Review: Llamasoft: The Jeff Minter Story

Shigeru Miyamoto. John Carmack. Hideo Kojima. Todd Howard. Individuen met een gerenommeerde en wereldwijde faam. Zij zijn bijlange niet de enigen met een alom geprezen geschiedenis, maar ondanks dit gegeven heeft deze industrie (net als andere vormen van entertainment) een probleem omtrent zulke bekendheid. Erbarmelijke werkcondities wegens stijgende ambities bijvoorbeeld, wat de massale ontslagen sinds 2023 (ongeacht de lengte van iemands loopbaan) jammer genoeg bewezen. Daarnaast zijn er ook vele ontwikkelaars met een net zo toegewijde carrière als de bovenstaande personen, soms met even illustere mijlpalen, die toch amper in de spotlight belandden. Hebben een aantal van zulke figuren dan plankenkoorts, of weigeren ze eerder zo’n hogere graad van publiciteit? Zoiets verder bespreken bewaar ik voor een andere keer, want triestiger is dat de langdurige inspanningen van de gemiddelde dev niet voldoende geapprecieerd worden. Zelfs tijdens grote evenementen in het teken van videospellen; zie bijvoorbeeld hoe weinig screentime de winnaars doorgaans krijgen tijdens The Game Awards …

Mijn punt zijnde? Ik zou graag meer rubrieken zien zoals de documentaires van Noclip, in-game commentaar à la Valve’s titels, of momenten zoals deze waar “industrie iconen” uit de vroegste jaren van het medium op z’n minst worden erkend. Informatieve kijkjes over hoe titels conceptueel tot stand kwamen, de omstandigheden die ertoe leidden, enzovoort. Dit is het fundamentele begrip dat de geboorte gaf aan de Gold Master Series; een recent initiatief, gecultiveerd door gepassioneerde retro-specialisten. Digital Eclipse liet een puike eerste indruk achter met The Making of Karateka, maar ze produceerden eveneens sublieme eindresultaten met (onder meer) met het niet-verwante Atari 50: The Anniversary Celebration. Hun volgende opgave? Een hulde waar één van Engelands meest excentrieke ontwikkelaars centraal staat, hoewel de meesten hem niet als een ster zullen beschouwen.


“Kinda rock star-ish, kinda hippy-ish”

Jeff Minter luidt zijn naam. “Niet bepaald een Brit met een gelijkaardige status als de gebroeders Stamper (Rare) of Houser (Rockstar Games),” zullen de kenners onder ons misschien denken. Toch is Minter noemenswaardig, want hij experimenteert al sinds 1979 met games, gevolgd door z’n commerciële debuut in 1981. Hij toont tot op heden nog altijd een gedreven interesse in dit vak, terwijl hij meestal in z’n ééntje blijft brainstormen. Materiaal dat tientallen jaren omvat, met nota bene een uitzonderlijke stijl! Psychedelische visuals, vaak overladen met trippy geluidseffecten en/of soundtracks, plus een overvloed aan dieren. Zo’n combinatie definieert de arcadey smaken van de man in kwestie en vandaag de dag kunnen we verkondigen dat hij geregeld treffende ervaringen uit z’n humoristisch brein wist te plukken.

Materiaal dat tientallen jaren omvat, met nota bene een uitzonderlijke stijl!


Eén van de redenen waarom een Llamasoft-compilatie ‘gerechtvaardigd’ is, laat staan dat een aanzienlijke portie hiervan oorspronkelijk op inmiddels antieke hardware verscheen. Het bewaren van games draait namelijk niet alleen rondom het herinneren en tevens herdenken ervan, want je hoort ze natuurlijk ook te spelen. Titels die van de Commodore VIC-20, Sinclair ZX81 en dergelijke uitgestorven apparaten afstammen, worden zelden geëmuleerd en de kans voor een fatsoenlijke revisie is nóg kleiner. Toegang krijgen tot relikwieën die zo goed als nooit worden tentoongesteld, heeft op zich een enorme waarde, vooral wanneer een firma zoals Digital Eclipse hun beste beentje voorzet om obscuriteiten zorgvuldig te eerbiedigen.


Palpably Yak

Hoewel een deel van zijn vroegste werk “voelbaar kak” is – Minters woorden, niet zozeer de mijne! – en overduidelijke kopieën bevat, blijft het traject van zulke spellen interessant. Omdat Digital Eclipse een interactief archief op poten zette, kun je in dit project een graduele evolutie bezichtigen en zelfs eigenhandig aan de tand voelen. Her en der komt er ook wat leuke trivia te pas, zoals dat het geval was met Bomber. Dat het (afhankelijk van de regio) verschillende namen droeg, zou alles behalve een kop in de krant zijn, en toch kwam het destijds onder vuur te liggen. Aanvankelijk heette het spel namelijk Bomb Buenos Aires en hiermee uitte Minter een satirische veroordeling voor de schandalige invasie van de Falklandeilanden. Attack of the Mutant Camels daarentegen ontstond nadat Jeff een recensie van Star Wars las die de AT-AT Walkers als “robotische kamelen” beschreef.

Digital Eclipse heeft met dit innovatief idee opnieuw goud in hun handen!


Zulke anekdotes met daarbovenop de geestige inzichten van ‘the man of the hour’ vullen alvast de in-game tijdlijnen die de carrière van Minter onder de loep nemen. Tegelijkertijd worden wij als ‘spelende toeschouwer’ herhaaldelijk blootgesteld aan pakweg fragmenten van interviews, de iconische covers van artiest Steinar Lund, de originele notities omtrent het ontwerp van een game, enzovoort. Dit soort systeem gunt ons een blik van hetgeen dat Jeff Minter door de jaren heen meemaakte, met de opportuniteit om een relevante versie van een game (of een muzikale light synthesizer) naar hartenlust uit te proberen. Digital Eclipse heeft met dit innovatief idee opnieuw goud in hun handen!


Colorspace Memorabilia

Slimme overwegingen zijn één ding, maar dit kon Digital Eclipse geheel teniet doen als men dit pakket slecht uitwerkte, ongeacht hun beste bedoelingen. Men kon bijvoorbeeld de emulatie verprutsen, waarmee de firma in het verleden soms lichtjes struikelde, maar gelukkig merkte ik weinig problemen op. Al zeg ik dit als iemand die zoiets in dit geval niet accuraat kan beoordelen: mijn perspectief betreffende zowel de hardware als de games is eerlijk gezegd beperkt. Wat ik wél ten volle op prijs stelde, los van m’n onwetendheid, waren de optionele aanpassingen in het Game Settings-menu. Onder meer de snelheid van Tempest 2000’s interne game logica mogen we overclocken om zo framerate drops te reduceren, en je kan een ‘moderne’ besturing voor de dungeon crawler 3D3D activeren.

Digital Eclipse koesterde klaarblijkelijk veel ontzag en respect voor de stukken erfgoed die hen werd overhandigd ...


Bijlange niet de enige voordelen qua situationele extraatjes, en Digital Eclipse paarde dit bovendien met wijdere luxes zoals algemene knoppenconfiguratie, een Rewind-functie en snellere laadtijden. De strakke menu’s helpen overigens om moeiteloos door de inhoud van dit uitgebreide assortiment te bladeren, inclusief scans van handleidingen en 3D-replica’s van de cassettes waarop x of y spel toen werd opgeslagen. Digital Eclipse koesterde klaarblijkelijk veel ontzag en respect voor de stukken erfgoed die hen werd overhandigd en ik kan me moeilijk inbeelden wie de complete essentie van Llamasoft beter in beeld zou kunnen brengen. Het enige waar ik over kan klagen, is dat het gloednieuwe Gridrunner Remastered – een exclusieve aanwinst à propos – soms bleef hangen, en dat de video playback (van interviews et cetera) sporadisch vertraagde. Zulke haperingen verdwenen echter zodra ik het boeltje even terugspoelde; praktisch een non-issue dus, maar liefst iets dat Digital Eclipse zou onderzoeken…

Conclusie

Llamasoft: The Jeff Minter Story presenteert een contrast van twee realiteiten. De altijd ontspannen Jeff Minter houdt van wat hij gedurende vier decennia (en tellende) schiep, maar ik ga akkoord met wat de legendarische dierenliefhebber zelf zei. Hun kwalitatieve lat ligt volgens hedendaagse standaarden niet exact hoog, ook al compenseert de aanwezigheid van 43 games dit enigszins. Digital Eclipse daarentegen haalde hun best mogelijke verpakking uit de kast, want ze schotelden een re-release voor waar de meeste retro-titels slechts over durven dromen. De firma overdreef niet toen ze beweerden dat ze een interactief archief wouden samenstellen en ze kozen iemand wiens catalogus een unieke visie uitstraalt! Deze hommage is een heuse maaltijd waar zowel fans als de niet-ingewijden van zullen smullen, mits je te weten wilt komen hoe zoiets in de metaforische keuken wordt voorbereid. Dat proces is nu eenmaal de voornaamste attractie. Heb je de smaak daarna te pakken, dan raad ik simultaan Minters beste creaties aan, zoals Akka Arrh, POLYBIUS en nog veel meer!

Pro

  • Het soort huldebetoon dat andere firma's gerust mogen nabootsen
  • De aandacht die men aan de kleinere details besteedde
  • Het immense totaalaanbod van 43 projecten ...
  • Schijnbaar nauwkeurige emulatie met handige instellingen

Con

  • Niet alle retro-games houden in het huidige klimaat stand
  • Gridrunner Remastered bleef soms hangen (lees: een 'game freeze')
  • ... hoewel specifieke obscuriteiten helaas verloren zijn
  • Voorlopig geen fysieke exemplaren
8

Over

Beschikbaar vanaf

13 maart 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Retro

Ontwikkelaar

  1. Digital Eclipse
  2. Llamasoft

Uitgever

  1. Digital Eclipse
 
Terug
Bovenaan