Review: Moss: Book II Bundle

Het verhaal van Moss gaat al enkele jaren terug in de tijd, want reeds in 2018 verscheen de eerste game voor de PlayStation VR. Je weet wel, dat ding dat veel te omslachtig was om te installeren. Met de release van de PlayStation VR2 om de hoek, brengt ontwikkelaar Polyarc zowel Moss als Moss: Book II, dat pas vorig jaar werd gelanceerd, opnieuw uit. De Moss: Book II Bundle bevat beide games en ik ging er nogmaals mee aan de slag. Of het een verbetering is? Dat kom je te weten in deze review!

Februari is een maand waar ik lang naar heb uitgekeken. De reden is erg eenvoudig: de release van de PlayStation VR2 en bijgevolg ook de pak games die erbij komt kijken, waaronder first-party game Horizon Call of the Mountain. Uiteraard springen meer ontwikkelaars en uitgevers op de PlayStation VR2-kar, waarbij ook die van Moss en Moss: Book II. Twee schattige games van een bijzonder klein team dat het zonder monsterbudgetten moet stellen, maar – ik verklap het nu al – wel twee pareltjes wist af te leveren.

Moss 3.jpg


Verhaaltje voorlezen

Na de introductie in een boek, waarbij je de pagina’s zelf omdraait en een kleine inleiding krijgt van het verhaal, is het tijd om echt aan de slag te gaan. In Moss en Moss: Book II kruip je niet in de huid van het kleine muisje Quill, maar begeleid je haar als een of andere blauwe, lichtgevende entiteit. Je maakt kennis met haar aan de oever van een waterplas en de band lijkt direct gesmeed te zijn. Je krijgt dan de controle over het kleine knaagdier, waarna je haar de weg wijst naar het einde van het kleine level. Je hoort een bladzijde omgeslagen worden, waarna een tweede level zich ontvouwt. Je doorloopt de hele verhaallijn dus als een boek, terwijl de gameplay regelmatig wordt onderbroken om in dat wondere boek te bladeren. Daarbij wordt het narratief dan verder toegelicht, waardoor je een idee krijgt van wat er zich allemaal afspeelt in het schattig lijkende Moss-universum.

Het is moeilijk om Moss en Moss: Book II beu te geraken.


Quills kennismaking met de magische kracht die ze aan de oever tegenkwam, is er niet zomaar. Hoewel ze een nogal avontuurlijk individu is, heeft ze behoorlijk wat hulp nodig om haar missie te volbrengen. Haar oom Argus is in nood en alleen lijkt ze de wijde wereld, die zich ver buiten haar veilige nederzetting bevindt, niet aan te kunnen. Daar komt jouw hulp als geroepen, want hoewel je haar bestuurt, dien je zelf ook de omgevingen te manipuleren om doorgangen te vinden of een uitweg te bereiken. En alsof dat niet genoeg is, neem je het met Quill ook op tegen diverse vijanden die niet veel groter zijn dan haar (of toch niet allemaal).

Moss 2.jpg


Begeleiding voor Quill

De besturing is erg eenvoudig. De schattige Quill bestuur je met de linker duimstick, terwijl je haar ook acties kan laten uitvoeren of laten aanvallen. Daarnaast kan jij, als die magische entiteit, de omgeving manipuleren door middel van de nieuwe Sense-controller. Een standbeeld verplaatsen, een bouwwerk draaien of vijanden even in de greep houden … het kan allemaal. Door een combinatie van die zaken worden er doorgangen gecreëerd waardoor je met Quill de toegang tot een nieuw deel kunt bereiken. Het wordt leuker als je ook de vijanden van het muisje nodig hebt om die doelstelling te bereiken. Zo dien je die bizarre kevers, die elk wel een speciale vaardigheid hebben, te gebruiken om bijvoorbeeld op een platform te staan of schakelaars te bedienen.

Uiteraard blijven het vijanden en dien je hen nu en dan een kopje kleiner te maken. De kevers denken over Quill hetzelfde en dus is het niet onlogisch dat het kleine knaagdier gewond raakt. Gelukkig kan je haar genezen, al blijft ze daardoor wel enkele seconden stilstaan. Daardoor is ze vatbaar voor vijandelijke aanvallen. Het is dus altijd een afweging maken wanneer je aanvalt, wanneer je in de verdediging gaat en wanneer je eventueel de gezondheid aanvult van het heldhaftige hoofdpersonage.

Moss 1.jpg


Knapper dan ooit

Helaas zit het verhaal van Quill er snel op, want na zo’n twee en een half uur verschenen de credits in het eerste boek. Maar … beter twee en een half uur puur genieten dan vijf uur met tegenzin naar het scherm staren. En laat me eerlijk zijn; ik heb van elke seconde genoten! Moss: Book II doet het met meer dan vier uur aan gameplay een stuk beter en dat is een verademing. Daarnaast worden er in het tweede deel nieuwe elementen geïntroduceerd die het allemaal fris houden. Doordat beide games in een bundel zitten, ben je namelijk al snel geneigd beide games na elkaar te spelen. Dat was bij de release van Moss en Moss: Book II, waar enkele jaren tussen zaten, uiteraard niet het geval. Daardoor viel eventuele repetitie natuurlijk minder op.

Moss: Book II Bundle is schattig en een must play!


Quill is ontzettend schattig, het verhaal wordt leuk gebracht en de puzzels zijn bijzonder leuk bedacht. Daarnaast ziet het er grafisch beter dan ooit tevoren uit met dank aan de PlayStation VR2. Alles ziet er dankzij de 4K-resolutie een stuk scherper uit. Vooral bij Moss: Book II viel het me op, want hoewel de game pas vorig jaar werd uitgebracht, vermeldde ik in mijn Moss: Book II-review dat de graphics er wat gedateerd uitzagen. Dat is nu gelukkig niet meer het geval! Daarnaast zorgt de nodige achtergrondmuziek voor de juiste sfeer. En dan moet ik mijn best doen om minpunten te vinden voor de game van ontwikkelaar Polyarc. Dat wordt een moeilijke opgave, want veel meer dan het vroegtijdig zien van de credits kan ik echt niet bedenken. Conclusie: geen monsterbudgetten voor Moss, maar wel een schattige score!

Conclusie

Ik keek destijds lang uit naar Moss en de verwachtingen werden jaren geleden ingelost. Hetzelfde geldt voor Moss: Book II dat vorig jaar uitkwam voor PlayStation VR. Met de release van de PlayStation VR2 keek ik nogmaals uit naar beide games, ook al heb ik ze beide reeds uitgespeeld. De verwachtingen die ik had, zijn zonder veel problemen ingelost op de PlayStation VR2. Het is allemaal een stuk knapper, je wordt nog meer in de wereld gezogen ... Zonder twijfel ga ik binnenkort nog eens doorheen beide verhalen, al is het maar om de gemiste verzamelobjecten te zoeken. Dat ik daarbij nog eens al het wonderlijke uit Moss voorgeschoteld krijg, neem ik er erg graag bij.

Pro

  • Erg mooie en gedetailleerde wereld
  • Bijzonder leuke puzzels
  • Manier van verhaalvertelling

Con

  • Twee korte games
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5
  2. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. PlayStation VR
  5. PlayStation VR2

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Polyarc Games

Uitgever

  1. Polyarc
 
Terug
Bovenaan