Review: Moss: Book II

Het is alweer even geleden dat ik nog met een PlayStation VR-game aan de slag ging. Dat toestel heeft zich in principe nooit terugbetaald, want het aantal noemenswaardige games voor dat stuk hardware is beperkt. Toch zal ook de PlayStation VR2 op de eerste dag in huis komen. Tot die tijd zal ik het moeten doen met de huidige PS VR-spellen en gelukkig is daar zopas weer eentje bijgekomen: Moss: Book II.

Het eerste spel, Moss, verscheen in 2018 voor PlayStation VR en sinds eind maart is opvolger Moss: Book II beschikbaar. Het team van Polyarc wachtte dus niet tot de nieuwe PlayStation VR wordt gelanceerd. Dat zorgde ervoor dat ik de VR-bril nog eens mocht afstoffen, mij door de kabels moest banen om het apparaat aan te sluiten en mij een DualShock 4-controller moest aanschaffen. Ja, ik had mijn twee controllers twee weken ervoor verkocht, er niet aan denkende dat PS VR-games niet compatibel zijn met de controllers voor PlayStation 5.

Moss 1.jpg


Opnieuw op groots avontuur

Moss is voor mij nog steeds een van de beste PlayStation VR-games en destijds ook een van de mooiste. Net om die redenen keek ik hard uit naar de release van de nieuwe telg. In Moss: Book II krijg je net als in het eerste deel opnieuw de controle over het kleine, maar dappere muisje Quill. Het verhaal borduurt voort op waar we zijn geëindigd na het eerste deel. Via een sprookjesboek kom je meer te weten over wat er nu weer precies aan de hand is en hoe het opgelost kan worden. Opnieuw is Quill hier het belangrijkste gegeven, aangevuld door de speler die als een soort god neerkijkt op wat het muisje allemaal uitspookt. Jij als speler beleeft samen met het schattige knaagdier een fantastisch nieuw avontuur dat het op alle vlakken, behalve het grafische dan, een stuk beter doet dan de voorganger.

Moss: Book II doet het op alle vlakken beter.


Je helpt Quill een weg banen door kleine hordes aan vijanden en een aantal omgevingspuzzels. Dit gebeurt in grootstere omgevingen, waardoor je nog meer bekijks hebt. De wereld is prachtig weergegeven, zit vol details en een aantal zaken om te ontdekken. Er wordt dus een beetje aangespoord om alle hoekjes en kantjes te verkennen, al is dat absoluut geen must om het verhaal te vervolledigen. Helaas is het avontuur weer veel te snel voorbij. Na zo'n vijf uur heb je alles gezien, al moet ik hierbij wel vertellen dat dit meer dan het dubbele is dan bij het eerste spel. Naar mijn mening mag het nog altijd een stuk langer, al heb ik dat altijd bij spellen die ik als schitterend ervaar.

Moss 2.jpg


Puzzels zijn geen breinbrekers

Op vlak van schaal en speelduur doet Moss: Book II het dus een stuk beter en ook qua interactie is er deze keer nog meer te beleven. Daar waar je eerst enkel een zwaard kon hanteren om de vele kevers en andere vijanden in mootjes te hakken, heeft Quill hier na verloop van tijd meer keuzemogelijkheden. Naast een zwaard komen ook een hamer en een mes dat je als boomerang door de lucht gooit aan bod. Deze nieuwe wapens zijn nodig om de diverse vijanden te lijf te gaan, want elk hebben ze hun eigen sterktes en zwaktes. Gelukkig kun je als 'god' een handje toesteken door bijvoorbeeld een bepaalde vijand vast te houden waardoor Quill er volop kan meppen. Ook voor diverse omgevingspuzzels heb je die nieuw verworven objecten nodig om bijvoorbeeld hendels op afstand te bedienen. Een leuke toevoeging!

Die puzzels zijn opnieuw tof maar nogal simpel, op enkele uitzonderingen na. Veel meer dan wat objecten verplaatsen, aan een hendel te trekken en de vijanden gebruiken om plateaus te bedienen zit er niet in. Het vergt niet bijzonder veel denkwerk, maar is heel toegankelijk en best amusant. Zoals eerder gezegd heb je voor sommige puzzels een van je nieuw verworven wapens nodig, wat dit gegeven toch een upgrade geeft tegenover de originele Moss. Als ik dan toch een minpunt moet geven, dan is het de verouderde technologie die het PlayStation VR-toestel toch al is. Grafisch is de game nog steeds erg knap naar VR-normen, maar kan het niet meer mee met de huidige standaard. Op dat vlak ben ik heel benieuwd naar wat de PlayStation VR 2, en eventueel Polyarc als ontwikkelingsstudio, te bieden zullen hebben.

Conclusie

Moss: Book II doet het op alle vlakken beter dan de voorganger. Het tweede deel is grootser, langer, biedt meer variëteit en meer. Helaas kan het op vlak van graphics eigenlijk niet meer mee met de huidige standaard. Verwacht je in Moss: Book II opnieuw aan een groots avontuur, toffe nieuwe wapens, interessante puzzels en een heleboel gevechten. Quill blijft een van m'n lievelingetjes.

Pro

  • Schitterende wereld
  • Meer mogelijkheden
  • Dit is waarvoor VR dient
  • Langer en grootser dan deel één

Con

  • Graphics verouderd
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

31 maart 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation VR

Beschikbaar op

  1. PlayStation VR

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Polyarc Games

Uitgever

  1. Polyarc
 
Terug
Bovenaan