Review: Can't Drive This

Ontwikkelaars wagen zich tegenwoordig steeds minder aan co-op games. Nochtans kan ik hier wel van genieten. Het geeft me veel meer voldoening om de vreugde van een geslaagde missie met iemand te kunnen delen. Can’t Drive This beloofde vooraf veel chaotische gameplay op je scherm te toveren. Je leest in deze review of ze geslaagd zijn in hun opzet. Aan het gezelschap zou het in ieder geval niet liggen, want ik werd bijgestaan door onze eindredacteur @StanTem.

De premisse van de game is alvast veelbelovend. Spelers moeten samenwerken om een monstertruck op een veilige manier een traject te laten afleggen. Klein detail: deze weg wordt aangelegd door een speler terwijl zijn compagnon tegelijkertijd de monstertruck bestuurt. Hij dient deze overeind te houden in een arcade-achtige racing game, terwijl de bouwer Tetris-gewijs een weg aanlegt met de vlakken die hij ter beschikking krijgt. Dit leidt vaak tot komische situaties indien de communicatie tussen beide spelers toch niet zo effectief blijkt te zijn als vooraf gedacht. De game is voorzien van vier spelmodi: Yardage, Game of Drones, Capture the Egg en Lone Racer.

Can't Drive This1.png


De weg naar succes via duidelijke communicatie

In Yardage probeer je een zo hoog mogelijke score neer te zetten vooraleer de monstertruck explodeert. Je scoort punten door het aantal geplaatste vlakken, maar kan er ook verliezen indien deze niet worden bereden door de monstertruck. Verspreid over het speelveld bevinden zich blauwe hologrammen die extra punten opleveren. De verantwoordelijkheid van de bouwer bestaat eruit om doelgericht een traject aan te leggen dat langs deze hologrammen passeert. Daarbij mag hij zijn snelheid van uitvoering niet uit het oog verliezen, want de racer moet in beweging blijven. Zo niet, dan ontploft zijn voertuig. De kans is groot dat je deze spelmodus snel links laat liggen, vermits je als enige doel hebt om je eigen score te verbeteren.

Game of Drones volgt hetzelfde concept, maar is opgebouwd uit verschillende rondes. Het aantal hologrammen, dat dient te worden verzameld, neemt iedere ronde toe. Daarbij komt een extra moeilijkheid in de vorm van een drone, hoe kan het ook anders met die naam. Deze dropt ERP-mijnen op het traject die de racer even de controle over het voertuig doen verliezen indien hij deze niet tijdig weet te ontwijken. De kracht van deze modus ligt in het arsenaal aan spelvlakken die de moeilijkheid drastisch kunnen opdrijven. Zo heb je er die water doen opspatten waardoor je zicht troebel wordt of mist spuien waardoor je een kijkje moet nemen op het scherm van de bouwer om goed te kunnen navigeren. Je kan ook hindernissen terugvinden zoals brandende hoepels, modder en kegeltjes.

Het breinloos vertier wordt overschaduwd door het tekort aan spelmodi.


De ontwikkelaar wil tegemoet komen aan de spelers die helaas niet de kans hebben om de game te testen met vrienden. Daarom werd de Lone Racer-modus toegevoegd. Hier speel je zowel bouwer als racer en wissel je voortdurend tussen deze twee rollen. Je start met een minuut op de klok en moet een zo hoog mogelijke score behalen. Deze wordt bepaald aan de hand van de afgelegde afstand en de totale tijd van de spelsessie. Telkens je de dieperik inrijdt, worden er punten van je totale score afgetrokken. Ook hier is het weer de bedoeling om je traject op te stellen aan de hand van de hologrammen, want deze belonen je met extra tijd. Hier geldt dezelfde opmerking als bij Yardage: je geraakt hier vrij snel op uitgekeken vermits je als enige doel hebt om je eigen score te verbeteren.

De game bevat een garage waar je je voertuig kan pimpen naar eigen smaak. Kleuren, patronen, spoilers, neuzen en zelfs verschillende soorten hoofddeksels kan je vrijspelen om je voertuig een eigen identiteit mee te geven. Dit doe je door tijdens het spel tricks uit te voeren met de rechter joystick. Zo vul je de unlock-o-meter en word je na afloop beloond met een item in de garage. Het besturen van de monstertruck kan je niet vergelijken met echte racegames. Draaien en keren gaat vrij snel en je kan allerlei spectaculaire tricks uitvoeren die ik in normale omstandigheden niet voor mogelijk acht. Enig nadeel is dat je je soms wel eens kan vastrijden in de hindernissen waardoor er niets anders opzit dan te wachten tot de monstertruck in vlammen opgaat.

Can't Drive This2.jpg


Plezier voor vier personen, of toch niet?

Attente lezers zullen al hebben opgemerkt dat ik Capture the Egg heb overgeslagen. Dit is wel degelijk bewust en geen vergetelheid langs mijn kant. Ik ben namelijk niet in staat geweest om deze te testen. Deze modus kan je alleen maar spelen met vier personen, in tegenstelling tot de andere modi die maximaal twee spelers vereisen om van start te gaan. Je kan online echter maar aan één speler worden gekoppeld, met als gevolg dat enkel spelers met vier controllers ter beschikking deze spelvariant lokaal kunnen uittesten.

Dit legt ook meteen een pijnpunt van deze game bloot. Door de ontoegankelijkheid van Capture the Egg blijven er slechts twee modi over die je kan spelen met je vrienden. Dit is uiteraard veel te weinig voor een game waarbij de focus op het co-op-aspect ligt. Ik hoop van ganser harte dat de ontwikkelaar het plan heeft opgevat om de game in de toekomst te voorzien van enkele nieuwe spelvarianten en dat zij de mogelijkheid bieden om een online lobby op te zetten. Het zou leuk zijn om eens een spel met twee of drie andere vrienden aan te vatten. Anders vrees ik dat ze hun gebruikersaantal snel zullen zien slinken.

Conclusie

Can’t Drive This is een co-op game die het best tot zijn recht komt na een vermoeiende werkdag wanneer je even stoom wil afblazen. Door de korte speelduur van een spelsessie is deze game ideaal om op te pakken indien je niet veel tijd te besteden hebt. Het gebrek aan voldoende spelmodi zorgt ervoor dat je snel raakt uitgekeken op deze game, zeker omdat je vier controllers dient te bezitten om alle spelmodi te kunnen testen. Jammer van deze gebreken, want de game heeft zeker zijn charme en biedt de eerste uren genoeg plezier voor jou en je vrienden.

Pro

  • Leuk concept
  • Amusant met vrienden

Con

  • Gebrek aan voldoende spelmodi
  • Online co-op met maar twee spelers
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

19 maart 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Pixel Maniacs

Uitgever

  1. Pixel Maniacs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan