Review: Horizon Call of the Mountain

Na de release van Horizon Forbidden West begin vorig jaar, wordt volgende week het Horizon-universum nog eens uitgebreid. Deze keer is de eer weggelegd voor PlayStation VR2-game Horizon Call of the Mountain. Dit moet zowat dé launchgame worden die dient als tech demo voor de PlayStation VR2. Aloy wordt deze keer wel achterwege gelaten als hoofdpersonage. Zorgt vervanger Ryas voor een onvergetelijke ervaring? Je komt het te weten in deze review.

Om Horizon Call of the Mountain aan te schaffen, heb je momenteel slechts twee opties. Ofwel betaal je 69,99 euro in de PlayStation Store, ofwel koop je de game samen met de PlayStation VR2 aan en betaal je slechts 50 euro. Inclusief de PlayStation VR2 komt de prijs op 649,99 euro. Een serieuze hap uit het budget, maar zoals de review van de PlayStation VR2 uit de doeken doet, is dat nog relatief.

Horizon 1.jpg


De wereld van de Carja

Geen Aloy als hoofdpersonage in deze spin-off deze keer, maar je kruipt nu wel figuurlijk in Ryas zijn huid. Deze mannelijke ex-soldaat (ex Shadow Carja) is van zijn voetstuk gevallen, gevangen genomen en ontsnapt uiteindelijk in het begin van de game. Je wordt namelijk op een bootje vervoerd die een rustige rivier afvaart. In deze openingsscène kun je, naast het luisteren naar wat je twee begeleiders te zeggen hebben, genieten van prachtige omgevingen. Diverse robots, waaronder een gigantische Tallneck en een Stormbird, passeren de revue. Uiteraard zijn er ook Watchers die de boel verkennen. Het zijn deze vervelende beesten die het bootje na verloop van tijd opmerken, waarna het onvermijdelijke gebeurt. Je twee begeleiders gaan de confrontatie aan, waarna je weet te ontsnappen. Je eerste stappen in de PlayStation VR2-wereld worden gezet.

Horizon Call of the Mountain toont wat de PlayStation VR2 in z'n mars heeft.


Met beide Sense-controllers ga je op verkenning. De duimstick op de linkse controller gebruik je om je te verplaatsen, de rechtse controller om je te draaien. Rondkijken doe je uiteraard met je hoofd, aangezien je middenin een prachtige 3D-wereld zit. De eerste stappen in de wereld van de Carja doen eigenlijk wat dienst als tutorial. Zo leer je vooruit te lopen, te draaien en kun je voorwerpen opnemen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een tamboerijn om wat muziek te maken of een fakkel die je aan kunt steken in een kampvuur? Niet veel later volgt het eerste klimwerk. Ryas is namelijk een ervaren klimmer en er staan bijgevolg heel wat hoogteverschillen op het programma. De titel Call of the Mountain maakte dit eigenlijk al duidelijk.

Horizon 2.jpg


Klimmen naar de top

Het klimmen gaat behoorlijk vlot. Dit doe je uiteraard met je twee Sense-controllers in de hand. De triggers op de controller dienen om iets vast te grijpen, waarna je zelf een klauterbeweging moet maken. Dit werkt verrassend vlot, al vind ik wel dat de rotswanden, ladders en dergelijke soms heel dicht bij het gezicht komen, waardoor het zicht beperkt wordt. Uiteraard bestaat de game niet continu uit het beklimmen van hoogtes, maar dien je af en toe de confrontatie aan te gaan met de diverse ijzeren gevaartes die de Horizon-franchise kent. Je eerste gevecht vindt al vroeg in de game plaats tegen een Watcher, waarbij de basis van gevechten aangeleerd wordt. Zo dien je regelmatig de aanvallen van de machines te ontwijken. Al snel vormen ook Glinthawks en een stuk grotere machines een bedreiging. Dat ze niet allemaal even gemakkelijk neergehaald kunnen worden, spreekt voor zich.

Iets verder in de game leer je dat je ook de zwakke punten van machines kunt weergeven, waarna je met je pijl en boog op die onderdelen kunt mikken. Net zoals dat in de andere twee Horizon-games het geval is, worden die zwakke punten dan kapot geschoten waarbij dan grotere schade aan de robot wordt toegediend. Alsof dat niet genoeg is, kun je ze ook te lijf gaan met meer dan de standaard pijlen. Zo leer je onder andere vuurpijlen maken en aangezien sommige machines hun zwakte vuur is, kun je de uitkomst al raden. Je krijgt die gevaartes dan veel sneller neer. Het aangaan van die gevechten kan best vermoeiend zijn, aangezien je voor elke pijl die je wil afschieten opnieuw over je schouder moet grijpen. Bij de grotere ijzeren beesten schiet je toch enkele tientallen pijlen af ...

Horizon 3.jpg


Geen uitgestrekte wereld

In tegenstelling tot de voorgaande twee games, heb je in Horizon Call of the Mountain amper vrijheid. Op zich is dat ergens logisch, want niemand heeft zin om in VR-modus een erg uitgestrekte wereld te doorkruisen aan een slakkengangetje. In plaats daarvan volg je als Ryas een lineair pad waarbij je een beetje kunt verkennen, heel regelmatig de hoogte ingaat en zo nu en dan getrakteerd wordt op boeiende gevechten. Ook kun je aan het knutselen gaan waarbij je dan betere uitrusting verkrijgt. Qua lengte valt deze game in het niets vergeleken met de twee vorige spellen. Daar waar je enkele tientallen uren zoet was om alles te ontdekken, scrollen de credits van Horizon Call of the Mountain in een achttal uur al over je scherm. Toch weet deze nieuwe game te boeien en is het de moeite waard om in huis te halen, al zal de prijs van zeventig euro veel gamers afschrikken, en terecht trouwens.

Ga je de confrontatie aan met de ijzeren gevaartes?


Daar waar de verhaallijnen van zowel Horizon Zero Dawn als Horizon Forbidden West ons meermaals bij de keel grepen, is dat in Horizon Call of the Mountain minder het geval. Ryas zijn doen en laten boeit gewoon een stuk minder dan de avonturen die we tweemaal met Aloy meemaakten. De gevechten met de enorme gevaartes zijn echter wél imposant, maar qua verhaal gebeurt er zelden iets spannends. Gelukkig heeft het spel genoeg andere toffe elementen aan boord, waaronder het craften van gereedschap zoals een pikhouweel om je ding te doen op ijswanden en een grab caster waarmee je grotere afgronden overbrugt. Meer hoef ik niet te verklappen, want de rest is aan jou om te ontdekken. Succes, strijder!

Conclusie

Horizon Call of the Mountain is een van de meer dan dertig launchgames voor de PlayStation VR2, maar ook de enige waarvan Sony uitgever is. De focus ligt dus volledig op deze titel en dat is duidelijk merkbaar. De omgevingen zijn prachtig, de vele machines zijn imposant en de gevechten die je ermee moet aangaan indrukwekkend. Even uitgebreid als de vorige twee games is het niet. Ryas neemt je mee op een lineair verhaal waarbij je niet veel vrijheid hebt, maar waar je wel toffe elementen voor de boeg hebt. Het verhaal boeit wat minder, maar de positieve punten maken dat meer dan goed. Helaas moet je er wel 70 euro voor ophoesten.

Pro

  • Prachtige wereld
  • Werkt heel inventief
  • Imposante gevechten
  • Nieuwe elementen

Con

  • Kan belastend zijn
  • Verhaal stelt niet zoveel voor
  • Prijs
8

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5
  2. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5
  2. PlayStation VR2

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Firesprite Ltd.
  2. Guerrilla Games

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Terug
Bovenaan