Review: Dragon Quest Treasures

Wie bekend is met de Dragon Quest-reeks weet dat het JRPG's zijn met een typische stijl. De reeks gaat al even mee en dat is een serieus understatement. Al sinds 1986 op NES, het Nintendo Entertainment System, en sindsdien niet meer weg te denken. Tot 2005 wel uitgebracht onder de naam Dragon Warrior in de westerse wereld, wegens te veel gelijkenissen met een tabletop RPG genaamd DragonQuest. Er zijn ook verschillende manga, anime en boeken verschenen van deze populaire reeks.

Dragon Quest Treasures neemt ons in deze spin-off mee naar de jeugd van Erik en Mia, twee belangrijke personages uit Dragon Quest XI. Ze gaan op zoek naar schatten, met de hulp van goedaardige monsters die ze moeten rekruteren. Wie al een gelijkenis met een andere bekende franchise denkt te herkennen, slaat de bal alvast mis, want hier vecht je samen met je monsters en klaren ze niet alleen de klus. Een lichte, toegankelijke RPG, maar ook leuk voor volwassenen.

Vikingen op zoek naar schatten

Het verhaal start met Erik en zijn zus Mia, twee weeskinderen op een Vikingschip. Ze dromen dan al van een leven als schattenjagers. Op een nacht worden ze meegenomen naar het mysterieuze land Draconia, door twee wezens genaamd Porcus en Purrsula. Dit onbekende en mysterieuze land zou een legendarische plaats zijn vol geheimen en vooral schatten om te ontdekken. Het lijkt er dus op dat hun droom werkelijkheid is geworden.

Draconia ontdekken kunnen ze als kinderen niet alleen, gelukkig krijgen ze al snel hulp van verschillende vriendelijke monsters. Die blijken zeer handig te zijn en doen niet alleen dienst als vervoersmiddel, om te zweven over afgronden of om hoog te kunnen springen over obstakels, maar helpen ook een handje tijdens gevaarlijke situaties en gevechten. En alsof dat nog niet voldoende is, spelen ze ook een cruciale rol in het ontdekken van de schatten in dit land vol mysterie en gevaar.

DragonQuestTreasures1.jpg


Magische stenen verzamelen

Na aankomst op Draconia komen Erik en Mia al snel in aanvaring met een bende piraten die ook op schattenjacht is. Het is duidelijk dat je niet alleen bent op dit eiland, want er zijn nog verschillende andere groepen actief. Schatten vinden is dus één ding, ze beschermen tegen alle rivalen is een ander gegeven. Porcus en Purrsula weten wel raad en zorgen voor een goede locatie. Elke zichzelf respecterende schattenjager heeft namelijk een uitvalsbasis om hun kostbare vondsten te beschermen, naar waarde te laten schatten en tentoon te stellen. Hoe waardevoller alle gevonden schatten zijn, hoe meer aanzien je eigen groep krijgt. Wat op zijn beurt terug zorgt dat het aanlokkelijker wordt voor andere bendes om jouw basis aan te vallen.

Al lijkt dit op het eerste gezicht voor kinderen, het is leuk voor alle leeftijden.


Schatten verzamelen is leuk, maar de echt zeldzaamste schatten zijn te vinden op een ander, nog onbereikbaar eiland. Hiervoor moeten zeven magische drakenstenen verzameld worden, die jou dan toegang verschaffen. Om die te vinden is het belangrijk om veel aanzien te hebben en dus veel schatten te verzamelen. Erik en Mia kunnen een schat vinden in verschillende stappen. In de eerste fase roep je een kompas op die de algemene richting van de dichtstbijzijnde schat aangeeft. Eens je dichtbij genoeg bent zullen jouw monsters het symbool van een schatkist tonen. Dat is het signaal om hun visioenen op te roepen: vanuit hun perspectief zie je dan de locatie aangeduid. Een vliegend monster zal dit vanuit een hogere invalshoek tonen en bij een monster met een helm op zal het visioen met strepen onderbroken zijn.

DragonQuestTreasures2.jpg


Monsters rekruteren

Draconia bestaat uit vijf kleinere eilanden, met hun eigen vormgeving en opdrachten. Op elk eiland lopen verschillende soorten monsters rond, met hun eigen specifieke eigenschappen. Niet alleen de typische elementen zoals aanvalskracht, verdediging of soorten aanvallen, maar ook een heleboel specifiek voor Dragon Quest Treasures. Launch, Glide, Sprint, Stealth en Scan zijn bijvoorbeeld de vijf mogelijke fortes, maar het soort schat dat hun voorkeur heeft is minstens even belangrijk. Er zijn verschillende soorten schatten te vinden, zoals wapens en uitrustingen maar ook juwelen en andere categorieën. Bij het reizen naar de verschillende eilanden zullen Porcus en Purrsula een indicatie geven van de soorten schatten die er te vinden zijn. Het is dan aan te raden om een sterk team samen te stellen waarmee alle schatten gevonden kunnen worden, in dit spel als de gouden ratio bestempeld.

Hoe krijg je die monsters dan toch? Ook dat heeft te maken met je aanzien als schattenjager. De eerste rekruten sluiten zich bij jou aan na aankomst, maar je bende uitbreiden moet je in eerste instantie zelf doen. Dit doe je door een monster te scouten, wat kan gebeuren nadat het overwonnen is. Je gaat samen met jouw drie teamgenoten de strijd aan, door aanvallen te combineren. Jouw monsters controleer je niet zelf, dat is beperkt tot ze laten groeperen rond jou of laten aanvallen. Ze bepalen dus zelf de soorten aanvallen die gebruikt worden, maar maken wel combinaties met jou, genaamd medleys. Van tactiek is er tijdens een gevecht weinig sprake, je kan zelf met een dolk of katapult aanvallen, maar een medley gebeurt meestal toevallig. Wat dat betreft hebben ze het gevechtssysteem bewust eenvoudig gehouden, waar ik mij eerst wat aan stoorde omdat ik daar graag wat controle in heb. Daar ben ik wel eerlijk gezegd snel op teruggekomen, want deze insteek maakt dat alles wel snel blijft vooruitgaan.

DragonQuestTreasures3.jpg


Met een katapult op vriendjes schieten

Ik sprak hierboven van scouten. Elk monster kiest er zelf voor om jouw groep al dan niet te vervoegen. Er is een bepaalde kans dat dit gebeurt, afhankelijk van jouw aanzien als schattenjager. Voor jouw katapult zijn er verschillende soorten munitie, en met één daarvan verhoog je die kans. Tijdens een gevecht even het monster aanschieten met dat type kogel doe je dus best, zeker als je het graag wil rekruteren. Met de andere munitie kan je jouw team genezen, maar vooral ook schade toebrengen aan de tegenstanders. Er zijn verschillende elementen zoals elektrisch, vuur, wind, water en nog andere soorten, die meer schade toebrengen afhankelijk van de zwakke punten van het monster. Zeker bij moeilijkere tegenstanders maakt dit het verschil tussen overleven of sterven. De besturing van de katapult is bij momenten wel moeilijk, gelukkig kan je via de L en R knoppen snel jouw doelwit selecteren.

Om zo snel mogelijk te stijgen in aanzien, ga je altijd tot het uiterste om zoveel mogelijk schatten te verzamelen.


Elk monster heeft een maximum capaciteit om schatten te dragen, waardoor je beperkt bent in het aantal dat je kan terugbrengen naar jouw schatkamer. Eens terug op de basis worden de gevonden schatten naar waarde geschat en kan je andere monsters eindelijk aanwerven. Maar wat blijkt, dat doen ze niet zomaar. Ze willen ook nog eens betaling, in de vorm van materiaal of voedsel, te vinden tijdens je bezoeken aan de verschillende eilanden. Elk monster heeft ook een graad van zeldzaamheid: brons, zilver, goud of regenboog. De zeldzame exemplaren in de kleuren van de regenboog hebben de beste eigenschappen. Jouw thuisbasis wordt nog verder uitgebreid met andere faciliteiten. Zo kan je monsters op missie sturen, een fabriek openen om munitie te maken voor jouw katapult en nog andere handige toevoegingen.

DragonQuestTreasures4.jpg


Dungeons and friends

Als dat nog niet genoeg is, met alle opdrachten die je moet vervullen op de eilanden en ondertussen schatten verzamelen, zijn er ook nog schatkaarten te vinden. Die leiden je naar een locatie met een portaal dat toegang verschaft tot een aparte dungeon. Meestal zijn dit verschillende kamers na elkaar, waar gewoon monsters verschijnen die je moet verslaan. Mooie beloningen krijg je wel, maar verwacht geen uitgewerkte levels. Veel meer dan een reeks cirkelvormige kamers na elkaar is dit meestal niet. Had wat mij betreft iets meer variatie in gemogen, maar daar valt amper over te klagen rekening houdende met de uitwerking op andere vlakken in het spel.

Als kers op de taart kan je ook nog eens vergelijken met en op bezoek gaan bij andere spelers. Eens je genoeg aanzien hebt, krijg je toegang tot het multiplayergedeelte. Hiervoor is geen Nintendo Switch Online abonnement vereist. Er zijn verschillende minigames te spelen zoals het verstoppen van schatten of zelf op zoek gaan naar zo een schat. Je eigen monsters kunnen op bezoek gaan bij vrienden of omgekeerd, waarbij ze een schat meenemen om te tonen. Door een schat leuk te vinden stijgt deze bovendien in waarde. Heb dit nog niet kunnen testen tijdens de reviewperiode omdat er een beperkt aantal spelers is, maar het downloaden van verstopte schatten lukte wel al. Je krijgt dan een replica van de verstopte schat, de eigenaar verliest zijn versie niet. Voor mij een toevoeging die op zich geen grote meerwaarde toevoegt aan het spel.

Conclusie

Er zijn nog veel dingen te vertellen over deze game, maar hiermee zijn toch al de belangrijkste zaken besproken. Wat misschien niet duidelijk genoeg is, is het plezier dat ik met Dragon Quest Treasures beleef. Zoals elke RPG krijg je opdrachten om te vervullen, maar door de schattenjachten wordt alles zoveel leuker. Het goochelen met de verschillende teamleden om de juiste soorten schatten te kunnen vinden, maakt dat je met alle soorten monsters speelt en niet vasthoudt aan een bepaalde samenstelling. Sommige fortes zijn handiger dan andere, maar ze hebben allemaal hun nut. Schatten terugbrengen naar je basis en meer aanzien krijgen geeft veel voldoening en daagt je uit om telkens zoveel mogelijk buit te verzamelen. Rivaliserende bendes trachten bovendien jouw schatten te ontfutselen en voeren regelmatig een aanval uit op je schatkamer die je moet verdedigen. Een zeer aangenaam spel dat met zijn typische graphics past op Nintendo Switch. Een aanrader voor wie gewoon een leuk en licht spel wil spelen!

Pro

  • Leuk...
  • Schatten zoeken zorgt voor variatie tijdens opdrachten
  • Monsters verzamelen met verschillende eigenschappen

Con

  • ... maar licht
  • Dungeons zijn eentonig
  • Nut van multiplayer
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

9 december 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan