Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Ik kom nog wel regelmatig in restaurantjes/brasserietjes.
Vooral dan als dagafsluiting als je ergens bent. Het is laat, je gaat 's avonds niet koken, en de frituur is ook niet steeds een optie.
Maar om zo te zeggen, van kom ik ga het huis uit en we gaan ergens eten, nope.

Maar, goh 16-18 euro al voor een spaghetti die ook maar uit het fabriek komt, een drankje is ook niet goedkoop meer.
Ik snap wel dat velen afhaken.

Dit voelt voor mij aan als een soort van hip concept dat in Brussel of Leuven misschien nog zou renderen, maar niet in Genk.
Heel leuk (en naïef) om dat nog wat extra glutenvrije of vegan opties op de kaart te hebben, maar ik krijg nog net niet katten-café-vibes.
Het concept is gewoon niet meer winstgevend in de huidige tijd.

Het is een goed bezochte zaak op een toplocatie (Stadsplein) die er qua kosten niet uitkomt. Dat is enorm pijnlijk.

“Ik heb een heel divers publiek. Een croque lust iedereen en ik bied alle soorten aan. Het falen ligt niet aan mijn concept, niet aan mijn team en niet aan onze kwaliteit en dat zie ik vandaag nog steeds. Mijn zaak zit elke dag vol. Ik heb vandaag een van de drukste middagen gehad, en nog kom ik niet uit de kosten. Dat is niet oké. KROK is een lunchbar en ik krijg het niet over mijn hart om meer dan twintig euro voor een croque te vragen, maar dit is het resultaat.”
"Ik zag onlangs menukaarten van 2019, onze croque waren toen 60 procent goedkoper dan nu, en ik kan zelfs nu niet eens winst maken, anders vroeg ik geen faillissement aan.”

Kan het artikel niet lezen dus welke redenen haalt ze aan? De horeca is nochtans een sector die al makkelijk goedkope arbeidskrachten kan inzetten via studentenjobs en flexi's. Een croque kan iedereen maken dus een dure chef kok hoeft ze ook al niet in dienst te nemen. Is het pand te duur?

Als ik het goed begrijp is het ook enkel een lunch restaurant. Maar is dat economisch rendabel te doen, met goedkope gerechten, midden in een centrum in wat waarschijnlijk een pand met zeer hoge huur is?

Kan het artikel niet lezen dus welke redenen haalt ze aan? De horeca is nochtans een sector die al makkelijk goedkope arbeidskrachten kan inzetten via studentenjobs en flexi's. Een croque kan iedereen maken dus een dure chef kok hoeft ze ook al niet in dienst te nemen. Is het pand te duur?

Als ik het goed begrijp is het ook enkel een lunch restaurant. Maar is dat economisch rendabel te doen, met goedkope gerechten, midden in een centrum in wat waarschijnlijk een pand met zeer hoge huur is?
Hier gratis versie van een artikel erover: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...root-genk-stopt-ermee-na-faillissement-eigen/

De pech door covid en de stijging van de kosten van energie, personeel en voedsel hebben ons in de rode cijfers geduwd
“Nochtans doet de horeca in Genk het goed”, vertelt ze verder. “Iedereen heeft het wel moeilijk op bepaalde momenten. Het zijn duidelijk geen goede tijden voor horecazaken, maar er komen toch geregeld nieuwe zaken bij in Genk. Die jonge ondernemers zijn zeer creatief om met de huidige problematiek om te gaan.” Voorlopig blijft Goyens wel nog in het bestuur zitten van Horeca Limburg en Horeca Vlaanderen.
Volgens Goyens is de sleutel voor een succesvolle horecazaak de kleinschaligheid. “Een kleine zaak betekent lage kosten en lage huurprijzen en zo zijn er recent nog enkele leuke zaken bijgekomen in Genk”, verduidelijkt ze. “Personeelskosten zijn de doodsteek voor veel zaken, dat is het grote probleem volgens mij.” Krok probeerde dat op te vangen met jobstudenten en flexi-jobs.

En de site met menukaart: https://www.krokgenk.be/
Idd, ma-za 10u-15u open. Met goedkope gerechten, geen idee wat de huur ginder is.

Het is een goed bezochte zaak op een toplocatie (Stadsplein) die er qua kosten niet uitkomt. Dat is enorm pijnlijk.

"Ik zag onlangs menukaarten van 2019, onze croque waren toen 60 procent goedkoper dan nu, en ik kan zelfs nu niet eens winst maken, anders vroeg ik geen faillissement aan.”
Ik vind het eerder vreemd dat zo'n niche-concept hiervoor er qua kosten wel uitkwam. Het was een zaak met enkel croques en een beperkt aantal zitplaatsen die enkel open was van 10u tot 15u...

Zie hierboven link naar de site, dit is de menu sinds 06/2022. De menu van 2021 staat ook nog online. 2021 > 06/2022 was al voor veel dingen +25~35% in prijs. Op hun instagram zijn ook foto's te vinden van de menu uit 2018. 2018 > 06/2022 is idd voor bepaalde items +60%. Maar zelfs hun prijzen van toen waren vrij duur voor wat het maar was.

Ik deel eigenlijk de mening van @the_fox zéér vreemd dat zo'n zaak überhaupt vroeger wél winstgevend zou zijn geweest.

De eigenares van die 'krok' zaak is als je doorklikt in het artikel van HBvL ook eigenares van een gelijkaardige hippe zaak in Hasselt met een focus op "lobster rolls" - ooit al van gehoord voor je dit las? - maar dan in Hasselt, ook exclusief voor lunch, met cru vertaald: dure fancy broodjes (zelfs zonder de kreeft, want verse kreeft is duur).

Cynisch om dit te citeren maar hey:
Over de zaak
Zaakvoerster Kaatje Goyens heeft met Krok in Genk al een succesvolle lunchzaak.
“Het idee om een New England lobster roll - heel populair in de VS - op de kaart te zetten leefde al langer. Al is verse kreeft te duur en diepvriesproducten gebruiken we liever niet. We besloten om een eigen roll te creëren met andere ingrediënten die populair, trendy én lekker zijn.” Toen het pand in Hasselt vrijkwam, aarzelde Kaatje dan ook niet. Rolls vind je in een oude burgerwoning op de Havermarkt waar ook fashion store Hympala zich vestigde. De combinatie van streetwear en sneakers met de hippe rolls leek Kaatje de perfecte combo.

Zo succesvol dat ze ook op het moment van dit artikel al anderhalf jaar geen deftige winst genereerde.

Deze onderneemster heeft precies wel duidelijk een voorliefde voor (dure) trendy lunch-conceptjes... Ben op een citytrip in Nederland ook gaan eten in zo'n leuke, hippe bagelzaak, maar dat was in de buurt van een unief, het zakenleven, toeristische passage en aan bijna de helft van deze prijzen van die rolls...

Vooraleer ik hier afkom als de conservatieve zak die alles wat "nieuw" is afbreekt, verre van: ik probeer héél graag nieuwe dingen en zaakjes (was zelf late to the party maar recent pas BrewMine tap ontdekt in Hasselt). Ik zou me zelfs gerust zo'n niet-lobster roll gaan proberen uit nieuwsgierigheid, de vraag is of zo'n zaak een vaste waarde kan worden?
Of dat het gewoon een faillissement waiting to happen is vergelijkbaar met een kattencafé als Kamal Kharmach niet tussengekomen was?

Met zo'n nieuw concept moet naast de klassieke horeca-barrières ook opboksen tegen de onbekendheid i.p.v. gekende concepten waarvan mensen weten wat te verwachten...
Bij de andere leuke meer "unieke" zaken die ik in Hasselt ken denk ik ook aan ofwel duidelijk afgescheiden exotische keukens, ofwel hippere zaken (Boulebaar, Maison Mathis, Uw Zuster) die niet duurder zijn, meer kwaliteit en gewoonweg ook meer "berekend" door enerzijds meer variatie in het aanbod (ruimere keuze dan slechts één kernconcept), en niet dat ik vind dat mensen zich kapot moeten werken: maar ook gewoonweg bredere openingstijden: de huur voor een "lunchzaak" gaat niet lager zijn dan voor een zaak die ook nog een succesvolle avondshift heeft hé...

Bovendien, 2 zaken tegelijkertijd jongleren, en/of een 2e opstarten als je eerste al 2 jaar niet goed draait... tja, dat zal wel de meer autistische kant van mij zijn of zelfs de conservatieveling in mij zijn I guess, maar ik zou eerst een hyperfocus hebben om 1 goed te laten werken of af te sluiten, vooraleer ik aan nr. 2 begin... tenzij nr. 2 een sure thing zou zijn (een goed draaiende frituur overnemen ofzo).

Laatst bewerkt:
Altijd vreemd gevonden: ook hier in de buurt gaat er al eens een horecazaak op de fles - maar letterlijk 200m verder zijn er dan zaken die 300-500k/jaar winst draaien (officieel that is).

Waar ligt het probleem dan?
De betere restaurants die vandaag creatief omspringen met hun menukaart om de kosten houdbaar te maken, tegelijkertijd mensen toch kunnen laten genieten en die inzetten op de beleving (lees goede service) die zitten vandaag overvol. Bij de rest is het een leegloop.

Het begint vandaag bij velen al met personeel. De kwaliteit is tegenwoordig ondermaats, ze vinden geen personeel meer waardoor op veel plaatsen er maar weinig swoeng in zit of dat het personeel ronduit onvriendelijk is.
Als je niet kritisch omspringt met uw menukaart en met uw leveranciers eindig je met een veel te dure rekening. Wie wil er 35-40€ betalen voor een eenvoudige steak met saus, frieten en een potje mayonaise en tegelijkertijd veel te lang moeten wachten op dat potje mayonaise waardoor de maaltijd en de beleving al totaal tegenvalt?
Mensen gaan wel graag 35-40€ (en meer) betalen voor een uniek gerecht dat hun oprecht gesmaakt heeft en waar ze genoten hebben van de totaalbeleving.
Probeer eventueel uw maaltijden in prijs doenbaar te houden en speel wat met de prijs van de drank. Mensen gaan meer geneigd zijn malcontent te zijn over de prijs van het gerecht dan van de dranken.

Waar een restaurant vroeger een makkelijke oplossing was voor een snelle hap is het nu eerder een luxe ontspanningsmoment geworden.
Wij gingen vroeger ieder weekend uit eten, puur uit gemakzucht. Soms zelf 2 keer per week.
Vandaag misschien nog 1 keer de maand maar dan wel goed om er echt van te genieten. We gaan al sneller in het weekend voor opwarmschotels van de slager of snelle afhaal zoals frituur/Thais/pizza en zelf dat is al relatief duur geworden.

Wie zich daar niet naar aanpast gaat vandaag overkop.

Faillisementen zijn ook maar 1 kant van de medaille, om te zien of een sector het moeilijk geeft moet je naar de evolutie van de totale omvang kijken, en die zit, vorig jaar althans nog, goed.

In 2023 bedroeg het aantal horecazaken 63.500 tegenover 60.000 toen corona startte. Nu wordt er aan de alarmbel getrokken omdat er in 8 maand tijd 200 meer faillisementen zijn dan normaal (800 ipv 600). Die cijfers samen lijken me er toch niet op te wijzen dat er een echt probleem is.

Laatst bewerkt:
En de site met menukaart: https://www.krokgenk.be/
Idd, ma-za 10u-15u open. Met goedkope gerechten, geen idee wat de huur ginder is.
Kvind het wel gek dat die zaak blijkbaar dan toch zo vol zit. 17 euro voor een croque hawaii? Misschien ben ik het doelpubliek niet maar ik zou dat niet willen betalen :p Ga daar iets gaan eten met je partner en je bent meer dan 40 euro kwijt aan twee croques en twee drankjes. Dunno man.

Kvind het wel gek dat die zaak blijkbaar dan toch zo vol zit. 17 euro voor een croque hawaii? Misschien ben ik het doelpubliek niet maar ik zou dat niet willen betalen :p Ga daar iets gaan eten met je partner en je bent meer dan 40 euro kwijt aan twee croques en twee drankjes. Dunno man.
Wat is volzitten natuurlijk...
Afgaand op de foto's waren er niet zoveel stoelen/tafels. Als er om 12u 30 man zit, kunnen ze het als volzitten aanzien maar wel maar 30 couverts per dag draaien... En enkel lunch, dus ik vermoed dat het doelpubliek niet koppels was maar eerder zakenmensen die een simpele snelle hap wouden.

De eigenares van die 'krok' zaak is als je doorklikt in het artikel van HBvL ook eigenares van een gelijkaardige hippe zaak in Hasselt met een focus op "lobster rolls" - ooit al van gehoord voor je dit las? - maar dan in Hasselt, ook exclusief voor lunch, met cru vertaald: dure fancy broodjes (zelfs zonder de kreeft, want verse kreeft is duur).

Cynisch om dit te citeren maar hey:
Nog cynischer om dit aan te kaarten misschien :p Ze heeft ook nog een mexicaans restaurant gehad.
Opening april 2020: https://www.hln.be/genk/uitbaters-k...caanse-keuken-ontbreekt-nog-in-genk~a1ae48ba/
Met ook weer een top-concept:
Het restaurant zal enkel open zijn tijdens de weekends en de eerste donderdag van de maand. “Ik zie het als een manier om efficiënt een zaak te voeren. Het zorgt bijvoorbeeld voor minder personeels- en energiekosten”, vertelt Kaatje. “De horeca is geen evidente sector en ik sta er ook op om een witte kassa te hanteren. Daarom lijkt het mij verstandig om enkel op vrijdag, zaterdag en zondag de deuren te openen. Ook voor mijn collega’s vind ik het belangrijk. Zij moeten zich niet overwerken.”
Sluiting februari 2023: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230228_96418929
Blijkbaar niet zo'n top-concept :D
“Door de torenhoge personeels- en energiekosten kregen we het financiële gat dat Covid veroorzaakt had niet meer gedicht”, zegt uitbaatster Kaatje Goyens.

Dus per jaar gaat ongeveer 1,5% van de bestaande horeca failliet, en op twee jaar is zij nu reeds tweemaal failliet. Als die lobster roll zaak binnenkort ook nog dicht gaat, begin ik toch eerder aan haar financiele skills te twijfelen dan aan iets anders.

De openbare cijfers, cijfers van 2023 nog niet neergelegd: https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0694617889

2022 was rampzalig, meer dan 100.000 euro verlies, zoveel personeelskosten, x3 ten opzichte van 2021, 7,5 VTE, terwijl de brutomarge niet in die mate is gestegen. Er was ook nog een Mexicaans restaurant (zoals reeds vermeld hier) dat mee in de cijfers lijkt te zitten (cfr. 2 vestigingen volgens KBO), dus mogelijk heeft dat de cijfers ook mee beïnvloed?

Laatst bewerkt:
Vooral dan als dagafsluiting als je ergens bent. Het is laat, je gaat 's avonds niet koken, en de frituur is ook niet steeds een optie.

Maar, goh 16-18 euro al voor een spaghetti die ook maar uit het fabriek komt, een drankje is ook niet goedkoop meer.

Ik ben nog opgegroeid onder de noemer van uit eten is iets dat je uitzonderlijk doet. Een friet gaan uithalen... waarom zou je dat doen snij gewoon uw eigen frieten en gooi ze in friet vet. Veeeeeel lekkerder. En echt geen moeite.

De enige momenten dat ik uit ga eten is bij een date of bij collega's / vrienden indien we niet iets "thuis" organiseren. En dan nog is dat zeer zeker niet dagdagelijks. En krijg ik het gewoon niet over mijn hart om op een random dag 15€ -20€ te spenderen aan een spaghetti.
Hetgeen ik minstens even goed kan maken met een pot spaghetti saus a rato van 3-5€, spaghetti a rato van 1€... etc...

Net zoals dat vroeger ook het geval was, maar het feit doordat het ging om kleine absolute bedragen dit al meer over het hoofd werd gezien.

Toen ik sprak dat een friet 100 BEF was, was de eerste reactie van mijn grootmoeder zijn ze zot geworden ik kocht dat nog aan 1 BEF voor een grote friet met alles erop en eraan. Toen ik sprak dat het 2.5€ was, was dat aanvaardbaar.

Het moment dat er een pleuro komt. En die een hervorming doet naar 2 pleuro. ipv de 4-5€. En de inflatie onder controle blijft, verandert dat ook weer. Totdat mensen die link niet meer gelegd hebben aan dat absolute bedrag. Juist omdat een bedrag van 20€ voor iets simpels gewoon als veel geld overkomt. Omdat het referentiepatroon nog is dat dit in het verleden 10€ was.

Het lijkt mij gewoon een concept waarvan de meeste mensen denken als ik een croque wil. Dan pak ik wat brood, wat kaas, wat hesp en ben ik gesteld voor 1-3€ en heb ik deftig gegeten. En het is nu ook niet alsof een croque machine iemand arm maakt... of überhaupt moeilijk te maken is. Of gezien wordt als zijnde een volwaardig maal.

En 15-20€ is nog altijd veel geld voor de meeste mensen om gewoon even uit te geven. Als de prijs lager is of was, dan gaan mensen dat sneller over hun hart krijgen. 7-10€ voor een keer. Ook al is dat ook veel geld voor wat het maar is of was. Maar dat kunnen we er uitzonderlijk nog wel aan geven.

15-20€ is gewoon in mijn ogen een mentale barrière voor iets dat te simpel om te maken is. Of het moeten meme of pepe zijn die met de kleinkroost als uitstap dat deden.

Daarnaast zijn veel mensen tijdens COVID tot de constatatie gekomen dat het allemaal niet zo moeilijk is of moet zijn om dat zelf te doen. En om eerlijk te zijn als je toch te mottig bent om zelf een croque monsieur te maken dat je het evengoed voor 2-3€ gesteld bent https://www.promobutler.be/nl/colru...ereide-gerechten-bereide-gerechten?id=9569807

En dat er gewoon andere prioriteiten zijn om het geld naartoe te dragen dan een croque te gaan eten.

Vol is relatief. Al vind ik het überhaupt al raar dat je personeel hebt om 6-10 klanten van een croque te voorzien. Ik verwacht nog altijd dat de eigenaar daar zelf de croques maakt en ze ook serveert. Allez toch in zo'n kleinschalige omgeving.

Beeld u in dat je een frituur start en uw frituur max 30-60 frieten verkoopt op een dag en dat je daar 2 - 3 personen voor in dienst neemt. Is dat dan zo raar om niet uit de kosten te komen ?
Zeker als je dan ook nog eens het pand huurt ipv dat je er de eigenaar van bent en het pand ondertussen afbetaald is.

Ik merk vooral dat de typische brasseries veel te duur zijn geworden (+25eur) voor eenvoudige gerechten. In iets duurdere bistro betaal je misschien 5euro meer maar zijn de gerechten van véél betere kwaliteit (en dingen die je niet eenvoudig thuis kan maken).

De openbare cijfers, cijfers van 2023 nog niet neergelegd: https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0694617889

2022 was rampzalig, meer dan 100.000 euro verlies, zoveel personeelskosten, x3 ten opzichte van 2021, 7,5 VTE, terwijl de brutomarge niet in die mate is gestegen. Er was ook nog een Mexicaans restaurant (zoals reeds vermeld hier) dat mee in de cijfers lijkt te zitten (cfr. 2 vestigingen volgens KBO), dus mogelijk heeft dat de cijfers ook mee beïnvloed?
Ik vind het ook wel echt vreemd dat hun handelsschulden zo hoog staan tov hun handelsvorderingen. De personeelskosten zijn inderdaad hoog, maar als je 3-4k aan voorraad hebt en 35-40k aan inkomsten, en dat naast bijna 60k schulden legt (allemaal op 1j), dan weet toch iedereen dat je het op termijn niet haalt.

Hier hetzelfde.
En dan is zoiezo iets als een lunch garden plezanter met de kinderen. En stuk goedkoper voor de portemonee

Als ik het goed begrijp hebben we hier iemand die klaagt over financiële moeilijkheden maar dan zelf belachelijke zaken start die failliet gaan met +100k schulden waardoor andere bedrijven in de moeilijkheden komen.

2023 staat op Companyweb (naargelang de betrouwbaarheid van die site), met zelfs 10 FTE.

Ik vind het ook wel echt vreemd dat hun handelsschulden zo hoog staan tov hun handelsvorderingen. De personeelskosten zijn inderdaad hoog, maar als je 3-4k aan voorraad hebt en 35-40k aan inkomsten, en dat naast bijna 60k schulden legt (allemaal op 1j), dan weet toch iedereen dat je het op termijn niet haalt.
Voor een restaurant zou me dat op het eerste zicht normaal lijken, je klanten betalen meteen maar je leveranciers betaal je later. Ik vraag me zelfs af hoe een restaurant aan zoveel handelsvorderingen komt.

Als ik het goed begrijp hebben we hier iemand die klaagt over financiële moeilijkheden maar dan zelf belachelijke zaken start die failliet gaan met +100k schulden waardoor andere bedrijven in de moeilijkheden komen.
Je hebt in deze wel gelijk, maar toch een kleine kanttekening: zo lang je de schulden <1j kan afbetalen met de inkomsten <1j is er eigenlijk niks aan de hand. Dan mag je op papier miljoenen euro's schulden hebben (lees: leningen, zoals wij hebben voor ons huis) maar wel solvabel zijn als bedrijf. Het is uiteindelijk hetzelfde principe: zo lang ik mijn hypotheek kan afbetalen, zijn mijn schulden geen probleem.

Maar in de zaken van de persoon in kwestie was dit absoluut niet het geval. En dan ligt het waarschijnlijk niet aan de prijs van de croques maar aan gebrekkig voorraadmanagement, te veel (of te duur?) personeel en gewoon investeren in ambities en concepten die je niet kan waarmaken.

Persoon in kwestie is na een verliesjaar van 100k (overgedragen verlies) gegaan van 3,1 VTE personeel naar 7,5 VTE personeel en heeft op die manier haar personeelskost doen exploderen van 77k naar 254k (sociale balans, p. 16). Allemaal secundair diploma en betaald aan een gemiddelde (!) loonkost van ~25 euro per uur (incl. RSZ werkgever, vermoed ik). Dus dat gaat over zaalpersoneel + koks (die croques maken). Met álle respect, maar dan hoor je echt niet aan zo'n loonkost te komen omdat je gewoon een groot deel van die loonkost kan opvangen met jobstudenten die letterlijk de helft kosten + ik stel mij oprecht vragen bij 7,5 VTE voor een croquezaak. 2 in de keuken en 2 (3 op drukke momenten) lijkt mij toch echt wel oké als ik vergelijk met andere zaken waar ik soms binnenstap. Ik heb werkelijk nog nergens op eender welk moment 7 man bezig gezien.

2023 staat op Companyweb (naargelang de betrouwbaarheid van die site), met zelfs 10 FTE.
Dan wordt het probleem dus nog erger.

Link?
Want de officiële bron is de Balanscentrale van NBB en daar zijn de cijfers 2023 niet op neergelegd.

Cfr. KBO waren er 2 vestigingen, de croquezaak en ook een Mexicaans restaurant, dus misschien verklaart dat voor een deel de stijging van het aantal personeel?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan