Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Persoon in kwestie is na een verliesjaar van 100k (overgedragen verlies) gegaan van 3,1 VTE personeel naar 7,5 VTE personeel en heeft op die manier haar personeelskost doen exploderen van 77k naar 254k (sociale balans, p. 16). Allemaal secundair diploma en betaald aan een gemiddelde (!) loonkost van ~25 euro per uur (incl. RSZ werkgever, vermoed ik). Dus dat gaat over zaalpersoneel + koks (die croques maken). Met álle respect, maar dan hoor je echt niet aan zo'n loonkost te komen omdat je gewoon een groot deel van die loonkost kan opvangen met jobstudenten die letterlijk de helft kosten + ik stel mij oprecht vragen bij 7,5 VTE voor een croquezaak. 2 in de keuken en 2 (3 op drukke momenten) lijkt mij toch echt wel oké als ik vergelijk met andere zaken waar ik soms binnenstap. Ik heb werkelijk nog nergens op eender welk moment 7 man bezig gezien.
Vergeet ook niet dat de zaak maar 5u/dag open was, 6 dagen per week. Wat dus betekent dat het niet eens voltijdse contracten zullen geweest zijn :P
Maar daar zal ook het mexicaans restaurant in gezeten hebben, wat enkel in het weekend open was dus ook geen voltijdse contracten gaat gehad hebben ^^

Ik merk vooral dat de typische brasseries veel te duur zijn geworden (+25eur) voor eenvoudige gerechten. In iets duurdere bistro betaal je misschien 5euro meer maar zijn de gerechten van véél betere kwaliteit (en dingen die je niet eenvoudig thuis kan maken).
Dit valt me ook op in België. Gewone simpele (typische brasserie) gerechten zoals spaghetti bolognaise of een vol-au-vent kosten op veel plaatsen vlotjes 22-25€. Dat is het gewoon niet waar imo, dat zijn ook gerechten die je zelf kan maken voor minder geld.

Link?
Want de officiële bron is de Balanscentrale van NBB en daar zijn de cijfers 2023 niet op neergelegd.

Cfr. KBO waren er 2 vestigingen, de croquezaak en ook een Mexicaans restaurant, dus misschien verklaart dat voor een deel de stijging van het aantal personeel?

Toch dezelfde zaak?

Dit valt me ook op in België. Gewone simpele (typische brasserie) gerechten zoals spaghetti bolognaise of een vol-au-vent kosten op veel plaatsen vlotjes 22-25€. Dat is het gewoon niet waar imo, dat zijn ook gerechten die je zelf kan maken voor minder geld.
Je kan elk gerecht dat je op restaurant koopt zelf voor minder geld maken ;) Dus dat is wel een heel rare redenering.

De vraag is dan uiteindelijk hoe je de prijsverdeling doet om te bepalen wat je het waard vindt. Bekijk je het absoluut of relatief t.o.v. de totaalprijs? Als ik bijvoorbeeld kijk naar aan brasserie hier in de buurt en de kostprijs van de ingrediënten (als particulier in supermarkt) schat:
Vol-au-vent & stoofvlees idd €25. Dat wordt geserveerd met sla & frietjes. Kostprijs ingrediënten voor 1 portie schat ik op €8 maximum.
Grote spaghetti Bolognese (en die is echt groot) €16. Kostprijs ingrediënten voor 1 portie misschien €6?
Filet Pure (Ierse, 250gr, met frietjes & sla, zonder warme saus) €40. Kostprijs ingrediënten €13.

In vol-au-vent, stoofvlees en bolognese-saus maken kruipt echter veel meer tijd en werk dan ne biefstuk bakken, dus is het dan logisch dat je zoveel meer betaalt voor de filet pure?

Je kan elk gerecht dat je op restaurant koopt zelf voor minder geld maken ;) Dus dat is wel een heel rare redenering.

De vraag is dan uiteindelijk hoe je de prijsverdeling doet om te bepalen wat je het waard vindt. Bekijk je het absoluut of relatief t.o.v. de totaalprijs? Als ik bijvoorbeeld kijk naar aan brasserie hier in de buurt en de kostprijs van de ingrediënten (als particulier in supermarkt) schat:
Vol-au-vent & stoofvlees idd €25. Dat wordt geserveerd met sla & frietjes. Kostprijs ingrediënten voor 1 portie schat ik op €8 maximum.
Grote spaghetti Bolognese (en die is echt groot) €16. Kostprijs ingrediënten voor 1 portie misschien €6?
Filet Pure (Ierse, 250gr, met frietjes & sla, zonder warme saus) €40. Kostprijs ingrediënten €13.

In vol-au-vent, stoofvlees en bolognese-saus maken kruipt echter veel meer tijd en werk dan ne biefstuk bakken, dus is het dan logisch dat je zoveel meer betaalt voor de filet pure?

Uw redeneringsfout is dat je ervan uitgaat dat men in die brasseries dit zelf maakt. Meeste brasseries die ik ken is het enige wat ze doen bij zo'n vol au vent, stoofvlees of bolognese is dat men het enkel nog moet opwarmen en dat dit in porties of potten aangeleverd wordt die ze gewoon in de frigo hadden staan. En dat geldt exact ook voor sommige van die huisbereide oplossingen. Net zoals je zulke potten / bakjes/vlootjes ook in de supermarkt kan aankopen.
Waarbij het enige dat ze dan effectief doen... ja zelfs voor de spaghetti, is om voorgekookte versie op te warmen (sous vide) en daar een klets saus op te zwieren (opgewarmd in de microgolf/sous vide/bain marie) vanuit een grote pot of vacuumverpakte porties, wat extra kruiding op te doen en wat kaas mee te leveren. Et voila oplossing.
En die potten of porties zijn echt niet duurder dan de pot Manna Bolognese saus of Everyday Bolognese saus die wij in de winkel kunnen kopen...

Al zijn er nog wel die het zelf maken, maar dan nog is dat niet ter plaatse gemaakt op het moment dat het nodig is, maar warmt men een portie op. Wat ook logisch is. Ik verwacht niet dat ook iemand zin heeft om ribbetjes volgens het principe 3 - 2 - 1... er 6 uur op te wachten na bestelling voor ze hun portie krijgen. Om een lomp voorbeeld te geven ;).

Uw redeneringsfout is dat je ervan uitgaat dat men in die brasseries dit zelf maakt. Meeste brasseries die ik ken is het enige wat ze doen bij zo'n vol au vent, stoofvlees of bolognese is dat men het enkel nog moet opwarmen en dat dit in porties of potten aangeleverd wordt die ze gewoon in de frigo hadden staan. En dat geldt exact ook voor sommige van die huisbereide oplossingen. Net zoals je zulke potten / bakjes/vlootjes ook in de supermarkt kan aankopen.
Waarbij het enige dat ze dan effectief doen... ja zelfs voor de spaghetti, is om voorgekookte versie op te warmen (sous vide) en daar een klets saus op te zwieren (opgewarmd in de microgolf/sous vide/bain marie) vanuit een grote pot of vacuumverpakte porties, wat extra kruiding op te doen en wat kaas mee te leveren. Et voila oplossing.
En die potten of porties zijn echt niet duurder dan de pot Manna Bolognese saus of Everyday Bolognese saus die wij in de winkel kunnen kopen...

Al zijn er nog wel die het zelf maken, maar dan nog is dat niet ter plaatse gemaakt op het moment dat het nodig is, maar warmt men een portie op. Wat ook logisch is. Ik verwacht niet dat ook iemand zin heeft om ribbetjes volgens het principe 3 - 2 - 1... er 6 uur op te wachten na bestelling voor ze hun portie krijgen. Om een lomp voorbeeld te geven ;).
Hoe is dat een redeneringsfout? Mijn antwoord was op iemand die bij vol-au-vent & stoofvlees zei dat het het niet waard was in een brasserie omdat je het zelf goedkoper kunt maken. Dus dan ga ik van de prijs van de ingrediënten uit om 1 portie zelf te maken. Hij zei niet zelf opwarmen hé...

Dat vind ik persoonlijk niet, alles qua Thaise/Vietnamese/Chinese/Mexicaanse/Michelin-achtige/... keuken kan ik zelf niet maken (of toch niet goed genoeg). Een Vlaamse klassieker zoals vol-au-vent kunnen de meesten nog wel namaken denk ik, of toch tenminste de saus kopen bij een winkel in een bereidde versie.

Om even op dat laatste in te gaan: dat vind ik nu net het gerecht dat je makkelijk zelf kan maken (steak). In Leuven (en elders in Vlaanderen) zie ik verschillende steakhouses uit de grond schieten die ongegeneerd +50€ vragen voor een steak. Dat is nu toch gewoon zelf een degelijke steak bemachtigen en dan gewoon in de pan gooien en bakken zoals je wilt.

Als ze het nu nog zelf zouden bereiden stap voor stap, akkoord. Als een traiteur het komt binnenbrengen in bakjes of emmers, niet akkoord.

Hoe is dat een redeneringsfout? Mijn antwoord was op iemand die bij vol-au-vent & stoofvlees zei dat het het niet waard was in een brasserie omdat je het zelf goedkoper kunt maken. Dus dan ga ik van de prijs van de ingrediënten uit om 1 portie zelf te maken. Hij zei niet zelf opwarmen hé...

Als ik spaghetti maak kan dat zijn dat ik alles van scratch maak. Al heb ik nog wel geen verse pasta gemaakt om eerlijk te zijn. Of kan het evengoed zijn dat ik gewoon een manna pot of everyday pot open zwier. Wat saus ervan in een bord kieper en daar een ander bord op zwier. Dat een paar minuten in de microgolf in zwier. Nadat ik wat spaghetti of een andere pastavorm in warm water heb gezwierd en gekookt.
En dan spreek ik niet over sommige andere oplossingen (https://www.collectandgo.be/colruyt...xHN1EvvAS7kIMjSel8BjVWAYTO7yjS_xoCKPgQAvD_BwE) die evengoed bestaan en toegepast worden in brasseries. Maar dan op een ander schaalniveau dan in zo'n bakje waarbij alles al bijeengezwierd is. Maar men het zelf uit emmers of bakken moet scheppen.

Jij koppelt maken aan het effectief maken van de componenten. De redeneringsfout gaat over het feit dat maken evengoed het samenzwieren van de geprepareerde en ingekochte componenten is en dat gewoon opgewarmd werd. Omdat maken over het gerecht gaat.

Ik heb toen ik jong was als jobstudent dat toen al gedaan in sommige brasseries. En dat zag je toen echt niet aan de gevraagde prijs hoor.

Als ik spaghetti maak kan dat zijn dat ik alles van scratch maak. Al heb ik nog wel geen verse pasta gemaakt om eerlijk te zijn. Of kan het evengoed zijn dat ik gewoon een manna pot of everyday pot open zwier. Wat saus ervan in een bord kieper en daar een ander bord op zwier. Dat een paar minuten in de microgolf in zwier. Nadat ik wat spaghetti of een andere pastavorm in warm water heb gezwierd en gekookt.
En dan spreek ik niet over sommige andere oplossingen (https://www.collectandgo.be/colruyt...xHN1EvvAS7kIMjSel8BjVWAYTO7yjS_xoCKPgQAvD_BwE) die evengoed bestaan en toegepast worden in brasseries. Maar dan op een ander schaalniveau dan in zo'n bakje waarbij alles al bijeengezwierd is. Maar men het zelf uit emmers of bakken moet scheppen.

Jij koppelt maken aan het effectief maken van de componenten. De redeneringsfout gaat over het feit dat maken evengoed het samenzwieren van de geprepareerde en ingekochte componenten is en dat gewoon opgewarmd werd.

Ik heb toen ik jong was als jobstudent dat toen al gedaan in sommige brasseries. En dat zag je toen echt niet aan de gevraagde prijs hoor.
En dan is het nog steeds goedkoper dan in een brasserie, wat uiteindelijk mijn punt was. Dus welke redeneringsfout?
Als je gaat mierenneuken over de bedragen omdat je evengoed een pot van een huismerk kunt opwarmen i.p.v. het van scratch te maken, dan ging het hele punt je echt wel voorbij. Het ging erover dat je elk gerecht dat je in een brasserie koopt goedkoper thuis kan maken. Ja, zowel van basisingrediënten als uit een bokaal, maar dat doet er niet echt toe...

Dat vind ik persoonlijk niet, alles qua Thaise/Vietnamese/Chinese/Mexicaanse/Michelin-achtige/... keuken kan ik zelf niet maken (of toch niet goed genoeg). Een Vlaamse klassieker zoals vol-au-vent kunnen de meesten nog wel namaken denk ik, of toch tenminste de saus kopen bij een winkel in een bereidde versie.
Misschien niet even goed maar je kan het wel goedkoper thuis maken :p En dat was je stelling. Toch over typische brasserie gerechten. Dus de buitenlandse of michelin-achtige dingen doen er niet echt toe. Al kan je veel van de buitenlandse gerechten tegenwoordig ook gewoon een pot saus van kopen.

En al doende leert men, de eerste keer dat je de vlaamse klassiekers gemaakt hebt, zal het ook niet zo goed geweest zijn als nu...

Het probleem van een te grote kaart heb ik nog niet zien voorbij komen. Bij een grote kaart weet je onmiddellijk dat niet alles vers kan zijn, en de kwaliteit nevenant is.

Geef mij liever een kleinere kaart waar enkel gerechten op staan die de keuken perfect kan serveren.

En dan is het nog steeds goedkoper dan in een brasserie, wat uiteindelijk mijn punt was. Dus welke redeneringsfout?
Als je gaat mierenneuken over de bedragen omdat je evengoed een pot van een huismerk kunt opwarmen i.p.v. het van scratch te maken, dan ging het hele punt je echt wel voorbij. Het ging erover dat je elk gerecht dat je in een brasserie koopt goedkoper thuis kan maken. Ja, zowel van basisingrediënten als uit een bokaal, maar dat doet er niet echt toe...

Veel mensen die ik ken, die vroeger naar een restaurant gingen, hebben het zelf koken terug ontdekt. Al is dat het samenzwieren van de componenten. Zeker bij degene die nu telewerk hebben en doen.
Die hebben gemerkt dat het eigenlijk echt niet zoveel moeite is. Waarbij ze vroeger nog dachten van meh, waarom niet. Maar dat nu de stijging zo significant is of lijkt men gewoon zegt van ow om daarvoor 10 - 15€ te geven per bord bovenop materiaalprijs. Dat zie ik niet zitten.

Ik kan dat goedkoper zelf bijeen zwieren. Het kost echt niet zoveel moeite om die acties te doen. En die 10-15€ ipv de 5-8€ die het vroeger meer koste dan het zelf te maken is de mij het geld niet meer waard.

En ja mierenneuken over bedragen is dan echt wel belangrijk. Als je 6-8€ moet betalen om het zelf te maken aan ingrediënten en je betaalt 12€ voor iets dat voor u gemaakt is en dat is hetzelfde dan ga je al makkelijker zeggen van ach waarom niet. Als de basiskost echter 1-1.5 of 2-3€€ is voor die portie en je moet daar dan 20 - 25€ voor betalen. Dan gaan veel mensen al zeggen van ow... als ik met 4 mensen wil eten dan is dat 100€. Dan maak ik het wel zelf even klaar voor mijn gezin of voor mijn eigen.
Omdat mensen nog altijd vergelijken in absolute bedragen. Juist omdat hun referentiepatroon ook voorzien is in absolute bedragen. Wat ik hoopte te hebben uitgelegd in mijn vorige posts met dat voorbeeld van mijn grootmoeder en de kost in BEF. Omdat haar referentiepatroon in BEF voor een friet van toen ze jong was 1 BEF was. En haar referentiepatroon voor een friet in Euro 2 - 2.5€ was.

Iedereen praat hier over duur eten, maar ik vind drank op restaurant nog proportioneel duurder. 1 literke water gaat al richting 9-10€.

Je moet het maar kunnen , iets dat een kost heeft van 1 cent , duizend maal duurder gaan verlopen :)

Ik zie ook een sector waarvan er een groot deel niet meegeëvolueerd zijn.

De kosten zijn zeker hoger geworden in de laatste 4-5 jaar, dat is niet te ontkennen, en de stijging is ook forser dan de jaren ervoor.

Maar kijk hoe ze het doen in steden waar de kosten vroeger al flink gestegen zijn, Londen bv. Meerdere shifts per middag en avond, meerdere branches, flinke professionalisering. Het mom-and-pop restaurant dat we hier nog kennen zie je daar in het centrum bijna niet meer, gewoon niet meer rendabel.

Uiteindelijk denk ik dat het het hier ook zo gaat moeten, aka schaalvergroting ofwel door meer shiften te draaien of door meer branches te openen (en dus een keten te worden). Het is een van de weinige manieren om de stijging van de kosten op te vangen zonder alleen je prijzen te verhogen. Twee shifts draaien op 1 avond levert eenvoudigweg 2 keer inkomsten op, maar de kosten verdubbelen nog niet (zelfde personeel, zelfde vers eten, etc). Ook bij meerdere branches kan je bepaalde kosten verdelen.

Eigenlijk zien we deze evolutie nu al met meer en meer ketenrestaurants die verschijnen in ons straatbeeld, zeker in centrumlocaties. Een "Mijn Restaurant" concept van 1 vestiging dat slechts een paar uur per dag open is, 5 dagen per week, is niet meer te verantwoorden.

Natuurlijk, wat hier wel in de weg staat is het gebrek aan inzetbaar personeel, en dat is het échte probleem van de horeca als je het de horecauitbaters zou vragen. In Londen genoeg ongedocumenteerde migranten die de taal spreken, bij ons niet.

Laatst bewerkt:
Wilt niet zeggen dat het, bijlange, even goed gaat zijn. Vooral de duurdere brasseries, dat zijn mannen die koken met buikgevoel. Die doe je nie zomaar ff na.

Het probleem van een te grote kaart heb ik nog niet zien voorbij komen. Bij een grote kaart weet je onmiddellijk dat niet alles vers kan zijn, en de kwaliteit nevenant is.

Geef mij liever een kleinere kaart waar enkel gerechten op staan die de keuken perfect kan serveren.
Restaurants maken zelden echt helemaal zelf hun kaart, dat doet de boekhouder ;)

Terug
Bovenaan