Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Vandaag heeft de eerste zitting plaatsgevonden betreffende de zaak Reuzegom. Gelukkig hebben de gerechtsdeskundigen duidelijk gemaakt dat er geen point of return meer was toen hij uit de put kwam. De verdediging van de leden van Reuzegom zijn het op alle manieren aan het proberen te steken op de spoedartsen; toen Sanda werd binnengebracht met een temperatuur van 28,7 graden. Waarbij men hem ook een zout-product heeft toegediend. Maar wordt alsnog van tafel geveegd voorlopig.

Ik vraag me af wat er intern omgaat bij die advocaten van de verdediging. Het spreekt voor zich dat iedereen recht heeft op verdediging, maar hoe ga je iemand verdedigen die zéér duidelijk schuldig is? Het zal niet zo zwart wit zijn dat elke verdediging om een vrijspraak zal pleiten, zeker niet wanneer de beschuldigde zijn schuld erkent. Maar er is een verschil tussen de belangen van je cliënt verdedigen en aansturen op een onterechte vrijspraak omdat je toevallig wat achterpoortjes kent om naar een vrijspraak te gaan, ook al wéét je dat je cliënt een smeerlap is.

Ik vraag me af wat er intern omgaat bij die advocaten van de verdediging. Het spreekt voor zich dat iedereen recht heeft op verdediging, maar hoe ga je iemand verdedigen die zéér duidelijk schuldig is? Het zal niet zo zwart wit zijn dat elke verdediging om een vrijspraak zal pleiten, zeker niet wanneer de beschuldigde zijn schuld erkent. Maar er is een verschil tussen de belangen van je cliënt verdedigen en aansturen op een onterechte vrijspraak omdat je toevallig wat achterpoortjes kent om naar een vrijspraak te gaan, ook al wéét je dat je cliënt een smeerlap is.
Voor geld danst de beer en bij zo'n zaken is er maar een partij winnaars en dat zijn toch wel de advocaten. Je zou kunnen stellen dat ze ook enkel maar hun job doen.

Wat wilt ge, het is België hé.
Het land waar gewapende criminelen een politie-agent doodschieten en na 13 jaar terug rondlopen.
Wat denk je dat die "brave" mannen zonder strafblad dan gaan krijgen voor een "accidentele" moord.

Het is gewoon allemaal diep triest als je zo een dingen ziet.
Ik hoop dat ik nooit een nabestaande of slachtoffer mag zijn van zo een gruweldaad want dan word je nog eens een tweede keer slachtoffer maar dan van het Belgisch gerecht.
Maar goed ja daar zitten allemaal topstrafpleiters in die zaal.
Mensen die dit dossier tot in de puntjes hebben voorbereid, ze hebben daarvoor ook de middelen gekregen om dit tot op het bot uit te zoeken.
En er zullen op meerdere niveaus fouten gemaakt zijn, ook bij de artsen. En een proces dient om zulke zaken naar boven te halen en mee te nemen in de schuldvraag en de veroordeling.

We weten in grote lijnen wat er gebeurt is op die doop. Maar de vraag is wie heeft wat gedaan en wanneer, en wat zijn de verzachtende omstandigheden.
Je kan niet al deze jongeren veroordelen, niet allemaal zijn zij überhaupt schuldig.
Is de jongen die de visolie toediende schuldig? Of handelde hij ook maar op wat men hem opdroeg.
Zijn de drie die hem naar de spoed brachten schuldig? Of waren zij net de enige die verantwoordelijkheidszin hadden?
Dat zijn toch allemaal wel belangrijke zaken die onderzocht moeten worden en meespelen.

De taak van een advocaat is trouwens de rechten van zijn cliënt maximaal beschermen en ervoor zorgen dat de straf in proportie staat tot de schuld.
En als dat betekent dat er vrijspraak moet komen dan zal de advocaat dat ook pleiten.

Maar goed ja daar zitten allemaal topstrafpleiters in die zaal.
Mensen die dit dossier tot in de puntjes hebben voorbereid, ze hebben daarvoor ook de middelen gekregen om dit tot op het bot uit te zoeken.
En er zullen op meerdere niveaus fouten gemaakt zijn, ook bij de artsen. En een proces dient om zulke zaken naar boven te halen en mee te nemen in de schuldvraag en de veroordeling.

We weten in grote lijnen wat er gebeurt is op die doop. Maar de vraag is wie heeft wat gedaan en wanneer, en wat zijn de verzachtende omstandigheden.
Je kan niet al deze jongeren veroordelen, niet allemaal zijn zij überhaupt schuldig.
Is de jongen die de visolie toediende schuldig? Of handelde hij ook maar op wat men hem opdroeg.
Zijn de drie die hem naar de spoed brachten schuldig? Of waren zij net de enige die verantwoordelijkheidszin hadden?
Dat zijn toch allemaal wel belangrijke zaken die onderzocht moeten worden en meespelen.

De taak van een advocaat is trouwens de rechten van zijn cliënt maximaal beschermen en ervoor zorgen dat de straf in proportie staat tot de schuld.
En als dat betekent dat er vrijspraak moet komen dan zal de advocaat dat ook pleiten.

Ik heb ook niet gezegd dat daar geen verzachtende omstandigheden kunnen zijn of ieders verantwoordelijkheid anders is en kan zijn.
Maar feit blijft dat hij urenlang in een put vol ijskoudwater moest zitten, zoute visolie moest drinken, verschillende klappen kreeg en een dooddstrijd had van 41 uur.

Dat is gewoon groepsmarteling met de dood tot gevolg.
Dus ja, samen zijn ze verantwoordelijk voor zijn dood. Welk aandeel wie daar in heeft zal de rechtbank inderdaad moeten uitmaken.

Ik vraag me af wat er intern omgaat bij die advocaten van de verdediging. Het spreekt voor zich dat iedereen recht heeft op verdediging, maar hoe ga je iemand verdedigen die zéér duidelijk schuldig is?
Hoe kan een advocaat iemand op de best mogelijke manier verdedigen? Alvast niet door toe te geven dat zijn cliënt de volledige verantwoordelijkheid draagt. Dat is gewoon onderdeel van het spel van de verdediging: bepaalde elementen uit het dossier in vraag stellen, rol van cliënt minimaliseren, verzachtende omstandigheden pleiten, etc. Een advocaat die dat pertinent weigert te doen, kan nooit een goeie strafpleiter zijn.

Het is in hoofdzaak een stukje theater, maar veel mensen willen graag de gruwel van het misdrijf projecteren op de persoon van de advocaat.

Hoe kan een advocaat iemand op de best mogelijke manier verdedigen? Alvast niet door toe te geven dat zijn cliënt de volledige verantwoordelijkheid draagt. Dat is gewoon onderdeel van het spel van de verdediging: bepaalde elementen uit het dossier in vraag stellen, rol van cliënt minimaliseren, verzachtende omstandigheden pleiten, etc. Een advocaat die dat pertinent weigert te doen, kan nooit een goeie strafpleiter zijn.

Het is een stukje theater, maar veel mensen willen graag de gruwel van het misdrijf projecteren op de persoon van de advocaat.
Een advocaat bij de verdediging is noodzakelijk om de misdaad te kunnen begrijpen en in een context te plaatsen en - indien van toepassing - de verantwoordelijkheid van de cliënt af te wijzen. Dat elementen in het dossier in vraag worden gesteld is een goede zaak, maar het kan ook aanleiding geven tot een onverantwoordelijke vrijspraak door jammerlijke procedurefouten. Al kan ik me niet inbeelden dat een Dutroux op vrije voeten zou worden gelaten als bij zijn proces procedurefouten zouden gebeurd zijn.

Dat elementen in het dossier in vraag worden gesteld is een goede zaak, maar het kan ook aanleiding geven tot een onverantwoordelijke vrijspraak door jammerlijke procedurefouten. Al kan ik me niet inbeelden dat een Dutroux op vrije voeten zou worden gelaten als bij zijn proces procedurefouten zouden gebeurd zijn.
Het is hier al eens aangehaald, maar procedurefouten leiden nog zelden tot een vrijspraak. Ik weet niet waarom je Dutroux er per se wil bijsleuren, dat is in dit soort discussies het equivalent van Godwin's law.

Een advocaat bij de verdediging is noodzakelijk om de misdaad te kunnen begrijpen en in een context te plaatsen en - indien van toepassing - de verantwoordelijkheid van de cliënt af te wijzen. Dat elementen in het dossier in vraag worden gesteld is een goede zaak, maar het kan ook aanleiding geven tot een onverantwoordelijke vrijspraak door jammerlijke procedurefouten. Al kan ik me niet inbeelden dat een Dutroux op vrije voeten zou worden gelaten als bij zijn proces procedurefouten zouden gebeurd zijn.
Procedures dienen nu eenmaal gevolgd te worden. Wordt er gezondigd tegen deze procedures dan is het de plicht van de advocaat om dit naar voor te brengen en zijn verdediging hierop te bouwen.

Trouwens Dutroux heeft ook net zoals ieder ander zijn recht op verdediging gehad. En ook uit dat onderzoek zijn er zaken naar voor gekomen. Zo is een Michelle Martin al enkele jaren vrij ook al was zij volledig op de hoogte van wat er gaande ging. Trouwens is de zaak Dutroux iets heel vies, we weten allebei dat daar meer achter zat en dat er mensen die eveneens schuldig zijn niet vervolgd zijn geweest.

Wat is dat toch met die studentendopen. Is elke studentenclub zo rot van binnen dat mensonterende handelingen daar meer normal business zijn dan elders?

Die studentenclubs mogen op zijn minst dezelfde overheidscontrole krijgen als "mogelijk terroristische organisaties" van mijn kant. Duidelijk is wat bij Sanda Dia gebeurd is, absoluut geen alleenstaand geval is. En jongerenafdelingen v. partijen idem dito trouwens.

Wat is dat toch met die studentendopen. Is elke studentenclub zo rot van binnen dat mensonterende handelingen daar meer normal business zijn dan elders?
Een doop komt uiteindelijk voor uit hetzelfde mechanisme als een ontgroening in bv. het leger: door een soort traumatische ervaring een groepsgevoel stimuleren.

Hoe extreem die dopen zijn hangt van vereniging tot vereniging af natuurlijk, er zijn er ook al die niet dopen en dit breed adverteren. De gangbare doopactiviteit toen ik student was, en nog altijd, is een soort van toneel opvoeren. Dit volledig naakt als man, en enkel met een slip als vrouw. De voorstanders vinden dat ook volledig vrijwillig en dus geen probleem, tegenstanders genoeg uiteraard.

Een doop komt uiteindelijk voor uit hetzelfde mechanisme als een ontgroening in bv. het leger: door een soort traumatische ervaring een groepsgevoel stimuleren.

Hoe extreem die dopen zijn hangt van vereniging tot vereniging af natuurlijk, er zijn er ook al die niet dopen en dit breed adverteren. De gangbare doopactiviteit toen ik student was, en nog altijd, is een soort van toneel opvoeren. Dit volledig naakt als man, en enkel met een slip als vrouw. De voorstanders vinden dat ook volledig vrijwillig en dus geen probleem, tegenstanders genoeg uiteraard.
Ja, ik begrijp het, maar ik vind het niet meer van deze tijd. Ik ben er enorm tegen, laat dat duidelijk zijn. Traumatische ervaringen zijn nergens goed voor. Ook in het leger trouwens niet. Misschien dat bepaalden dat kunnen plaatsen, maar dus niet iedereen. En als de gezondheid van iemand in het gevaar komt (mentaal of in het geval van bvb. Sanda Dia zelfs fysiek) valt dat niet goed te praten.

Ook al kan ik er in komen dat bvb. het niet "de intentie" was om hem te doden, maar het is wel gebeurd natuurlijk.

Een deel van je kleren uitspelen, wat de betrokken studenten zelf niet erg vonden (het zijn hun ouders die klagen), zou ik nu toch niet als onmenselijke of extreme omstandigheden omschrijven

Die studentenclubs mogen op zijn minst dezelfde overheidscontrole krijgen als "mogelijk terroristische organisaties" van mijn kant. Duidelijk is wat bij Sanda Dia gebeurd is, absoluut geen alleenstaand geval is. En jongerenafdelingen v. partijen idem dito trouwens.
Alez jong, dat zijn wel onze toekomstige dokters, ministers en advocaten he! Daar raakt men niet aan! :biglaugh:

Ja, ik begrijp het, maar ik vind het niet meer van deze tijd. Ik ben er enorm tegen, laat dat duidelijk zijn. Traumatische ervaringen zijn nergens goed voor. Ook in het leger trouwens niet. Misschien dat bepaalden dat kunnen plaatsen, maar dus niet iedereen. En als de gezondheid van iemand in het gevaar komt (mentaal of in het geval van bvb. Sanda Dia zelfs fysiek) valt dat niet goed te praten.

Ook al kan ik er in komen dat bvb. het niet "de intentie" was om hem te doden, maar het is wel gebeurd natuurlijk.
Het is allemaal wel wat grijzer dan dat natuurlijk. Er zijn elk jaar hopen dopen die niet zo problematisch blijken te zijn. Het is ook zo dat iedereen op voorhand weet wat je moet doen, al is er uiteraard de groepsdruk om er bij te horen, die voor vele studenten wel zal gelden.

Zaken zoals Sanda Dia zijn natuurlijk wel de uitzondering, een extreem geval bij een extreme studentenvereniging. Als daar dan een sadistje/idioot doopmeester is, die zelf al van de wereld bezopen is, dan kan het mislopen.

Voor mij is het niet helemaal duidelijk of de traditie van studentendopen nu zo schadelijk is, of het eerder gaat om een vorm van traditie die net wat kleur geeft aan het studentenleven. Uiteindelijk zijn het allemaal volwassenen, dus ik vind wel dat zo'n traditie mag (binnen bepaalde grenzen).

Ik ben zelf ook niet gedoopt, ik vond die mensen van de studentenclub toen we de voorstelling kregen eigenlijk een bende zieligaards. Dat was dan de harde kern van het bestuur, waar duidelijk wat mensen bijzaten die gewoon zo lang mogelijk student wilden zijn, en dan op hun klak twee zilveren sterren hadden (buisjaar), een gouden (geslaagd), opnieuw twee zilveren, enz. om het te rekken.

Mocht een van ons kinderen zich willen laten dopen, ik zou het niet verbieden maar ik zou ook wel geen oog dichtdoen en wachten tot ze kunnen aangeven ok te zijn. Het dopen op zich - ook de smeerboel en het bloot - is mijn probleem niet, waar ik bang van ben is dat sommige groepen veranderen in hyena’s. Dat groepsgevoel kan heel sinister worden. Maar dat is niet eigen aan enkel dopen, dat kan in de wachtrij voor de hot tub van de Lidl.

Mocht een van ons kinderen zich willen laten dopen, ik zou het niet verbieden maar ik zou ook wel geen oog dichtdoen en wachten tot ze kunnen aangeven ok te zijn. Het dopen op zich - ook de smeerboel en het bloot - is mijn probleem niet, waar ik bang van ben is dat sommige groepen veranderen in hyena’s. Dat groepsgevoel kan heel sinister worden. Maar dat is niet eigen aan enkel dopen, dat kan in de wachtrij voor de hot tub van de Lidl.
De dopen waar ik over spreek (naakt toneel) hebben zover ik weet plaats met een publiek waar iedereen die zelf gedoopt is mag aansluiten. Ik denk dat het daardoor misschien "veiliger" is dan sommige van die andere dopen waar er iets gebeurt in een groezelig kot.

Natuurlijk kan ik mij wel inbeelden dat als daar een paar 18/19-jarige dames met de borsten bloot staan en rondlopen, dit wel voor reactie zorgt.

Ik heb persoonlijk nog nooit zo een doop leuk gevonden, niet in mijn studentenjaren, noch van anderen als ik dat zie op straat.
Wat een focking marginaal gedoe.
Ik weet ook nog dat ik onder druk werd gezet door die onozelaars omdat ik daar niet wou aan meedoen.
En verwijten kreeg dat het verijkend was voor uw latere leven, dat dat uw innerlijke mens sterkt en zo van die zever.

Een tweetal heb ik jaren later terug gezien/gehoord, enen aan den drank en al 6 jaar werkloos en enen die geruineerd was na een derde huwelijk.
Moest eens goed gniffelen erna , ik heb het dan nog zo slecht niet denk ik dan op die moment. Blij dat ik toen ook al een eigen mening had ipv de schaapjes te volgen.

Wat er met Sanda Dia is gebeurd, is onacceptabel: laat daar geen twijfel over bestaan.

Ik heb echter de indruk dat een en ander heeft geleid tot een heksenjacht op alles wat te maken heeft met studentenclubs- en verenigingen. Ook m.b.t. die clubs/verenigingen die in werkelijkheid amper gelijkenissen vertonen met een club zoals Reuzegom. De slinger is imo wat te ver doorgeslagen: het gaat over een traditie tussen "volwassenen" die al decennia bestaat. Een beetje minder betutteling/visering is dan ook niet overbodig.

Zo kunnen we ook plots elke jeugdbeweging gaan viseren/aan banden leggen wanneer er iets (ernstig) misloopt op een scoutskamp.

Terug
Bovenaan