Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig toch ook minder een brasserie/resto bezoek of meer let op de prijs.

Als'k vroeger eens ging shoppen met mijn mama dan kwamen we op de middag gegarandeerd in brasserie terecht. Vroeger namen we dan vaak al eens een pasta'ke met scampi ofzo of frietjes met videe/stoofvlees. Tegenwoordig kiezen we al sneller voor een croque of een belegd broodje wegens de prijs.
Net eens even de kaart erbij gehaald van een lokale zaak:

- Pasta met scampi: 28 euro
- Mosselen natuur: 29 euro
- Koude schotel met gerookte zalm: 30 euro

Uiteraard kook je zelf altijd goedkoper, maar vroeger letten we daar precies minder op omdat de prijzen minder duur waren. Nu denk je al gauw van "amai met 4 personen mosselen gaan eten zijn we 120 euro kwijt (zonder drank)". Dan halen we wel even 4kg mosselen in de Carrefour.

Dus heb toch wel het gevoel dat mijn generatie wat vaker kiest om toch zelf te koken op een moment dat je vroeger al eens uit eten gegaan zou hebben.
En bij de jongere collega's op't werk hoor ik vooral verhalen van afhaal eten of eten bestellen. Die bestellen precies aan de lopende band pizza en sushi. Dus volgens mij zie je die ook niet vaak meer in resto enzo (al is dat afhaal eten ook strontduur allemaal).

De eigenares van die 'krok' zaak is als je doorklikt in het artikel van HBvL ook eigenares van een gelijkaardige hippe zaak in Hasselt met een focus op "lobster rolls" - ooit al van gehoord voor je dit las? - maar dan in Hasselt, ook exclusief voor lunch, met cru vertaald: dure fancy broodjes (zelfs zonder de kreeft, want verse kreeft is duur).
Die lobster roll zaak is een stille dood gestorven. Wellicht een gevalletje van probeerhoreca.

De streetwear store waarmee men het pand deelde op de Havermarkt is in augustus al naar een andere locatie verhuisd.

Ik vind het eerder vreemd dat zo'n niche-concept hiervoor er qua kosten wel uitkwam. Het was een zaak met enkel croques en een beperkt aantal zitplaatsen die enkel open was van 10u tot 15u...
Schijnbaar lukte het toch om groene cijfers neer te zetten tot 2022.

Lunchzaak zat al zes jaar op de huidige locatie met een groot terras voor de deur. Wekelijkse markt op donderdag en kon volop meeprofiteren van de evenementen die op het Stadsplein werden georganiseerd (o.a. Genk on Stage).

Huurprijs zal gezien de locatie echter ook niet mals zijn geweest. Die werd uiteraard ook geïndexeerd.

Morgen gaat ze haar inboedel verkopen (video): https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240919_96233307

Uiteraard kook je zelf altijd goedkoper, maar vroeger letten we daar precies minder op omdat de prijzen minder duur waren. Nu denk je al gauw van "amai met 4 personen mosselen gaan eten zijn we 120 euro kwijt (zonder drank)". Dan halen we wel even 4kg mosselen in de Carrefour.

Dus heb toch wel het gevoel dat mijn generatie wat vaker kiest om toch zelf te koken op een moment dat je vroeger al eens uit eten gegaan zou hebben.
En bij de jongere collega's op't werk hoor ik vooral verhalen van afhaal eten of eten bestellen. Die bestellen precies aan de lopende band pizza en sushi. Dus volgens mij zie je die ook niet vaak meer in resto enzo (al is dat afhaal eten ook strontduur allemaal).

Ze zijn er! De mosselen! (in deze thread dan :unsure: )

Mosselen is nu een zéér specifiek gegeven voor de horeca. Dat is eigenlijk een duur product. Restaurantsortering van mosselen (dus niet hetgeen je zomaar koopt in de supermarkt) is toch merkbaar duurder. Mosselpotten nemen veel plaats in op het vuur (waar er anders bv 2 steaks in 1 pan worden gegooid is hier elke mosselpot apart). Neem daarbij dat de afvalkost veel hoger is in die periode omwille van de schelpen, personeel ook die potten handmatig moet gaan schoonmaken (dat wil je niet in de vaatwasser met al het andere), en dat personeel tot 3 keer meer aan dezelfde tafel moeten komen voor hetzelfde gerecht (ophalen schelpen tussendoor).

Dat kost allemaal geen duizenden euro's, maar de marge op dergelijk product is echt bitterweinig.
(voor de rest héél erg akkoord met jouw post)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig toch ook minder een brasserie/resto bezoek of meer let op de prijs.

Als'k vroeger eens ging shoppen met mijn mama dan kwamen we op de middag gegarandeerd in brasserie terecht. Vroeger namen we dan vaak al eens een pasta'ke met scampi ofzo of frietjes met videe/stoofvlees. Tegenwoordig kiezen we al sneller voor een croque of een belegd broodje wegens de prijs.

En bij de jongere collega's op't werk hoor ik vooral verhalen van afhaal eten of eten bestellen. Die bestellen precies aan de lopende band pizza en sushi. Dus volgens mij zie je die ook niet vaak meer in resto enzo (al is dat afhaal eten ook strontduur allemaal

Mosselen is nu een zéér specifiek gegeven voor de horeca. Dat is eigenlijk een duur product. Restaurantsortering van mosselen (dus niet hetgeen je zomaar koopt in de supermarkt) is toch merkbaar duurder. Mosselpotten nemen veel plaats in op het vuur (waar er anders bv 2 steaks in 1 pan worden gegooid is hier elke mosselpot apart). Neem daarbij dat de afvalkost veel hoger is in die periode omwille van de schelpen, personeel ook die potten handmatig moet gaan schoonmaken (dat wil je niet in de vaatwasser met al het andere), en dat personeel tot 3 keer meer aan dezelfde tafel moeten komen voor hetzelfde gerecht (ophalen schelpen tussendoor).

Dat kost allemaal geen duizenden euro's, maar de marge op dergelijk product is echt bitterweinig.
Zeker ook akkoord met jouw post en kan op die manier zeker begrijpen dat mosselen voor restauranthouders een duur product is met weinig marges.

Alleen gaan de resto bezoekers daar geen rekening mee houden vrees'k. Denk niet dat er veel mensen zijn die denken "we gaan toch op resto voor 120 euro mosselen met 4 want de restauranthouder heeft het al moeilijk". Mensen kijken vooral naar hun eigen portemonnee.
En zo wordt het wat een straatje zonder eind. Resto's moeten de prijzen vragen om uit hun kosten te geraken en de mensen zelf kijken naar hun geld.

Idem. Wij gaan eigenlijk best vaak op restaurant, toch altijd minstens één keer per week soms twee of drie en dan gaan we tussendoor ook nog eens naar een cocktailbar of eens weg.
Hier in Hasselt is zo een cocktailbar waar de mojito tot voor kort nog onder de 10 euro te krijgen, maar dat is ook niet meer het geval.

Glas wijn vind je ook niet meer echt onder de 6 euro en dat is dan vaak zeer matige huiswijn en als we dan gaan uiteten willen we toch wel een goed wijntje erbij.
Hoe we het nu vaak doen is thuis al een aperitief drinken voor we op restaurant gaan en daar dan direct een fles wijn bestellen ipv daar ook nog een aperitief te drinken. Dat spaart al makkelijk 24-28 euro uit op restaurant, tikt toch wel aardig aan en voor het dubbele heb je al een héél goede fles wijn.
Als je dan nog het dessert laat vallen is dat ook nog eens +/- 20 euro.
Als je dat iedere keer wat doet is dat 45-50 euro per keer. Daar heb ik in de colruyt toch al een halve kar voor...

Takeaway of deliveroo doen we ook nog zelden. Vroeger was dat ook al eens snel iets online bestellen maar een bigmac menu staat aan 12 euro de man, zit je ook weer aan 24 euro.
Dan gooi ik me liever een diepvriespizza of lasagna in de oven eerlijk gezegd.

Laatst bewerkt:
Idem. Wij gaan eigenlijk best vaak op restaurant, toch altijd minstens één keer per week soms twee of drie en dan gaan we tussendoor ook nog eens naar een cocktailbar of eens weg.
Hier in Hasselt is zo een cocktailbar waar de mojito tot voor kort nog onder de 10 euro te krijgen, maar dat is ook niet meer het geval.

Glas wijn vind je ook niet meer echt onder de 6 euro en dat is dan vaak zeer matige huiswijn en als we dan gaan uiteten willen we toch wel een goed wijntje erbij.
Hoe we het nu vaak doen is thuis al een aperitief drinken voor we op restaurant gaan en daar dan direct een fles wijn bestellen ipv daar ook nog een aperitief te drinken. Dat spaart al makkelijk 24-28 euro uit op restaurant, tikt toch wel aardig aan en voor het dubbele heb je al een héél goede fles wijn.
Als je dat iedere keer wat doet is dat 45-50 euro per keer. Daar heb ik in de colruyt toch al een halve kar voor...

Takeaway of deliveroo doen we ook nog zelden. Vroeger was dat ook al eens snel iets online bestellen maar een bigmac menu staat aan 12 euro de man, zit je ook weer aan 24 euro.
Dessert is misschien nog erger dan voorgerecht (kaaskroket uit de groothandel, anyone?) op vlak van "betaal ik hier nu x EUR voor?". Crème brûlée aangekocht en nog wat suiker erover om te karameliseren: 10 euro soms (vergeet de zwarte puntjes niet die "aantonen" dat het echte vanille is). Dame blanche uit een doos met verwarmde chocoladesaus uit een bokaal, ook al vaak zoiets.

Restaurants maken zelden echt helemaal zelf hun kaart, dat doet de boekhouder ;)
Ik heb ooit heel lekkere kaastaart gegeten. Ik dacht: Waauw zelf gemaakt?
Tot ik in de Makro kwam en exact dezelfde taart daar te koop stond. Die taart kwam dus gewoon uit den Makro / Metro.

Iedereen praat hier over duur eten, maar ik vind drank op restaurant nog proportioneel duurder. 1 literke water gaat al richting 9-10€.

Je moet het maar kunnen , iets dat een kost heeft van 1 cent , duizend maal duurder gaan verlopen :)
Zoals in frituren he :D De meeste winst in frituren was voor Corona : De saus op de frietjes. Ik heb het sindsdien niet meer gevolgd maar ik vermoed dat dit anno 2024 nog steeds het geval is.

Mensen denken dikwijls: Amai het eten is duur! Maar de grootste marges nemen ze eigenlijk op de drank (en in frituren op de saus)

Mja het is wel opmerkelijk dat ze bij ons aan de Belgische kust 26-29€ voor een pot mosselen vragen en een half uur verder aan de Noord-Franse kust 13€-15€ voor diezelfde pot mosselen.

Je moet zelf de grens niet oversteken, in Wallonië ligt de rekening ook behoorlijk lager dan in Vlaanderen.
Mijn vriend is van het Kortrijkse, zijn familie gaat bewust in Wallonië of Noord-Frankrijk uit eten, kwestie van 10-15 min verder te rijden.

Als je da aperitief al thuis drinkt en de dessert links laat liggen kan je toch al beter thuis blijven :unsure:

Mja het is wel opmerkelijk dat ze bij ons aan de Belgische kust 26-29€ voor een pot mosselen vragen en een half uur verder aan de Noord-Franse kust 13€-15€ voor diezelfde pot mosselen.

Je moet zelf de grens niet oversteken, in Wallonië ligt de rekening ook behoorlijk lager dan in Vlaanderen.
Mijn vriend is van het Kortrijkse, zijn familie gaat bewust in Wallonië of Noord-Frankrijk uit eten, kwestie van 10-15 min verder te rijden.
Algemeen is de horeca, en voedsel tout court, nu wel goedkoper in de buurlanden (Luxemburg mogelijk als uitzondering). Dan heb je ook nog locatie, het is de Belgische kust. Ik vind die nogal overroepen, maar jaarlijks trekt het halve land naar daar vanaf er wat zon is, dus daar kan je nu ook wel hogere prijzen verwachten, net zoals ik op de Grote Markt duurdere drank en eten verwacht dan ergens in een onbekende straat.

En ja, mosselen als hét gerecht om voor op restaurant te gaan, is dat ook niet redelijk Belgisch? Vraag/aanbod denk ik dan.

Is dat echt zo? Dat is nu al jaar en dag mijn lievelingsgerecht en het is zowat het enige product dat in de winkels nauwelijks duurder is geworden tegenover 20 jaar geleden. Als je de promo's een beetje uitkijkt koop je mosselen voor 2€-3€ de kg en op restaurant doen ze die prijs x10 of x15. Hier zit thuis ook nauwelijks werk aan, die mossselen wassen is nauwelijks werk en voor de rest zet je ze gewoon op het vuur en ze zijn klaar om te eten.

Neem daar dan nog eens bij dat die Zeeuwse mosselen op restaurant van knal dezelfde leveranciers komen, dan snap ik echt niet waarom die prijzen hier in BE zo hoog daarvoor moeten liggen. In FR zitten ze ongeveer aan de helft van de Belgische prijzen. Dat is puur winstbejag, dat heeft niets meer met de mosselprijs of inflatie te maken.

Het mag wel duidelijk zijn dat in elk segment succesvolle zaken terug te vinden zijn, ook al koop je het gros van je aanbod in - horeca heeft toegang tot speciaalzaken waar echt wel kwalitatieve producten beschikbaar zijn, ook zijn er best goedkope producten die ook gewoon lekker zijn.

Maar je ziet dat het wel eens verkeerd loopt bij een aantal zaken waarvan bepaalde echt wel kleine details zijn die een deftig verschil kunnen maken:
  • Gebrekkige hygiëne, basis uitstraling, ... netheid/geurkaars, op tijd eens een andere plant of wat decoratie, zorg dat je ramen netjes zijn en er geen onkruid langs de gevel staat ...
  • Voorraadbeheer en efficiënt inzetten van ingrediënten
  • Het gebrek aan een zekere basis -kwaliteit, typische voorbeelden geprikte smaakloze steaks, sausen die duidelijk uit een doos/pakje komen en snel papperig worden, geen frisse sla, rubber scampi's, smaakloze frieten
  • Eten onvoldoende warm
  • Te kleine of te grote porties
  • Vlotte bediening en organisatie, vriendelijk zijn kost geen geld
  • Openen van een niche restaurant in niet verstedelijkt gebied - altijd risicovol
  • Het helpt als je als koppel of zelfs familie de zaak kan runnen
  • Hier en daar ongetwijfeld een forse huur die een rol kan spelen, pand in eigendom kan een voordeel zijn
  • Piekbezetting in weekends VS leeg tijdens de week - een aantal spelen daar handig op in door dagschotels aan te bieden, suggesties en promo's tijdens de week die een stuk interessanter geprijsd zijn - ik ken alvast een paar zaken waar dat echt een schot in de roos is, dergelijke zaken maken het veel makkelijker om vast personeel in dient te nemen en te houden.
  • Denk dat je als zaak ook wat moet aanvoelen waar en wat je wil als cliënteel
  • ...

Neem daar dan nog eens bij dat die Zeeuwse mosselen op restaurant van knal dezelfde leveranciers komen, dan snap ik echt niet waarom die prijzen hier in BE zo hoog daarvoor moeten liggen. In FR zitten ze ongeveer aan de helft van de Belgische prijzen. Dat is puur winstbejag, dat heeft niets meer met de mosselprijs of inflatie te maken.

Wij hebben met de jeugdbeweging jaren een mosselfestijn gehouden en hadden daarvoor zo een 1000kg mosselen nodig, de prijs die we daarvoor betaalden was significant hoger (ca x2) dan de prijs in de supermarkt - nu goed, een eetfestijn is nog steeds geen restaurant maar 1000kg is best al een deftige hoeveelheid. Ze werden wel geleverd en de koelwagen was gratis - maar dat zie je wel vaker bij restaurants dat er achteraan een koelwagen van de vishandel staat. Combinatie leveren / koelen / betere kwaliteit.

De kostenstructuur is voor zover ik weet helemaal anders in Frankrijk dan in Vlaanderen. Wallonië is inderdaad over het algemeen goedkoper, ik vermoed ook lagere lonen?
Is dat echt zo? Dat is nu al jaar en dag mijn lievelingsgerecht en het is zowat het enige product dat in de winkels nauwelijks duurder is geworden tegenover 20 jaar geleden. Als je de promo's een beetje uitkijkt koop je mosselen voor 2€-3€ de kg en op restaurant doen ze die prijs x10 of x15. Hier zit thuis ook nauwelijks werk aan, die mossselen wassen is nauwelijks werk en voor de rest zet je ze gewoon op het vuur en ze zijn klaar om te eten.

De mosselen die je in een deftige brasserie eet komen totaal niet uit een grootwarenhuis. Er is weldegelijk een groot verschil in sortering.

Eerste voorbeeld op google bij een Vishandel. 16 euro de kilo voor Goudmerk-mosselen en vermoedelijk de grootste sortering. Reken 1,2 kilo de pot. Groenten, saus. Dan x3 zoals er normaal wordt gedaan in de horeca. Ik zit aan 50 euro voor het gerecht.
Zestien euro is nu wel heel duur, maar reken maar aan de helft en je zit aan 30 euro voor een pot mosselen.

De mosselen die je in een deftige brasserie eet komen totaal niet uit een grootwarenhuis. Er is weldegelijk een groot verschil in sortering.
In de sortering wel, niet de afkomst. Ze komen uit dezelfde Zeeuwse oesterputten.

Eerste voorbeeld op google bij een Vishandel. 16 euro de kilo voor Goudmerk-mosselen en vermoedelijk de grootste sortering. Reken 1,2 kilo de pot. Groenten, saus. Dan x3 zoals er normaal wordt gedaan in de horeca. Ik zit aan 50 euro voor het gerecht.
Zestien euro is nu wel heel duur, maar reken maar aan de helft en je zit aan 30 euro voor een pot mosselen.
Daar neem je nu wel een dure vishandel als referentiebasis. In de supermarkt heb ik voor goudmerk al minder dan 5€ betaald in promotie, waarvan de kwaliteit hetzelfde was als het gemiddelde restaurant dat goudmerk serveerde. De kwaliteit van mosselen op restaurant is trouwens ook niet gegarandeerd beter dan thuis, ik heb al verschillende keren mosselen aan de kust gegeten van bedenkelijke kwaliteit/smaak.

Oprechte vraag: wat bedoel je met "restaurantsortering"?

Tegenover jouw argumenten staat wel dat je bij mosselen niks van bijgerecht behalve frieten moet serveren (de mosselgroenten komen 9/10 uit een zak en het mosselsausje maak je snel in een grote hoeveelheid, als het ook al niet uit een pot komt). Je moet dus geen slaatje maken, geen groentjes stoven, geen aardappeltjes bakken, geen speciale saus maken,...

En dat meer aan de tafel komen door personeel is toch echt geen issue en ga je toch echt niet doorrekenen? Dan moet je pakweg een pint of cola in verhouding ook duurder maken dan een fles wijn, want die wijn blijft op tafel staan en kunnen de mensen dus langer van drinken en die pint en cola moet je telkens naar tafel brengen wanneer er extra worden besteld (tenzij je de wijn ook uitschenkt als garçon, maar waar gebeurt dat nog behalve in de topzaken?).

Ook dat afwassen van die potten, met een industriële vaatwasser kan je dat er toch echt gerust insteken. En heb je die niet dan is een braadpan en sauspot van die steak béarnaise uitwassen evenveel werk als 2 mosselpotten, of zelfs meer gezien het mogelijke aanbaksel.

Lijkt mij dus echt niet dat de oorzaken voor die hoge prijzen daar moeten gezocht worden.

Vandaar wel mijn oprechte vraag betreffende die restaurantsortering, want wanneer een kilo mosselen in de Aldi 5€ kost is het niet onlogisch dat mensen zich vragen stellen bij die 28-30€ op restaurant.

Wij gingen overigens vroeger minstens 2x per week op restaurant, tot 2-3 jaar geleden gingen we quasi elke woensdagmiddag iets eten met de kindjes na school, dat was een moment voor wat gezinstime. Maar nu die bengels ook groter worden en dus meer eten én met de zotte prijzen nu, zijn we daar gewoon mee gestopt. Elke woensdag 120€-150€ voor wat lekkere gezinstime, no thanks.

Ik kan zeker geloven dat kosten én grondstoffen gestegen zijn, maar dat is imo vaak geen verklaring voor het falen van sommige zaken. De case in deze thread bv blijkt toch ook andere oorzaken te hebben. Vaak ook personeelsgebonden, mijn schoonfamilie is een horecafamilie en daar werd hard gewerkt omdat ze echt serieuze shiften konden draaien met beperkt personeel, eigenaar incluis. Nu zie je veel zaken waar de eigenaar zich eerder een manager waant die niet echt meewerkt maar eerder delegeert. En dan vaak met meerdere zaken, een beetje zoals het verhaal in deze thread. Maar een zaak waar de eigenaar zelf elke shift volle bak meedraait, met een goede kaart, beperkt personeel, geen té zotte prijzen,... ik geloof toch echt dat zoiets nog moet en kan werken. Maar dat het niet meer "vanzelf" gaat, lijkt me logisch en dat is in veel sectoren gewoon zo (de mijne ook).

Dat zijn niet dezelfde mosselen: Zeeuwse vs bouchot

@stungunner mosselboeren hebben eerste keuze, warenhuizen volgen later
Kan op 1kg mosselen 100gr vlees schelen (wat al snel 25% is)

Terug
Bovenaan