Ik kom nog wel regelmatig in restaurantjes/brasserietjes.
Vooral dan als dagafsluiting als je ergens bent. Het is laat, je gaat 's avonds niet koken, en de frituur is ook niet steeds een optie.
Maar om zo te zeggen, van kom ik ga het huis uit en we gaan ergens eten, nope.
Maar, goh 16-18 euro al voor een spaghetti die ook maar uit het fabriek komt, een drankje is ook niet goedkoop meer.
Ik snap wel dat velen afhaken.
Ik ben nog opgegroeid onder de noemer van uit eten is iets dat je uitzonderlijk doet. Een friet gaan uithalen... waarom zou je dat doen snij gewoon uw eigen frieten en gooi ze in friet vet. Veeeeeel lekkerder. En echt geen moeite.
De enige momenten dat ik uit ga eten is bij een date of bij collega's / vrienden indien we niet iets "thuis" organiseren. En dan nog is dat zeer zeker niet dagdagelijks. En krijg ik het gewoon niet over mijn hart om op een random dag 15€ -20€ te spenderen aan een spaghetti.
Hetgeen ik minstens even goed kan maken met een pot spaghetti saus a rato van 3-5€, spaghetti a rato van 1€... etc...
Net zoals dat vroeger ook het geval was, maar het feit doordat het ging om kleine absolute bedragen dit al meer over het hoofd werd gezien.
Toen ik sprak dat een friet 100 BEF was, was de eerste reactie van mijn grootmoeder zijn ze zot geworden ik kocht dat nog aan 1 BEF voor een grote friet met alles erop en eraan. Toen ik sprak dat het 2.5€ was, was dat aanvaardbaar.
Het moment dat er een pleuro komt. En die een hervorming doet naar 2 pleuro. ipv de 4-5€. En de inflatie onder controle blijft, verandert dat ook weer. Totdat mensen die link niet meer gelegd hebben aan dat absolute bedrag. Juist omdat een bedrag van 20€ voor iets simpels gewoon als veel geld overkomt. Omdat het referentiepatroon nog is dat dit in het verleden 10€ was.
Kan het artikel niet lezen dus welke redenen haalt ze aan? De horeca is nochtans een sector die al makkelijk goedkope arbeidskrachten kan inzetten via studentenjobs en flexi's. Een croque kan iedereen maken dus een dure chef kok hoeft ze ook al niet in dienst te nemen. Is het pand te duur?
Als ik het goed begrijp is het ook enkel een lunch restaurant. Maar is dat economisch rendabel te doen, met goedkope gerechten, midden in een centrum in wat waarschijnlijk een pand met zeer hoge huur is?
Het lijkt mij gewoon een concept waarvan de meeste mensen denken als ik een croque wil. Dan pak ik wat brood, wat kaas, wat hesp en ben ik gesteld voor 1-3€ en heb ik deftig gegeten. En het is nu ook niet alsof een croque machine iemand arm maakt... of überhaupt moeilijk te maken is. Of gezien wordt als zijnde een volwaardig maal.
Nieuw
www.2dehands.be
En 15-20€ is nog altijd veel geld voor de meeste mensen om gewoon even uit te geven. Als de prijs lager is of was, dan gaan mensen dat sneller over hun hart krijgen. 7-10€ voor een keer. Ook al is dat ook veel geld voor wat het maar is of was. Maar dat kunnen we er uitzonderlijk nog wel aan geven.
15-20€ is gewoon in mijn ogen een mentale barrière voor iets dat te simpel om te maken is. Of het moeten meme of pepe zijn die met de kleinkroost als uitstap dat deden.
Daarnaast zijn veel mensen tijdens COVID tot de constatatie gekomen dat het allemaal niet zo moeilijk is of moet zijn om dat zelf te doen. En om eerlijk te zijn als je toch te mottig bent om zelf een croque monsieur te maken dat je het evengoed voor 2-3€ gesteld bent
https://www.promobutler.be/nl/colru...ereide-gerechten-bereide-gerechten?id=9569807
En dat er gewoon andere prioriteiten zijn om het geld naartoe te dragen dan een croque te gaan eten.
Kvind het wel gek dat die zaak blijkbaar dan toch zo vol zit. 17 euro voor een croque hawaii? Misschien ben ik het doelpubliek niet maar ik zou dat niet willen betalen

Ga daar iets gaan eten met je partner en je bent meer dan 40 euro kwijt aan twee croques en twee drankjes. Dunno man.
Vol is relatief. Al vind ik het überhaupt al raar dat je personeel hebt om 6-10 klanten van een croque te voorzien. Ik verwacht nog altijd dat de eigenaar daar zelf de croques maakt en ze ook serveert. Allez toch in zo'n kleinschalige omgeving.
Beeld u in dat je een frituur start en uw frituur max 30-60 frieten verkoopt op een dag en dat je daar 2 - 3 personen voor in dienst neemt. Is dat dan zo raar om niet uit de kosten te komen ?
Zeker als je dan ook nog eens het pand huurt ipv dat je er de eigenaar van bent en het pand ondertussen afbetaald is.