Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Wat er met Sanda Dia is gebeurd, is onacceptabel: laat daar geen twijfel over bestaan.

Ik heb echter de indruk dat een en ander heeft geleid tot een heksenjacht op alles wat te maken heeft met studentenclubs- en verenigingen. Ook m.b.t. die clubs/verenigingen die in werkelijkheid amper gelijkenissen vertonen met een club zoals Reuzegom. De slinger is imo wat te ver doorgeslagen: het gaat over een traditie tussen "volwassenen" die al decennia bestaat. Een beetje minder betutteling/visering is dan ook niet overbodig.

Zo kunnen we ook plots elke jeugdbeweging gaan viseren/aan banden leggen wanneer er iets (ernstig) misloopt op een scoutskamp.
Hierin volg ik je zeker, momenteel liggen de studentendopen onder het vergrootglas. Zo vind je al snel iets waarover een paar vocale, eeuwig verontwaardigden schande kunnen spreken.

Ja, en als dat met Sanda Dia niet dodelijk was afgelopen, zou men ook gezegd hebben dat het maar een studentendoop was en al jarenlang traditie. Ja... het is wat ze in hun verdediging gebruikten.

Ja, en als dat met Sanda Dia niet dodelijk was afgelopen, zou men ook gezegd hebben dat het maar een studentendoop was en al jarenlang traditie. Ja... het is wat ze in hun verdediging gebruikten.
Buiten dat de doop van Dia effectief gevaarlijk was, en die studentenclub daarvoor gekend stond, en er hopen andere doopmethoden bestaan die doorgaans een pak minder risico inhouden.
Er is (buiten een enkeling) weinig volwassen aan studenten. Op papier, wettelijk gezien, ja, maar in het hoofd zijn velen gewoon nog pubers.
De ene is op zijn 18 vrij volwassen, de andere is nog een kind. Gaat evengoed op voor 18-jarigen die aan het werk zijn hoor, ik zie niet echt in wat dat ter zake doet, wettelijk zijn het volwassenen.

De ene is op zijn 18 vrij volwassen, de andere is nog een kind. Gaat evengoed op voor 18-jarigen die aan het werk zijn hoor, ik zie niet echt in wat dat ter zake doet, wettelijk zijn het volwassenen.
Ik begrijp je standpunt niet zo goed. Enerzijds geef je aan dat sommige 18-jarigen kinds zijn, anderen beter ontwikkeld. Dit impliceert dus een emotioneel-sociale onderontwikkeling met als gevolg het maken van slechte keuzes, zeker in (geïntoxiceerd) groepsverband. Je vindt studenenclubs zelf ook maar "een bende zieligaards". Maar aan de andere kant moet het best kunnen, want wettelijk volwassen?

Ik begrijp je standpunt niet zo goed. Enerzijds geef je aan dat sommige 18-jarigen kinds zijn, anderen beter ontwikkeld. Dit impliceert dus een emotioneel-sociale onderontwikkeling met als gevolg het maken van slechte keuzes, zeker in (geïntoxiceerd) groepsverband. Je vindt studenenclubs zelf ook maar "een bende zieligaards". Maar aan de andere kant moet het best kunnen, want wettelijk volwassen?
Neen, ik vond de mensen die de voorstelling deden van "mijn" studentenclub een bende zieligaards. Dus ik wou daar niet bijhoren. Anderzijds heb ik ook al een hoop goede, volwassen studenten ontmoet die lid waren van een studentenclub, of zelfs in het bestuur zaten. Zoals bij alles valt dat gewoon niet te veralgemenen.

Dat bepaalde 18-jarigen kinds zijn vind ik geen argument neen, aangezien het voor de wet volwassenen zijn die dus mogen stemmen, rijden, seks hebben, kinderen opvoeden, enz.
Nu plots inzoomen op het detail van studentendopen omdat dit een paar keer in het nieuws komt, vooral dan na 1 extreem geval, vind ik verkeerd. Zover ik weet ondertekenen die allemaal ook een doopcharter, of tenminste de grote, erkende clubs.

Door het volwassene/kind te noemen lijkt het alsof er een enorm verschil is tussen de studenten, maar ik denk wel dat je mag stellen dat het overgrote deel dicht tegen het volwassen zijn aan schurkt, enkelingen uitgezonderd. Ik vermoed dat nagenoeg elke kandidaad gedoopte voor de doop wel beseft dat ie extreem vuil gaat worden, mogelijk genante dingen moet gaan doen en behoorlijk zat gaan worden (tenzij ze geen alcohol drinken). In die optiek zie ik strippen tot op het ondergoed niet echt als problematisch.

Ik ben zelf niet gedoopt, ik vond dat maar niks om vuil te worden en genante dingen te moeten doen. Ik heb wel meegedaan aan een doop (hoe dat gebeurd is is nog een ander verhaal), en ik vond dat al bij al nog goed meevallen. Niet dat ik mij wel had laten dopen als ik geweten had hoe het in detail ging, maar ik had het mij gewoon erger ingebeeld.

Nu waren er wel wat exclusievere clubs waarbij de dopen wat straffer waren, en het verbaast mij niks dat er hier en daar wel eens iets uit de hand loopt. Maar ik heb de indruk dat het probleem wat te veel veralgemeend wordt. Volgens mij is er bij het grootste deel van de dopen geen enkel probleem/gevaar, en is er dat nooit geweest.

Wat er met Sanda Dia is gebeurd, is onacceptabel: laat daar geen twijfel over bestaan.

Ik heb echter de indruk dat een en ander heeft geleid tot een heksenjacht op alles wat te maken heeft met studentenclubs- en verenigingen. Ook m.b.t. die clubs/verenigingen die in werkelijkheid amper gelijkenissen vertonen met een club zoals Reuzegom. De slinger is imo wat te ver doorgeslagen: het gaat over een traditie tussen "volwassenen" die al decennia bestaat. Een beetje minder betutteling/visering is dan ook niet overbodig.

Zo kunnen we ook plots elke jeugdbeweging gaan viseren/aan banden leggen wanneer er iets (ernstig) misloopt op een scoutskamp.
Ik snap die heksenjacht eigenlijk ook helemaal niet, niemand is toch verplicht om zich te laten dopen?
Ga dan gewoon niet bij die studentenclubs als je de doop te erg vindt.

Dat je achter situaties gaat zoals bij Sanda Dia gebeurd is, dat snap ik dan wel nog.

Ik snap die heksenjacht eigenlijk ook helemaal niet, niemand is toch verplicht om zich te laten dopen?
Ga dan gewoon niet bij die studentenclubs als je de doop te erg vindt.
Omdat de actuele gebeurtenissen niet meer acceptabel zijn? Die Sanda Dia hebben ze daar zoveel visolie geforceerd te drinken terwijl hij in een waterput crepeerde van de koude, in Wallonië is onlangs een 18-jarige gestorven na een doopritueel, in Antwerpen kregen 18-jarige studentes mails van het praesidium dat ze moeten strippen en niet moeten komen jammeren dat ze dat niet willen.

Niemand is verplicht om zich te laten dopen, maar die doopclubs kunnen wel beter hun zaken op orde hebben. Dat is nu duidelijk niet het geval.

Omdat de actuele gebeurtenissen niet meer acceptabel zijn? Die Sanda Dia hebben ze daar zoveel visolie geforceerd te drinken terwijl hij in een waterput crepeerde van de koude, in Wallonië is onlangs een 18-jarige gestorven na een doopritueel, in Antwerpen kregen 18-jarige studentes mails van het praesidium dat ze moeten strippen en niet moeten komen jammeren dat ze dat niet willen.

Niemand is verplicht om zich te laten dopen, maar die doopclubs kunnen wel beter hun zaken op orde hebben. Dat is nu duidelijk niet het geval.

Bovendien moeten we dat proberen te bekijken vanuit het oogpunt van een jonge student(e). Dat de gemiddelde BG'r met wat levenservaring en een eigen identiteit op zo'n zaken afwijzend zou reageren is vrij duidelijk denk ik. Maar als jonge beginnende student zit je met enorme peer pressure. Dat zo'n meisje zich dan eigenlijk gedwongen voelt toch te strippen vind ik niet verwonderlijk. Zelfde met wat ze Sanda hebben aangedaan.

Bovendien moeten we dat proberen te bekijken vanuit het oogpunt van een jonge student(e). Dat de gemiddelde BG'r met wat levenservaring en een eigen identiteit op zo'n zaken afwijzend zou reageren is vrij duidelijk denk ik. Maar als jonge beginnende student zit je met enorme peer pressure. Dat zo'n meisje zich dan eigenlijk gedwongen voelt toch te strippen vind ik niet verwonderlijk. Zelfde met wat ze Sanda hebben aangedaan.
Ik vind dat mensen dwingen tot een striptease geen plaats heeft op een studentendoop. Lijkt me eerder wat misbruik maken van de situatie. Die andere compleet ontspoorde zaken natuurlijk helemaal niet. Maar ik denk niet dat dit allemaal zaken zijn die vaak voorkomen, dat zijn dan volgens mij toch initiatieven van extremere clubs denk ik.

Dat was dan nog een studentendoop van geneeskundestudenten. Die de mail stuurde opleiding kinesist. Veelbelovend. Je zult daar als vrouw later maar door behandeld worden

Bwa, wat ruggengraat mag je verwachten. Ik was op mijn 18 ook een pannenkoek, maar als ze in de studentenclub mij iets forceerden te doen, was het toch snel de middelvinger. Idem met ad fundum of straffen op cantus.

Het is 1 of 2x leuk, maar als je na een half uur je 3e ad fundum opgelegd krijgt, is het ook even pauzeren. Als ze mekkerden, was ik weg. Idem met pis rijmpjes. Als het 10 voor 12 is, maak ik een rijmpje, liefst nog grappig. Maar als ik moest pissen, moest ik pissen.

Ik heb er tijdens cantussen ook zien comateus gaan of in de broek pissen. Terwijl zelf gewoon "nee" zeggen een perfect aanvaardbaar antwoord geweest was. Elke cantus werd er op geweten dat het leuk moet blijven en dat iedereen zichzelf "ex cantus" mag verklaren en verder doen met water of iets anders. Bij ons waren er ook altijd paar die cantus meededen met water of frisdrank omdat ze vb de dag erna vroeg wegmoesten of zo. Dus geen gedwongen "Je moet zuipen sfeer", en toch elke keer prijs.

De dopen bij ons waren zuip spelletjes en andere spelletjes, maar niks vuil. Bier dammen of met 2 vastgebonden op Cafe, dergelijke toeren. Ik heb er persoonlijk 2 naar de spoed mogen voeren en afhalen de dag erna. Sjarels die voor de doop al een fles sterke drank binnen gekapt hebben die dan begint te werken tijdens de door. Ook keer 1 die weirde antidepressants gepakt had en lag te kwijlen gelijk een hond na 2 pinten.

Ik spreek niet goed wat reuzegom en doctors in Antwerpen doen, maar het is in veel gevallen niet de schuld van de studentenclub zelf. Je hebt nu eenmaal figuren die zichzelf graag in de shit steken of echt op niks of niemand nee kunnen zeggen. Dat is gewoon wachten op wanneer en niet of het fout loopt ...

Dat was dan nog een studentendoop van geneeskundestudenten. Die de mail stuurde opleiding kinesist. Veelbelovend. Je zult daar als vrouw later maar door behandeld worden

Ik snap de verontwaardiging "het zijn toch dokters" niet. Ik ken heel wat varkens die uiteindelijk dokter geworden zijn. Brain surgeons en zo. Dan is het dwingen tot een striptease nog proper werk ivm wat die sjarels uithaalden.

Het is niet omdat her dokters geworden zijn, dat het geen varkens waren op hun 18 of 19...

Dat heeft toch niks te maken met wat je juist studeert?
Wat jij impliceert is dat er dus faculteiten zijn waar je wel varkens kan hebben en faculteiten waar dat niet kan.
Want wat je zegt is werkelijk van toepassing op elke faculteit. Het zou uw psycholoog maar zijn, het zou uw advocaat maar zijn, het zou uw manager maar zijn, …

Sterker nog je merkt zulke zaken net meer op bij de “zwaardere” studies. Vaak hebben die studenten niks meer dan studeren en hun clubje.

Sterker nog je merkt zulke zaken net meer op bij de “zwaardere” studies. Vaak hebben die studenten niks meer dan studeren en hun clubje.
Waar is dat op gebaseerd? De extreemste gevallen lijken me veelal de kleinere clubs die zo wat speciaal willen lijken. Zie Reuzegom, een regionale kring die elitair wilde zijn.

Dus volgens u mag je als meerderjarige student het varken uithangen. Eens afgestudeerd is alles vergeten en vergeven. Ook voor een beroep waarbij je later toch een vorm van integriteit moet hebben tegenoven je patiënten. Ik heb het niet over zichzelf het lazarus zuipen. Er zijn ook al verschillende afgestudeerden later tegen de lamp gelopen wegens ongewenst seksueel gedrag. Bo Coolsaet tijdje geleden nog. Die kwam daarmee in het nieuws omwille van zijn bekendheid. De meesten zijn hoogstens een paar regels in de krant.

Dus volgens u mag je als meerderjarige student het varken uithangen. Eens afgestudeerd is alles vergeten en vergeven. Ook voor een beroep waarbij je later toch een vorm van integriteit moet hebben tegenoven je patiënten. Ik heb het niet over zichzelf het lazarus zuipen. Er zijn ook al verschillende afgestudeerden later tegen de lamp gelopen wegens ongewenst seksueel gedrag. Bo Coolsaet tijdje geleden nog. Die kwam daarmee in het nieuws omwille van zijn bekendheid. De meesten zijn hoogstens een paar regels in de krant.
Zitten zo'n mensen niet gewoon in elke laag van de bevolking? Allez ik vind die link met het latere beroep ook nogal tendentieus eerlijk gezegd, een student is dat maar hé: een student. Er is ook geen echte garantie dat al die studenten uiteindelijk een diploma halen.

En lijkt dat een gebrek aan integriteit en een karakter dat geneigd is tot misbruik in elk beroep een probleem is, dan scheelt er gewoon iets als mens. Het klopt dat zoiets waarschijnlijk tot uiting komt omdat ze tijdens het doopritueel als schachtentemmer ofzo eens wat macht hebben. Maak zo'n volk echter ploegleider in de fabriek en dat lijkt me niet beter. Ik zie niet goed hoe een potentieel beroep deze feiten erger maakt.

Waar is dat op gebaseerd? De extreemste gevallen lijken me veelal de kleinere clubs die zo wat speciaal willen lijken. Zie Reuzegom, een regionale kring die elitair wilde zijn.
Op de zaken die ik als student en als volwassen zag en die mijn zus die haar tweede master zal afronden in februari ‘22 meemaakte.
Het gaat verder dan enkel het dopen natuurlijk. Ook in het uitgaansleven en op reis kan ik de die lijn heel mooi zien.

Met de collega’s van het werk al enkele keren gaan boarden, en dan gaan er ook altijd de schoonbroer en vriend van een collega mee. Beide arts, en ik kan u zeggen dat het de twee grootste zwijnen zijn die je u kan voorstellen. De schoonbroer is vader van 3, en we zaten daar toch geregeld met een gevoel van “het zou uw vader maar zijn”. Soms gewoon echt wel erover.
Terwijl als je hem ziet en tegenkom in het UZ of met zijn gezin hij net het tegenoverstelde is.

Ik snap de verontwaardiging "het zijn toch dokters" niet. Ik ken heel wat varkens die uiteindelijk dokter geworden zijn. Brain surgeons en zo. Dan is het dwingen tot een striptease nog proper werk ivm wat die sjarels uithaalden.

Het is niet omdat her dokters geworden zijn, dat het geen varkens waren op hun 18 of 19...
Dat maakt het er niet beter op toch. Een dokter heeft nu eenmaal voor veel mensen nog een bepaalde status als vertrouwenspersoon

Terug
Bovenaan