS5-broertje. Zowel Nvidia’s DLSS versie 2 en 3, AMD’s FSR versie 2 en Intels XeSS-technologie geven present in de game launcher op de pc. Ultrawide schermen worden vanaf deze editie eveneens ondersteund en je mag je verwachten aan een onbegrensde frame rate en verbeterde Ray Tracing, waaronder extra reflecties en schaduwen. Maar hoe speelt deze topper nu op het platform, zich sinds 26 juli bevindend in de digitale rekken? Dat hoop ik je hier te kunnen vertellen.

20230727203146_1.jpg

Chaos en humor die meteen de toon zetten​

Alles begint met een parade in Megalopolis waar Ratchet, als laatste van het Lombax-ras, de ster van het moment is. Zijn beste vriend Clank, een geniale robot, heeft zonet de Dimensionator hersteld. Dat is een hoogtechnologisch toestel waarmee Ratchet eindelijk zijn familie zal kunnen opsporen, al reizend doorheen diverse dimensies. Maar Ratchets aartsvijand, die vermaledijde dokter Nefarious, steelt het ding nog vooraleer Ratchet er zelfs een goeie blik op kan werpen en gaat ervandoor. Na een interdimensionale achtervolging belandt Ratchet uiteindelijk alleen, dus helaas zonder Clank, in een alternatieve realiteit waarin Nefarious de plak zwaait. Een werkelijkheid waar er voortaan enkel onrecht en onheil te vinden is en waartegen anderen, zoals Rivet, zich natuurlijk fel verzetten. De speler krijgt afwisselend de controle over Ratchet, Rivet en Clank, en zal heel wat werk voor de boeg hebben om de verstoorde balans terug te doen overhellen naar een vreedzame wereld.

Het spel kent een enorm chaotische start, want je dient er in korte tijd veel te veel controls te leren kennen en de flitsende beelden wisselen elkaar razendsnel af, terwijl je oren evenzeer constant bestookt worden. Toch zal het leeuwendeel van de spelers zich hier echt niet aan ergeren, want het gebeuren komt zo overweldigend snel op je af en verwacht telkens een aalvlugge, daadkrachtige reactie dat er hiervoor zelfs gewoon geen tijd is. Je leert er in een snelcursus dat Tethershot gewoon staat voor de Grapple Gun (welke reeds beroemd werd via heel wat andere games), dat je kratten dient te vernietigen voor munitie en health items (maar dat je wel vooraf dient te controleren of die kratten niet explosief zijn), dat het met de humor in de game erg goed zit én je zal meteen ook merken dat er een enorme variatie aan vijanden te ontdekken valt.

Natuurlijk passeren de overbekende bewegingen zoals Bash Jump, Wall Jump, Dash Jump en Wall Run allemaal de revue, maar het platformen voelt zo soepel aan dat dit allesbehalve stoort. Ja, grif toegegeven miste ik initieel het uitwijken bij een vijandelijke aanval (dodge) wel een beetje en het vastzetten van je vizier (target lock) op een bepaalde vijand. Gelukkig krijg je dan gewoon wat later die broodnodige dodge, net als een aantal andere moves welke doorgewinterde gamers ondertussen al ferm gewoon zijn. Wat betreft het forceren van Ratchets/Rivets focus op een bepaalde tegenstander bleef ik wel ietwat op mijn honger zitten. Gelukkig bleek het aanpassen van de auto-aim dit leed wat te verzachten.

20230729202733_1.jpg

Combat die blijft uitdagen​

Want dat moet gezegd, de combat in Ratchet & Clank: Rift Apart wordt telkens moeilijker, waardoor het overwinnen van een gevecht met de ruimtepiraten en die vele andere aliens erg veel voldoening biedt. Je kunt heel wat pistolen kopen bij Miss Zurkon en elk hebben ze hun gebruiksmodi met specifieke voordelen en beperkingen. Op de verschillende planeten die je zal bezoeken voor zowel hoofd- als zijmissies blijkt munitie ook niet zo makkelijk verkrijgbaar. Sowieso dien je op tijd en stond een refill te doen in haar shop en verder gaat het vooral om de juiste keuzes te maken tijdens de combat, uiterst spaarzaam te zijn en zoveel mogelijk bouten en Raritanium te verzamelen waarmee je een betere gevechtsuitrusting kan bekomen. Dat grindy lijkend proces kun je weliswaar wat bespoedigen via de Battleplex Challenges welke, zoals de naam het al verraadt, een echte uitdaging vormen door hun specifieke doelstellingen. In ruil voor die prestaties word je wel weer royaal beloond.

Battleplex Challenges bieden een echte uitdaging.


Doordat de imposant ogende werelden volgestouwd zitten met (eerder zwijgzame) NPC’s is het tijdens de drukke combat weliswaar niet altijd duidelijk wie een bedreiging voor je vormt. Een gelijkaardig oordeel valt eigenlijk te vellen wat betreft objecten uit de omgeving. Sommige kratten kun je vreemd genoeg niet stukslaan en bepaalde planten kun je enkel pro forma een klap verkopen, terwijl andere dan wel weer nuttige items opleveren. Aan de positieve zijde bekeken nodigen deze kleine inconsistenties je wel weer uit tot verdere exploratie en om diverse zaken uit te proberen. Iets wat voordelig kan zijn wanneer je dan in één van de vele puzzels belandt.

20230729212017_1.jpg

Fantastische werelden, maar de strijkplank mag nog even blijven staan​

De puzzels in het spel variëren van erg simpel tot duidelijk, maar de afwerking ervan laat soms wel kleine steken vallen. Ik denk onder meer aan de puzzel waarin je met Clank een aantal Spheres dient te verzamelen om deze vervolgens op de juiste plaats in te zetten om op onbereikbare platformen te geraken. De opdracht is dan wel even duidelijk omschreven als de aan te wenden mechanics, maar de omgeving blijkt gewoon zoveel bugs te bevatten dat Clank meermaals bij het missen van een sprong in het ijle blijft hangen. Hierdoor diende ik de scène veelvuldig te herladen. Gelukkig is er een suggestiesysteem voorhanden en in het slechtste geval kun je via het pauzemenu de desbetreffende puzzel overslaan. Dit maakt de game zeker ook toegankelijk voor de jongere spelers, zij het dan wellicht op één van de lagere moeilijkheidsgraden.

Er zijn zeker wat technische problemen, maar dit is gelukkig niet het eindstation.


Ten slotte het allerbelangrijkste dan. Wat met geluid, beeld, performantie en stabiliteit van deze pc-port? Wel, het geluid en beeld blijken doorgaans prima op de pc. Je betreedt dan ook geregeld fantastische werelden. Zoals Blizar Prime bijvoorbeeld, waarvoor zelfs het geluid en gameplay zich zelfs wat dienen aan te passen. De reflecties op de dansvloer, de felgekleurde neonlampen en de uptempo beat die weergalmt tegen het plafond van Club Nefarious doen je zo denken aan CP2077 bijvoorbeeld. Met de frame rate zit het trouwens ook goed, want van veelvuldige haperingen - zoals we zagen in de pc-ports van Sackboy en The Last of Us Part I - is er dit keer helemaal geen sprake. Maar er zijn zeker wel wat technische problemen. Zoals een Ratchet die zweeft op platformen waar hij gewoon op zou moeten staan. Of de letter van een eerder in te drukken controllertoets die gewoon het ganse level op het scherm blijft hangen. Ik merkte daarnaast dat het spel wel eens durft vast te lopen én dat het zelfs kan crashen met bepaalde grafische kaarten van AMD wanneer Ray Tracing ingeschakeld wordt, maar dit is natuurlijk - en gelukkig - niet het eindstation.

Conclusie

Ook al blijkt de technische afwerking van de port nog niet helemaal afgerond, Ratchet & Clank: Rift Apart is nu al erg genietbaar op de pc. Dit keer zit de performantie meteen op het verwachte niveau, en dat geeft zeker terug hoop voor toekomstige pc-ports van PlayStation. De gameplay biedt zowel fun als uitdaging, het spel toont zich geregeld van zijn grappigste kant en de fantastische werelden doen eigenlijk nu al wegdromen naar een sequel: dit is een must-have.

Pro

  • Erg leuke gameplay
  • Uitdagende combat
  • Humor
  • Prachtige werelden en prima performantie
  • Ook voor de jongere spelers

Con

  • Stabiliteit kan zeker nog beter
  • Bugs
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

26 juli 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Platformer
  3. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Insomniac Games
  2. Nixxes Software

Uitgever

  1. PlayStation PC LLC
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan