Review: Lumberhill

Partygames zijn een van de belangrijkste redenen om een Switch te kopen. Gezellig een potje Mario Party of Overcooked spelen samen met vrienden of familie op de bank, fun verzekerd. Of je nu tracht om zoveel mogelijk punten te scoren of je probeert zoveel mogelijk chaos te veroorzaken, de Switch staat garant voor onvergetelijke en hilarische momenten. Lumberhill van indiestudio 2BIGo is een kleine partygame, gemaakt door vier Poolse enthousiaste ontwikkelaars, die vorig jaar uitkwam op pc en die nu zijn weg vindt naar de Switch. Heeft Overcooked een waardige tegenstander of spreken we over een gemiste kans?

In Lumberhill speel je een houthakker die bomen moet hakken en dieren redden. In vier minuten moet je een aantal opdrachten vervullen in steeds moeilijkere omstandigheden. Waar je in het begin vrij eenvoudig alle opdrachten kunt vervullen, wordt de moeilijkheidsgraad telkens aanzienlijk verhoogd. Van vuur, gevaarlijke haaien, piraten tot vervelende apen, de uitdaging om voldoende punten te scoren, stijgt na elk level. Er komt telkens wel het nodige denkwerk aan te pas. Ga je eerst de brug bouwen of red je eerst een aantal dieren? Keuzestress gegarandeerd en vaak druk je op de herstartknop om toch een andere tactiek uit te proberen. In totaal zijn er vier verschillende werelden, het Bos waar je schapen moet redden, Azië waarin panda’s de bedreigde diersoort zijn, Hawaï waar varkentjes en haaien je aandacht vragen en Dino World met … dino’s uiteraard. Als laatste is er een groot level, Ark, waarin alle werelden samenkomen. In totaal zijn er 54 levels, er is zeker voldoende verscheidenheid voorzien, maar ergens voelt het toch als iets te weinig. Nog enkele extra werelden zouden de game echt af maken.

Lumberhill 2.jpg


Houthakken en meer

In elk level moet je trachten een aantal punten te scoren door dieren te redden of bomen om te hakken en naar de zagerij te brengen. Je kan telkens drie sterren verdienen plus een bonus als je hierbij een specifieke opdracht hebt volbracht, zoals niet vallen of niet in het water belanden. Na enkele sterren te hebben verzameld, speel je nieuwe characters en levels vrij. De humor vind ik absoluut geslaagd. De characters en dieren zijn telkens zeer grappig, van Zeus tot een clown of de Kerstman, alles is zeer mooi en goed afgewerkt. Het niveau van Overcooked wordt zeker behaald.

Met vier personen komt Lumberhill pas echt tot z'n recht.


Een partygame zoals Lumberhill wordt uiteraard het liefst gespeeld met meerdere spelers. Maar ook als solo speler kon ik genieten van de uitdaging. Een belangrijk verschil met Overcooked waar ik solo toch minder plezier beleefde. Samen met mijn dochter van negen heb ik een aantal levels tot een goed einde gebracht. Ondanks de moeilijkheid scoorden we toch redelijk wat sterren. Naarmate het niveau steeg, kwamen natuurlijk de gekende frustraties naar boven. Online spelen is natuurlijk ook een mogelijkheid. Het liefst wordt Lumberhill gespeeld met vier personen, zo komt de game het best tot z'n recht en is chaos absoluut verzekerd. De makers hebben ook een Versus-modus (PVP) voorzien waarbij de ene speler de houthakker is en de andere speler bijvoorbeeld de dino die de houthakker het leven zuur maakt. Een zeer geslaagde modus die tot chaos en hilariteit zorgde, zolang mijn dochter de dino mocht spelen. Vooral deze Versus-modus zal zorgen voor onvergetelijke momenten of … ruzies.

Lumberhill 1.jpg


Knap afgewerkt

De levels zien er telkens mooi en kleurrijk uit, geen enkele bug of gamecrash heeft het plezier bedorven. De volledige game is eigenlijk prima afgewerkt. De levels zijn gevarieerd en uitdagend en dieren zijn mooi en schattig. Ook op vlak van geluid zit alles goed in elkaar, geen bombastische muziek maar vrolijke deuntjes die blijven hangen. Wel is het aangeraden om op een televisie te spelen. Het scherm van de Switch zelf is voor mij te klein. De uitdaging ligt soms vrij hoog waardoor nauwkeurigheid en precisie vereist zijn om hoge scores te behalen. Al te vaak viel ik uit de wereld omdat de landing van een sprong op het kleine scherm moeilijk is om in te schatten. De controls zijn eenvoudig waardoor zelfs niet-gamers gemakkelijk kunnen meedoen.

Conclusie

Het is vrij duidelijk, de mosterd werd bij Overcooked gehaald. De succesformule werd verder uitgebreid met een zeer geslaagde Versus-modus en het gebruik van grappige dieren en kleurrijke werelden. Hierdoor spreken we van een zeer geslaagde partygame. De moeilijkheidsgraad ligt soms te hoog en handheld is zeker niet aan te raden. Een paar extra werelden zouden het plaatje afmaken. Al bij al is Lumberhill een kwalitatieve partygame die in het rijtje mag staan tussen Overcooked en Moving Out.

Pro

  • Kleurrijke wereld en schattige dieren
  • Fun voor twee en meer …
  • En ook solo
  • Versus mode

Con

  • Iets te weinig werelden
  • Handheld-scherm te klein
  • Wisselende moeilijkheid
8

Over

Beschikbaar vanaf

15 april 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Party

Uitgever

  1. All in! Games
 
Terug
Bovenaan