Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Algemeen is de horeca, en voedsel tout court, nu wel goedkoper in de buurlanden (Luxemburg mogelijk als uitzondering). Dan heb je ook nog locatie, het is de Belgische kust. Ik vind die nogal overroepen, maar jaarlijks trekt het halve land naar daar vanaf er wat zon is, dus daar kan je nu ook wel hogere prijzen verwachten, net zoals ik op de Grote Markt duurdere drank en eten verwacht dan ergens in een onbekende straat.

En ja, mosselen als hét gerecht om voor op restaurant te gaan, is dat ook niet redelijk Belgisch? Vraag/aanbod denk ik dan.
Mosselen zijn aan de Belgische kust wel een stuk goedkoper dan in het binnenland. In het binnenland betaal je los over de 30€ voor een pot mosselen, aan de kust blijf je nog onder die 30€. Had er een artikel over gelezen in de krant, aan de kust slaat men massa’s mosselen in omdat het er toch het meest besteld wordt en zo kan men dus aan goedkopere prijzen inkopen. In het binnenland gaan mensen sneller voor een stuk vlees gaan en gaat men in kleinere volumes mosselen aankopen.

Dat zijn niet dezelfde mosselen: Zeeuwse vs bouchot

@stungunner mosselboeren hebben eerste keuze, warenhuizen volgen later
Kan op 1kg mosselen 100gr vlees schelen (wat al snel 25% is)
Dat justifieert een prijsverschil van 600% op restaurant niet direct eh.
Als je thuis mosselen maakt koop je 5-6 keer de hoeveelheid in de winkel met wat je op restaurant zou betalen. Genoeg vis/vlees per mosselpot dan.

Mosselen zijn aan de Belgische kust wel een stuk goedkoper dan in het binnenland. In het binnenland betaal je los over de 30€ voor een pot mosselen, aan de kust blijf je nog onder die 30€. Had er een artikel over gelezen in de krant, aan de kust slaat men massa’s mosselen in omdat het er toch het meest besteld wordt en zo kan men dus aan goedkopere prijzen inkopen. In het binnenland gaan mensen sneller voor een stuk vlees gaan en gaat men in kleinere volumes mosselen aankopen.
https://www.caveduroy.com/en/menu-79#signet3
Misschien is dit wegens toerisme een locatie die dan meer mosselen inslaat, maar de tegenstelling kust/binnenland lijkt me nu wel redelijk sterk (zo ver is dat ook niet van elkaar).

Dat justifieert een prijsverschil van 600% op restaurant niet direct eh.
Als je thuis mosselen maakt koop je 5-6 keer de hoeveelheid in de winkel met wat je op restaurant zou betalen. Genoeg vis/vlees per mosselpot dan.
Koop dezelfde mosselen en het zal 300% zijn
En dan moet je alle kosten die restaurant nog heeft in rekening nemen
Uw keuken heeft ook geld gekost, woning ook
Uw tijd ook (je kon flexijob doen en geld verdienen)

Dus ja 30 euro voor mosselen bij ons is normale prijs (mosselen natuur bij mosselrestaurant bij ons is 29 euro)

Hier in de buurt ligt een groot mosselrestaurant waar veel volk tegelijk binnen kan. Het is van op tijd te reserveren of je hebt gewoon geen plaats. Goedkoopste versie voor 1,25 kg is 31 euro. Volk genoeg die het ervoor wil betalen dus wel.

Laatst bewerkt:
Mosselen bestel je toch niet op restaurant zekers. Toch zeker niet voor 30 euro.
Zak verse groenten en mosselen in de pot. Iemand rijdt naar de frituur en 15min later heb je eten.
(het is zo bij veel gerechten maar voor mosselen is het wel echt heel eenvoudig)

https://www.caveduroy.com/en/menu-79#signet3
Misschien is dit wegens toerisme een locatie die dan meer mosselen inslaat, maar de tegenstelling kust/binnenland lijkt me nu wel redelijk sterk (zo ver is dat ook niet van elkaar).
Het is inderdaad de toeristische vraag die het prijsverschil verklaart. Kan mij inbeelden dat op de Brusselse markt of in Brugge men ook vaker naar mosselen zal vragen dan pakt een lokale brasserie in Londerzeel ofzo.
Wou maar aangeven dat een toeristische locatie niet noodzakelijk leidt tot hogere prijzen maar soms het tegenovergestelde gezien voordeligere massa-inkopen.

Waarom mosselen in de supermarkt zoveel goedkoper zijn dan op restaurant
https://www.hln.be/binnenland/waaro...el-goedkoper-zijn-dan-op-restaurant~a693e664/
Uit het artikel:
Aan de kust betaal je door de band 10 tot 15% minder dan in het binnenland voor mosselen op restaurant. Op de dijk kun je op veel plaatsen mosselen bestellen voor 25 à 28 euro. “Ik kan uiteraard alleen voor onszelf spreken, maar dankzij onze grote afname kunnen wij onderhandelen met onze leveranciers en inkopen aan de scherpste prijzen en daar profiteren ook onze klanten van”, zegt Vancoppenolle. “We hebben continue zo’n 200 kilo mosselen in huis en over het hele seizoen verzetten we zo’n 10 ton. Onze aankoopprijs? Daar blijf ik liever discreet over. Voor een restaurant in het binnenland is het in elk geval wat moeilijker: als je bijvoorbeeld vooral vlees verkoopt en slechts af en toe een mosseltje, dan is dat een ander uitgangspunt dan bij Mac Moules waar mosselen onze enige specialiteit zijn.”

Mosselen bestel je toch niet op restaurant zekers. Toch zeker niet voor 30 euro.
Zak verse groenten en mosselen in de pot. Iemand rijdt naar de frituur en 15min later heb je eten.
(het is zo bij veel gerechten maar voor mosselen is het wel echt heel eenvoudig)
Je moet ze wel kuisen ook he

Als je de promo's een beetje uitkijkt koop je mosselen voor 2€-3€ de kg en op restaurant doen ze die prijs x10 of x15. Hier zit thuis ook nauwelijks werk aan, die mossselen wassen is nauwelijks werk en voor de rest zet je ze gewoon op het vuur en ze zijn klaar om te eten.
Jij koopt Jumbo of super. Restaurants zouden imho goudmerk moeten aanbieden.

Die heb ik nog nooit onder de 8€ weten staan in de winkel (als ze die überhaupt als verkopen)

Bij de viswinkel koop ik die aan gemiddelde van 12€/kg aan.

Reken dan nog groenten, frietjes, saus en werk bij is het niet zo erg om 30€ te betalen.

Als je echter maar Jumbo krijgt en matig gekuiste mosselen is het gewoon je klanten oplichten...

Als je echter maar Jumbo krijgt en matig gekuiste mosselen is het gewoon je klanten oplichten...
Hier eet ik dus nooit nog mosselen. De slechtste mosselen ooit. Deze zijn echt niet te fretten.
Dat deze zaak nog bestaat begrijp ik niet goed. Maar goed ..

448609062_866736562153807_6510605618722758473_n.jpg

De baarden moeten er nog af, vuil van de schelpen ook
En er komt echt nog wel wat zand uit
Je moet er nog aan kuisen maar ze zijn al veel properder dan vroeger. Wij kopen altijd goudmerk, die zijn al zeker grondig op voorhand behandeld. Ik ben max een half uurtje bezig voor 2 personen.
Ik herinner mij nog goed hoelang we in mijn kindertijd eraan bezig waren, ze waren toen amper op voorhand behandeld.

Ik laat ze eerst wat weken in koud zout water, dan spugen ze zelf het zand en vuil uit.
Dan een half uurtje de rest loskrabben.

De vele voorbeelden in dit topic laten ook gewoon zien dat het probleem niet louter en alleen vanuit een particulier standpunt moeten bekeken worden.

Vol-au-vent. Veel mensen zijn er zot van. Maar toch wel wat werk om dat op de klassieke manier te maken:
- Kip koken, pluizen
- balletjes rollen
- champigons snijden
- Zwezerikken bakken (klassiek!)
- Den boel in elkaar flansen

Als je dat als kleine zaak moet doen vanaf scratch, dan kruipt daar tijd in. Tijd die op de één of andere manier moet betaald worden. En dan het feit dat er een risico is dat je x-kilo moet weggooien omwille van het feit dat het niet is besteld.

Het ding is gewoon dat we als klanten niet zo snel meer willen gaan uit eten voor iets wat we thuis zelf kunnen maken. Net omwille van de kostenstructuur waar een horeca-zaak mee te maken heeft. Daar heeft de hogere prijszetting voor gezorgd. De oorzaken daar ben ik ook niet zeker van.

De vele voorbeelden in dit topic laten ook gewoon zien dat het probleem niet louter en alleen vanuit een particulier standpunt moeten bekeken worden.

Vol-au-vent. Veel mensen zijn er zot van. Maar toch wel wat werk om dat op de klassieke manier te maken:
- Kip koken, pluizen
- balletjes rollen
- champigons snijden
- Zwezerikken bakken (klassiek!)
- Den boel in elkaar flansen

Als je dat als kleine zaak moet doen vanaf scratch, dan kruipt daar tijd in. Tijd die op de één of andere manier moet betaald worden. En dan het feit dat er een risico is dat je x-kilo moet weggooien omwille van het feit dat het niet is besteld.
Ik denk nu wel dat voor een beetje kok dat allemaal zeer eenvoudig is, en die dat wel combineren met andere voorbereidingen en zaken die koken. Zwezerikken heb ik nooit in vol-au-vent gezien, en ik denk dat iedereen zijn kip wel praktisch versneden zal kopen.

Lijkt me dat een goed draaiend restaurant ook wel rekening zal houden met overschot die niet tijdig verkocht raakt.

<>

Ik denk dat het vooral een interpretatieverschil is. Een halfuur kuiswerk is voor veel mensen niet "niet zoveel" :p
We zijn idd van gewoon in de pot gooien naar eerst in water met zout (wat meestal niet meer moet) en 30min kuisen ervoor gegaan :D

Op 30min maak ik meeste van wat wij eten
In België gaan we zelden op restaurant, maar op vakantie in buitenland bijna dagelijks (buiten skivakantie).
In Zuid-Frankrijk ben je ook al snel 30-40 euro kwijt voor hoofdgerecht vis of vlees (10% btw tov 6 bij ons zeker? In supermarkt groenten en fruit is er ook stuk duurder precies)

In Zuid-Frankrijk ben je ook al snel 30-40 euro kwijt voor hoofdgerecht vis of vlees (10% btw tov 6 bij ons zeker? In supermarkt groenten en fruit is er ook stuk duurder precies)
30-40euro voor een hoofdgerecht in z-frankrijk?
We betaalden vorig jaar max 30euro voor een hele menu in de lokale restaurants (Provence). En dat was altijd heel lekker.

Jij koopt Jumbo of super.
Toen ik nog in België woonde kocht ik goudmerkt, jumbo, deluxe, supers, Canades, Deense, ... mosselen (ik eet dat het hele jaar door, soms 2x de week).

Restaurants zouden imho goudmerk moeten aanbieden.
Die heb ik nog nooit onder de 8€ weten staan in de winkel (als ze die überhaupt als verkopen)
In de grotere Carrefours of Delhaizes staat goudmerk vaak hoor.

Bij de viswinkel koop ik die aan gemiddelde van 12€/kg aan.
Verbaast me niet, daar kost alle vis een veelvoud van wat het in een warenhuis kost.

Reken dan nog groenten, frietjes, saus en werk bij is het niet zo erg om 30€ te betalen.
Zie vb van hierboven, in Frankrijk vragen ze voor diezelfde pot mosselen 15-17€ en daar moeten ze ook de mosselen reinigen, wat frieten groenten erbij serveren, ... Die prijs van 30€ is exorbitant in verhouding met de kostprijs van mossel.

Ik denk nu wel dat voor een beetje kok dat allemaal zeer eenvoudig is, en die dat wel combineren met andere voorbereidingen en zaken die koken. Zwezerikken heb ik nooit in vol-au-vent gezien, en ik denk dat iedereen zijn kip wel praktisch versneden zal kopen.
Is een klassieker in de "chiquere" vol-au-vent versies.
Zie bijv de Peter Goossens versie:

Terug
Bovenaan