Retour geweigerd bij webshop?

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

Ik heb recent een aankoop gedaan (via BTW-nummer) bij een webshop. Het betreft een product dat ik vrij dringend nodig had. Echter door een fout in hun systeem heeft de levering vertraging opgelopen (leveringsadres was HUN adres in plaats van MIJN adres). Ik kon hierdoor geblokkeerd geraken en ik heb dan maar een alternatief product gekocht in een fysieke winkel ergens anders...

Ondertussen heb ik mijn eerste oorspronkelijke bestelling ontvangen met vertraging, maar dat product heb ik dus niet meer nodig... Ik heb gemaild naar de webshop om dit retour te sturen (er was heel weinig informatie te vinden over een retourprocedure op hun website), maar zij weigeren dat zonder echte reden en steken het op de leverancier.

Kan dit allemaal zo maar? Ik dacht dat je als klant altijd recht hebt om een product retour te sturen (zonder reden) binnen een bepaalde tijd, ook als de aankoop via een BTW-nummer is gebeurd? Het gaat mij niet echt om het geld: het product zit nog in de verpakking en geraak ik ook wel kwijt op de tweedehands markt. Maar toch, ik wil dit gewoon correct afhandelen via de webshop. :unsure:

Groeten,
B.
 
Laatst bewerkt:
Neen, herroepingsrecht ('retour') geldt enkel voor consumenten (wat je niet bent als je met je BTW nummer bestelt).

Eventueel kan je op een andere grond de koop proberen ontbinden, maar dat wordt moeilijk (ontbinden om bv. laattijdige levering wordt normaal uitgesloten in algemene voorwaarden).
 
Eventueel kan je op een andere grond de koop proberen ontbinden, maar dat wordt moeilijk (ontbinden om bv. laattijdige levering wordt normaal uitgesloten in algemene voorwaarden).
Ja, maar ga ik mij niet mee bezig houden. :) Het tweede product was gekocht via Coolblue en kan daar wel met 100% zekerheid retour sturen.
Neen, herroepingsrecht ('retour') geldt enkel voor consumenten (wat je niet bent als je met je BTW nummer bestelt).
Ja, maar aankopen via BTW-nummer toch retourneren, daar heb ik 2 ervaringen mee:
  1. ofwel nemen ze het terug zonder gezeik (Cooblue);
  2. ofwel nemen ze het terug op voorwaarde dat het product niet uit de verpakking is geweest.
In de praktijk stellen sommige (grotere) winkels zich dus wel wat soepel op. Deze kleine webshop weigert retour, maar doet dat, omdat de leverancier het zogezegd weigert (wat uiteraard kan). Ze zeggen niet uitdrukkelijk dat het komt omdat de aankoop via BTW-nummer is gegaan. Nu goed, ik begrijp best dat die daar niet met producten in stock willen blijven zitten waarvan met verkleinde kans om ze nog verkocht te krijgen.
 
Als dat ergens in een wet staat moet Coolblue of andere winkel die retour niet aanvaarden, maar doen ze dat onder 'coulance'. Als gunst dus.
 
Aanzetten tot illegale praktijken
Ja, maar ga ik mij niet mee bezig houden. :) Het tweede product was gekocht via Coolblue en kan daar wel met 100% zekerheid retour sturen.

Ja, maar aankopen via BTW-nummer toch retourneren, daar heb ik 2 ervaringen mee:
  1. ofwel nemen ze het terug zonder gezeik (Cooblue);
  2. ofwel nemen ze het terug op voorwaarde dat het product niet uit de verpakking is geweest.
In de praktijk stellen sommige (grotere) winkels zich dus wel wat soepel op. Deze kleine webshop weigert retour, maar doet dat, omdat de leverancier het zogezegd weigert (wat uiteraard kan). Ze zeggen niet uitdrukkelijk dat het komt omdat de aankoop via BTW-nummer is gegaan. Nu goed, ik begrijp best dat die daar niet met producten in stock willen blijven zitten waarvan met verkleinde kans om ze nog verkocht te krijgen.
Is het tweede product anders dan het eerste? Anders gewoon het eerste retourneren bij Coolblue. Als het product geen SN heeft toch. Ik werk in de B2B-sales en het klopt dat bedrijven minder rechten (lees consumentenbescherming) hebben. Als ze dropshippen vanuit distributeurs dan is het inderdaad zo dat ze restocking fees moeten betalen.
 
Is het tweede product anders dan het eerste? Anders gewoon het eerste retourneren bij Coolblue. Als het product geen SN heeft toch. Ik werk in de B2B-sales en het klopt dat bedrijven minder rechten (lees consumentenbescherming) hebben. Als ze dropshippen vanuit distributeurs dan is het inderdaad zo dat ze restocking fees moeten betalen.
Sorry hoor, maar als je een beetje deftig bent opgevoed doe je zoiets toch niet? Dus je gaat misbruik maken van de goedheid van Coolblue omdat een andere winkel uw product niet op tijd kon leveren? Wat is me dat voor een degoutante manier van denken.
 
Sorry hoor, maar als je een beetje deftig bent opgevoed doe je zoiets toch niet? Dus je gaat misbruik maken van de goedheid van Coolblue omdat een andere winkel uw product niet op tijd kon leveren? Wat is me dat voor een degoutante manier van denken.
Nou ook niet de moraalridder spelen hé... het is een maar één van de vele mogelijke oplossing voor zijn probleem. Als de verpakking nog dicht is lijkt me niet dat een gigant als Coolblue er veel nadeel van gaat hebben. Integendeel want door hun coulance gaat hij daar wellicht vaker bestellen.
 
Over wat voor een bedrag spreken we? Als bedrijf zijnde en het gaat over minder dan 1000e, zou ik gewoon het risico nemen en dat ofwel opslaan als reserve, ofwel ergens doorverkopen.

B2B heeft andere regels dan b2c
 
Terug
Bovenaan