Review: Disney Illusion Island

Als vader van twee jonge pagadders kijk ik regelmatig welke familiespellen er beschikbaar zijn ter review. Het hoeft niet te verwonderen dat Disney Illusion Island meteen in het oog sprong. Ondanks dat Mickey en zijn bende al ‘van voor hun tijd’ is, kennen ze de olijke muis en zijn vrienden als de beste. Met een overenthousiaste vijfjarige en een driejarige toeschouwer aan mijn zijde ging ik de uitdaging aan en begaf ik me in de wondere wereld van Monoth. Benieuwd naar onze avonturen? Lees dan zeker verder!

Wie kent ze niet, Mickey Mouse, Minnie Mouse, Donald Duck en Goofy? Ook in Disney Illusion Island gaan onze vier helden terug op pad. In deze 2D-platformer van Dlala Studios dienen ze drie magische boeken terug te halen en de Hokuns, kleine, pluizige bewoners van Monoth, te redden. Ga je de uitdaging solo aan, of kies je ervoor om met tot drie extra vrienden in co-op op avontuur te trekken? Het kan allemaal!

Disney 1.png

Toku wanhopig op zoek naar helden!

Onze vier vrienden worden op het mysterieuze eiland Monoth uitgenodigd voor een picknick … of tenminste, dat denken ze. Al snel wordt duidelijk dat de picknick een list is van de Hokuns om onze helden ter plaatse te krijgen. Drie magische boeken, die het eiland beschermen, zijn namelijk gestolen. In een wanhoopspoging hoopt Toku, de leider van de Hokuns, onze vier helden voor zijn kar te spannen en de magische boeken terug te krijgen. Mickey en zijn vrienden geraken al snel overtuigd en beslissen om samen de gevaarlijke zoektocht in deze onbekende wereld te ondernemen. Als dat maar goed komt!

De drie magische boeken – het bioom van de plantkunde, het bioom van engineering en het bioom van de astronomie – zijn verspreid over drie gebieden in Monoth, namelijk Pavonia, Gizmopolis en Astrono. Al snel wordt duidelijk dat elke regio zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt en er telkens nieuwe tegenstanders op de proppen komen. Gelukkig sta je er als protagonist niet alleen voor en krijg je geregeld, noodzakelijke, hulp van een aantal locals. Met een beperkt stukje landkaart op zak, trek je de wijde wereld in en ga je op zoek naar de biomen. Die ‘wijde wereld’ mag je trouwens vrij letterlijk nemen. De wereld van Monoth blijkt namelijk erg groot te zijn. Zoveel mogelijk gebieden verkennen en hiermee de landkaart updaten is met andere woorden de boodschap. Al is in Illusion Island niet alles wat het lijkt …

Disney 2.png

Lukt het jou om de kaart van Monoth te vervolledigen?

Disney Illusion Island is een ware 2D-platformer met Metroidvania-invloeden. Hierbij ligt de focus echter niet op combat, maar wel op het platforming-aspect. Je zal vijanden dus niet te lijf gaan, maar wel proberen te ontwijken. Hoe verder je in het spel geraakt, hoe meer skills je hierbij nodig zal hebben, letterlijk en figuurlijk. Hoewel de moeilijkheidsgraad in het begin nogal makkelijk lijkt, zal je merken dat naarmate je vordert, de uitdagingen toch wat groter worden. Gelukkig heb je regelmatig save points in de vorm van brievenbussen, die ik (toegegeven) toch best kon gebruiken!

Dlala Studios brengt een geslaagde 2D-platformer met typische Disney-eigenheid en -kwaliteit.


Ik gaf het al aan, maar Monoth is best een grote wereld. Je beste vriend is met andere woorden de ‘map’ die je meekrijgt. Je zal merken dat je regelmatig zal switchen naar het menu. Niet enkel om je te oriënteren, maar ook om je quests bij te houden en een overzicht te hebben van alle collectibles die beschikbaar zijn in het spel. En dat zijn er best veel … De completionists onder ons zullen alleszins heel wat uren zoet zijn om alles te ontdekken en te vervolledigen. Ben je eerder iemand die enkel de verhaallijn wilt uitspelen, dan moet je rekenen op een zes à acht uurtjes gameplay. Ik kan alvast vertellen dat die tijd voorbij vloog!

Disney 4.png

2D-platformer in ware Disney-stijl

Een Disney-spel op Switch, dan hoop je op een knap design, levendige kleuren, leuke karakters, of met andere woorden, de typische Disney-kwaliteit en -eigenheid. Ik kan jullie alvast vertellen dat Disney Illusion Island het allemaal heeft. Hoewel Mickey Mouse ondertussen bijna honderd jaar bestaat, kan ik meegeven dat het spel enorm jong en fris aanvoelt. Zowel de vlotte gameplay, de leuke cutscenes, de prachtige bijpassende muziek, als de 2D-getekende levels en personages dragen allemaal bij tot een erg leuke platformer-ervaring en typische Disney-stijl. Ook de eigenheid van onze vier helden komt erg goed naar voor. Vooral de immer hongerige en silly Goofy en de temperamentvolle Donald Duck bleken als weleer voor de leuke komische noot te zorgen.

Zoals reeds aangehaald, draait de gameplay vooral rond de levels verkennen, vijanden vermijden en nieuwe items zoeken om verder te kunnen vorderen. Monoth bleek echter al snel een serieus doolhof, waardoor ik regelmatig (ongewenst) dezelfde gebieden passeerde. Hoewel het spel niet dermate moeilijk is, kwam hier toch soms een momentje van frustratie bij kijken. Gelukkig speel je later in het spel een welkome quick travel-optie vrij. Desalniettemin zat er toch een zekere vorm van repetitiviteit in het spel. Zowel op vlak van quests als op vlak van animaties (bijvoorbeeld bij het nemen van foto’s) en het verzamelen van collectibles. Gelukkig kan je deze animaties ook overslaan. Daarenboven was het verhaal mijn inziens ietwat aan de magere kant, al deed dit geen afbreuk aan de leuke game-ervaring. Wat trouwens ook enorm leuk bleek, waren de boss fights. Hierbij moet je platformer-/puzzelgewijs bazen verslaan en zal je merken dat ook dit telkens een stukje moeilijker wordt.

Wie de optie heeft om met meerdere spelers te spelen, zeker doen! Het is vooral in de coöperatieve modus dat Disney Illusion Island het best tot zijn recht komt. Zo zijn er namelijk extra vaardigheden die je kan gebruiken in de multiplayer-modus, zoals een grotere sprong nemen, elkaar knuffelen voor extra levens of een touw gebruiken om moeilijke gebieden te overbruggen. Kortom, een aanrader met en voor het hele gezin!

Conclusie

In Disney Illusion Island navigeer je doorheen de wondere wereld van Monoth, op zoek naar drie magische boeken die het eiland beschermen. Of je het avontuur nu solo of met meerdere spelers in co-op aangaat, je zal merken dat Dlala Studios een geslaagde 2D-platformer aflevert met typische Disney-eigenheid en -kwaliteit. Hoewel enige repetitiviteit en een ietwat langdradig einde zich naar mijn mening opdringen, wegen het knap design, de prachtige bijpassende muziek en bovenal een erg vlotte gameplay hier ten zeerste tegen op. Wie op zoek is naar een nieuwe Switch-game voor het hele gezin, dan kan ik Disney Illusion Island alvast aanraden.

Pro

  • Knap design, zowel op vlak van karakers als levels
  • Zeer vlotte gameplay
  • Vooral in co-op erg leuk
  • Gekende Disney-eigenheid en -kwaliteit

Con

  • Quick travel niet meteen beschikbaar, waardoor je regelmatig dezelfde gebieden doorkruist
  • Voelt soms wat repetitief aan
  • Ietwat langdradig einde
8

Over

Beschikbaar vanaf

28 juli 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Adventure
  2. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Dlala Studios

Uitgever

  1. Disney Interactive
 
Redactie
Man die tekenstijl... garbage. Ik heb medelijden met de kinderen die in deze tijd opgroeien.
Als je het 'oude design' gewoon bent, is het wat wennen, maar ik vind het best leuk. Past ook erg goed bij het spel en de bijhorende karakterbewegingen imo.
 
Als je het 'oude design' gewoon bent, is het wat wennen, maar ik vind het best leuk. Past ook erg goed bij het spel en de bijhorende karakterbewegingen imo.
Tja, ik ben gewoon oud denk ik. Die hoekige tekenstijl van de cartoons van vandaag is gewoon lelijk.
 
Terug
Bovenaan