Review: Heroes of Might & Magic: Olden Era

• Onderwerp starter Onderwerp starter LezZ
  • Startdatum Startdatum
Er zijn van die games die je niet gewoon speelt, maar die een stukje van je jeugd vormen. Voor mij was dat Heroes of Might and Magic. Mijn eerste pc - een beige bak die meer lawaai maakte dan hij sterk was - kon net genoeg kracht opbrengen om HoMM te draaien. Er kwamen genoeg frames op dat dikke CRT-scherm om me verliefd te laten worden op turn‑based strategy. Dertig jaar later is het genre geëvolueerd, maar de essentie is onveranderd: rust, planning, keuzes die tijd vragen. En precies dat brengt Olden Era terug.

Vanaf het moment dat ik dat eerste spel opstartte en de kaart zag, voelde het alsof ik opnieuw aan de keukentafel zat, wachtend tot mijn broer eindelijk zijn beurt had gedaan. Het ritme van dagen, weken en maanden, de vertrouwde opbouw van een leger, het verkennen van een wereld vol beloftes. Olden Era ademt die klassieke magie zonder te proberen hip of snel te zijn. In een tijd waarin games je elke tien seconden willen belonen, is het bijna verademend om weer een spel te spelen dat geduld vraagt.

HoMMOldenEra-01.jpg

Een wereld die voelt als thuiskomen​

Olden Era speelt zich af op het continent Jadame en introduceert zes facties: Temple, Necropolis, Sylvan, Dungeon, Hive en Schism. Elk met hun eigen stijl, hun eigen sfeer en hun eigen manier van spelen. Het voelt vertrouwd, maar nooit ouderwets. De inspiratie uit Heroes III is duidelijk aanwezig, maar het spel durft ook nieuwe ideeën te omarmen.

Wat me vooral opviel, is hoe goed de balans zit tussen nostalgie en vernieuwing. Zo kun je faction laws invoeren die je economie of leger subtiel beïnvloeden. Het zijn kleine keuzes met grote gevolgen, en ze geven je het gevoel dat je echt een rijk bestuurt. De wereld ontvouwt zich langzaam, stap voor stap, zoals vroeger, maar met moderne finesse. Ze geven je het gevoel dat je beslissingen echt gewicht hebben en dat er verschillende manieren zijn om het spel te spelen.

Strategische diepgang die je tijd waard is​

Olden Era is diep. Soms zelfs verrassend diep. Focus Points, Law Points, heldenbuilds, unit abilities, positionering, resource management; het spel geeft je een enorme gereedschapskist, maar verwacht ook dat je ermee leert werken. Dat kan overweldigend zijn, zeker in de eerste uren, maar zodra de systemen beginnen te klikken, opent het spel zich volledig.

Een zeldzaam strategiespel dat je vertraagt en je tegelijk volledig meesleept.

Wat ik bijzonder waardeer, is dat het spel je vrijheid geeft om je held te bouwen zoals jij dat wil. Wil je een tactische mastermind die elke beurt abilities kan activeren? Dat kan. Wil je een brute krachtpatser die zijn leger bufft tot het absurde? Ook mogelijk. Maar die vrijheid komt met verantwoordelijkheid. Slechte keuzes worden afgestraft, en soms voelt het alsof je build je hele run bepaalt. Dat hoort bij het genre en Olden Era omarmt dat zonder compromis.

Klassieke gevechten met een moderne scherpte​

De gevechten spelen zich af op een hexagonaal slagveld en blijven trouw aan de klassieke formule. Drie aanvalstypes, melee, long reach en ranged, zorgen voor duidelijke tactische keuzes. De AI is verrassend slim en gebruikt positionering en spreuken op manieren die je dwingen om vooruit te denken, waardoor zelfs vroege gevechten spannend blijven.

Exploratie is heerlijk, al word je soms bewust beperkt door sterke vijanden die je pas later kunt verslaan. Dat voelt soms frustrerend, maar het past binnen de filosofie van het spel. Eerst opbouwen, dan uitbreiden. Het is een langetermijnstrategie, geen sprint. De heldenprogressie voelt eveneens vertrouwd: vaardigheden kiezen, attributen verdelen, je held langzaam vormen tot een strategische kracht. Het systeem is diep genoeg voor veteranen, maar toegankelijk voor nieuwkomers die voor het eerst in de wereld van HoMM stappen.

Modes die de toon zetten​

Olden Era biedt vier hoofdmodi: Arena, Classic, Single Hero en Scenarios. De arena‑modus is ideaal voor snelle sessies, terwijl Classic en Scenarios de traditionele HoMM‑ervaring bieden. De campagne zet je in de schoenen van Gunnar de Minotaur, en vormt een mooie introductie tot de wereld en de mechanics.

Hotseat, wat in de preview nog niet beschikbaar was, is nu wel aanwezig, en dat alleen al maakt me gelukkig. Het idee dat ik opnieuw een muis kan doorgeven, al is het digitaal via Remote Play, voelt als een klein stukje jeugd dat terugkomt. Mijn broer zal waarschijnlijk niet meer fysiek langskomen om beurtelings te spelen zoals vroeger, maar misschien kunnen we die nostalgie toch nog eens digitaal herbeleven.

Conclusie

Olden Era is precies wat ik persoonlijk hoopte dat het zou zijn: een moderne ode aan een klassieker. De sfeer, de muziek, het tempo, de strategische diepgang. Alles voelt alsof het gemaakt is door mensen die begrijpen waarom Heroes of Might and Magic zo’n iconische reeks is.
Mijn verwachtingen zijn ingelost, en meer dan dat: ik heb opnieuw gevoeld waarom ik ooit verliefd werd op dit genre. Het spel vraagt geduld, planning en aandacht. Het beloont niet elke seconde, maar elke beslissing, en dat is precies waarom het zo goed werkt voor mij.
Voor wie de magie van vroeger wil herbeleven of wie wil ontdekken waarom deze reeks zo’n legendarische status heeft: Olden Era is de titel om in huis te halen. Er is tevens een demo beschikbaar indien je twijfelt of dit spel voor jou is. Ik kan alleen maar aanraden om deze zeker eerst eens te testen en zelf aan te voelen of het tempo jou ligt.

Pro

• Brengt de klassieke Heroes sfeer overtuigend terug
  • Sterke tactische gevechten met slimme AI
  • Veel vrijheid in heldenbuilds en strategische keuzes

Con

• Complexiteit kan overweldigend zijn in het begin
  • Sommige systemen zijn minder duidelijk uitgelegd voor beginners
8

Over

Beschikbaar vanaf

30 april 2026

Gespeeld op